Spritnye Ellen skal allerede på værft: Hvert femte batterimodul skiftes
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Spritnye Ellen skal allerede på værft: Hvert femte batterimodul skiftes

Illustration: E-Ferry

Efter flere års forsinkelse blev den elektriske færge E/F Ellen endelig sat i drift den 14. august i år. Færgen har siden sejlet passagerer mellem Søby og Fynshav, og i den tid har projektpartnerne opsamlet data og fejl med henblik på at kunne optimere driften.

Nogle af processerne har det været muligt at opdatere, mens færgen var i drift, men nu er der altså er brug for at komme i dok for at gennemføre en række lidt større optimeringer. Det skriver Ærø Kommune på deres hjemmeside.

Så fra den 11. november og tre uger frem skal der udføres tre større optimeringer af batterisystemet.

Elfærgen Ellen skulle oprindelig have været idriftsat 1. juni 2017. Men en hel del tekniske og administrative udfordringer rykkede tidsplanen med mere end to år. Illustration: Green Ferry Vision

Læs også: Derfor trækker det ud med den nye elektriske færge til Ærø

Den første handler om udskiftning af 168 ud af 840 batterimoduler, fordelt på 20 strenge. I alt skulle den samlede batteripakke kunne levere op til 4.300 kWh, men det har kun været muligt at oplade Ellen til 3.400 kWh på grund af de dårlige batterimoduler. Det er nok til en rundtur, men gør det vanskeligt sejle syv ture om dagen, da der ikke er tid til at oplade batteripakken fuldt ud i den tid, færgen er i havn. Samtidig påvirker de dårlige moduler også den samlede batteripakkes evne til at oplade fuldt.

Software skal opdateres

Det andet problem handler om styringssystemet til op- og afladning af batterierne (Power Management System). Der er blandt andet brug for at ændre softwaren, så de enkelte batteristrenge kan køre mere uafhængigt af hinanden. Til Fyns Amts Avis forklarer projektleder Trine Heinemann, at når en af strengene når op på 98 procent, så stopper ladningen, selvom de andre strenge ikke er fuldt opladet:

»Det giver en del unødvendigt manuelt arbejde,« siger hun til avisen.

Det sidste større problem, som skal rettes, handler om selve ladestikket, hvor der opstår udfald, så der kun kan lades delvist. Ellen er udstyret med fire ladelinjer, som to og to går til hvert sit batterirum på færgen. Hver linje kan lade med hver op til 1.000 kW.

Læs også: Endelig: Ærøs elfærge stævner ud torsdag morgen

Men siden idriftsættelsen er det blevet klart, at ikke alle fire linjer kobler til, hver gang der skal lades, hvilket enten betyder, at der ikke lades på fuld kraft, eller at mandskabet skal bruge en del af havnetiden (hvor der ellers skulle lades) til at fra- og tilkoble ladningen. Til Fyns Amts Avis siger Trine Heinemann, at mistanken går på, at der skal ændres i både i software og et radiosignal:

»Det vil vi se at få fikset. Det er bygget sådan, at vi kan lade, hvis der er udfald, men vil helst have alle fire til at fungere hver gang, så vi kan overholde sejlplanerne,« siger hun videre til avisen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det lyder som om dette er den første el-færge. Nogle af de beskrevne problemer synes ikke at være usædvanlige, men burde også være set andre steder.

Er denne "svane" vokset i vores "andegård" uden skelen til andre erfaringer ?

Det ville være sørgeligt, hvis vi skal betale de samme lærepenge som andre har betalt.

P.S.: Hvordan går det mon på Helsingør-Hälsingborg ?

  • 3
  • 9

Sådan er det med skibe. De er i bedste fald bygget i en lille serie på en håndfuld næsten ens skibe. Modsat elbiler, hvor man kan sigte efter at producere en million helt ens systemer.

Mon ikke leverandørene af batterisystemer efterhånden bliver bedre når de får lidt flere projekter på CV'et?

  • 25
  • 0

Ups, automatisk stavekontrol: der skulle stå "skibet".

Men Baldur, ja - MEN derfor behøver vi vil ikke løbe risici med nye teknologiske komponenter ?
Jeg kan forstå, at der er fejl på batterierne, og det er vel en simpel garantisag.
Men de fleste andre nævnte fejl synes at måtte være afprøvet andre steder ?
ladeproblemet lyder i mine øren som fundamentalt, og .....

Har de famøse indkøbsregler tvunget os til at købe et eksperiment fra den lavest-bydende - og nu betaler vi så udbiklingsomkostningerne ?

  • 2
  • 14

Ampere er lidt længere end Ellen, ja, men sejler betydeligt kortere - hvilket kan ses på at den har under 25 % af Ellens batterikapacitet.

Samme firma som ejer Ampere ejer også den hybridfærge der havde batteribrand for nylig - så helt foran er nordmændende dog ikke, de har måske bare været heldige med Ampere?

  • 11
  • 0

Det er altid et problem at være "first mover" / "on the bleeding edge". Det at gå efter en ren elfærge er en rigtigt stor risiko. For Tycho Brahe / Aurora har man i forbindelse med elektrificeringen besluttet sig for at beholde dieselmotorerne helt. Her har man været meget bevidst om at kravet til en "fallback løsning". Man lever af at sejle biler!
Det er også meget velkendt at det går voldsomt ud over batterierne levetid hvis man bruger for stor en del af kapciteten. Typisk er der kun adgang til ca. 30% af kapaciteten i normal drift.
Det at levere meget store batterier der op- og aflades meget hurtigt, og som skal holde længe er endnu ikke et standard produkt. Man kan m.h.t. garanti stå i den situation at man måske godt kan sagsøge leverandøren, men det får ikke færgen ud og sejle, især ikke hvis leverandøren går konkurs. Den slags batterisystemer er ikke "hyldevarer" endnu. Det at sætte "ladestikket" i er heller ikke trivielt. Det tog meget land tid før det virkede oppe i H-H.

  • 4
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten