Stærkt forsinket eltaxa-projekt skudt i gang i København
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Stærkt forsinket eltaxa-projekt skudt i gang i København

Efter mere end et års forsinkelse og rod med offentlige bevillinger sendte Danmarks største taxaselskab, 4x35, onsdag sine første eltaxaer på gaden i København.

Der er tale om fire biler i alt, tre Renault Fluence Z.E. og en Nissan Leaf, som Better Place skal fylde strøm på sammen med firmaet Clean Charge. I første omgang starter 4x35 med to Renault Fluence Z.E - de to andre bliver indsat frem mod sommeren.

Eltaxaerne skulle dog have drønet rundt i de københavnske gade allerede i april 2012, men på grund af en manglende bevilling på 12,5 millioner kroner, som 4x35 skulle have godkendt hos Folketingets transportudvalg og have skænket af Trafikstyrelsen, trak projektet ud.

Dengang erkendte Trafikstyrelsen over for Ingeniøren, at sagsbehandlingen af bevillinger til netop elbilsprojekter tog alt for lang tid.

Her holder de så, de to Renault Fluence Z.E.-eltaxaer, som 4x35 efter over et års forsinkelse har taget i brug. To elbiler mere er på vej. Illustration: 4x35

»Men nu er eltaxaerne og pengene her, og både jeg og vognmændene glæder os til at komme i gang med projektet. Også selvom det er blevet forsinket,« siger Jacob Gulmann, administrerende direktør i 4x35.

Især tanken om, at vognmændene kan skifte hele batteriet på deres Renault Fluence Z.E., gav det sidste skub for, at projektet nu er en realitet. For at skifte batteriet, skal vognmændene dog en tur forbi Gladsaxe, hvor Better Places eneste skiftestation i hovedstaden ligger.

Projektet løber frem til foråret 2015, hvor eltaxaerne skal evalueres og 4x35 skal afgøre, om det overhovedet er rentabelt at køre rundt med elvogne i de københavnske gader.

Læs også: Forsinkede støtteordninger bremser store eltaxa-projekter i København

Better Place et rigtigt koncept

Hos Trafikstyrelsen holder Niels Frees, civilingeniør ved Center for Biler og Grøn Transport, fast på, at Better Place med sine batteriskiftestationer har det rigtige koncept for elbiler. Det på trods af, at Renualt-Nissan-alliancen, som står bag Fluence Z.E, offentligt har meldt ud, at biler med faste batterier er fremtiden.

Better Place skal stå for at skifte batterierne på de i alt 3 styks Renault Fluence-biler, som projektet omfatter. Firmaet Clean Charge skal stå for at fylde strøm på projektet Nissan Leaf med ladestandere. Illustration: 4x35

»Lige nu må vi afprøve den teknologi, som er tilgængelig. Og her har Better Place i en dansk kontekst et fornuftigt koncept med sine skiftestationer,« siger Niels Frees.

Han påpeger, at projektet også går ud afprøve lynopladning, som firmaet Clean Charge kommer til at stå for.

Tilbage hos Jacob Gulmann holder taxa-direktøren også på, at projektet nok skal kaste brugbare erfaringer af sig på trods af både den usikre fremtid for batteriskifte og af lanceringen af den store elbil Tesla S, som kan køre over 500 kilometer på en opladning.

»Der sker rigtig meget på området for elbiler. Så på et eller andet tidspunkt skal man jo springe på, hvis man skal afprøve teknologien til eksempelvis taxa-flåder,« siger Jacob Gulmann.

Men risikerer I ikke at stå med et projekt, som fra start er overhalet teknologisk, og hvor testenes konklusioner er forældede?

»Sådan ser jeg ikke på det. Vi gennemfører en demonstration af elbiler som helhed både i forhold til dagligdag, bykørsel, opladning og så videre,« siger taxa-direktøren.

Oprindeligt var det planen, at 4x35 skulle have haft 30 eltaxaer i brug fra foråret 2012.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Men risikerer I ikke at stå med et projekt, som fra start er overhalet teknologisk, og hvor testenes konklusioner er forældede?

»Sådan ser jeg ikke på det. Vi gennemfører en demonstration af elbiler som helhed både i forhold til dagligdag, bykørsel, opladning og så videre,« siger taxa-direktøren."

Det har mange andre før jer også gjort.

Du har i øvrigt også nemt ved "ikke at se sådan på det". Det er jo ikke dine penge.

CO2-guden længe leve.

Hurra!
Hurra!
Hurra!

  • 3
  • 7

Niels Frees mener at Better Place med sine batteriskiftestationer har det rigtige koncept for elbiler.
Niels Frees er meget ensom med det synspunkt.
De danske forbrugere og hele elbil industrien har helt klart fravalgt elbiler med mulighed for batteriskift.
For at gøre farcen fuldkommen skal en eltaxa køre fra København til Gladsaxe for at få et frisk batteri.
En fornuftig person kan derfor IKKE se en ”eltaxa med batteriskift” som et levedygtigt koncept.

  • 4
  • 2

af og komme i gang. Det lykkedes nok ikke første gang, men vi er i gang. Men at vente på den eneste ene er vist en smule naivt. Jeg ser nok heller ikke batteriskifte som den store åbenbaring, men det er en start. Lad så tiden vise hvad der virker.
Der skal nok komme batterier som kan bruges til biler, men hvor længe skal vi vente på det. Fusionsenergi kommer nok også en dag, men skal vi så også bare vente på det.
Jo før jo bedre, lad nu blot elbilerne komme, de er ikke perfekte, men de skal nok blive bedre.

  • 4
  • 2

Den danske satsning på Better Place har været et fejlskøn, og det gælder bare om at Dong og andre aktøre der leger med andres penge hopper af mens tabet er til at bære. El taxier kommer nok ikke til at fungere uden køreledninger, og så var det jo måske bedre med små el-busser i centrum, som de forlængst har gjort i f.eks. Rom. Nå, men det var slet ikke for at være negativ, tværtimod:
Ude i horisonten er Tesla på vej til Europa med et lidt anderledes koncept for den nogenlunde velbjergede middelklasssefamilie. Det vil begynde i Sydeuropa til efteråret og kommer sikkert til Danmark om ... nogle år. For første gang er Tesla begyndt at tjenne penge og i USA ryger 150 biler ud af døren hver dag. I Danmark er der vist ikke solgt 300 Better Place biler endnu.

  • 0
  • 0

men hvorfor skal 4 biler koste 12.5millioner??
Endnu et tilfælde af tankeløshed hos bureaukraterne der deler støttekroner ud?

  • 0
  • 0

12.5 mill for 4 biler (3.125 mill pr. bil) er ikke bare tankeløshed. Det er idioti!

  1. Der opnås igennem dette projekt ikke 1 mm mere erkendelse end det der er gjort for private midler hos Taxa Fyn, er har brugt en Nissan Leaf som taxa i de sidste 14 mdr. og som nærmer sig de 1000.000 kørte km. De kan dokumentere alle de resultater der er værd at komme efter i dette projekt.

  2. Andre Taxa selskaber indgav August sidste år et projektforslag til samme pulje, som blot bad om det samme støtte beløb, som gives til en Mercedes E-klasse (ca. 350.000) for istedet at køre Tesla Model S. Det vil sige ikke bare neutralt, men faktisk positivt ift. statskassen, da El-bilen betaler mere i Moms end en Mercedes E. Center for grøn transport indstillede projektet, men politikerne ændrede pludselig hele puljen, halverede beløbet og brugte pengene på at forlænge ordningen .

Hvor kortsigtet kan man tænke?

  • 1
  • 0

Jeg er stadig meget skeptisk når det kommer til den danske vinter, om disse biler overhovedet kan bruges. Der vil ikke være el nok til at holde bilen frostfri, hvis den også skal kunne køre en rimelig distance, og som jeg ser danske hyrevogne idag, så holder masser af dem med motoren igang, og lyset på, når de ikke har kunder. Det vil jo nok heller ikke fungere med en el bil.

  • 0
  • 0

En elbil fiasco på vej , resultatet er allerede givet, spild af penge og til den tid er better place konkurs

  • 0
  • 0

Baldur Norddahl påpeger at en eltaxa har en miljømæssig fordel når den holder stille.
(Den samme fordel kunne ret billigt også opnås med en dieselbil)
Det er når der skal køres langt over en længere periode at eltaxaen har problemer.
Så eltaxaen HAR et problem, når den er uproduktiv i 40 minutter når batteriet bliver opladet.
Jamen så skal hver chauffør blot have rådighed over to biler. En som kører og en som er under opladning.
Absolut ikke et konkurrencedgtigt forretningskoncept.

  • 1
  • 0

Jamen undersøg dog tingene. Men en Nissan Leaf kan der køres ca. 70% af en diesel taxi. Det viser den Leaf, der har kørt hos Taxa Fyn de sidste 15 mdr. Baggrunden er at der er en hurtiglader tæt på. Med en Fluence skal der skiftes batteri og her er resultatet selvfølgelig helt afhængigt af hvor langt der er til bytte stationen. Men med en Tesla kan der køres hele de normale 350 km, der i gennemsnit køres med en taxa. Taxinord har testet Tesla Model S med netop dette perpsektiv. Opladning om natten og kørsel hele dagen. Det var det et andet projekt forslag til Trafikstyrelsen var baseret på. Men politikerne tænker kort og skar projektet væk og satser nu på Gas. Lobbyerne lever ikke forgæves.

  • 2
  • 0

Opladning om natten og kørsel hele dagen. Det var det et andet projekt forslag til Trafikstyrelsen var baseret på. Men politikerne tænker kort og skar projektet væk og satser nu på Gas. Lobbyerne lever ikke forgæves.

Til hvilken pris? afgiften på gas er 2,5 gange så høj som i Sverige, kan det tolkes som at politikerne går ind for gas?

Hvornår kommer de gas taxa du taler om til København?

Hvor tanker de bilerne?

  • 0
  • 0

Jeg har opgivet at forstå hvad politikerne går ind for! Jeg kan blot konstatere at der nu generelt er mere støtte til 'andre alternative drivmidler' såsom Gas. Konkret var der ikke tale om at der skulle indføres Taxa med gas, men at gas distributionen skal støttes. Det ses også i den pulje som Energistyrelsen er sat til at vogte og hvor der også er afsat penge til Gas projekter. Dog er der fortsat sat flest penge af til infrastruktur til elbiler.

  • 0
  • 0

Jeg har opgivet at forstå hvad politikerne går ind for! Jeg kan blot konstatere at der nu generelt er mere støtte til 'andre alternative drivmidler' såsom Gas.

Det er en EU prioritering at der på det overordnede vejnet skal være en CNG tankstation mindst hver 150km, Danmark bør som minimum være korridor mellem de to CNG øer, SydSverige og Tyskland, ellers vil vognmanden vælge det fleksible køretøj på diesel, kun at afsætte småbeløb som reelt går til biogas forsøg i Jylland, er direkte at modarbejde EU intentionerne, det samme gælder den høje gas afgift, som minimum bør afgiften i en 6-8år introduktions periode være pænt lavere end den Svenske.

Norge er et godt eksempel på at hvis man også fjerner momsen og giver nogle fordele, kan få 4-5% af nybilsalget som elbiler, herhjemme vil det også være nødvendigt med refusion for afgiften på den brugte strøm, det kunne laves meget enkelt med årlig indberetning af kilometerstand til told og skat, hvis bilen bruger 140Wh og har kørt 20.000km, så skal du have et nedslag i el-regningen på 4.480kr, el-regningen fordi det jo i forvejen er dit monopol el-selskab der opkræver afgifterne, jo du kan snyde ved at køre pænere så bilen kører længere på kilowattén, eller tanke på ladere ude i byen, men det kan ikke betale sig at give 5kr for en kWh ude i byen for at få et nedslag på 1,60kr.

  • 0
  • 0