Stadig masser af energibesparelser i private virksomheder
Næsten 75 procent af alle danske virksomheder har inden for de seneste fem år gennemført en eller anden form for energispareprojekt, og over halvdelen har flere projekter i støbeskeen. Det er et af resultaterne fra tre nye undersøgelser, som tilsammen danner et billede af, hvor langt energibesparelser blandt private virksomheder er kommet, hvilke praktiske erfaringer der er indsamlet, og endelig hvad der skal til, for at potentialerne bliver udnyttet bedst muligt. Undersøgelserne er udført af Cowi for Energistyrelsen.
En del af de lavthængende frugter er godt nok allerede blevet plukket i de seneste fem år. Men nye områder, som for eksempel arbejdskørsel, hydraulik, rumvarme og it/elektronik er kommet med i beregningerne, og her viser undersøgelsen, at især belysning, rumvarme og arbejdskørsel indeholder et betydeligt potentiale for besparelser.
I en kommentar til undersøgelserne siger energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V):
»Jeg er meget tilfreds med, at så mange danske virksomheder har fokus på energibesparelser. Det er med til at gøre dansk erhverv mere konkurrencedygtigt – og samtidig betyder den teknologiske udvikling, at der også fremover vil være et potentiale her.«
Læs også: Kontorer tester effekten af at skrue ned for elforbruget
Men besparelser og erfaringerne er ikke ligeligt fordelt. Hvor det er 90 procent af de store virksomheder, der allerede har gennemført projekter, er det anderledes svært for de mindre virksomheder. Undersøgelsen peger her på, at det især er mangel på letanvendelig og uvildig information af god kvalitet, som holder de mindre virksomheder tilbage. Og selv om potentialet i den enkelte virksomhed måske ikke er så stort, så udgør den type virksomheder stadig 80 pct. af samtlige danske virksomheder.
De mindre virksomheder peger også på, at indsatsen skal tænkes ind i relation til andre emner såsom komfort, indeklima eller optimering af produktionen, hvis de selv skal i gang med at rykke på energieffektivisering.
Derfor vil Energistyrelsen nu sætte ind med mere målrettet information og nye værktøjer, som er enkle og anvendelige for de mindre virksomheder, samt involvering af aktører. Det forklarer kontorchef Morten Pedersen:
»Vi kan se, at det mindre virksomheder har forskellige behov, og derfor vil vi være meget mere målrettede i vores kampagner. I stedet for at gå bredt ud med et 'Spar på lyset', så vil vi gå mere smalt ud til for eksempel detailhandlen for at gøre opmærksom på, at der er penge at spare på lyset,« siger han.
Læs også: Commissioning giver energibesparelser for pengene
Undersøgelserne baserer sig på en adfærdsanalyse blandt 850 virksomheder. Hertil kommer casestudies af 20 virksomheder, interview med seks erhvervsnetværk og syv brancheforeninger.
Pressemeddelse og rapporterne kan læses her.
