Spritnye Vectron samler støv: Lidt mere end halvdelen er i brug

Kun 18 ud af DSB's 32 nye Vectron-lokomotiver er i drift. Illustration: Andreas Lindqvist

En del af det nyeste og dyrtindkøbte materiel på jernbanen samler støv i DSB’s garage på Otto Busses Vej i København.

Af de 32 nye Vectron-el-lokomotiver, som Siemens indtil videre har leveret, er kun 18 på skinner, oplyser DSB til Ingeniøren.

Blandt de resterende 14 er fem i reserve, klar til at blive sat ind ved problemer, tre bruges til oplæring af personale, endnu tre er på værksted, mens der ikke er fundet beskæftigelse til de sidste tre, som har status af ‘langtidsparkeret’ i DSB’s garage.

DSB har samlet bestilt 42 Vectron-lokomotiver af Siemens. De første tre ankom i september 2020 og siden er løbende blevet leveret - de sidste 10 Vectron bliver leveret i løbet af 2022. Betingelserne i den slags handler er omgivet af fortrolighed, men direktør i DSB Flemming Jensen har tidligere oplyst til TV2 ØST om de 42 lokomotiver, at 'Investeringen på de her el-lokomotiver er i størrelsesordenen én milliard kroner'.

Ole Kien, næstformand i IDA Rail og ekspert i blandt andet jernbanemateriel, vurderer, at årsagen til de stillestående lokomotiver er ’Banedanmarks håndtering af elektrificeringen og Signalprogrammet’:

»Man har for eksempel indstillet til politikerne ikke at immunisere strækningen Roskilde-Holbæk og desuden udskudt færdiggørelsen af udbygningen af strækningen til Nykøbing Falster.«

IC4 vikarierer

Oprindelig var det planen, at Nordvestbanen (Roskilde - Kalundborg) skulle være elektrificeret i 2021, men det projekt er udskudt flere år, så det først er helt afsluttet i 2027. Roskilde-Holbæk er dog elektrificeret, men før Vectron kan sættes ind, skal der også være installeret nye ERTMS-signaler på strækningen. Det forventes først at ske i 2024.

Det skyldes, at Folketinget på Banedanmarks opfordring valgte at droppe en midlertidig beskyttelse (immunisering) af de gamle signaler mod strømmen fra køreledningerne. Det ville ellers have gjort det muligt at udfase diesellokomotiverne tidligere.

Vectron-lokomotiverne, der trækker DSB dobbeltdækkervogne, kører i dag derfor kun mellem Helsingør og Roskilde samt mellem Helsingør og Næstved.

Som en konsekvens af at Vectron ikke kan køre på Nordvestbanen på grund den manglende elektrificering samt salget af de gamle ME-diesellokomotiver, har DSB helt måtte droppe at bruge dobbeltdækkervogne på strækningen. I stedet indsættes det langt mindre driftssikre IC4 - samt IC3.

DSB prisgivet

For DSB har det dog aldrig været aktuelt at sætte en del af leverancen af de nye lokomotiver på pause, selvom det i 2018, da bestillingen blev foretaget, var kendt, at elektrificeringen af jernbanenettet var stærkt forsinket.

»Det har hele tiden været planen, at vi købte alle lokomotiver på en gang, så vi har sikret os, at de kommer fra samme produktionslinje, og så vi kan bruge de samme reservedele. Det har været det smarteste. Men det betyder, at der er tre, der ikke bruges lige nu,« har kommunikationschef Niels-Otto Fisker udtalt til Jyllands-Posten.

Ole Kien peger på, at omkostningerne ved at bede Siemens om at udskyde dele af ordren potentielt kan være store. En leverance kan sjældent strækkes over længere tid eller sættes på pause, da fabrikkerne har et nøje tilrettelagt produktionsprogram for at udnytte kapaciteten, forklarer han. Producenten vil tage sig betalt for at bryde rytmen, hvis den overhovedet skulle være interesseret i det.

Desuden skal man huske, at DSB fik en god pris på ekstrabestillingen af 16 lokomotiver, der skal bruges til Hamborg-trafikken, netop fordi de kunne produceres uden pause efter den første serie med 26 af den populære Vectron-model.

»Man bygger alle ens lokomotiver i én lang serie. Det er derfor, at en option på flere giver en fordelagtig pris, idet optionen produceres i forlængelse af første serie.«

Og så vurderer han ikke, at konsekvenserne ved at have nye lokomotiver, der samler garagestøv i en periode, er så store.

»Omkostningerne ved et elektrisk lokomotiv, som står stille, er hovedsageligt den ikke udnyttede investeringskapital. Vedligeholdelsen af el- lokomotiver er væsentlig enklere end diesellokomotiver og er ret beskedne, hvis lokomotivet henstilles i en periode,« siger Ole Kien.

Garagen spøger

Der kan dog i fremtiden meget vel blive behov for yderligere garageplads til de kommende lokomotiver, der bliver leveret. Som tidligere nævnt er 16 af de 42 Vectron-lokomotiver bestilt til Tyskland-kørsel, hvor de efter planen skulle trække DSB's otte nye vognstammer fra Talgo til og fra Hamborg. Det skulle efter planen være med et Vectron-lokomotiv i hver ende i en såkaldt ”sandwich-formation”, men det kommer ikke til at ske foreløbigt.

I sidste uge måtte den spanske leverandør nemlig udskyde ordren med et år til 2024, hvilket ikke faldt i god jord hos DSB:

»Det er meget beklageligt, at vores leverandør har meddelt, at de ikke kan levere togvognene som planlagt og til aftalt tid. Vi er i øjeblikket i gang med en nærmere dialog om de kontraktuelle aspekter af sagen,« lød det fra Jürgen Müller, direktør for Strategi & Togmateriel i DSB, i en mail til Ingeniøren.

Det er ikke kun den manglende elektrificering og forsinkelser af materiel, Vectron-lokomotiverne kæmper med. For tiden er Vectron også ramt af softwarefejl, der har medført et stort antal forsinkelser. DSB har tidligere oplyst, at fejlene forventes løst til april i år, når en softwareopdatering er på plads.

Vectron

Illustration: Andreas Lindqvist
  • Bygget af Siemens Mobility og introduceret i 2010 som både et diesel og elektrisk lokomotiv. El-lokomotivet er solgt til en række lande blandt andre Tyskland, Sverige, Finland, Polen og Østrig.
  • DSB og Siemens underskrev kontrakten om levering af Vectron-lokomotiver 26. marts 2018.
  • Den 15. september 2020 blev Vectron godkendt til kørsel i Danmark, og 26. oktober kørte lokomotivet den første tur med passagerer fra Slagelse til København.
  • DSB har tidligere oplyst, at den samlede investering på de i alt 42 Vectron-lokomotiver ligger på 1 mia. kroner. Med i den pris er, at Siemens er ansvarlig for vedligeholdelsen de første 10 år.

Fakta
Spænding / frekvens: 25 kV 50 Hz og 15 kV 16.7 Hz
Energiforsyning til vogne: 1500 V 50 Hz og 1000 V 16.7 Hz
Start trækkraft: 320 kN
Elektrisk bremsekraft max.: 240 kN
Maksimal effekt: 6.400 kW (Traktion og elektrisk bremse)
Maksimal hastighed: 200 km/h
Sporvidde: 1.435 mm
Længde over puffere: 18.980 mm
Bredde (inkl. baluster): 3.012 mm
Højde (over førerrum): 3.860 mm
Hjuldiameter: 1.250 mm / 1.160 mm (max. / min.)
Vægt: 86 ton
Metervægt: 4,58 t/m
Strækningsradio: GSM-R
Sikkerhedssystem: ETCS inkl STM-DK og LZB/PZB
Fjernstyring: ZWS og WTB

Se et Vectron-lokomotiv blive samlet her(Kilde: DSB)

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

En lille detalje ved DSB Vectron lokomotiv er: Det er en hyldevare, noget som DSB har meget lille erfaring med de sidste 3 årtier, med DD vognene som undtagelsen. Da der endelig igen kom gang i elektrificeringen blev markedet for El-lokomotiver undersøgt og valget faldt på Siemens Vectron og aftale blev indgået. Leverandøren er seriøs, lokomotiver ankommer til Danmark som perler på en snor, nogle næsten før tiden og er gået i drift siden dag 1. Jeg fristes til at skrive vi skal tilbage til MY leverancen fra 1954 for at finde en tilsvarende positiv historie; indkøb og sæt idrift. Eneste forskel er, at idag er signalsystemer en væsentlig del af materielteknikken og en forudsætning for at lokomotivet overhovedet må være i drift. Det er samfunktionen af ETCS og den DK specifikke STM-boks, der giver problemmer, som reducerer Vectrons driftstabilitet.

Så problemmet er i grunden at Danmark ikke var klar til Vectron. Elektrificeringen er mindst 22 år bagud (skulle have været færdig til år 2000). Og varen (lokomotivet) kan tages i brug :-) Glæder mig til langture med Vectron med 200 km/t på nålen og forsynet direkte med grøn strøm fra vedvarende energikilder. Derved undgåes markante tab ved energi konvertering til batterier eller PtX fuel.

  • 68
  • 0

...forrige nyhed var at det var softwaren på lokomotiverne som var problemet??

Nu er det så manglende elektrificering?

I øvrigt så er DSB jo ikke selv herre over elektrificering da dette ligger under Bane Danmark - så til en afvæksling kan vi kikke surt på en anden end lige DSB.

  • 13
  • 2

Misvisende overskrift i forhold til artiklen. Der er kun 3 tog som er langtidsparkeret ud af de 32 leverede tog. Hvad har DSB sparet på at købe 32 tog samlet plus ekstrabestillingen af 16 lokomotiver ? Ros til DSBs ordre.

  • 35
  • 0

Jeg kan ikke følge argumentationen i

Roskilde-Holbæk er dog elektrificeret, men før Vectron kan sættes ind, skal der også være installeret nye ERTMS-signaler på strækningen. Det forventes først at ske i 2024.

Vectron lokomotiverne til DSB er mig bekendt udstyret med STM til kørsel på ATC strækninger. Så kan de vel også køre til Holbæk, selvom strækningen ikke har ERTMS. Og senere står der:

Vectron-lokomotiverne, der trækker DSB dobbeltdækkervogne, kører i dag derfor kun mellem Helsingør og Roskilde samt mellem Helsingør og Næstved.

Hvad holder dem fra at køre med dobbeltdækkere videre til Odense, Fredericia, Esbjerg, Sønderborg og sågar Hamburg?

  • 11
  • 2

Vectron lokomotiverne til DSB er mig bekendt udstyret med STM til kørsel på ATC strækninger. Så kan de vel også køre til Holbæk, selvom strækningen ikke har ERTMS.

Strækningen er ikke immuniseret, så man kan ikke tænde for strømmen, før det nye signalsystem er installeret. Det er også nævnt i artiklen.

Hvad holder dem fra at køre med dobbeltdækkere videre til Odense, Fredericia, Esbjerg, Sønderborg og sågar Hamburg?

Alle DD-stammer er allerede i drift i den sjællandske regionaltrafik. De egner sig heller ikke til IC-kørsel. DSBs Vectron er desuden ikke godkendt til kørsel i Tyskland, endnu.

  • 26
  • 0

Jeg troede, at togmateriel befandt sig i remiser, og garager var forbeholdt biler.

  • 10
  • 7

Der er god fornuft i, at DSB vælger at lade Siemens fortsat levere lokomotiverne som aftalt oprindeligt, som artiklen beskriver. Tænk på, at andre togoperatører bestiller Vectron i meget stor stil; og ikke kun 42, men 100 eller 200 lokomotiver. Vectron er en succes og jeg kan kun igen lykønske DSB med købet. Mens man venter på Talgo-vognene til trafikken til Hamborg, kan DSB så ikke tænkes at lease/leje togvogne, så man kan få gang i trafikken med Vectron-lokomotiver? Det må kræve, at man kan finde togvogne, der er udstyret med de korrekte styreledninger så lokomotiverne kan "tale sammen".

  • 15
  • 0

det lyder som endnu en dårlig undskyldning fra DSB. Da der ikke er ATC på hele strækningen burde togene kunne køre når der er fuldfærdigt med kørestrøm. iøvrigt er der spændingsat på strækningen til holbæk formentlig, hvilket jo må betyde at dele er immuniseret på den del. koordinering imellem de to gamle søster selskaber er stadig en by i rusland. hvor i er logiken undskyld min,naivitet,da logik ikke er en del af de 2 etaters styrker.

ikke at få lavet den sidste bid færdig til kalundborg når, man så vælge at immunisere den spændingsatte del. så kunne man nok vente til 2027. men hvad det er jo borgens penge.

Hvis strækning roskilde næstved hvor øst ERTMS er godkent,må det formodes at stærkning, har min.en ATC balise fra det gamle system og onboard system er testede med denne og man har prøve kørt den nye stærkning til ringsted,hvor det må formodes at en rest af det gamle signal system findes også med det gamle ATC.

Det tyder mere på at begge parter undskyldere hinandens uduelighed. om ikke koordinere forklaringer på dårlige dommene.

Det er nok ikke første gang at siemens tog og deres onboard computer er tilsluttet med en anden leverandørs ertms udstyr. som nævnt er der allerede ERTMS strækninger godkendt ,der ligger sågar en video på nettet hvor vectron testede på ringsted køge nord. så hvad er så problemmet. De vectron som køre i dag må formodes at køre med ny ERTMS udstyr. og da man har tested systemet og godkendt det på 2 strækninger. lyder det mere som et spørgsmål om vilje fra DSB eller har man glemt i kontrakten med siemens at de skal deltage i de fornødne test. Hele ideen med ERTMS er jo at bland andet undgå den dyre lande tilpasning og lokomotiver nærmeste som standard udstyres med ERTMS onboard frabrikat underordnet, men installert med rigtig sw version. hvem der har sovet i timen. må være en sag for trafikministeren.

  • 3
  • 19

det lyder som endnu en dårlig undskyldning fra DSB. Da der ikke er ATC på hele strækningen burde togene kunne køre når der er fuldfærdigt med kørestrøm. iøvrigt er der spændingsat på strækningen til holbæk formentlig, hvilket jo må betyde at dele er immuniseret på den del.

Sikke en omgang vrøvl og halve formodninger.

Der er ATC hele vejen fra Roskilde til og med Holbæk. Der er køreledninger fra Roskilde til og med Holbæk. Disse er ikke spændingssat, da signalerne på strækningen ikke er immuniserede. Der var spænding på i et par nætter til test, og så slukkede man igen. Om der er ATC eller ej har intet at sige ifht elektrificering.

Der findes i øjeblikket ingen strækninger i Danmark, hvor der både er kørestrøm og ETCS i brug. Køreledningerne fra Køge til Næstved er der heller ikke spænding på.

  • 12
  • 0

Jeg har overværet overdragelse/ankomsten af EB3239 og EB3240 på Tinglev Station d. 25-10-2021 kl 10:30. Efterfølgende blev der kørt lidt frem og tilbage. De to maskiner kørte selvstændig efter de var blev hægtet af Hectro Rail lokomotivet. EB3240 er forresten Vectron nr. 1.000, som er blevet bygget.

De bliver kørt til Tinglev for at få tillyst ATC. Derefter kører de på Hector Rails licens til København, som Hector Rail gør for Siemens. Selv overdragelsen af lokomotivet fra Siemens til DSB sker efter ankomst til København, hvor de kører en testkørsel med vogne, hvorefter den formelt kan overdrages til DSB.

  • 9
  • 0

Vi (regionaltogsstrækningen mellem Odense og Fredericia) vil da gerne lægge skinner og passager til EB med et par dobbeltdækkervogne i stedet for IC4. Det vil faktisk være et rigtig smart sted at bruge dem, da der er ti stop undervejs på de 60 km, så der kan sendes noget bremsestrøm retur til nettet. Forslaget må gerne videreformidles til DSBs materieldispont, hvis en sådan altså findes.

  • 6
  • 1

De er velkomne på Fyn Vi (regionaltogsstrækningen mellem Odense og Fredericia) vil da gerne lægge skinner og passager til EB med et par dobbeltdækkervogne i stedet for IC4. Det vil faktisk være et rigtig smart sted at bruge dem, da der er ti stop undervejs på de 60 km, så der kan sendes noget bremsestrøm retur til nettet. Forslaget må gerne videreformidles til DSBs materieldispont, hvis en sådan altså findes.

Hvis årsagen til at Vectron lok udnyttes så lidt var, at Bane Danmarks signal- og elektrificeringsprogrammer hænger i bremsen, så ville dit forslag være spot on. Men ifølge #10 er alle DD vogne allerede i brug, så årsagen er, at der ikke er flere vogne, Vectron kan køre med.

  • 4
  • 2

De kunne vel også indsættes til Sønderborg og Esbjerg, ikke mindst så man kunne uddanne lokomotivfører på Tinglev og Esbjerg depot. Og er det dobbeltdækker der mangler kunne man måske også dele nogle af de stammer der kører på Sjælland.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten