Stadler, Alstom, Bombardier eller Siemens? I dag offentliggør DSB fremtidens tog

Efter en årelang proces bliver IC4 og IC3’s afløser i dag meldt ud. Illustration: Banedanmark

Klokken 15.30 i eftermiddag bliver der endelig klarhed over, hvem der skal levere det såkaldte ‘Fremtidens Tog’ til DSB fra 2024.

Der er tale om en enorm kontrakt på mindst 100 togsæt til samlet 20 milliarder kroner, som skal erstatte først IC4 og siden IC3 frem mod 2030. Og DSB har holdt kortene så tæt ind til kroppen om leverandøren, at meldingen fra 2018 om prækvalificeringen til udbuddet fortsat er det mest konkrete.

Dengang skrev DSB at Bombardier, Alstom, Siemens og Stadler var blevet indbudt til at byde, og det har ikke siden været muligt at få oplyst, om alle fire (Bombardiers jernbanedel er siden opkøbt af Alstom, men byder separat, red.) fortsat deltager.

DSB’s projekt Fremtidens tog’ består af i alt tre nyanskaffelser og er koordineret med elektrificeringen af store dele af jernbaneinfrastrukturen og nye ERTMS-signaler, som ventes gennemført i 2030.

Vognstammer og lokomotiver på plads

De to øvrige indkøb er otte vognstammer med hver 13 vogne fra spanske Talgo, som blev annonceret sidste år og tages i brug fra 2023. De skal i fremtiden blandt andet bruges til Tyskland.

Læs også: Spanske Talgo vinder DSB-udbud af vognstammer til Tysklands-trafik

Dertil kommer 42 elektriske lokomotiver fra Siemens, som Ingeniøren skrev om i weekenden. De begyndte at ankomme i september sidste år.

Læs også: Glad DSB-mand om fremtidens tog: »Jeg er overrasket over, at de kører så godt«

Det sidste IC4-tog forventes at være udfaset ved køreplansskiftet 2025/2026. DSB er allerede begyndt indsatsen for at sælge 11 eksemplarer af det italienske skandaletog.

Læs også: DSB sætter hangardronninger til salg: 11 ‘meget velfungerende’ IC4-tog søger ny ejer

Lige nu indgår cirka 60 IC4-tog i den såkaldte driftspulje, hvoraf halvdelen er i daglig drift.