Spørg Læserne: Hvorfor er hjulene på indkøbsvognen så irriterende?
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Spørg Læserne: Hvorfor er hjulene på indkøbsvognen så irriterende?

Erik B. Madsen spørger:

Hvorfor er alle fire hjul på indkøbsvogne ophængt frit drejlelige om lodret akse? Hvis de to forreste hjul havde fast retning fremad, kunne vognen styres. Ved kørsel ad skrånende vej skal den nu nærmest løftes.

Vi lægger spørgsmålet ud til jer læsere. Har du et godt bud på et svar? Så skriv det i debatten nedenfor. Vi følger alle jeres gode bud i debatten.

I sommerperioden trækker vi lod blandt indlæggene i 'Spørg Læserne'. Du kan vinde spændende krimier fra forlaget Modtryk. I dag kan du vinde Indtil din vrede er ovre af Åsa Larsson

Illustration: Forlaget Modtryk

Spørg Scientariet er i dag redigeret af Julian Henlov, juh@ing.dk

Spørg fagfolket

Du kan spørge om alt inden for teknologi og naturvidenskab. Redaktionen udvælger indsendte spørgsmål og finder den bedste ekspert til at svare – eller sender spørgsmålet videre til vores kloge læsere. Klik her for at stille dit spørgsmål til fagfolket.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

...der aldrig har været en ingeniør involveret i konstruktionen af disse meget irriterende vogne :o)

  • 0
  • 0

Mit gæt er, fordi det tillader at køre vognen sidelæns. Så slipper man for at skulle ud i en parallelparkeringsagtig manøvre hvis man har efterladt sin vogn, og andre har formastet sig til at gøre det samme foran og bag en.

Jeg vil tro, det er en afvejning af at tillade dette vs. let at kunne dreje, og da der ofte ikke er meget plads i indkøbscentre, har man valgt at lidt bøvl med at dreje opvejes af at kunne få vognen ud fra klumpede parkeringer.

  • 0
  • 0

Hvis man med foden kunne vælge at låse bare 1 forhjul fast i lige-ud-retning, så ville det være en gevaldig hjælp for folk med dårlige knæ, ryg, skuldre eller albuer.
Det er faktisk utroligt belastende at styre en tungt lastet vogn hen ad en skrånende parkeringsplads.

Så der ligger en lille opgave til en snedig ingeniør !
Der kan sikkert hentes udviklingsstøtte fra en eller anden handicap fond, og salgspotentialet må være helt enormt !

  • 0
  • 0

Det oprindelige spørgsmål mangler et element:

Hvorfor får jeg altid indkøbsvognen med et hjul der "wobbler" så vognen hele tiden kører sidelæns ind i en reol?

Bent.

  • 0
  • 0

Hvorfor dog forsøge at skubbe den over en skrånende P-plads? Træk den, lad den "hænge" i den retning den har lyst til, men træk den.

  • 0
  • 0

Hvorfor får jeg altid indkøbsvognen med et hjul der "wobbler" så vognen hele tiden kører sidelæns ind i en reol?

Jeg har lagt mærke til, at jeg IKKE har haft nogen problemer med nogen af de indkøbsvogne, som findes i Kickly i City 2, i lang tid. Ved ikke, om det er tilfældet eller om de rent faktisk gør noget, for at få dem til at køre godt. Det er i hvert fald i fornøjelse at bruge dem.

Jeg er ikke ansat i Kickly - jeg er blot en almindelig kunde.

  • 0
  • 0

lad den "hænge" i den retning den har lyst til, men træk den.

Jeg har prøvet at møde nogen der gjorde sådan på tværs af den skrånende retning. De fylder ret godt i landskabet :-)

  • 0
  • 0

Når han har sorteret flaskerne og skal ud på parkeringspladsen, for at hente de efterladte indkøbsvogne (reglen om max 10 ad gangen, pr. ung arbejder, kan ignoreres) så ville det, iflg. min logik, være umuligt at navigere sådan en lang række indkøbsvogne, hvis disse havde de to forreste hjul "ensrettede".

  • 0
  • 0

Til langt de fleste opgaver, som en indkøbsvogn skal udføre, er frie hjul at fortrække. Det kræver noget, at skulle bevæge sig ind og ud imellem andre handlende - især når de vælger at stoppe op midt i det hele.

Derfor er det dejligt at kunne bevæge sig sidelæns, som Michael Westergaard også skriver. Det giver også mulighed for, at flytte vognen meget nemmere, hvis man ikke står lige bagved den.

At man så nogen steder har en skrående parkeringsplads, hvor det kan give problemer for nogen folk, er uheldigt. Men langt fra nok, til at man skal redesigne vognene, til låste forhjul.

Jeg udnytter i stor grad, muligheden for at have 4 frie hjul. Det gør det også sjovere at købe ind. :-)

  • 0
  • 0

Når han har sorteret flaskerne og skal ud på parkeringspladsen, for at hente de efterladte indkøbsvogne (reglen om max 10 ad gangen, pr. ung arbejder, kan ignoreres) så ville det, iflg. min logik, være umuligt at navigere sådan en lang række indkøbsvogne, hvis disse havde de to forreste hjul "ensrettede".

En løsning på dette, kunne være, at forhjulene bliver løftet, når vognen sættes ind i en anden vogn.

  • 0
  • 0

I udlandet er de forreste hjul som regel "faste", og det er en glæde, at køre med dem. Der er ikke problemer med, at komme rundt i butikkerne eller på parkeringspladserne.

  • 0
  • 0

I udlandet er de forreste hjul som regel "faste", og det er en glæde, at køre med dem.

Skal man tro Wikipedia, så har de i USA ofte baghjulene låst og frie forhjul. Her skriver de også, at i Europa, er det mest almindeligt, at alle fire hjul er frie.

Men det kommer nok meget an på, hvor man bevæger sig hen i verden.

  • 0
  • 0

......være låst er det baghjulene, men alle der brokker sig over de fire løse hjul og sammenligner dem med udenlandske vogne ,som de påstår har faste hjul, glemmer de, at der i udlandet for det meste er dobbelt så brede gange mellem reolerne som her tillands.

Jeg har så tilgode, at møde sådanne indkøbsvogne. For ligemeget hvor jeg har været i verden har alle hjulene været løse.

Og hvorfor så det.

Når man skal skubbe vognene sammen i en række, vil det være kropumuligt ,at få den operation til at lykkes for gamle fru Olsen, der ikke har kræfter til at løfte de faste hjul, og flaske drengen ville ikke kunne dreje en række , som David Anker gør os opmærksom på

Der har netop været dygtige ingeniører inde over konstruktionerne Berndt :o)

  • 0
  • 0

Arh, come on Anders Lund - vi ved jo alle sammen godt at Kvickly i city 2 bare er en urban legend :D

...

Forsøg ikke på at tvinge indkøbsvognen til at køre den vej du ønsker.
Forsøg i stedet at indse sandheden:
Der er ingen indkøbsvogn!

  • 0
  • 0

Hvorfor får jeg altid indkøbsvognen med et hjul der "wobbler" så vognen hele tiden kører sidelæns ind i en reol?

Det er fordi man håber på at der så falder nogle vare ned i indkøbsvognen.

Når man skal skubbe vognene sammen i en række, vil det være kropumuligt ,at få den operation til at lykkes for gamle fru Olsen, der ikke har kræfter til at løfte de faste hjul, og flaske drengen ville ikke kunne dreje en række , som David Anker gør os opmærksom på

Lyder meget logisk. Man har haft brug for at indkøbsvognen skulle fylde mindre. Så er det bedst at de kan køres ind i hinanden.

  • 0
  • 0

I Metro hvor vognene er meget store er der et hjul i midten af vognen der er fast, så den er retnings stabil, men er let at dreje om sin aksel.

de er gode at køre med

  • 0
  • 0

Alle synes at tage for givet, at der er en vogn til rådighed, og derfor irriteres de over småting. Går man nu ud fra, at man selv skal have faciliteter af den art med, om man mener, man har brug for det, ja, så stiller situationen sig lidt anderledes. Så er det en service, om der er en indkøbsvogn. Så er det lige meget, hvordan vognen kører, når blot den kører. Og man er glad for det. Det er intet irritationsmoment.
Spøjst som menneskers hjerner virker.

  • 0
  • 0

Hvis noget skal være låst er det baghjulene

Nej, for med den kombination foretager du nogle vrid i ryggen for at dreje forenden af vognen. Netop disse vrid er meget uhensigtsmæssige for din ryg. Prøv at dreje forenden på en halvfyldt Bilkavogn næste gang, og du vil straks mærke det i ryggen.

På lidt større skala end indkøbsvogne er dette også grunden til at forhjulene på hospitalssenge kan låses under transport. Jeg har arbejdet lidt over et år på Sydvestjysk Sygehus med patienttransporter for at tjene lidt ud over SUen, og jeg kan kun anbefale låste forhjul; man lærer lynhurtigt at manøvrere med sådanne, og de er kun uhensigtsmæssige, hvis man skal pivotere. De fleste drejninger i et supermarked er 90 grader til venstre eller højre, og her er låste forhjul en kæmpe fordel og kræver ikke mere plads, end vi har i supermarkederne i dag.

Jeg vil endda påstå, at frie forhjul kræver mere plads, da du ikke kan fortsætte en fremadrettet bevægelse imens du drejer, men skal stoppe og dreje på stedet for ikke at få en sideværts bevægelse, idet du drejer. Har du aldrig gået bagved én, der skal dreje med sin vogn, og har måttet stoppe eller køre udenom, idet denne drejer til højre eller venstre? Forestil dig, at vedkommende i stedet for at måtte stoppe vognen for at foretage drejningen bare fortsatte i en kontinuert linie rundt om hjørnet.

Når man skal skubbe vognene sammen i en række, vil det være kropumuligt ,at få den operation til at lykkes for gamle fru Olsen

Taler vi her om en parallelparkering? I så fald har du ikke ret. Du kører ganske enkelt forenden skråt ind, hvor den skal stå og skubber bagenden på plads sideværts. Er der plads til vognen fra start, er der også plads til denne manøvre uden problemer.

Der har netop været dygtige ingeniører inde over konstruktionerne Berndt :o)

Det har der i hvert fald til hospitalssenge, og jeg kan kun begræde at princippet ikke er overført til indkøbsvogne. Problemet med indsamling af vogne kan som nævnt i et andet indlæg løses ved at forenden løftes et par centimeter, når vognene køres sammen.

/Nicolai

  • 0
  • 0

Løsningen ligger lige for - handl kun i de forretninger der bringer varer ud. Skip de forretninger der betragter kunder som et nødvendigt onde der skal generes mest muligt med uduelige indkøbsvogne, alenlange køer og et udvalg du ikke engang ville servere for din hund.

  • 0
  • 0

Rart at få en fagmand på banen Nicolai ;-)
Er der nogen der har erfaring med denne teknik er det portørerne.
Vi andre der mere eller mindre ufrivilligt bliver brugt som pakdyr når konen skal på indkøb har alle mulige andre følelsesbaserede oplevelser som blander sig i meningsdannelsen ;-)

Gaffeltrucks som skal bevæge sig i lignende omgivelser, og plænetraktorer - der er der ingen tvivl om at det er baghjulene der skal dreje når der skal være smidighed i bevægelserne omkring skarpe hjørner.

"Dimsen" som kunne give folk valgfriheden imellem låste/ ikke låste forhjul vil jeg stadig mene kunne løse problemet.
Og hvor svært kan det problem egentlig være ???

  • 0
  • 0

Hvis forreste hjulpar var fast som du skriver, ville det muligvis være bedre at køre med en enkelt vogn. Men når butikken skal flytte rundt på mange vogne ad gangen, sættes de sammen i en lang række og bugseres på plads. Dette er kun muligt såfremt alle fire hjul er drejelige.

  • 0
  • 0

Hvis forreste hjulpar var fast som du skriver, ville det muligvis være bedre at køre med en enkelt vogn. Men når butikken skal flytte rundt på mange vogne ad gangen, sættes de sammen i en lang række og bugseres på plads. Dette er kun muligt såfremt alle fire hjul er drejelige.

Problemet med indsamling af vogne kan som nævnt i et andet indlæg løses ved at forenden løftes et par centimeter, når vognene køres sammen.

Det vil for øvrigt gøre det nemmere for ungarbejderen at flytte en lang række af vogne, hvis forenden er låst.

  • 0
  • 0

"Dimsen" som kan fastholde det ene forhjul kunne udformes, så den deaktiveres når vognen skubbes ind i den foran.
Derved vil kun den forreste vogn have låst hjul, hvis dennes "dims" ellers er aktiveret.
Så kunne alle være glade uanset mening om dette, måske undtagen Bjarke, som vil have den på baghjulet ;-)

  • 0
  • 0

Der er jo egentlig flere spørgsmål der gør sig gældende:
1. hvorfor er indkøbsvogne så irriterende, som der står i overskriften.
Dette kan måske hænge sammen med at der er 4 hjul, for at gøre den stabil. Til gengæld er der et kontaktpunkt i overskud, medmindre man kører på fuldstændig plan overflade. når man så kommer ud på den ujævne parkeringsplads, er man på den. Hvis man istedet havde 3 hjul ville man slippe for det 'løse hjul' som tilsyneladende lever sit eget liv. til gengæld ofrer man hele vognens stabilitet, hvilket slet ikke er ønskværdigt. derfor har man udstyret vognen med 4 hjul, så den er stabil og så må man leve med 'det overflødige hjul' som ikke lige sammer jorden hele tiden.

  1. hvorfor skal man løfte vognen når man skal op af bakke.
    Jeg kan ikke helt sætte mig ind i problemet, men kan forestille mig at det må hænge sammen med at hjulenes stilling ikke helt stemmer overens med køreretningen. så bliver vridningen i hjulet meget højere, da hjulet ikke drejer frit. som der også bliver nævnt i et af de andre svar, så træk vognen efter dig og lad den have den retning den vil have.
  • 0
  • 0

Jeg var ude for at de havde fastlåste baghjul på indkøbsvognene i USA.
Det virkede faktisk meget godt, det føltes nærmest som at køre bil med baglæns parallelparkeriger og den slags.

De havde også en lås på et af hjulene som automatisk aktiveres når indkøbsvognen kommer for langt væk fra butikken.. på den måde slipper de for det danske 10/20kr pantsystem

  • 0
  • 0

De havde også en lås på et af hjulene som automatisk aktiveres når indkøbsvognen kommer for langt væk fra butikken.. på den måde slipper de for det danske 10/20kr pantsystem

10/20 kr. systemet er mere ment, så folk retunere vognene til fælles samlingspunkter, i stedet for bare at lade dem stå forskellige steder på parkeringspladsen. Hvis man virklig ønsker en indkøbsvogn, så stopper de 10 kr. dig nok ikke.

Desuden mener jeg også, at det er meget rart at kunne tage en indkøbsvogn med hjem. Jeg bor ikke så langt fra indkøbscenteret og så er det faktisk nemt for mig lige at tage en indkøbsvogn med hjem med alle varene i. Der står også indsamlingstativer til indkøbsvognene rundt omkring i boligkvarteret, som bliver tømt af supermarkederne.

  • 0
  • 0

Tilbage i midt-firserne var jeg i USA i en længere periode, og alle indkøbsvogne jeg mødte derovre, allerede dengang, havde de bageste hjul låst som på en bil. Kun de forreste hjul kan dreje som alle hjulene på en Dansk indkøbsvogn. Jeg kan se at andre har nævnt det tilsvarende ovenfor.

Disse Amerikanske indkøbsvogne er utroligt letkørte, og det har altid undret mig hvorfor de Danske skal være med alle fire hjul som kan drejes. Det er utroligt hårdt for ryggen at trække sidelæns, og en tung indkøbsvogn der skal drejes om hjørnet, kræver nærmest at man går om på siden af den og skubber den ind i svinget.

Jeg synes ikke det kan gå hurtigt nok med at få låst de bageste hjul på Danske indkøbsvogne!

  • 0
  • 0

Først og fremmest, så vil det hjælpe gevaldigt på retningsstabilitet og generel kørekomfort, hvis hjulene fik en større diameter.
Lettere passage af fliseriller, kanter og andet.
Dertil indføres så det centrale hjul, som i metro.
Og endelig en anordning, så baghjulene kan låses i længderetningen, men låses op, når vognene køres sammen.
Ret simpelt !

  • 0
  • 0

I studietiden havde jeg sommerferiejob som godsportør på et hospital, og her brugte vi netop vogne, som kunne låse det ene hjulpar i ligeud stilling efter behov (det som var bagerst, når flere af dem blev hægtet efter en truck). Og ja! Selv når man flytter dem manuelt vil man have hjullåsen slået til mest muligt, og selv have fat i den "frie" ende - det eneste rigtige for ryggen, når man skal flytte en 300-400 kg tung vogn manuelt. Det svarer til, at indkøbsvognen ergonomisk set skal have låsen på forhjulene.

