Spørg Læserne: Kan en bil bruge benzin, efter den er stoppet?
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Spørg Læserne: Kan en bil bruge benzin, efter den er stoppet?

**Anders Chr. Hansen spørger: **Kan en bil bruge benzin, efter den er stoppet? Jeg mener faktisk at have konstateret, at det gør min 1½ år gamle Alto, efter den er stoppet (ca. 0.04 liter) - efter ca. 5. minutter bruges der ikke mere. Er der nogen, der kan give en forklaring på dette?

**Har du et bud - så deltag i debatten. **

Spørg fagfolket

Du kan spørge om alt inden for teknologi og naturvidenskab. Redaktionen udvælger indsendte spørgsmål og finder den bedste ekspert til at svare – eller sender spørgsmålet videre til vores kloge læsere. Klik her for at stille dit spørgsmål til fagfolket.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvordan har du lige båret dig ad med at konstatere, at der forsvinder 40ml efter motoren slukkes? Det er ihvertfald ikke ved at kigge på tankmåleren :-)

Der skulle helst ikke blive åbnet for indsprøjningsdyserne efter stop. Og benzinsystemet i en moderne bil, vil jeg mene er komplet lukket, så fordampning burde heller ikke forekomme (min tank opbygger f.eks. et relativt kraftigt vacuum efterhånden som den tømmes).

Rumfanget af benzinen vil muligvis ændre sig en smule med temperatur ændringer osv.
Muligvis benzinpumpen også flytter lidt benzin rundt mellem motor og benzintank (i "gamle dage" blev der typisk pumpet rigeligt benzin frem til karburatoren, og det ubrugte benzin flød så retur til tanken).

Men jeg tivler på der forsvinder målbare mængder benzin efter sluk...

  • 0
  • 0

Jesper, Du har 100% ret.

Det er kun et spørgsmål om, at "måle".

Bare fordi der står noget digitalt, så er det ikke ensbetydende med at verden er sådan i praksis. En måling har en vis usikkerhed og nogle gange indgår der også en midling over en tid, for at tallet ikke skal stå og skifte så hurtigt at du ikke kan læse det.

Så hvis du ikke kan lugte benzin eller der ikke ligger en sø under den, så har du ikke et problem.

  • 0
  • 0

Mit gät: Naar motoren arbejder er der mindst en pumpe som sender benzin rundt i et lukket system.

Naar motoren stoppes er der oparbejdet et tryk og/eller et vacuum et eller flere steder i systemet, men som dog udlignes i löbet af de nävnte 5 min.

Men i dette tidsrum kan trykforskellen naa at flytte en mindre mängde benzin.

Vder. det af Jesper nävnte opbyggede vacuum i bilens tank, saa lige fölgende historie: Jeg kender ikke din bil eller hvad der er korrekt for netop den.

Efter mine foräldre havde vi som en bil nr.2 en stor Citroèn: Den körte fremragende. Men saa udviklede den en vis evne til ikke at kunne startes med varm motor.

Den gamle mekaniker som havde passet den fra ny af kunne ingen fejl finde. Men fejlen blev mer og mer udpräget. Saa gav mekanikeren den gamle bil en ny benzinpumpe. Men det hjalp overhovedet ikke.

Til sidst körte vi kun nödtvungent med bilen, og vi forsögte ikke at slukke for motoren hvis det ikke var et längere ophold.

Men til sidst fandt jeg ud af at problemet var värst naar tanken var ret fuld og mindst naar tanken var nästen tom.

Og saa var lösningen der. Det var saamänd bare et lille bitte hul i tankdäkslet der var groet til med snavs. En rensning med en knappenaal og den gamle traction d´avant blev helt stalkaad igen.

  • 0
  • 0

For motorcykler anbefalede man normalt at lukke for benzinen fem hundrede meter inden ankomst til bestemmelsesstedet. Dette skulle forhindre, at der står benzin i karburatoren efter at motoren er stoppet.
Benzinen i karburatoren vil ellers blot fordampe.

De fleste motorer i dag har formodentlig direkte indsprøjtning, og har vel ikke samme problem?

  • 0
  • 0

Moderne biler har lukkede brændstofsystemer, fordi der ikke må slippe brændstofdampe ud i atmosfæren. Det er faktisk et problem i varmt klima, og det var tidligere medvirkende til smog-problemerne især i USA.
En del af systemet er en beholder med aktivt kul, som optager benzindampene fra tanken, når bilen holder stille og motoren ikke er i gang. Dampene fra denne beholder suges til motorens manifold, når motoren startes.
Jeg tror, at det "forbrug" der tales om, er fordampning til aktivt-kul-beholderen, indtil der indstiller sig en ligevægt mellem damptrykket i tanken og aktivt-kul-beholderen.
I øvrigt kører mange moderne biler med et lille overtryk i tanken under drift - undertiden kan man høre et lille, svagt "puf", når man tager tankdækslet af.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten