Sportsvognsproducent efter Top Gear-katastrofe: Zenvo gik fra 0-100 på 2,69 sekunder
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Sportsvognsproducent efter Top Gear-katastrofe: Zenvo gik fra 0-100 på 2,69 sekunder

RETTET: En særdeles hård kritik fra værten Jeremy Clarkson fra BBC’s verdenskendte bilprogram Top Gear får nu den danske superbilproducent Zenvo til at svare igen.

»Bilen fik problemer under Top Gear-udsendelsen. Men bilen havde også vist gode resultater under testene,« skriver Zenvo i en pressemeddelelse på sin hjemmeside.

Under den første test brændte bilens kobling af. Men det skyldes ifølge Zenvo, at Top Gears chauffører havde ‘driftet’ i den i en hel time.

Superbilen Zenvo havde problemer under testen i det britiske bilprogram Top Gear, men bilproducenten mener, at Top Gear gav et fortegnet billed af bilens præstation. Foto: BBC Illustration: Youtube top gear

Efter at koblingen var blevet udskiftet hjemme i Danmark, sendte Zenvo bilen tilbage til Top Gears testbane, hvor der efter en times kørsel udbrød brand i bilen. Branden skyldes ifølge Zenvo en fejl i en ventilator fra en anerkendt underleverandør, og Zenvo lover fremover at teste alle ventilatorer, før de dyre biler bliver leveret til deres velhavende ejere.

Læs også: Katastrofedag for dansk sportsvognsproducent i Top Gear

I pressemeddelelsen kommer Zenvo ikke ind på, hvorfor bagbremserne svigtede under den første test. Til gengæld har bilproducenten indvendinger imod de forhold, som bilen blev testet under, da Top Gears racerkører, The Stig, som sædvanlig skulle se, hvor hurtigt han kunne få bilen rundt om banen på.

»Top Gear præsenterede en omgangstid, som The Stig præsterede på en dag, hvor kørsel på grund af lave temperaturer og ekstremregn blev frarådet i store dele af Storbritannien. Vejrforholdene og vandet på banen mindskede trækkraften på bilens 345/30 ZR20 bagdæk og resulterede i omgangstider, der ikke viser bilens sande potentiale under tørre forhold.«

Læs også: Ny dansk supersportsvogn gemmer på 1.104 hestekræfter

Zenvo er i pressemeddelelsen fortørnet over, at Top Gear hverken viste, at bilen nåede en tophastighed på 304 km/t, eller at den klarede at accelerere fra 0-100 på 2,69 sekunder. Men faktisk viste speedomeret flere gange hastigheder omkring 304 km/t - og Jeremy Clarkson fortalte, at bilen 'tilsyneladende har en tophastighed på 233 mph (375 km/t).'

Alligevel vil Zenvo gerne sende bilen tilbage til endnu en test hos Top Gear - men kun på en tør bane.

Se testen fra Top Gear:

RETTET: I den første udgave af artiklen stod der ikke, at Top Gear faktisk viste at bilen kunne køre 304 km/t.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Så er 0-100 på 2,69 sekunder ikke til at kimse af.

Jeg synes Top Gear skulle sige ja tak og få den over til endnu en test - uanset udfaldet bliver det godt TV :)

  • 8
  • 2

Topgear er underholdning og kun underholdning. Det har ingen værdi som forbrugeroplysningsprogram, og det tror jeg godt at Zenvos købere ved. At BBC vil finansiere det siger meget om tingenes tilstand herovre.

Mr. Musk begår ikke den samme fejl 2 gange, så jeg tror ikke vi skal regne med, at han sender en model S til Clarkson - med mindre at han betaler for den.

  • 16
  • 12

Det er dårlig stil ikke at tage ansvar for sit produkt og forsøge at sende aben videre, især når man ikke holder sig til fakta.

Nu kan jeg se at Ulrik Andersen i vanlig journaliststil fortolker pressemeddelelsen fra Zenvo, fremfor at levere korrekte citater og uddybende kommentarer.

Under den første test brændte bilens kobling af. Men det skyldes ifølge Zenvo, at Top Gears chauffører havde ‘driftet’ i den i en hel time.

Så det er kørerens skyld og ikke en underlødig kobling i en bil til 16 mio DKK!?

Branden skyldes ifølge Zenvo en fejl i en ventilator fra en anerkendt underleverandør, og Zenvo lover fremover at teste alle ventilatorer, før de dyre biler bliver leveret til deres velhavende ejere

Manglende egenkontrol, tjek.

Zenvo er også fortørnet over, at Top Gear hverken viste, at bilen nåede en tophastighed på 304 km/t, eller at den klarede at accelerere fra 0-100 på 2,69 sekunder.

Hvis de havde ulejliget sig til at se klippet, så vises speedometeret gå til 304-305km/t, mens Clarkson komplimenterer bilen under den indledende kørsel.

»Top Gear præsenterede en omgangstid, som The Stig præsterede på en dag, hvor kørsel på grund af lave temperaturer og ekstremregn blev frarådet i store dele af Storbritannien. Vejrforholdene og vandet på banen mindskede trækkraften på bilens 345/30 ZR20 bagdæk og resulterede i omgangstider, der ikke viser bilens sande potentiale under tørre forhold.«

Nu er Storbritannien et vidt begreb, og derfor er det gratis at forsøge at bortforklare vejvarsler alle mulige andre steder end i lokalområdet for banen. Det er tydeligt fra billederne at banen blot er våd med enkelte vandpytter, men det er da rart at Zenvo erkender at bilen til 16 mio DKK ikke kan køres i andet end tørt vejr, for alle andre dage bør man vælge sin BMW M5.

Jeg antager, at Zenvo selv havde leveret bilen med valgte dæk, Ulrik Andersen?

  • 25
  • 8

Hvis Jeremy Clarkson først havde rost bilen til skyerne, kunne han jo dårligt fyrer sin 'girafvittighed' af bagefter. ;-)

  • 11
  • 2

Det rigtige vil vel være at sige at Top Gear er med til at finansiere BBC. :)

Det er et meget underholdende program og jeg har set med stor fornøjelse gennem mange år.

Men det er ikke et seriøst program længere, det er efterhånden 100% underholdning og fiktion og det har imho. taget overhånd.
De har taget de useriøse klovne segmenter af programmet og udvidet dem til at fylde hele fladen og det er underholdende at se på, men måske lidt for letbenet efterhånden.

Programmet er en kæmpe pengemaskine for BBC så jeg tror ikke de vil ændre på meget på formlen igen.

  • 8
  • 8

Det har ingen værdi som forbrugeroplysningsprogram, og det tror jeg godt at Zenvos købere ved.

Det er underordnet, for som Clarkson siger i starten, hvorfor vælge et no-name brand til den pris, når der findes andre muligheder.

Køberne ser sandsynligvis ikke Top Gear, men det gør deres sekretær, chauffør, butler måske, og så giver det måske mere mening at vælge en nye Ferrari fremfor en Zenvo, hvis den skal bruges til at køre i og ikke blot se pæn ud i garagen.

  • 8
  • 1

Så det er kørerens skyld og ikke en underlødig kobling i en bil til 16 mio DKK!?

Jeg tror umiddelbart det er noget lettere at brænde koblingen af når der er 1104 hk motor end i vores gamle Suzuki Swift '97 med 75 hk.
Det forlød på et tidspunkt, at koblingen i en F1 racer kunne brændes af på 10 sekunder...

Så det er muligt, at løsningen reelt set kun kan være en form for automatisk kobling så journalister og andre testkørere ikke kan brænde materiellet af for åben skærm.

Under alle omstændigheder synes jeg at 0-100 km/t på 2,69 sekunder i vådt føre er skræmmende.
Tophastigheden er imponerende og jeg er enig i, at det kunne være spændende at se bilen på tør bane med the Stig bag rattet.

  • 7
  • 1

At brænde en kobling af kan vi alle, det kræver ikke nogen uddannelse - tværtimod Mr. Clarkson.

Det samme gælder bremserne, intet er nemmere end at ødelægge dem, spørg bare politiet.

Bilen kørte faktisk de 305 Km/t. han " glemte " bare at nævne det.

Skal man køre en hurtig omgang så skal forholdene også være til det og det var de ikke.

For mig så det ud som om han kun gav gas i svingene så bilen kunne skride ud.

Alt i alt, det er en ommer Mr. Clarkson og dog man er nok bedst tjent med at han ikke ødelægger den igen.

Branden er der ingen undskyldning for.

PS Mr. Clarkson så er det IKKE Danmarks første bil for den byggede vi nemlig efter der var noget der kom til at hedde Benz og før alle andre i verden og den eksisterer stadig og kan køre. Den står på Helsingør teknisk museum.

Tag lige og undersøg tingene før du galper op.

  • 4
  • 10

Lad være at komme op at køre pga hvad Top Gear mener og synes om Zenvo, programmet er sjovt og underholdende, og har absolut intet med forbrugeroplysning at gøre.

Hvis nogen baserer sit bilkøb på hvad Jeremy Clarkson mener, bør man få undersøgt sit hoved.

For ikke så frygtelig mange år siden hørte det bare med til ejerskabet af en italiensk superbil at skidtet altid stod på værksted.

Porsche er heller ikke tysk kvalitet som det var engang, de lever højt på renomeet.

  • 7
  • 2

Zenvoen er uden tvivl en spektakulær og fantastisk bil. Selvom det tilsyneladende var det bilen der fejlede – men hvis man analyserer lidt dybere, så var det nok mere organisationen bag bilen der fejlede.

Top Gear er i særklasse det bilprogram der globalt set har flest seere - det skal man have respekt for.

Når de store drenge møder op med biler til test hos Top Gear – ja, så møder de mest seriøse op med 2 eller endog 3 identiske biler. Ofte så identiske at de bærer ens nummerplader – hvordan de rent juridisk klarer det ved jeg ikke.
Fordelen er at man kan have flere biler i foto-shoot’et på samme tid – ergo får man også flere potentielt fede billeder. Derudover fortsætter TV-holdets arbejde selvom én bil er ude pga. tankning, justering eller havari.

At Zenvo mødte op med én ”prototype”-bil er blot ’dissaster waiting to happen’. Netop her er det svært for ’garageproducenter’ at følge med de store i branchen.

Hvis man ser på de øvrige tests som Top Gear har lavet af ekstrembiler, så bliver de bedste tider selvsagt sat i tørvejr og 15 – 20 °C. Sjovt nok rammer de store producenters ekstrembiler næsten altid de forhold – selv i Sydengland, hvor det har en tendens til at regne. Den eller de Zenvo-ingeniører der sendte bilen på banen under de forhold har forstået mindre end ingenting. Bilen skulle have været holdt i garagen indtil banen var helt tør – undskyldningen kunne være en justering af ECU, bremsesystem, hjulgeometri, hvad ved jeg.

Kom igen Zenvo – lidt mere seriøst næste gang, tak.

  • 9
  • 4

Come on... Hvorfor aflægge en hver form for virkelighedssans bare fordi bilen er dansk?! Det er et dårligt produkt - nix weiter. Jeg kan også bygge en bil der kan tage 0-100 på 2,7 sekunder hvis jeg proper nok heste under hjelmen. Hell, jeg HAR engang bygget en forhjulstrækker ud af en ganske standard gadebil der kunne køre 0-100 på under 6 sekunder selvom det er de færreste ingeniører der vil tro det er muligt. Til gengæld skulle jeg ikke våge at røre speederen i et sving (trods "sports" undervogn) for så fortsatte den bare ligeud. Så den blev hurtigt droslet ned igen.
Men der er bare så meget mere i en superbil end at kunne køre stærkt. Hvis den ikke kan tage et sving uden at skifte retning tre gange er det nytteløst. Du kan have nok så meget power, men uden kontrol er det nytteløst.

Der er ingen tvivl om at TopGear er et underholdningsprogram, men det er stadig det nærmeste man kommer til et seriøst bud på et sammenligningsgrundlag for superbiler, da de er det eneste TV-show i verden der har nærmest uindskrænket adgang til superbiler.
optagelserne viser faktisk at bilen runder 304 km/t og så vidt jeg husker, så nævner Clarkson også at den er brutalt hurtigt.

Hvis man anmelder et fjernsyn som har fantastisk lyd, men kun virker i sort/hvid, så er jeg også ret overbevist om at man som anmelder vil påpege det faktum at billedet er sort/hvid mere end at lydkvaliteten er voldsom god.

Så skulle vi nu ikke tage at give Clarkson lidt kredit - han er trods alt en af de mest erfarne superbiltestere i verden... Frem for at forsvare en fuldstændig (uden for danmark) ukendt og uprøvet bil som er bygget af mennesker der ikke har erfaring med superbilproduktion og derfor heller ikke har den nødvendige erfaring og kompetence til at sætte en superbil ordentligt op. Det jeg så da jeg så Topgear udsendelsen, var en bil som var ekstremt nervøs, ekstremt overstyrende og som slet ikke kunne håndterer den enorme mængde kræfter under hjelmen. Vådt føre eller ej (den skred også ud flere gange MED TC aktiveret).

  • 15
  • 5

Køberne ser sandsynligvis ikke Top Gear, men det gør deres sekretær, chauffør, butler måske, og så giver det måske mere mening at vælge en nye Ferrari fremfor en Zenvo, hvis den skal bruges til at køre i og ikke blot se pæn ud i garagen.

Det er de færreste af disse hyper/superbiler der bliver kørt regelmæssigt. De står og ser godt ud og så har man noget "konkurrenten" ikke har. Eksklusiviteten er vigtig, ikke driften.

  • 4
  • 3

De 1100 Hk er gode nok, en større motor varmer lige så meget som en mindre.

Fordelen ved den mindre motor er mindre brændstof forbrug = mindre varme. Kølingen er bare ikke god nok og da slet ikke hvis den skulle havne i en oliestat.

  • 2
  • 2

Bilen blev overhovedet ikke behandlet værre, end når de mishandler alle andre biler.

at koblingen formentlig er købt i en pakke, sammen med motoren, hvorefter motoren opgraderes, skal selvfølgelig give problemer.
Har Zenvo tænk sig, at lancere bilen som en Strandvejs Cruiser ?
I så fald, er der ingen grund til, at blære sig med accelerationstider og topfart !

Hvilke andre stumper, end ventilatorer, har Zenvo indkøbt uden at stille krav om/kontrollere kvaliteten?
At smide en designerkarosse på en pimpet Corvette og tro, at stumperne pludselig er i Ferrari/Königsegg/Pagani kvalitet er naivt fra Zenvo's side.

Hvis Zenvo teamet gider lære lidt af episoden med Königsegg, som ikke blot jamrende sendte aben videre og ikke vil tage eget ansvar for dækvalg, egenkontrol m.v, så har de stadig en lille chanse for, at vende dette til god PR og verdensomspændende reklame.
Vær åbne og vis kærlighed til bilen/biler og lad være med, at blive tøsefornærmede og gå i defensiven.

  • 8
  • 4

Interessant, at din kommentar får minusser, Mads.
Det er nemlig som du siger, ret åbentlyst, at teamet omkring Zenvo ikke er fremme i skoene i denne situation.
Hverken før/under optagelserne, eller her efter, hvor de brandslukker med benzin(!).

Vil man ikke se sin bil blive tæsket rundt på en bane, skal man ikke lave en superbil, men nøjes med noget SUV-noget i den blødere ende...

Efter at have set Königseggs produktionsmetoder og faciliteter, kunne jeg virkelig godt tænke mig, at se tilsvarende for Zenvo...

  • 7
  • 2

Lad os lige få een ting på det rene...
- TopGear tester ikke biler, de afprøver biler på en underholdende måde

I det mindste ved mange mennesker ude i verden at der er en danskproduceret sportsvogn ved navn Zenvo, så tror jeg nok potentielle købere kan drage deres egne konklusioner.

Det var værre da MB A-klasse ikke kunne klare elgtesten.

  • 6
  • 1

Iøvrigt sjovt at se alle de "experter" som ved bedre, lidt lissom fodboldfans der skal give landstræneren gode råd...

Jeg synes godt Zenvo kan være stolte af deres barn, har set den men ikke prøvet den.

Måske er det bare typisk dansk jantelov der er i spil når man læser nogle indlæg.

  • 3
  • 4

Hvordan i alverden kan man brænde koblingen af i en superbil, den må være brugt fuldstændig forkert i stede for at bruge motorens hestekræfter.

  • 0
  • 3

Du må ikke være stolt af at være dansker, hold kæft en gang baljepis og skrive... Du ved tydeligvis ikke hvad det drejer sig om... Janetloven går vist hånd i hånd med dig... Har sgu respekt for nogen der tør tage skridet, om det så er med kapital udefra ligegyldigt.. sådan noget der skaber udvikling. Og dk På verdenskortet... Respekterer deres projekt..

  • 1
  • 5

Det har aldrig været Zenvo´s målsætning at masseproducere, men at håndbygge 15 ex.

Det er dyrt nok at udvikle en bil, men det kræver massive investeringer at bygge en fabrik og masseproducere.

Zenvo har et nicheprodukt som ikke er en direkte konkurrent til tyske eller italienske mærker i kraft af det er exklusivt, håndbygget og nøgletallene er i orden.

  • 0
  • 2

Under den første test brændte bilens kobling af. Men det skyldes ifølge Zenvo, at Top Gears chauffører havde ‘driftet’ i den i en hel time.

Kan nogle forklare hvad det betyder?
Det lyder jo næsten som om de er startet i et højt gear og har brugt koblingen som en art automatgear.
Nu har jeg aldrig prøvet en bil med så voldsom en motor, men koblingen er vel dimensioneret til motoren.
Ellers mener jeg det vil kræve tre ben, hvis både gas, bremse og kobling skal betjenes samtidig uden at ryge af banen.

  • 1
  • 0

Kan nogle forklare hvad det betyder?

Vil prøve, men får nok tæv ;-)

Se her : http://en.wikipedia.org/wiki/Drifting_%28m...

Det lyder jo næsten som om de er startet i et højt gear og har brugt koblingen som en art automatgear.

Ikke nødvendigvis et højt gear. Det går ud på at have høje omdrejninger på motoren (speederen i bund) og forhindre udskridning fra vildt hjulspinnende hjul ved at justere kraften med koblingen.

Nu har jeg aldrig prøvet en bil med så voldsom en motor, men koblingen er vel dimensioneret til motoren.

Ja, det er den nok, men hvad hjælper det hvis man presser den rigtig hårdt ? Prøv f.eks. i en Ford Capri at træde speederen i bund og juster udskridning vha. koblingen - på et eller andet tidspunkt så opgiver den. Uanset om det er en standard bil eller en F1 racer, så kan man altid ødelægge koblingen hvis man fortsætter længe nok.

M

  • 1
  • 0

Ellers mener jeg det vil kræve tre ben, hvis både gas, bremse og kobling skal betjenes samtidig uden at ryge af banen.


Alle racerkørere er i stand til at betjene bremse og speeder samtidigt med højre fod. Det er nødvendigt for at kunne matche omdrejninger når man gearer ned før et sving i en bil med gammeldags manuel gearkasse, og selv Formel-1-kørere har prøvet at køre stærkt med en almindelig gearkasse engang.

(Og det passer så ikke helt, Jason Watt bruger hænderne efter ulykken.)

  • 1
  • 0

Mig bekendt bruger man ikke koblingen til at justere farten.

Det dog udbredt, at man giver bundgas og giver et spark på koblingen, så motor kommer op i fuld omdr. hvorefter motorens effekt og motorens omdr. virker som et svinghjul, så man i princippet får mere effekt end forbrændingen alene.

Dette bruges tit på biler med store turboer, som skal langt op i omdr. før der sker noget.

Men med så mange kræfter som bilen har, burde det være længe nok, bare at give gas for at drifte.
Der bliver også sagt, at den ikke er til at styre uden traction control, så koblingspedal spark burde ikke være nødvendigt.

  • 0
  • 0

...allerede i starten af programmet, da det billigt-udseende speedometer ikke kunne følge med, fik man en fornemmelse af dårlig kvalitet. man skal godt nok være hardcore DF'er med klaphat på, for at finde lyspunkterne i den test. men man kan vel ikke bebrejde zenvo, at de gør alt for at skyde testen ned, når man på overstående side kan læse:

" 2014, March 6-16th — International Geneva Motor Show 2014 at the Palexpo Convention Center in Switzerland - The Zenvo ST1 will make its European premiere. We will be pleased to meet you at our stand in Hall 2."

...hvem der så vil smide den sjat penge efter en bil, der stort set kun kan køre ligeud, må guderne (thor?) vide. måske skulle zenvo bare ha' holdt sig til at bygge ellert version 2.... den havde givet mere mening.

  • 0
  • 1

Drifte en kobling?
Under den første test brændte bilens kobling af. Men det skyldes ifølge Zenvo, at Top Gears chauffører havde ‘driftet’ i den i en hel time.

Kan nogle forklare hvad det betyder?
Det lyder jo næsten som om de er startet i et højt gear og har brugt koblingen som en art automatgear.
Nu har jeg aldrig prøvet en bil med så voldsom en motor, men koblingen er vel dimensioneret til motoren.

Et billede siger mere end tusind ord og en video mere end en mill. ord http://vimeo.com/42211608

At drifte vil jeg sige er at køre med overstyring, hjulspin o g udskridning bevidst

Og den slags gøgl vil man normalt ikke dimensionere en kobling efter. Ved drifting vil koblingen blive udsat for max. stress: Høje momenter i lavt gear og lav fart og i lang tid.

Der er ingen kunst i at pakke en 15-20 kg kraftigere kobling ind i bilen; men det er en superbil, hvor der kæmpes for at spare 0,1 kg vægt

Ellers mener jeg det vil kræve tre ben, hvis både gas, bremse og kobling skal betjenes samtidig uden at ryge af banen.

Nu findes der et lille rally-trick der hedder hæl-tå, så man med en fod både kan give gas og bremse på samme tid

  • 1
  • 0

citat clarkson: "a speedometer that can't keep up. it's a blur" - et mere traditionelt speedometer er tiltrængt. ja, faktisk en hel ny bil. din kommentar omkring hastighed = kvalitet, siger vist lidt om hvilken hat du har på.

  • 1
  • 0

citat clarkson: "a speedometer that can't keep up. it's a blur" - et mere traditionelt speedometer er tiltrængt. ja, faktisk en hel ny bil. din kommentar omkring hastighed = kvalitet, siger vist lidt om hvilken hat du har på.

Njah, det er vist din hat der trykker. Speedometeret kan sagtens følge med, men det går så hurtigt at "it's a blur" - sagt på en anden måde, det skifter hurtigere end et menneskeligt øje kan håndtere hvilket videoen tydeligt viser.

M

  • 1
  • 0

Det at hjulene slipper eller bliver provokeret til at slippe (drift), giver mindre greb i asfalten, hvilket må betyde at bilen faktisk belastes mindre, end hvis alle kræfter kunne overføres til asfalten.

For at overdrive.
Kørsel på is, hvor man for eksempel ikke kan overføre mere end 10-20hk fra motor til isen = meget lille koblingsbelastning.
Modsat ved perfekt greb, for eksempel med tandhjuls hjul på en vej med tænder, alt effekt bliver overført 100% = max belastning på koblingen.

Skal vi kalde topgears regnvåd bane for ca. 60-80% belastning?
Derfor kan jeg ikke se, at selve drift kørslen, skulle kunne ødelægge koblingen, medmindre man laver koblings sparke trickset eller skifter i for lavt gear med vilje, for at få motoren til at bremse som en håndbremse (også en drift teknik).

En helt anden mulighed kan være at omdr. begrænseren rusker i koblingen, når motoren slukker og tænder gentagne gange iløbet af drift eller hjulspind.
For eksempel brækker en jernstang før, når man vrider begge veje gentagne gange, end bare et konstant vrid samme vej.

  • 1
  • 0

Hvordan i alverden kan man brænde koblingen af i en superbil, den må være brugt fuldstændig forkert i stede for at bruge motorens hestekræfter.

Som andre har sagt, så er det meget nemt. Hvis der er kræfter nok, og især moment nok, skal man bare køre som om man har stjålet bilen (dvs. starte med max power fra stop og drifte rundt i svingene), så skal den nok give sig før eller siden.

Og med 1000+ HK går det sandsynligvis ret hurtigt (det er i alle fald nemt nok med 350, kan jeg fortælle dig...). At det så ikke giver mening at give en bil så meget power, andet en for at kunne skrive en meget hurtig 0-100 tid og høj topfart på spec sheetet er en anden sag. Men den slags appellerer jo netop til kunder der har penge at bruge på den slags biler - og formentlig allerede har en 8-12 andre, mere "main stream" superbiler i forvejen.

At koblingen går er med andre ord hverken specielt overraskende, eller for så vidt et stort problem. Det sker ret jævnligt på TG's testbane. Men at der går ild i skidtet, uanset årsag, er helt og aldeles uacceptabelt, og det ville klæde Zenvo ikke at forsøge at bortforklare det, uanset de helt sikkert har 100 teknisk gode grunde.

  • 2
  • 0

Ca. samme resultat som da Topgear testede en Caparo T1, som også er lavet af en fabrik med et lillebitte budget. Der er vel en grund til at de store fabrikker som regel klarer sig bedst. Og hånden på hjertet, hvem ville vælge Zenvo fremfor McLaren P1, Porsche 918, Ferrari LaFerrari, Pagani Huayra eller Koenigsegg hvis man stod med den slags penge til en bil og garagen ikke allerede var fyldt med de øvrige?

  • 0
  • 0

Hvis motoren arbejder max og koblingen bruges til at reducere kraft, så ender du med en afbrændt kobling.


Det jeg ikke forstår er: At man ikke bare letter foden en smule fra speederen i stedet for at træde på koblingen.
Jeg kan forstå metoden ved biler med færre heste, hvor det gælder om at have maksimal momentoverførsel, men med heste nok burde det ikke være nødvendigt at bruge koblingen. Det hele burde kunne styres med speederfoden og bremsen. Det er jo ikke en Trabant.

  • 2
  • 1

Udfra de film jeg har set, lyder det som om det er speederen der bliver brugt.
Har ikke hørt en drift bil med konstant omdr. igennem et sving.

Koblinger til høje effekter, har det med at være on-off når stor effekt skal holdes, uden at bruge en fysisk større kobling.
Mange tuner og racerbiler er derfor svære at sætte i gang, fordi arbejdsområdet er meget lille imellem trukket og sluppen kobling, så jeg har svært ved at tro, at man styrer effekten på hjulene via en kobling, med et område som måske er halvt så bredt eller mindre endnu, end speeder vandringen.

De fleste drift de laver i nyere biler i topgear og andre mere seriøse udsendelser, er med autogearkasser uden koblings pedal og her går det fint nok, med at styre fart, vinkel og effekt uden brug af kobling.

  • 2
  • 2
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten