Stærke kræfter kæmper mod den fremkommelige by

15. januar 2012 kl. 12:0028
Stærke kræfter kæmper mod den fremkommelige by
Illustration: Lars Bertelsen.
Hovedstadsområdet er indrettet som et københavnsk cykelnav og en bilring i omegnen. For mange pendlere eksisterer der reelt få alternativer til bilen, vurderer byplan- og trafikeksperter.
Artiklen er ældre end 30 dage

Det daglige spild af mange travle menneskers tid i trængselskøer på københavnske indfaldsveje har fået regeringen til at udtænke en betalingsring, der p.t. sætter lige så mange menneskers blod i kog.

Helt unødvendigt. For fagfolkene ved godt, hvad der skal til for at flytte pendlerne fra bilerne over i metro, tog og bus - og det sker rent faktisk i andre byer som eksempelvis Oslo og München.

Problemet er, at i hovedstadsområdet er fagfolkene oppe imod stærke kræfter.

Det siger professor i byplanlægning ved Aalborg Universitet Petter Næss der har gennemført utallige undersøgelser af bytrafikal adfærd.

Artiklen fortsætter efter annoncen

De kræfter, som planlæggerne er oppe imod, er stærke forstadsborgmestre og mange års politisk opbakning til, at arbejdspladserne skal flyttes ud af København, kombineret med en langvarig tradition for, at København ikke må blive for befolkningstæt.

»Det har ikke været gunstigt i forhold til at skabe en kollektiv transportidentitet og mindske biltrafikken,« siger Petter Næss.

Udflytning medfører pendling

Et eksempel på den politisk besluttede decentralisering fra København er udflytningen 1. januar 2007 af HS, HUR og Københavns Amt til Region Hovedstadens domicil i Kongens Vænge i Hillerøds udkant. Den flytning betød, at 351 medarbejdere, der fortrinsvis havde bopæl i København, skulle til at pendle.

Hvilket de for mere end 90 procents vedkommende gør i bil, fortæller regionens personalepolitiske chef, Sven Skovmand Eriksen, der selv tager bilen mellem København og Hillerød:

Artiklen fortsætter efter annoncen

»I kraft af regionsgårdens placering, der med offentlig transport fra København som minimum kræver transport med S-tog og så med bus de sidste fem kilometer mellem stationen og Kongens Vænge, har under ti procent af medarbejderne valgt dén løsning,« siger han og fortsætter:

»Regionen har flere gange forsøgt at overtale Hillerød Kommune til at få en bedre busbetjening, men det var der, ifølge kommunen, ikke økonomi i.«

Klimaet eller væksten

Den kollektive trafik i Københavnsområdet lider ikke alene under krav om decentralisering. Den svækkes ifølge Petter Næss også af, at der mangler et fasttømret transportpolitisk mål:

»Når man læser forskellige transportpolitiske dokumenter, står målene delvis i modstrid med hinanden. På den ene side skal transportsektoren bidrage til at opfylde de nationale klimamål. På den anden side ønsker man mere mobilitet og vil ikke undertrykke bilistens krav på at komme frem,« siger han.

I et forskningsprojekt har Petter Næss sammenlignet byudvikling og planlægning i Oslo og København. I Storkøbenhavn har udbygningen af infrastruktur i høj grad fulgt princippet 'predict and provide', fortæller Peter Næss:

»Planlæggerne har set på prognoser for, hvor meget biltrafikken kommer til at vokse de næste 20-25 år, og så er det besluttet at bygge så og så mange nye vejbaner overalt. Men det er jo en selvforstærkende proces, for de historiske prognoser, som de bygger dette på, skyldes netop, at trafikken har haft mulighed for at vokse, fordi man hele tiden har sørget for at udvide vejkapaciteten,« forklarer Petter Næss.

'Godt for den økonomiske udvikling'

Eksempler herpå er udbygning af Køge Bugt Motorvejen, Motorring 3 og Holbækmotorvejen - projekter, der er vedtaget i håb om, at det styrker konkurrenceevnen:

»Grundtanken er, at det er godt for den økonomiske udvikling, hvis man sørger for øget kapacitet i infrastrukturen og øger regionens udbud af boliger og arbejde. Det at øge mobiliteten er en del af vækst-agendaen og anses som et indiskutabelt gode. Så kan man jo tro eller ikke, at det lader sig forene med miljømæssig bæredygtighed,« siger Petter Næss.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Problemet med strategien er også, at den ikke engang fjerner bilkøerne:

»I storbyer har man aldrig kunnet køre køfrit. Forsøget på at bygge sig ud af trængslen har ingen byer magtet.«

I slutningen af 90'erne forlod først Storbritannien, derefter Norge 'predict and provide' som princip i transportpolitikken og erstattede det med 'predict and prevent', af hensyn til både bæredygtighed, økonomi og lokale miljøer.

Oslo har samtidig haft et klart mål og konsekvent satset på at reducere biltrafikken ved i enighed at koncentrere kræfterne om at byplanlægge og udvikle den centrale del af byen.

Der er forskel på stationsnærhed

Den primære idé med kollektiv transport i København har været stationsnærhed. Her har man især været optaget af at bygge tæt på stationerne og mindre af, hvor langt ude i periferien stationerne ligger.

»Men pointen er, at der er meget stor forskel på stationsnærhed i Hillerød eller Måløv og så ved Østerport eller Hovedbanegården,« siger Petter Næss.

På den baggrund vurderer han, at det ikke vil være muligt at oprette et attraktivt kollektivtilbud i spredte forstæder, fordi befolkningsgrundlaget er for tyndt.

»Hvis man alligevel opretter et så omfattende kollektivtilbud, at gangafstandene til holdepladserne bliver korte, og der er mange afgange i timen, vil det blive enormt dyrt i drift, og det vil også svine mere pr. passager end biltrafikken, fordi kapacitetsudnyttelsen vil blive for lav,« fastslår Petter Næss.

28 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
28
18. januar 2012 kl. 13:34

Ingen tvivl om at samfundet ville være bedre tjent med at man fjernede kørselsfradraget. Ja mange ville blive ramt. Men omvendt skal regningen idag betales. Fradrag er jo ikke gratis. Så skatten ville blive sat ned for alle. Reelt kunne man med fordel placere det i beskæftigelsesfradraget.

27
18. januar 2012 kl. 12:51

Jeg mener ikke man kan lægge den udgift oveni. For så skal man jo også lægge omkostningerne ved at etablere og drive offentlig transport oveni tidstabet, eftersom vi betaler til den over skatten. Og med tanke på en hundedyr metrocityring, så bliver det mange timers arbejde...cityringen koster mindst 30-35000 at etablere for hver indbygger i Københavns Kommune (fordelt over en årrække). Og igen skal du jo også lægge udgifter til vedligehold og etablering af veje til biler osv. oveni. Og så bliver regnestykket efterhånden temmelig uoverskueligt.

26
18. januar 2012 kl. 00:29

Jeg anerkender naturligvis , at der er væsentlige marketingaspekter, når et nyt system skal sættes i drift, herunder også hjemmesiden. Hvis politikere, som er enerådende på infrastrukturen ikke kan åbne for noget nyt- selv hvis det er helt gratis at ytre sig -,ser det sort ud for innovationen i infrastrukturen. Investorer skal jo også have en mulighed for ikke at rende ind i en formel mur.

25
17. januar 2012 kl. 23:47

Det passer ikke Thomas. Bare fra Nørre Herlev og ind til København betyder skift fra tog til tog til bus, at rejsetiden bliver 2x tiden i bil. Så det er ingen løsning.

Det er da kun fordi du ikke lægger den arbejdstid der er nødvendig for at tjene til en bil oveni transporttiden. Hvis en gennemsnitsfamillie bruger f.eks 20% af den disponible indkomst på at holde bil er det trods alt en ekstra transporttid på 7.5 timer om ugen for husstandens arbejdene nedlemmer.

24
17. januar 2012 kl. 19:32

Hej Martin. Der er da ingen, der siger, at vi ikke skal have gennemtestet materiel. Det er jo derfor, der skal en testbane til for at gå fra prototype til produktions-/salgsmodel.
En betingelse , der er helt gratis for statskassen, er at anerkende at RUF kan være en trafikløsning. Det er bl.a. hvad der skal til for at en investor vil binde an med projektet, men innovation er jo et ukendt begreb i trafikministeriet.
Måske skulle der også spares lidt på at nedlægge ministeriet for innovation, eller kanaliseres ressourcer fra trafikministeriet, der støtter trafikprojekter , der er katastrofalt dårlige investeringer på alle måder med hundredvis af millioner.
Jeg er lidt ligeglad med designet af hjemmesiden. Det er de grundlæggende aspekter for transport, der er interessante.

Det er en "hønen og ægget" diskussion, hvorvidt hvem der skal komme først, hvor den hidtidige praksis har været at testbanen kommer før den politiske støtte, da befolkningen vil vide hvad vi (via vores folkevalgte) støtter. Hertil er medierne VITALE, hvorfor en hjemmeside (altså et medie), skal støtte en politikers ryg. Forskellen mellem vi med teknisk forståelse og den brede mangfoldige befolkning, er at vi måske godt kan se den tekniske ide i RUF, mens den brede befolkning vil have begreber som ÆSTETIK, DESIGN, OG GENKENDELSE, og det er alt sammen noget befolkningen, politikerne (såvel som undertegnede selv) vil se i praksis (altså en fysisk testmodel først). Samtidigt vil befolkningen gerne overbevises om at de tager det rigtige valg, da der ellers står en smart sælger fra Mercedes og sælger sin nye bus til skyerne på et sprog kunderne kan forstå, se, og genkende (og så kan der ellers være nok så mange bedre løsninger). At du er tilfreds med hjemmesiden, betyder dermed ikke at dem med pengene og magten er det, hvilket er væsentligt da man altid skal huske hvem ens målgruppe er, og ikke hvem man selv er...

23
17. januar 2012 kl. 01:28

Hej Martin. Der er da ingen, der siger, at vi ikke skal have gennemtestet materiel. Det er jo derfor, der skal en testbane til for at gå fra prototype til produktions-/salgsmodel. En betingelse , der er helt gratis for statskassen, er at anerkende at RUF kan være en trafikløsning. Det er bl.a. hvad der skal til for at en investor vil binde an med projektet, men innovation er jo et ukendt begreb i trafikministeriet. Måske skulle der også spares lidt på at nedlægge ministeriet for innovation, eller kanaliseres ressourcer fra trafikministeriet, der støtter trafikprojekter , der er katastrofalt dårlige investeringer på alle måder med hundredvis af millioner. Jeg er lidt ligeglad med designet af hjemmesiden. Det er de grundlæggende aspekter for transport, der er interessante.

22
17. januar 2012 kl. 00:20

Martin. Marketing er ikke det vigtigste , der bremser RUF, men den politiske holdning, at der skal være nøglefærdige projekter før politikerne, som jo bestemmer linieføring i infrastrukturen, siger god for et projekt. Derfor er der ikke endnu en testbane mm.
Palle R Jensen har en kontrakt med Indien, som i licens er ca. 1 mia. kr værd.Der skal blot køre en bane i Danmark. Ministeren må da kunne få øjne engang.

Det er da helt fint for Palle, og tillykke til ham. Jeg havde selv fornøjelsen af at få en mail fra Palle da jeg fremførte nogle kritikpunkter, og forbedringspotentialer for hele processen, hvis han ønskede en kommerciel succes i Danmark mht. bla. Testbane, markedsundersøgelser, reklame, og økonomi. Tilbage fik jeg bl.a. flg. svar:

...Grundlæggende er situationen nok den, at jeg er blevet for gammel til at gøre det, som yngre kræfter kunne gøre for RUF.</p>
<p>Jeg ser sådan på det at jeg har gjort det, som er meget nødvendigt, nemlig opfinde en løsning på de meget presserende problemer i trafikken. De, der er yngre, og som får problemerne, må så sørge for at ideerne bliver brugt.

Derfor synes jeg i første omgang at Palle skulle gøre om med sig selv hvad han vil med RUF (og OM han overhovedet vil det).

Hernæst er det ikke politikerne, MEN BEFOLKNINGEN der kræver gennemtestet materiel efter dårlige erfaringer med IC4. Derfor er metoden for kommerciel succes: 1: Hvis du ikke har et fysisk produkt så få som minimum bygget en fysisk model, da det jo ikke er teknikerne der sidder på pengekassen, men økonomerne (som kan lide priser, modeller og statistikker). 2: Hvis man ønsker en NATIONAL succes så skal man finde en investor (pengemand, bank, fond el. Lign. MEN IKKE STATSKASSEN). Herefter skal man bygge en miniskala model som de interesserede købere kan se på, og reelt se at skidtet fungerer, og ikke bare er IC4(,1). Jeg foreslog faktisk Palle at tage kontakt til sit lokale offentlige iværksætterkontor, for at få professionel hjælp til dette, hvilket han ikke med et ord kommenterede i sin svar-mail. 3: Endeligt er det nødvendigt at huske at det man sender ud er hvad man får tilbage, ment på den måde at hvis ens hjemmeside virker uprofessionel, så får man heller ikke de professionelle folk til at komme forbi, og læse det indhold som siden reelt skulle promovere, hvorfor hjemmesiden bliver en belastning, fremfor et positivt medie.

Jeg har selv prøvet at beskæftige mig med iværksætteri, og det er tåkrummende for mig at se hvilke store huller Palle gentagne gange hopper i (- men man kan ikke selv se det mens man står i det hvilket jeg kun selv kender alt for godt hvorfor jeg håber at Palle får en solid økonomisk rådgiver ud i virksomhedsopstart).

21
16. januar 2012 kl. 16:35

Nu flyttede en hel masse folk ud på sjælland, fordi de ikke havde råd til et hus i København inden krisen. Jeg husker da, at det fra folketinget blev forslået at flytte til Næstved eller Ringsted. "Helt enkelt, kan man bare fjerne befordringsfradraget og gøre det gratis at transporterer sig i de urbane områder. Hele infrastrukturen, er allerede sat sammen til en sådan løsning, med S-tog og et tæt net af bybusser"

Det passer ikke Thomas. Bare fra Nørre Herlev og ind til København betyder skift fra tog til tog til bus, at rejsetiden bliver 2x tiden i bil. Så det er ingen løsning.

20
16. januar 2012 kl. 15:50

Det er vel vandskeligt rulle Parcelhus-genets (personbilsbehov) virkninger tilbage ;-)

19
16. januar 2012 kl. 15:18

@ John Jensen

Lige Det svar på mit ikke-stillede spørgsmål så TAK FOR DET!

18
16. januar 2012 kl. 14:05

Udflytning medfører pendling</p>
<p>Et eksempel på den politisk besluttede decentralisering fra København er udflytningen 1. januar 2007 af HS, HUR og Københavns Amt til Region Hovedstadens domicil i Kongens Vænge i Hillerøds udkant. Den flytning betød, at 351 medarbejdere, der fortrinsvis havde bopæl i København, skulle til at pendle

Men hvis man afskaffede kørselsfrdraget, ville pendlingen falde med årene, fordi medarbejderne ville flytte nærmere på jobbet eller finde nye job nærmere bopælen. Nye medarbejdere ville også bo nærmere arbejdspladsen, hvis ikke de blev belønnet med et "bo-langt-fra-arbejdet-fradrag".

Med tiden er resultatet mindre transport og mindre trængsel.

[b]Derfor er udflytning af virksomheder og afskaffelse af kørselsfradrag de bedste løsninger.[/b]

PS: Nogen opfatter jo ligefrem kørselsfradraget som et "Flyt-længere-væk- fra-arbejdspladsen-fradrag" og køber et billigere hus længere væk fra arbejdspladsen. Det giver mere transport og mere trængsel, som staten belønner med et kørselsfradrag.

17
16. januar 2012 kl. 13:50

Hvis man laver København bilfri, kan det eksisterende vejnet jo bruges til alternative transportmidler, hvad det så end skal være - inkl. cykler.

16
16. januar 2012 kl. 12:43

Citat: "Udflytning medfører pendling

Et eksempel på den politisk besluttede decentralisering fra København er udflytningen 1. januar 2007 af HS, HUR og Københavns Amt til Region Hovedstadens domicil i Kongens Vænge i Hillerøds udkant. Den flytning betød, at 351 medarbejdere, der fortrinsvis havde bopæl i København, skulle til at pendle. "

Ville disse forhold nogensinde have fundet vej til en lille notits på avisens bagerste side, hvis denne flytning af domicil var sket fra Kongens Vænge i Hillerøds udkant til det inderste af København?

Efterhånden forekommer det mig at den vederstyggelige pendling i vid udstrækning finder sted INDENfor den foreslående betalingsring, så hvad vil man egentlig opnå med den?

15
16. januar 2012 kl. 00:57

..prøv at tage et smut til Dortmund og omegn ..

Jeg nøjes med Hamburg og Berlin, der er ikke så langt.

14
16. januar 2012 kl. 00:22

Martin. Marketing er ikke det vigtigste , der bremser RUF, men den politiske holdning, at der skal være nøglefærdige projekter før politikerne, som jo bestemmer linieføring i infrastrukturen, siger god for et projekt. Derfor er der ikke endnu en testbane mm. Palle R Jensen har en kontrakt med Indien, som i licens er ca. 1 mia. kr værd.Der skal blot køre en bane i Danmark. Ministeren må da kunne få øjne engang.

13
15. januar 2012 kl. 23:11

For nogle år siden talte Movia og politikerne om at undersøge mulighederne for at oprette hurtigbuslinjer eller "motorvejsbusser", som skulle aflaste biltrafikken og gøre det mere attraktivt for pendlerne i ydreområderne at benytte kollektiv trafik. Den undersøgelse forsvandt sjovt nok i forglemmelsernes hul.

Problemet er jo, at der er en hel del mennesker, som vil være tvunget til at krydse betalingsringen i egen bil, da der simpelthen ikke findes offentlig transport i deres område. Så sent som i 2011 var kommunerne i Nordsjælland meget flittige til at degradere halvdelen af deres busdrift til enten skolekørsel eller "pensionist-kørsel" (med første afgang omkring 09:00)

Kan huske historier fra Nødebo, godt 10 km. fra Hillerød, hvor flere måtte droppe bussen og finde bilen frem, simpelthen fordi der ikke VAR nogen tidelig morgenafgang længere.

Et interessant forsøg kunne være, at lade en hurtigbus starte tidligt om morgenen som almen lokalbus, og følge nogle af de lokale ruter. Når den så ankommer til de oprindelige endestationer (fx. Hillerød, Frederikssund mm.) så fortsætter den direkte til København med stop på de mere "populære" stoppesteder i byen. Evt. lade den ende ude i lufthavnen.

Det er set fungere i andre lande. Men det vil så også kræve at Movia har noget mere komfortabelt at byde på end deres plastik-bybusser.

12
15. januar 2012 kl. 23:08

@Jan: prøv at tage et smut til Dortmund og omegn - så vil du opleve at der er så mange biler at de ikke kan være på vejene. Folk holder i kø om søndagen uden for myldretiden - blot for at komme hjem fra zoo...

11
15. januar 2012 kl. 22:43

Netop, og for at starte et sted, må vi se hvad de rigtige storbyer gør rigtigt, som dem lige syd for grænsen. Det er også billigere at sende rejselystne politikere på en kort grænsehandelstur. :-)

10
15. januar 2012 kl. 20:56

"Men hjemmesiden er dælme grim..."
Hjemmesiden https://www.ruf.dk er super overskuelig og nem at navigere rundt i. Designet er måske ikke så flot, men budskabet står klart og tydeligt.

9
15. januar 2012 kl. 20:25

Det ser spændende ud! Er der oprettet nogle testbaner? Er der planer om implementering?</p>
<p>Men hjemmesiden er dælme grim...

Læs næsten enhver debat om jernbane-relaterede emner fra de sidste par år og du vil gentagne gange støde på de RUF-frelste, som dog har et problem med at komme videre end ide-stadiet... (HINT: Hjemmeside standarden siger meget om den generelle marketing-standard)

8
15. januar 2012 kl. 19:41

Det ser spændende ud! Er der oprettet nogle testbaner? Er der planer om implementering?

Men hjemmesiden er dælme grim...

7
15. januar 2012 kl. 18:36

Der er vidst næppe nogen der har alle løsningerne. I så fald ville det ikke være så stort et problem. Den eneste reelle mulighed jeg kan forestille mig for at "udrydde" bilerne, er at storbyer skal desgines fra bunden til at kunne færdes i uden bil. Det ville i praksis kræve at man rev hele københavn og omegn ned, for derefter at bygge det op igen. Det kommer selvfølgelig ikke til at ske. Så spørgsmålet må være, hvad er den bedste lappeløsning?

6
15. januar 2012 kl. 18:31

Helt enkelt, kan man bare fjerne befordringsfradraget og gøre det gratis at transporterer sig i de urbane områder. Hele infrastrukturen, er allerede sat sammen til en sådan løsning, med S-tog og et tæt net af bybusser.</p>
<p>I U-landsDanmark fungere en sådan løsning ikke, da der ikke er samme befordringsmuligheder, men her fastholder man så bare den eksisterende løsning med befordringsfradrag.

Helt sikkert en løsning på problemet. Dog har jeg lige nogle spørgsmål:

  1. Hvilke urbane områder skal inkluderes (kun København, eller skal Aarhus, Odense, Aalborg og Esbjerg også være inkluderet eller sagt på en anden måde hvad er kriteriet?)
  2. Hvad med de mange mennesker der pendler indtil disse urbane områder (er vi ude i noget park-and-ride med befordringsfradragsstop ved indkørsel til zonen eller slet ingen fradrag overhovedet)?
  3. Hvor skal grænsen gå i områderne (skal Hvidovre og Rødovre f.eks. tælles med til København, og hvad med Lystrup til Aarhus)?
  4. Hvad med dem der pendler ud af byerne?
5
15. januar 2012 kl. 16:54

nej, letbaner.dk har alle løsningerne (...) !

4
Indsendt af Thomas Hansen (ikke efterprøvet) den søn, 01/15/2012 - 16:53

Helt enkelt, kan man bare fjerne befordringsfradraget og gøre det gratis at transporterer sig i de urbane områder. Hele infrastrukturen, er allerede sat sammen til en sådan løsning, med S-tog og et tæt net af bybusser.

I U-landsDanmark fungere en sådan løsning ikke, da der ikke er samme befordringsmuligheder, men her fastholder man så bare den eksisterende løsning med befordringsfradrag.

3
15. januar 2012 kl. 15:13

En simpel måde at få kommunerne til at spille bold, var at lade kommunerne stå for udgifterne til befordringsfradraget, og herefter fjerne fradraget for kørsel til og fra arbejde med offentlig transport (kan forholdsvist let administreres hvis rejsekortet bliver eneste mulige betalingsform i den offentlige transport, og skat får adgang til disse info). Således kan kommunerne selv vurdere hvad der bedst kan betale sig (oprette nye/bedre transportveje, eller lukke/omlægge uprofitable).

2
15. januar 2012 kl. 13:50

Nå.