Springer forlygterne oftere på nye biler?
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Springer forlygterne oftere på nye biler?

Thomas Johansen vil gerne vide, om forlygter springer oftere på nye biler:

"Hvorfor springer forlygtepærer på nye biler så ofte? Et rygte er, at der på moderne biler er højere volt i elektronikken, også ud til lygterne, selvom pærerne kun er 12 volt. Og at man kan montere en modstand på ledningsnettet ud til lygterne. Det resulterer dog i mindre lys. Er tendenserne hyppigere for nogle bil-mærker, motortyper eller lign.? Har bilpærebranchen ikke formået at følge med biludviklingen?"

Jørgen Jørgensen, afdelingsleder hos FDM, svarer:

"Moderne biler kører med en relativ høj reguleringsspænding på generatoren - typisk14-14,6 volt - af hensyn til de mange elektriske funktioner.

Jo højere spænding, jo kortere levetid på en 12 volt pære.

Flere biler kører med reduceret spænding til nærlyset, når det benyttes som kørelys i dagtimerne. Det forlænger pærernes levetid. Flere pærerproducenter markedsfører en eller anden form for "Heavy Duty"- pærer, der angiveligt bedre modstår de høje spændinger.

Nogle bilmærker har tilsyneladende bedre styr på deres laderegulering end andre. Når man færdes i trafikken får man i hvert fald meget nemt det indtryk, at der er en overhyppighed af sprungne pærer på franske biler."

Dokumentation

Læs og stil spørgsmål til Scientariet

Emner : Biler

Spørg fagfolket

Du kan spørge om alt inden for teknologi og naturvidenskab. Redaktionen udvælger indsendte spørgsmål og finder den bedste ekspert til at svare – eller sender spørgsmålet videre til vores kloge læsere. Klik her for at stille dit spørgsmål til fagfolket.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

.. give Jørgen Jørgensen ret i det med franske biler, jeg har selv en Peugeot 206 hvor jeg inden for de første 2 år nåede at skifte pærerne 4 gange (begge pærer blev skiftet hver gang) inden for de første 1½ år. I starten købte jeg de dyre "mærkevare" pærer (ca 80 kr. stykket) men efter at jeg er gået over til billigere alternativer (ca. 30 kr. stykket) er jeg nede på at skifte ca. én gang om året.

  • 0
  • 0

Så bed sælgeren om at vise, hvor "let" det er at skifte pærer,,,,Alt for mange biler skal skilles ad på værksted blot for at kunne skifte forlygternes pærer. Det er en irriterende ting at stå med på en mørk landevej, at man førs tkan få skiftet lyskilde mandagen efter, hvis værkstedet kan og man ellers har råd til det.

  • 0
  • 0

Tjaeh! - De nævnte 14,4 Volt er jo ikke at hensyn til forbruget, men den spænding som en blyakkumulator skal have for at kunne være nogenlunde fuldt opladet. Generatoren er oftest med en konstantspændings-regulering på dette niveau og har været det i et kvart århundrede. Når pærerne så synes at have kortere levetid skyldes formentlig, at de nyere biler anvender relæer til at tænde og slukke for lygterne, og derved er ledningsføringen mere optimal - læs at pærerne i højere grad ser den fulde spænding fra generator/batteri. Oven i dette så kører vi jo med kørelys (nærlys) "hele tiden" og så lang driftstid er det åbenbart ikke dimensioneret til. Når tyskere og franskmænd også får kørelys (det er vist planen i EU) så ændres dette formodentlig. Min løsning har været at anvende "longlife" pærer til nærlyset og indbygge en modstand der tager en volt. Og bruge nogen med max. lysudsendelse til det lange lys.

  • 0
  • 0

Citroen Berlingo diesel fra 2002 og til nu hvor der er kommet en ny model som jeg ikke kender, kræver værkstedes assistance for at skifte venstre pære, men de ses sjældent "enøjede" hvad netop Peugeot og Toyotaer ofte er ,på venstre hovedlys. Ligeledes kræver en del af Renaults modeller værksteds besøg , alt den stund inderskærmen skal demonteres for at skifte pære.
Jeg har lige anskaffet mig et VW produkt ,Caddy, hvor jeg som det første, udersøgte muligheden for at skifte pærer. Det har tante Oda ikke fingerkræfter til og ej heller jeg.
Holdefjederen går utroligt stramt og kende mærkeligt, men med en tang er der ingen problemer.

  • 0
  • 0

Har tidligere haft en Pegeuot 406 HDI og der røg højre forlyge pære hver 3 måned så det blev til en del pærer i den periode jeg havde den.
Begik desværre den fejl at købe en 406 benz til privat brug og den gør det samme. Højre forlygte pære, dog kun 2 pærer om året.

  • 0
  • 0

Har kørt Citroen Picasso i 10 år. Der var et par år hvor der røg nogle pærer, med de sidste 4-5 år er der ikke sprunget nogen.
Toyotaerne, jeg havde tidligere, havde også af og til problemer.
Jeg gætter på at det har med pærernes kvalitet at gøre.

  • 0
  • 0

Jeg har være en del Mercedes'er igennem - forpærerne sprang ofte i begyndelsen.
- jeg mener at det er ledningsnettet som skal ældes, hvorved spændingen falder ude ved pærerne - at ledninger bliver trætte - at ledningers modstand tiltager med alderen - det lærte jeg i skolen..

Løsning1: Man kunne have nogle ..begynderpærer.. med en højere spænding..
Løsning2: Der kunne være indskudt en modtand, som frakobles efter passende tid eller brug

  • 0
  • 0

Min gamle 307 fra 2002 spiste den ene eller begge pærer i nærlyset for hver ca. 110 timers kørsel - baglyset næsten lige så ofte.
Dette betød at jeg oftest skiftede pærer ca. hver 45. dag.

Spændingen til pærerne var på ca. 12,3 Volt, men når jeg startede motoren, steg spændingen til godt 15,2 volt.

Efter at jeg brokkede mig til Peugeot og fremlagde måleresultater og kvitteringer for pærer, havde de bilen til service 4 gange. - Derefter fik jeg leveret 5 sæt "longlife" pærer og besked om at bilen var perfekt og at dette måtte jeg leve med.
Med "Longlife" pærer steg levetiden til ca. 163 timer....

Efter at have levet med dette i godt 2 år (og brugt de gratis pærer), monterede jeg en hjemmelavet spændingsregulator i hvert lygehus (Nærlys og baglys), som regulerede spændingen ned til ca. 12 Volt. Det kostede et par timers arbejde og noget i stil med 100 kroner i komponenter (mindre end et sæt pærer).

I de efterfølgende 3 år kan jeg kun huske at jeg skiftede nærlyset én gang...

Naturligvis havde fjernlyset samme problem, men da det ikke blev brugt så ofte gjorde jeg ikke noget med det.

I de sidste 5 år hvor jeg har kørt Saab, har jeg kun skiftet én pære - men det var så også en Xenon til ca. 1.200,- SEK

  • 0
  • 0

De 14,4 volt er ikke noget nyt.
Det er simpelthen den nødvendige spænding til at sikre ladning på blyakkumulatoren.

Pærerne springer enten fordi spændingen ved pærerne er højere pga bedre ledningsnet , eller på grund af pæreteknologien.

Siden halogenpærers høje lysudbytte hænger sammen med en øget følsomhed for spændingen er det heller ikke umuligt at nye pærer er mere følsomme over for overspænding.

mvh Jens Nyborg

  • 0
  • 0

På flere nye biler er det normalt at der kun er lys foran. fx alle taxaer i den nye Mercedes E klasse. Dette er rigtigt smart, så er men nemlig sikker på at man ikke man ikke kan se bilen i fx regnvejr på motorvejen eller når det er blevet halvmørkt.

Hvor kommer den ide fra? Er der en eller and miljø fanatisk politiker der har fundet ud af at vi kan spare 1 nW/h pr kørt kilometer? Eller er det for at man kan liste sig over krydset for taxa-grønt uden andre ser det? :-)

Mvh
Morten

  • 0
  • 0

Jeg har ofte være meget tæt ved at sætte en diode ind foran pæren. Så får man da smidt 0.7V der. Det må da hjælpe lidt. Men det skal jo være en som kan klare mosten for det må jo være ca. 5A sådan en pære trækker.

  • 0
  • 0

Pærerne springer enten fordi spændingen ved pærerne er højere pga bedre ledningsnet , eller på grund af pæreteknologien

  • min (nu afhændede) Honda Civic årg. 1997 brugte forlygtepærer i en lind strøm (stort set også alt, jeg kunne kritisere den for!).
    Kørelyset var eftermonteret (åbenbart ikke standard dengang?), og min teori var, at pærerne måske blev udsat for 'spikes' (fluktuationer) i generatorspændingen, inden denne havde nået at 'stabilisere sig'(?) Lyder det helt gak??
  • 0
  • 0

Hvis der er EU-standarder for agurkers form og lynlåses holdbarhed, så burde der også være standarder for skiftebesværet af slid-dele som dæk, lygtepærer osv. Max. 5 minutter at skifte en pære for tante Oda. Når der er så mange dårlige lygter på vejene må problemet være udbredt.

Sært at der kan være sådan et tilbageskridt i bilkonstruktion af noget så simpelt som at skifte pærer.

  • 0
  • 0

Ha' ja, det prøvede jeg at få sælgeren til...
Dén havde han ikke lige set komme :-)
Sælgersmart "Det er ikke noget problem", til han 10 minutter senere måtte omkring værkstedet og fik at vide, at det skal klares på værksted.
Sælgere og Franskmænd..., pffff :-)

  • 0
  • 0
  • det undre mig at der ikke er nogen der er klar over at alle produkter idag fremstilles med en given levetid, således også forlygtepærer , idag med en kortere levetid end før i tiden, større indtjening for producenten. Derudover er biler idag fremstillet således at stort set alt arbejde skal udføres af et autoriseret værksted, igen et spørgsmål om penge. Længe leve min 20 år gamle bil som jeg selv stadig kan reparere.
  • 0
  • 0

Måske en smule off-topic - men:
Er der nogen, der har erfaringer med levetiden på LED-"pærer", der bliver mere og mere almindelige på nyere biler og som kan købes som eftermonteringssæt til andre biler? Man kunne forestille sig, at de kræver en mere stabiliseret (læs: spike-fri) spænding end gammeldags glødepærer for ikke at lide overlast? Eller eventuelt strømstyring i stedet for spændingsstyring for at tage højde for temperaturafhængigheder etc.

  • 0
  • 0

Det er unnderligt at man fortsat kalder bilens spænding 12 V. Blyakkumulatoren er da ikke opfundet i går, og dens nominelle spænding er 13,2 V, da der er 2,2 V på hver celle.
Dertil lægges så noget overspænding af hensyn til opladning af akkumulatoren, - op til ca 14,4 V afhængig af lødigheden på det anvendte spændings/laderelæ. (De er ikke alle lige gode,- og bilfabrikkerne købet vist billigt ind) . Det er altså en overspænding på 20%. Der er altså ikke noget at sige til at pærerne springer før forventet tid. Vi må håbe, at når nu Tyskland m.m. får lovkrav om kørelys, så vil bilerne blive indrettet med separate kørelys (som det bl.a. var på Volvo for år tilbage og min gamle hæderkronede Mazda 626......der havde jeg ikke problemer med kort levetid på hovedlygterne.).

  • 0
  • 0

Jeg har en Renault Megane fra 2000, og en Renault Scenic fra 2003. De har tidligere begge haft et stort forbrug af H7-lamper til nærlys.

Jeg tror bundrekorden var på et sæt fra Harald Nyborg til kr.40,- De holdt 14 dage, så var de sprunget begge to.

Jeg blev træt af det, og prøvede longlifepærer (Osrams fra T-Hansen) til kr.200,- for et sæt. De leveres med 3 års garanti, og det lever de op til - de springer i hvert fald ikke. (Nej, jeg har ikke noget med Osram eller TH at gøre)

Jeg har set at Bilka (som jeg heller ikke har nogen relationer til) ind i mellem har tilbud på de samme pærer, bare til kr.69,- pr. styk - og det er jo en kende billigere.

/Rasmus

  • 0
  • 0

Lige netop!
Det er H7 pæren, der er skurken
Min Citroen C3 bruger H7, og den skal have en ny pære hvert halve år.
Der er lidt trangt at skifte pærerne, men jeg har udviklet en sand ekspertise i at klare det selv.
Alle mine tidligere biler havde H4 pærer, og de var meget mere nøjsomme med forlygtepærerne.
Franskmændene har langt hen af vejen de sidste 8-10 år brugt H7 i deres biler., derfor ry'et ved franske biler, at de spiser forlygtepærer.

Til gengæld går der ingen baglygtepærer på de franske kasser.
Der sprang de til gengæld lystigt på min gamle Suzuki Wagon R+, hvor der skulle mekanikerhjælp til skiftet (Kofanger skulle afmonteres for at skifte pærer)

  • 0
  • 0

Jeg spurgte min lokale Volvo/Renault mærkeværkstedsmekaniker, hvordan det kunne være, at man møder så mange "enøjede franskmænd" - og han påstod at det var fordi ledningsnettet i de billige franske biler er så spinkelt (læs: tynde kobberledere), at man bare sætter spændingen op, for at kompensere for det større spændingsfald i denne billige løsning.

Men modigt af Jørgen Jørgensen, afdelingsleder hos FDM, at sige sandheden omkring franske biler...

Mvh Rune - Glad Volvoejer

  • 0
  • 0

Er der nogen, der har erfaringer med levetiden på LED-"pærer

Det bliver nok lidt svært når de er rated til 20-50.000 timer, men der er flere fælder, de kan ikke sidde i samme lygtehus som høj effekt pærer, som f.eks standard H7 på 55W, halvledere slides af varme også selv om de ikke selv frembringer den, dernæst skal det være en LED med indbygget overspændingsbeskyttelse, og endelig skal der sættes et parralel forbrug så bilen ikke melder fejl, eller der skal f.eks til blinklyset skiftes til et tidsstyret relæ, et standard forbrugsstyret relæ vil med det lave forbrug på LED hæve blinkfrekvensen ud over det lovlige, jeg har faktisk overvejet det da synsmanden har sagt at det er sidste gang pærerne kan godkendes, alle pærer i min C3 fra 2002 skal skiftes, hvidt lys er ikke godt nok, han vil se farver, han forklarer det ved at lidt af farven skaller af hver gang temperaturen skifter.

LED pærer kan ikke bruges i forlygterne, det er ikke engang varmeledende glas, det er varmeisolerende letvægts plastic, til resten af bilen kan jeg skifte men LED er stadig dyrere, og standardpærerne kan jo holde 8-10år, og med snydeforbrug er det samlede forbrug jo ens, og endelig skal forbruget jo også holde kondens og fugt væk, LED er sejt, men jeg mangler argumenter der kan forsvare det dyrere indkøb.

  • 0
  • 0

Jeg spurgte min lokale Volvo/Renault mærkeværkstedsmekaniker, hvordan det kunne være, at man møder så mange "enøjede franskmænd" - og han påstod at det var fordi ledningsnettet i de billige franske biler er så spinkelt (læs: tynde kobberledere), at man bare sætter spændingen op, for at kompensere for det større spændingsfald i denne billige løsning.

Men modigt af Jørgen Jørgensen, afdelingsleder hos FDM, at sige sandheden omkring franske biler...

Mvh Rune - Glad Volvoejer

Det holder altså ikke!
Hvis det blot var fordi, spændingen var ekstra høj, så ville alle andre pærer overalt i bilerne også springe i utide.
Det er ikke tilfældet. I min C3 fra 2005 er der skiftet een baglygtepære, men 17 H7 forlygtepærer. Instrumentbelysning i centerkonsollen er skiftet to gange.

  • 0
  • 0

Som ejer af en 206'er har jeg skiftet mange nærlys pærer.
Idag kører jeg med H7 pærer med 3 års garanti fra T-Hansen.
Jeg glæder mig til at se om det har løst det praktiske problem, -det har ihvertfald løst det økomiske. :-)

  • 0
  • 0

Hos Peugeot fik jeg at vide at det var fordi jeg købte uoriginale pærer (læs Høyer autodele) Da jeg så besindede mig til at købe en ifølge Peugeot original Peugeout pærer blev den leveret i samme indpakning som hos Høyer Autodele, nemlig en Berner æske.
Så meget for originale Peugeot dele som forøvrigt også var over dobbelt så dyr.

  • 0
  • 0

Jeg har en Peugeot 205 diesel fra -89.

Og her holder forlygtepærene i snit, lidt over et år. Og jeg kører mindst 100km hver dag.

Alle andre pærer i bilen holder endnu længere. Men mit elektriske system er jo også meget simpelt. Hvilket jeg faktisk er rigtig glad for. Fordi det virker bare - ikke så problematisk som moderne biler :o)
Har hørt at der er et firma i sønderJylland, som lever af at lave peugeot-biler fra 2001 til 2003, som sipelthen ikke kan holde til det nordiske klima, samt simpelthen er for dårligt produceret, i det elektriske system.

Mit batteri holder fint strøm - et billigt et fra T-hansen, godt nok med 74 Ampere timer. Jeg har ca 14 volt på batteriet, under drift.
Mine kabler til pærene, ser godt nok ikke specielt tykke ud. Men det lyder jo plaucibelt at de sparer lidt på de nye biler. Min lak holder f.eks også bedre end mange nyerer biler.

Jeg har kørt med mange forskellige pærer, fra både Osram, Philips Eco og andre mærker fra diverse tankstationer. De holder allesammen ca et års tid, men lyser lidt forskelligt. De nye Osram fra Thansen, i smart indpakning og med garanti, lyser f.eks rigtig godt, men lad os nu se hvor længe de holder :o)

  • 0
  • 0

Altså:

Der står mange spændende ting i ovenstående, og meget af det er noget sludder..

Lyskilder fra Philips er dimensioneret til drift ved 13,2Volt, men afhængig af "modellen" er der meget stor forskel på levetiden. Dvs. det er stort set udelukkende et dimensioneringsspørgsmål.

Fx.
Model, Dimensioneret levetid, Lumen
Premium, 500timer, 1500lm
Bluevision+, 350timer, 1450lm
Visionplus, 350timer, 1650lm
Longerlife, 1050timer, 1500lumen

Men; som flere skriver, så skal man "bare" sænke spændingen for at forlænge levetiden.
Man skal bare huske, at hhv levetid og output er stærkt forbundne.

5% oversp (=13,9V) -->50% forkortet levetid, 18% forøget "lysmængde"
10% oversp (=14,5V) -->74% forkortet levetid, 35% forøget "lysmængde"
5% undersp (=12,5V) -->110% forøget levetid, 18% reduceret "lysmængde"
10% undersp (=11,9V) -->450% forøget levetid,35% reduceret "lysmængde"

/J

  • 0
  • 0

5% oversp (=13,9V) -->50% forkortet levetid, 18% forøget "lysmængde"

  • ved du noget om, hvorledes [b]kortvarige[/b] spændingsudsving (typisk når generatoren går i gang) påvirker levetiden?
  • 0
  • 0

Det er fint nok at gøre opmærksom på Levetid og Lysstyrke i forhold til spændingen. Men hvis noget er noget sludder - så ville det være en fordel at nævne - hvad der er noget sludder - ellers er der jo lukket for debat.

Fakta er:

Det er i mange tilfælde blevet sværere at skifte pære og de holder i kortere tid - og det har jeg hørt fra mange, set på vejene hver dag når jeg kører i bil, hørt/set i tv/radio osv.

Højest tåbeligt at adskillige års udvikling, har medført at, mange biler i dag kører rundt med manglende eller dårligt lys i deres forlygter, som desuden tit blænder, pga af dårligt design.
Lys må da anses for at være en af de vigtigste af de grunlæggende sikkerhedsforanstaltninger på et hvilket som helst køretøj.

Så i et program på Discovery at de testede franske biler op imod tysk. De tyske biler havde slet ikke problemer med at skifte pærene ( under 1 min), hvorimod det tog op til en 1 time at skifte 1 pære på visse franske modeller.
Og her skal det gøres klart at begge biler scorede lige højt i NCAP testen. Så ingen undskyldninger her, hvad angår øget sikkerhed VS tilgængelighed, når det kommer til reparation.

Desuden har jeg endnu ikke set en pærer, hvorpå der står andet end 12volt. Ville da meget gerne have en liste med pærer, som kunne tåle mere. Og hvem har det?

  • 0
  • 0

[quote]Desuden har jeg endnu ikke set en pærer, hvorpå der står andet end 12volt. Ville da meget gerne have en liste med pærer, som kunne tåle mere. Og hvem har det?

Det ser ud til GE laver en:

http://genet.gelighting.com/LightProducts/...,Lamps_Miniature_T%20,%20TL%20Shape_T3.5%20(T3%201/2)&SearchFieldCode=null

/Rasmus[/quote]

Ja den tåler 13.2 volt - men stadig kun 500 timers levetid. Men ok det burde og række til ca 14 måneders lys, med mit kørselsbehov. Hvilket stemmer fint overens med hvad jer ellers har erfaret i min bil, med flere forskellige pærer, som "kun" kan tåle 12 volt.
Så jeg håber da ikke at jeg skal betale ekstra for denne type pærer :o)

  • 0
  • 0

Sidder her og kommer i tanke om at jeg jo kører med H4 og ikke H7, som mange kører med i dag. Hvilket måske nok gør en forskel med min personlige sammenligning med min gamle øse og moderne biler.

Hvad skulle fordelen være ved H7 kontra H4?

  • 0
  • 0

Indrømmet... det er faktisk ret billigt. Men med fragt kommer det jo nok op og koste de ca 50-60 per pære alligvel. Og så kan man lige så godt kører i T-hansen og få garanti på deres Osram.

  • 0
  • 0

Efter at have levet med dette i godt 2 år (og brugt de gratis pærer), monterede jeg en hjemmelavet spændingsregulator i hvert lygehus (Nærlys og baglys), som regulerede spændingen ned til ca. 12 Volt. Det kostede et par timers arbejde og noget i stil med 100 kroner i komponenter (mindre end et sæt pærer).

I de efterfølgende 3 år kan jeg kun huske at jeg skiftede nærlyset én gang...

Simpel og elegant løsning.

Det er jo et problem man har kendt til i mange år, også med almindelige glødelamper til rumoplysning. En regulator og bare skruet ned til 95% af den oprindelige effekt, jeg har en lampe hvor glødelampen (100W) er over 40 år gammel, den virker stadig fint.

  • 0
  • 0

Premium, 500timer, 1100/1815lm (nær/fjern)
Bluevision+, 400timer, 1000/1650lm
Visionplus, 350timer, 1150/1895lm
Longerlife, 1500timer, 1000/1650lumen

  • 0
  • 0

Det burde ikke være noget problem at stabilisere spændingn til lygter på et lavere niveau end ladespændingen.

Konstruktører der laver biler hvor udskiftning af en forlytepære starter med at afmontere bagskærmene burde tvangsindlægges til at skifte pærer mindst ½ år.

  • 0
  • 0

Har lige været på besøg hos Peugeot i Ringsted. Og de vidste udemærket godt hvorfor at pærene i min gamle bil holdt længere.

De sagde at helt klart var fordi at moderne biler med ABS, Elektriske brændstofspumper, osv. belastede generatoren i alt for varierende grad.
Dvs. At generatoren ikke kan nå at skrue ned for ydelsen, i samme hastighed som forbruget daler, pga strømkrævende elektronik, som slukker. Dette skaber strømstrød på bilens elnet, som med tiden belaster især pærene i bilen.

De gav deres kunder muligheden for at få monteret en kondensator, som tog de værste strømpeak, og på den måde holder pærene længere.

Men den med den hjemmelavede spændingregualtoren som John V nævner, er da bestemt også en god ide.

Så i samme stund en reklame for long life pærer hos peugeot. Hvor de sagde at nu kunne pæren holde dobbelt så længe = 20.000 kms kørsel.

Herudaf udleder jeg at en normal pærer åbenbart kun holder til 10.000 km. Hvilket i mit tilfælde med 30.000 km om året... svarer til ca 4 måneder... og så er det jo åbenbart meget normalt hvad folk oplever, med de hyppige pæreskift.

  • 0
  • 0

Men den med den hjemmelavede spændingregualtoren som John V nævner, er da bestemt også en god ide.

10% undersp (=11,9V) --> 35% reduceret "lysmængde"

Jeg vil da klart foretrække 100% output, kontra 169kroner i besparelse..

  • 0
  • 0

installere en ekstra lys kontakt (* relæ) som koblede spændings regulatoren fra til brug når det blir mørkt. Og her snakker vi sort nat som ude på en u-oplyst landevej.
Så kunne man køre med den lave spænding i dagslys.
Når vi kører inde i byen har vi ikke brug for så meget lys selv om det er nat.
I regnvejr er skarpt lys direkte irriterende for de modkørende.
Er en 5 amperes diode stærk nok til at kunne bruges som spændings fald.?

  • 0
  • 0

Lige netop!
Det er H7 pæren, der er skurken
Min Citroen C3 bruger H7, og den skal have en ny pære hvert halve år.

Nope, min gamle Toyota Avensis anno 2002 brugte H7 pærer, og de holdt nogenlunde 1½ år (alm. Philips Premium). Min nuværende BMW bruger ligeledes H7 (for nærig til xenonlygter), og de holder uden problemer 1½-2 år, dem får jeg så skiftet når bilen alligevel er til service, for BMW har åbenbart heller ikke fattet at lave lygter på en intelligent måde. Den gamle Toyota kunne jeg selv skifte på, men der var ikke meget plads at gøre godt med.

Nogle venner har en Volvo V50, og her sidder lygten på et skinnesystem, så man kan løfte den op, skifte pæren, og sætte skidtet på plads igen.

  • 0
  • 0

Jeg administrere en Xsara fra 99 og en C5 fra 02 de har begge H7 pærer.
I starten købte jeg dyre mærkevare longlife osv. pære til Xsara'en (vi fik den først), de holdte ikke særligt længe.
De sidste mange år har vi kørt med pærer fra Tante Hansen (BioLight Xenon White 2stk. for 99,-).
De pære holder 1-2 år, giver et godt lys og de er billige.
Jeg vil gerne give mange penge for pærer, hvis at de er det vær, men det er de ikke!
Og jeg er ikke ansat ved Tante Hansen eller lign.
Men jeg er en glad ejer af franske biler :-)

  • 0
  • 0
  • det undre mig at der ikke er nogen der er klar over at alle produkter idag fremstilles med en given levetid, således også forlygtepærer , idag med en kortere levetid end før i tiden, større indtjening for producenten.

Og så vågnede du.............................

  • 0
  • 0

I min Toyota Corolla Sportsvan kører jeg med HB4 (ikke at forvekse med H4) pærer til nærlyset. De originalt monterede pærer fra 2005 sprang først efter 5 år og 3 måneder.
Min Mitsubishi Colt fra 2007, som bruger H7, har jeg allerede skiftet forlygtepærer på 3 gange. Og den er så genialt lavet, at jeg "bare" skal løfte bilen op på en donkraft for at skifte forlygtepærer...

  • 0
  • 0

Jeg har en Colt fra 2009, som har kørt ca. 45k km, Mig bekendt, har den ikke fået skiftet pærer endnu, men det kan være sket uden min viden, da jeg har serviceaftale på bilen. Værkstedet ordner bare det der skal klares, når den er til service for hver 20k km.

Nogen der ved om det er nemt eller svært at skifte pærer på en Colt?

  • 0
  • 0

I stedet for 3 ledninger til forlygterne, kan nøjes med to - og bruge to dioder, til at skifte mellem nær/fjernlys. De sparede udgifter, kan bruges til tykkere ledninger.

  • 0
  • 0

Hvis modstanden i ledningerne og pærene overvåges elektronisk, så vil også være muligt at kompensere for spændingsfald - ligesom hvis pærerne får konstant strøm. Samtidigt, kan elektronikken rapportere om større fejl på pærer og ledningsnet.

  • 0
  • 0

På flere nye biler er det normalt at der kun er lys foran. fx alle taxaer i den nye Mercedes E klasse.

Jeg har ladet mig fortælle at lovgivningen kun krøver køre-lys foran. En kollega har just købt en ny VW og lyset står på AUTO, hvilket bevirker at baglyset selv tænder når det bliver for mørkt. Vil man tænde baglyset, skal man tænde lyset normalt som om natten.

  • 0
  • 0

skifter man forlygte(Bosch)pæren med en skruetrækker.Ud med skruen nederst på chromringen,af m ringen ,endnu en skrue,ud med lygtehuset af glas,tag gl pære ud,sæt ny pære i, klik klik,-gå baglæns i montering.
Tager ca 9 minutter for en uøvet.
Springer sjældent-Volvoen kører med en overspænding på ca 13 volt efter lademåleren.Jeg har skiftet til nye Bosch lygteindsatser af nylon og kører med H4 halogen men de er magen til de gamle lygter.
Mvh

  • 0
  • 0

...cirka samme tid tager det at skifte pæren på min Range Rover! Men det er en sjælden forteelse, da Lucas (master of sudden darkness) har dimensioneret kabler så tynde at spændingen holder sig på ca. 13, 2 volt ude ved lygtehuset.
På min Volvo 740 tager det endnu kortere tid: Åbn motorhjelm, af med gummidims, tryk klemme sammen, ud med fatning/pære, samling er omvendt rækkefølge. Tid: Ca. 3 min. i tankstationens gustne skær...
Utroligt, at noget så simpelt som en forlygte med glødepære, skal gøres til et teknisk problem på en moderne bil.

  • 0
  • 0

...
Er en 5 amperes diode stærk nok til at kunne bruges som spændings fald.?

Hej René

Desværre nej:

How much Inrush current to a 100 watt light bulb?:
http://wiki.answers.com/Q/How_much_Inrush_...

Strømmen er altså ca. 15 gange så stor som halogenpærens mærkeeffekt giver udtryk for.

55W og 12V giver 55W/12V ca.= 4,6A

Det skal ganges med 15 for at finde ud af hvad dioden skal kunne klare.

  • 0
  • 0

Hvorfor ikke bare bruge en modstand?..

Den er noget nemmere at have med at gøre, den tåler mere "mishandling" og kan tåle at blive for varm i længere perioder uden skade, det kan en diode ikke..

Modstanden af en 65W 13V (12V) pære er 2.6ohm
ud fra
[(13V)^2]/65watt=2.6ohm

så laver jeg en spændingsdeling med en modstand og pæren
[2.6ohm/(R+2.6ohm)]*14.4V = 13V

Løser ligningen.

derved får jeg R til 0.3ohm

nu skal jeg finde effekten som bliver afsat i R, så jeg kan vælge en passende modstand.

65watt/13V = 5A

(5A)^2*0.3ohm = 7.5watt, så jeg ville vælge en 10watt keramisk modstand, eller lignende.. husk den bliver varm og skal ikke sidde op ad plastik..

Håber i kan bruge det :)..

  • 0
  • 0

Utroligt, at noget så simpelt som en forlygte med glødepære, skal gøres til et teknisk problem på en moderne bil.

Det er jo ikke et teknisk problem, bare en malkeko for bilfabrikkerne som de lige har opdaget at folk er villige til at acceptere.
Iflg. Renault var det vist i "sikkerhedens" hellige navn at denne yderst lukrative praksis blev opfundet.

At folk her på siden så kan falde på halen over at en pære holder længere når den kun yder 80% kan man så kun være rystet over.

  • 0
  • 0

På min Volvo 740 tager det endnu kortere tid: Åbn motorhjelm, af med gummidims, tryk klemme sammen, ud med fatning/pære, samling er omvendt rækkefølge. Tid: Ca. 3 min. i tankstationens gustne skær...

Det er en skandale, at der ikke er lovmæssige krav til denne form for simpel service - men med de korte fronter/motorrum som mange nyere biler har, giver det næsten sig selv.

Min 940 har i hovedtræk samme fremgangsmåde som din 740 - det er dejlige biler - for det første springer pærerne ikke ret tit, og når de endelig gør, tager det kun 2 minutter at skifte dem.

Der var en artikel i MOTOR om en Opel, hvor man skulle åbne en lille luge i forskærmen, hvorefter man så kunne famle sig frem, når man skulle skifte pære - SUK

Mvh Rune

  • 0
  • 0

Det mest geniale er at indsætte modstand, ikke diode !
i serie med lampen, derved nedsættes PEAK strømmen ved powerup
og lampen lever markant meget længere.
I gamle dage hvor jeg abejdede i et firma der lavede sager til biler
"opfandt" vi noget så simpelt som en NTC i serie med nærlys lampen,
det var den simpleste og billigste og mest pålideligt form for powerup
styring samt den spiste ca 1 volt af toppen, vi påviste markante længere levetider både via lab forsøg samt via praktisk forsøg i vores egne biler,
desværre kan jeg ikke huske part nummeret på denne NTC vi brugte,
den var på størrelse med en 1 krone og kunne press fittes på den overklippede ledningen på få sek, det var også meget billig installation.

  • 0
  • 0

0.3 måske 0.4 ohm 10 watt. + et relæ til at kortslutte modstanden når der skal køres i sort nat, som ude på landet.
det giver også en mulighed for at montere en fræk kontakt i cockpittet.
Dem kan man ikke få for mange af.

  • 0
  • 0

Hvis man alligevel vil anvende tabsgivende seriemodstande, kunne man også kigge på en effekt MOSFET strømgenerator/strømbegrænser:

Variable (Adjustable) Current Limiter Circuit:
http://freecircuitdiagram.com/2008/08/27/v...

Erstat Q1+Q3+Q4 med en stor effekt MOSFET.

Sæt halogenpæren mellem drain og "+12V".

Bibehold R5 og dens modstand kan fint øges til f.eks. 10kohm eller mere. Dog skal R5 topende forbindes til "+12V".

R1 kan reduceres til 0,7V/4A ca.= 0,18ohm

R1 skal kunne klare 0,18ohm*6A^2 ca.= 7W

Et problem skabes dog mere - effekt MOSFETen skal også køles.

  • 0
  • 0

På flere nye biler er det normalt at der kun er lys foran. fx alle taxaer i den nye Mercedes E klasse. Dette er rigtigt smart, så er men nemlig sikker på at man ikke man ikke kan se bilen i fx regnvejr på motorvejen eller når det er blevet halvmørkt.

...

Mvh

Morten

Ja og der er en ting der er endnu værre. Hvis man glemmet at tænde lyset om natten, fordi man tror der er kørelys bagi.

Og det aller aller værste er at reflekserne ikke virker i forhold til store biler, hvor føreren sidder 1.5-2 meter over forlygterne.

Reflekserne sender jo lyset tilbage mod lyskilden. Det har selv givet mig et nært hjerteslag da jeg troede jeg var ved at køre op i en standset varevogn på en mørk landevej.

Om igen EU !
Mvh Jens Nyborg

  • 0
  • 0

Hej Glenn,
hvorfor ikke bare bruge diagrammet som det er, alt andet lige har en stor, gammel effektbasse som 2N3055 da større overlevelseschancer i det hårde bilmiljø end en MOSFET?. Og så er dette jo standardkomponenter man får smidt i nakken til ingen penge. Kølepladen og indbygningskassen vil blive største udgift. Jeg ville nok foretrække en keramisk modstand, for så længe man er i fart er alting godt (fartvinden køler), men når bilen holder i tomgang i solen, og kredsløbet er omgivet af motor, køler, generator m.m. der aller omkring 82 grader, så er det svært at komme af med varmen.

  • 0
  • 0

Der har flere gange været nævnt at det er skidt at skrue ned for spændingen på forlygterne, for at få dem til at holde i længere tid. Fordi det jo vil give mindre lys.

Men så spørger jeg bare. Hvis pærerne er lavet til 12 Volt - det står jo stemplet ind i dem på selve metalkransen, som pæren er bygget på. Så kan jeg ikke se problemet.

Er der nogen som kan følge denne logik?

  • 0
  • 0

ikke rigtigt.
Der er sandsynligvis skrevet 12v på pæren, fordi at hovedparten af brugerne ville blive forvirrede hvis der stod 13,2volt..

  • 0
  • 0

hvorfor ikke bare bruge diagrammet som det er,

Der er mindst 3 V spændingsfald over det kredsløb. Så har du også røde lygter foran :-]

Bent.

  • 0
  • 0

ikke rigtigt.
Der er sandsynligvis skrevet 12v på pæren, fordi at hovedparten af brugerne ville blive forvirrede hvis der stod 13,2volt..

Ok ... dvs at man skriver blot et eller andet så "pøblen" ikke skal under sig for meget. Man kan sgu da heller ikke regne med noget mere?

Dvs når du skriver noget om Lumen og holdbarhed(antal timer i brug) så er det ved 13,2 volt og ikke 12 volt ??

  • 0
  • 0

@Bent: Hihi, det havde jeg ikke liiige tænkt på... lad os holde os til modstanden, hvis vi endelig skal gøre sådan noget fikumdik her...
Men mon ikke Denso, Bosch og de andre reservedelsleverandører bare kunne lave en spændingsregulator på 13,9 volt istedet for 14,5 ?

  • 0
  • 0

Det kan ikke vare længe før der kommer forlygter med de nye "JOULE JFL2" fra Osram, de sænker forbruget på en forlygte fra 55W til 14W, dvs med 2 forlygter går vi fra 110W til 28W, og hvis det er med en traditionel motor hvor kraften skal konverteres via generatoren, med tilhørende tab i kilerem, lejer og remstrammer, generator, og batteri, kan vi roligt gange besparelsen med 2-3 stykker, hvis det er de moderne motorer med start stop, hvor der ikke genereres energi mens bilen holder for rødt er det næsten et must.

Det lyder ikke af ret store besparelser, men funktionen med at generere elektricitet i de traditionelle biler er et overset/nedprioriteret område hvor der ikke er ofret ret meget på at gøre processen effektiv, og så slår besparelser jo tredobbelt tilbage.

Det er en gammel nyhed i den forstand at de har lavet lignende moduler siden 2008, men nu er de klar til at gå high volume.
http://www.osram.de/osram_de/Professionals...

Desværre er det ikke et gør det selv produkt, så vi må vente på de store lygtefabrikanter, og dernæst på bilfabrikanterne, men der sker da noget, og med 5000 drift timer har du hvis du kører 2 timer om dagen året rundt næsten 7 år før du skal tænke på nye forlygtemoduler.

  • 0
  • 0

Det er ved at være lige så trivielt at høre bemærkningerne, som under en valgkamp...
Jeg har 2, de har til sammen kørt ca 200000. En 307 og en 206.
En standard nærlys i 307 holder ca 20000. Næsten på km. Det kureres med en god philips eller Osram. Det er "kun" nærlys og baglys der går. Der er ikke gået en eneste pære der ud over!!. De går lidt ofter i 307... om det har noget med spænding...150 amp generator og canbus system at gøre..
Sikkert.
Der har ikke derudover været tekniske udfordringer... jo måske en enkelt...
Da jeg læste at de der upopulære franske biler, der i øvrigt ikke sælges ret mange af:-) også skulle have et spartansk ledningsnæt... i et solidt bosch miljø, så beslyttede jeg at udsætte det for en test.
Jeg kortsluttede batteriet på den grove måde. Der røg 20% af en pol.
Ups.... der strøg en generator, og var stort svigt på systemet.
Generatoren var også en bosch.
Diverse sikringer i alm. kaliber, samt en 75 amp... sikringer i navigation og forstærker... der var ikke de sikringer der ikke skulle skiftes....
Men da de var skiftet... og der kom en gammel generator i..... så kørte alt 100% igen...
Ok... det var måske ikke med vilje.... pis batterier med 4 poler... det skidt kan jo ske... men ville nødigt have kørt vv:-)
Så vidt som jeg kan se i trafikken i dag, så bliver det mere udbredt med enøjede biler, selv dem med 4 ringe.
Mon ikke det er ved at være tiden at tilpasse pærene til det elektriske miljø.

  • 0
  • 0

Det hele er noget Quack.
I min A3 har jeg siden anskaffelsen i 1997 fået skiftet den højre forlygte een gang – gentager een gang – . Hverken konsollamper eller den øvrige belysning har nogensinde fået skiftet lamper. Den original akku holdt i seks år. En billig fra THansen holdt i yderligere seks år, og for nylig skiftede jeg over til en Varta.
Alle systemer, vinduesrul, sidespejlsregulering, speedpilot samt gradvis neddæmpning af kabinelys osv. osv ved start, er stadig ok efter 14 år.
--- Jeg er overbevist om, at bilfabrikkerne i dag generelt ikke er synderlig interesserede i de elektriske systemer, og jeg fortryder ikke, at jeg for 14 år siden – med blødende pengepung – betalte 1/3 mere end jeg kunne have gjort, ved at købe en "normal" bil.
( ingen aktier i Audi, eller kommercielle Audi venner )

  • 0
  • 0

Nu er franske biler åbenbart for skud - har netop købt en 6 år gammel Peugeot 407, og har skiftet forlygtepærer (H1) 2 gange i det halve år jeg har haft bilen! Spænding på batteri 14.5V, men ved forlygte pære ca 13.6 - lidt på den høje side. Men omvendt tar det under 1 minut at skifte pæren - flot design lige til at komme til!
På arbejde kører jeg nogle gange i en 8år gammel Mercedes ML (produceret i USA!!)) - og på trods af at jeg har lavet biler de sidste 20 år, tar det mig 1 time og ender med blodige fingre at skifte pæren på denne ML'en - DÅRLIGT tysk design. Min kollega havde en Opel, og den kørte han på værksted for at skifte pæren - man måtte afmontere forlygten for at gøre det....
Så fransk eller tysk - jeg tror de alle er lige gode om det - hvis de bliver nødt til at bruge pladsen bag lygten til noget andet isenkram - så gør de det, og håber at de autoriserede værksteder bliver glade (og kunderne ikke alt for sure)...
PS - har tænkt mig at skifte til longlife pære - med 3 års garanti - alt tyder på at så er problemet ikke større!!

  • 0
  • 0

Jeg har en også fransk bil som skal have nye pærer mindst en gang om året.

Sidste gang købte jeg nye pærer hos Thansen, ganske vist de dyre Osram, men de har 3 års garanti og ekspedienten lovede, at hvis de ikke holdt i 3 år kunne jeg bare komme og få nogle nye!

Da jeg er sikker på at de ikke holder så længe har jeg omhyggeligt gemt kvitteringen. Det kan måske retfærdiggøre den høje pris.

  • 0
  • 0

Min Clio IV har nu kørt 73.000km på ca 2 år, og pærerne virker endnu. Det er ret vildt når min tidligere Opel Astra sprang pærerne for hver 15.000km og det er lige surt nok når man kører ca 40.000km årligt.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten