En del af det nyeste og dyrtindkøbte materiel på jernbanen samler støv i DSB’s garage på Otto Busses Vej i København.
Af de 32 nye Vectron-el-lokomotiver, som Siemens indtil videre har leveret, er kun 18 på skinner, oplyser DSB til Ingeniøren.
Blandt de resterende 14 er fem i reserve, klar til at blive sat ind ved problemer, tre bruges til oplæring af personale, endnu tre er på værksted, mens der ikke er fundet beskæftigelse til de sidste tre, som har status af ‘langtidsparkeret’ i DSB’s garage.
DSB har samlet bestilt 42 Vectron-lokomotiver af Siemens. De første tre ankom i september 2020 og siden er løbende blevet leveret - de sidste 10 Vectron bliver leveret i løbet af 2022. Betingelserne i den slags handler er omgivet af fortrolighed, men direktør i DSB Flemming Jensen har tidligere oplyst til TV2 ØST om de 42 lokomotiver, at 'Investeringen på de her el-lokomotiver er i størrelsesordenen én milliard kroner'.
Ole Kien, næstformand i IDA Rail og ekspert i blandt andet jernbanemateriel, vurderer, at årsagen til de stillestående lokomotiver er ’Banedanmarks håndtering af elektrificeringen og Signalprogrammet’:
»Man har for eksempel indstillet til politikerne ikke at immunisere strækningen Roskilde-Holbæk og desuden udskudt færdiggørelsen af udbygningen af strækningen til Nykøbing Falster.«
IC4 vikarierer
Oprindelig var det planen, at Nordvestbanen (Roskilde - Kalundborg) skulle være elektrificeret i 2021, men det projekt er udskudt flere år, så det først er helt afsluttet i 2027. Roskilde-Holbæk er dog elektrificeret, men før Vectron kan sættes ind, skal der også være installeret nye ERTMS-signaler på strækningen. Det forventes først at ske i 2024.
Det skyldes, at Folketinget på Banedanmarks opfordring valgte at droppe en midlertidig beskyttelse (immunisering) af de gamle signaler mod strømmen fra køreledningerne. Det ville ellers have gjort det muligt at udfase diesellokomotiverne tidligere.
Vectron-lokomotiverne, der trækker DSB dobbeltdækkervogne, kører i dag derfor kun mellem Helsingør og Roskilde samt mellem Helsingør og Næstved.
Som en konsekvens af at Vectron ikke kan køre på Nordvestbanen på grund den manglende elektrificering samt salget af de gamle ME-diesellokomotiver, har DSB helt måtte droppe at bruge dobbeltdækkervogne på strækningen. I stedet indsættes det langt mindre driftssikre IC4 - samt IC3.
DSB prisgivet
For DSB har det dog aldrig været aktuelt at sætte en del af leverancen af de nye lokomotiver på pause, selvom det i 2018, da bestillingen blev foretaget, var kendt, at elektrificeringen af jernbanenettet var stærkt forsinket.
»Det har hele tiden været planen, at vi købte alle lokomotiver på en gang, så vi har sikret os, at de kommer fra samme produktionslinje, og så vi kan bruge de samme reservedele. Det har været det smarteste. Men det betyder, at der er tre, der ikke bruges lige nu,« har kommunikationschef Niels-Otto Fisker udtalt til Jyllands-Posten.
Ole Kien peger på, at omkostningerne ved at bede Siemens om at udskyde dele af ordren potentielt kan være store. En leverance kan sjældent strækkes over længere tid eller sættes på pause, da fabrikkerne har et nøje tilrettelagt produktionsprogram for at udnytte kapaciteten, forklarer han. Producenten vil tage sig betalt for at bryde rytmen, hvis den overhovedet skulle være interesseret i det.
Desuden skal man huske, at DSB fik en god pris på ekstrabestillingen af 16 lokomotiver, der skal bruges til Hamborg-trafikken, netop fordi de kunne produceres uden pause efter den første serie med 26 af den populære Vectron-model.
»Man bygger alle ens lokomotiver i én lang serie. Det er derfor, at en option på flere giver en fordelagtig pris, idet optionen produceres i forlængelse af første serie.«
Og så vurderer han ikke, at konsekvenserne ved at have nye lokomotiver, der samler garagestøv i en periode, er så store.
»Omkostningerne ved et elektrisk lokomotiv, som står stille, er hovedsageligt den ikke udnyttede investeringskapital. Vedligeholdelsen af el- lokomotiver er væsentlig enklere end diesellokomotiver og er ret beskedne, hvis lokomotivet henstilles i en periode,« siger Ole Kien.
Garagen spøger
Der kan dog i fremtiden meget vel blive behov for yderligere garageplads til de kommende lokomotiver, der bliver leveret. Som tidligere nævnt er 16 af de 42 Vectron-lokomotiver bestilt til Tyskland-kørsel, hvor de efter planen skulle trække DSB's otte nye vognstammer fra Talgo til og fra Hamborg. Det skulle efter planen være med et Vectron-lokomotiv i hver ende i en såkaldt ”sandwich-formation”, men det kommer ikke til at ske foreløbigt.
I sidste uge måtte den spanske leverandør nemlig udskyde ordren med et år til 2024, hvilket ikke faldt i god jord hos DSB:
»Det er meget beklageligt, at vores leverandør har meddelt, at de ikke kan levere togvognene som planlagt og til aftalt tid. Vi er i øjeblikket i gang med en nærmere dialog om de kontraktuelle aspekter af sagen,« lød det fra Jürgen Müller, direktør for Strategi & Togmateriel i DSB, i en mail til Ingeniøren.
Det er ikke kun den manglende elektrificering og forsinkelser af materiel, Vectron-lokomotiverne kæmper med. For tiden er Vectron også ramt af softwarefejl, der har medført et stort antal forsinkelser. DSB har tidligere oplyst, at fejlene forventes løst til april i år, når en softwareopdatering er på plads.
Vectron
- Bygget af Siemens Mobility og introduceret i 2010 som både et diesel og elektrisk lokomotiv. El-lokomotivet er solgt til en række lande blandt andre Tyskland, Sverige, Finland, Polen og Østrig.
- DSB og Siemens underskrev kontrakten om levering af Vectron-lokomotiver 26. marts 2018.
- Den 15. september 2020 blev Vectron godkendt til kørsel i Danmark, og 26. oktober kørte lokomotivet den første tur med passagerer fra Slagelse til København.
- DSB har tidligere oplyst, at den samlede investering på de i alt 42 Vectron-lokomotiver ligger på 1 mia. kroner. Med i den pris er, at Siemens er ansvarlig for vedligeholdelsen de første 10 år.
Fakta
Spænding / frekvens: 25 kV 50 Hz og 15 kV 16.7 Hz
Energiforsyning til vogne: 1500 V 50 Hz og 1000 V 16.7 Hz
Start trækkraft: 320 kN
Elektrisk bremsekraft max.: 240 kN
Maksimal effekt: 6.400 kW (Traktion og elektrisk bremse)
Maksimal hastighed: 200 km/h
Sporvidde: 1.435 mm
Længde over puffere: 18.980 mm
Bredde (inkl. baluster): 3.012 mm
Højde (over førerrum): 3.860 mm
Hjuldiameter: 1.250 mm / 1.160 mm (max. / min.)
Vægt: 86 ton
Metervægt: 4,58 t/m
Strækningsradio: GSM-R
Sikkerhedssystem: ETCS inkl STM-DK og LZB/PZB
Fjernstyring: ZWS og WTB
Se et Vectron-lokomotiv blive samlet her(Kilde: DSB)
