Stadion får ny facade bygget af gamle fly

Toppen af 30 Airbus A340 fly skal skærme solen på den franske fodboldklub Racing Strasbourgs udbyggede stadion. Illustration: Popolous

Coronakrisen har fået flere flyselskaber til at sætte deres flåder på jorden og fremskynde udskiftningen af de ældre og mest forurenede modeller. Men i stedet for at blive skilt ad og omsmeltet kan dele af dem bruges som byggemateriale.

Det er i hvert fald planen i Frankrig, hvor fodboldklubben Racing Club de Strasbourg, der spiller i landets bedste liga, netop har præsenteret planen for, hvordan deres hjemmebane Stade de la Meinau skal renoveres og udbygges, så der både kan spilles Champions League og andre internationale turneringer.

Bystyret, der ejer stadionet, har imidlertid insisteret på, at den 750 mio. kroner dyre projekt skal gennemføres med så lille en miljøpåvirkning som muligt. Derfor har projektholdet, der ledes af arkitektfirmaet Populous, forsøgt at minimere nedrivningen af det nuværende stadion og taget solceller, regnvandsopsamling, LED-lys og en forbindelse til et biomassebaseret varmeværk med i sit forslag.

Flyvende facade

Det mest iøjnefaldende er imidlertid facadebeklædningen på den nye bygning, der skal bygges sammen med det nuværende stadions sydfacade. Solafskærningen på den nye sydfacade skal nemlig bygges af dele af skrogene fra 30 dekommissionerede Airbus A340-fly.

Projektholdet har skaffet flydelene fra en virksomhed der vedligeholder fly. Toppen af skrogene skal omdannes til 4.400 m² solafskærmning. Illustration: Popolous

»Vi har altid været fascinerede af de enorme amerikanske flykirkegårde og den geometriske placering af alle flyene,« forklarer François Clément, der er øverste ansvarlige hos Populous til designmediet Dezeen.

»Der er noget skulpturelt ved den måde, de er linet op på, og størrelsen og proportionerne på La Meinaus sydside gav os muligheden for lege med skrogdelenes dimensioner.«

Projektholdet vil bruge topdelen af skroget til at lave 30 meter lange og 2,5 meter brede sektioner. De skal monteres skråtstillet i lodrette baner på facaden, så de reflekterer lyset ind i bygningen uden at føre til overophedning.

Byggeriet forventes at gå i gang til maj næste år og stå færdigt i juli 2025.

Se videopræsentation af projektet.