Klokken 15.30 i eftermiddag bliver der endelig klarhed over, hvem der skal levere det såkaldte ‘Fremtidens Tog’ til DSB fra 2024.
Der er tale om en enorm kontrakt på mindst 100 togsæt til samlet 20 milliarder kroner, som skal erstatte først IC4 og siden IC3 frem mod 2030. Og DSB har holdt kortene så tæt ind til kroppen om leverandøren, at meldingen fra 2018 om prækvalificeringen til udbuddet fortsat er det mest konkrete.
Dengang skrev DSB at Bombardier, Alstom, Siemens og Stadler var blevet indbudt til at byde, og det har ikke siden været muligt at få oplyst, om alle fire (Bombardiers jernbanedel er siden opkøbt af Alstom, men byder separat, red.) fortsat deltager.
DSB’s projekt Fremtidens tog’ består af i alt tre nyanskaffelser og er koordineret med elektrificeringen af store dele af jernbaneinfrastrukturen og nye ERTMS-signaler, som ventes gennemført i 2030.
De to øvrige indkøb er otte vognstammer med hver 13 vogne fra spanske Talgo, som blev annonceret sidste år og tages i brug fra 2023. De skal i fremtiden blandt andet bruges til Tyskland.
Dertil kommer 42 elektriske lokomotiver fra Siemens, som Ingeniøren skrev om i weekenden. De begyndte at ankomme i september sidste år.
Det sidste IC4-tog forventes at være udfaset ved køreplansskiftet 2025/2026. DSB er allerede begyndt indsatsen for at sælge 11 eksemplarer af det italienske skandaletog.
Lige nu indgår cirka 60 IC4-tog i den såkaldte driftspulje, hvoraf halvdelen er i daglig drift.
Vi bygger bro med stærke vidensmedier, relevante events, nærværende netværk og Teknologiens Jobfinder, hvor vi forbinder kandidater og virksomheder.
Læs her om vores forskellige abonnementstyper
Med vores nyhedsbreve får du et fagligt overblik og adgang til levende debat mellem fagfolk.
Teknologiens Mediehus tilbyder en bred vifte af muligheder for annoncering over for ingeniører og it-professionelle.
Tech Relations leverer effektiv formidling af dit budskab til ingeniører og it-professionelle.
Danmarks største jobplatform for ingeniører, it-professionelle og tekniske specialister.
Kalvebod Brygge 33. 1560 København V
Adm. direktør
Christina Blaagaard Collignon
Chefredaktør
Trine Reitz Bjerregaard