Pladsmæssigt vil det til gengæld være mest effektivt at have det låste hjulpar præcis midt i det samlede køretøj i forhold til at dreje rundt om et hjørne (løsningen med et låst hjul lidt bag midten af indkøbsvognen, når man tænker på, at det samlede køretøj pladsmæssigt er indkøbsvogn + kunde), hvor det låste hjul(par) skal smyge sig om hjørnet.

Hjullåsen, man kan slå til/fra efter behov er garanteret for dyr i indkøb + vedligehold - den ovenfor nævnte USA-version er netop med et fast låst hjulpar, men måske netop det større pladskrav (og måske kravet til kundernes manøvreevner) gør, at vi ikke ser det i DK.

Ideen med en 3-hjulet vogn er helt sikkert kasseret på grund af den manglende stabilitet (understøtningsfladen er reduceret til en 3-kant mellem de 3 hjul) - dagligdag i supermarkedet: 'dum' kunde læsser vognen tungt i et af de uunderstøttede hjørner, og vognen vælter!

  • 0
  • 0

Jeg er iøvrigt temmelig sikker på, at de irriterende skævtkørende indkøbsvogne er et kombineret design/vedligeholdelsesproblem: Kuglelejerne (både det til rotation og det til retning) er udsat for slid, og i mange tilfælde er de også konstrueret sådan at der er udsat for snavs, og regelmæssigt tjek og vedligeholdelse af indkøbsvogne er næppe det højst prioriterede i et supermarkeds budget.

  • 0
  • 0

Inde i det lukkede område som afgangshallen udgør, altså efter sikkerhedscheck'et, er indkøbsvognene (man skulle måske kalde dem baggagevogne) af en forbavsende god kvalitet. De er 3-hjulede med 2 faste hjul bagerst og et enkelt drejeligt hjul foran, og hjulene er lidt større end på standardmodellen i supermarkedet. Tjek dem næste gang jeres vej falder forbi.
Er i øvrigt enig i at slid og snavs og stød er med til at gøre supermarkeds-indkøbsvognene elendigere end de behøver at være. Tror dog næppe der er kuglelejer i de lodrette aksler til retning, og det er vel osse dem der gir mest bøvl.

  • 0
  • 0

Jo der er da kuglelejer i drejekransen; nærmere bestemt en form for tryklejer.
De 'wuppende' hjul er et udslag af slid og manglende vedligeholdelse.
En indkøbsvogn kører tidsmæssigt primært inde i forretningen, hvor gulvene er plane. Sekundært tidsmæssigt på parkeringspladsen. Derfor laves den til at blive mest letkørt i butikken.
En låseanordning til enten for- eller baghjul vil alt andet lige gøre indkøbsvognen dyrere, og ingen - hverken producenten eller forretningen - er interesseret i en højere pris. Producenten sælger færre vogne, og forretningen skal bruge flere penge.
Så det er ganske simpelt et spørgsmål om pris og kvalitet.
At så mange indkøbere måske går for meget på kompromis med kvaliteten til fordel for økonomien er så en anden sag.

  • 0
  • 0

Muligvis fordi instruktion og "efteruddannelse" er en "mangelvare", hvorfor der kun er råd til at informere om, hvor hjul ligger, samt hvilke fire huller de skal monteres i, og at det er ligegyldigt, hvordan det monteres i de fire mulige RUNDE huller, blot hjulet vender "nedad".

Det kan gå grufuldt galt, hvis man monterer et (fast) hjul forkert - jeg undlader at nævne mulighederne - skal der en ingeniør på, så vil det gå galt (ikke nødvendigvis altid) ;-D

  • 0
  • 0

ville være hvis de forerste hjul søgte svagt mod en ligeud position således at man kunne køre sidelæns ved at lægge en smule energi idet. Det er vel blot af bøje dem bagud med en hældning på et par grader?

  • 0
  • 0

Et frit roterende hjul midt front og ditto midt bag samt to faste hjul midt på indkøbsvognen?

så er der mulighed for stabil ligeudkørsel på den skrånende P-plads, og nem mulighed for at dreje om hjørner i butikken.

Men (!) hvor stabil er sådan en "ruder" opsætning (se hjulene som var de placeret i hvert hjørne på en ruder es)

  • 0
  • 0

I stedet for at tvinge vognene rundt i den ene eller anden retning, så bevæger jeg kroppen derhen hvorfra jeg kan skubbe ret frem igen.

Altså, i stedet for selv at være centrum hvor om vognen drejes, så lader jeg vognen være centrum.

På den måde kan jeg skubbe en fyldt vogn med to fingre.

Det har jeg praktiseret i årevis, uden at fylde mere end andre, og uden at skade knæ og ryg, og uden at andre lægger mærke til, at min metoder er anderledes.

  • 0
  • 0

Efter at have vredet stativet skævt på grund af indkøbsvogne der ikke ville samme vej som jed, blev jeg meget overrastet efter en tur til USA. Her var vi inde i et Wal-Mart Supermarked og til min store overraskelse var de to bagerste hjul faste og de forreste kunne dreje i alle retninger. Det var dejligt afslappende at køre rundt med disse vogne. De var lige så lette at dreje med som vores herhjemme.
Efter at være hjemkommet kontaktede jeg arbejdstilsynet og forelagde sagen. Svaret var at det ikke var deres område. Så sendte jeg et billede af vognen til Dansk Supermarked og beskrev vognens evner. De har efter 2½ år endnu ikke svaret på henvendelsen. De er sikkert ligeglade med hvor mange af deres kunder der får forvreddet understellet.
Selve indsamlingen af indkøbsvognene havde de også styr på. Her havde man en elektrisk "skubber" som passede ind i indkøbsvognen og blev placeret i den sidste. Knægtene der indsamlede indkøbsvognene havde en lille håndsender med to knapper frem/bak hvormed de manurerede rund på parkeringspladsen. Selve styringen af ofte op til 50 indkøbsvogne foregik ved den knægt der indsamlede vognene gik ved siden af den første og styrede den med hånden. Reste fulgte så bare efter.

  • 0
  • 0

Anders Lund Madsen har i sin bog "Madsens ÆØÅ" givet netop dét hjul, der forstyrrer indkøbsvognens jævne kørsel betegnelsen "en devel" (udtales vistnok, så tanken løber i retning af djævel).

  • 0
  • 0

Nogle gange er der altså også en masse skidt og hår snoet om hjulet. Det er mega irriterende.

  • 0
  • 0

man er nødt til at spørge for at lære noget, mennesker er blot meget nysgerrige :o).. irritation gør at folk søger løsninger. man bliver irriteret over noget, og gør så noget ved det.. Irritation og vrede tror jeg desværre er noget alle levende væsener ikke ville kunne fungere uden. Bare se hvor irritabel man bliver når man er sulten.

  • 0
  • 0

En indkøbsvogn kører tidsmæssigt primært inde i forretningen, hvor gulvene er plane. Sekundært tidsmæssigt på parkeringspladsen. Derfor laves den til at blive mest letkørt i butikken.

Mange butikker spilder ikke længere kostbar indendørs plads til opbevaring af indkøbsvogne, så disse henstår i et halvt/helt åbent skur på parkeringspladsen året rundt. Og selv om butikken ofte er åben 10 timer om dagen, så tilbringer indkøbsvognene derved det meste af tiden udendørs.
I den forgangne vinter føg sneen sammen inderst i mange af disse skure, sådan at kun de yderste indkøbsvogne, som ikke var frosset fast, var driftsduelige.
Ikke underligt at smeltevandet, da sneen langt om længe tøede, løb ind i kuglelejerne på de fastfrossede indkøbsvogne, så resultatet derved kan blive genstridige og meget lidt samarbejdsvillige hjul.
Det samme gælder også ved slagregn og de deciderede skybrud, som vi oplever flere og flere af.
Aldi og Lidl er vist nogle af de få supermarkedskæder, som stadig foretrækker at opbevare deres indkøbsvogne indendørs ?

  • 0
  • 0

Det handler blot om teknik med at hive og svinge vognen rundt og udnytte inertien på den rette måde . dreje lidt tidligere rundt om hjørner , og bakke ud og vende rundt i et snuptag. hvis forhjulene var låst ville det blive højst besværligt at tøffe rundt med sådan en vogn da man ikke kan styre og hive sidelæns .
Analogien er lidt : det er nemmere at have skridsikre sko på og hive en skøjteløber rundt på isen , end det er at skøjte en kasse rundt på isen.

  • 0
  • 0

Når han har sorteret flaskerne og skal ud på parkeringspladsen, for at hente de efterladte indkøbsvogne (reglen om max 10 ad gangen, pr. ung arbejder, kan ignoreres) så ville det, iflg. min logik, være umuligt at navigere sådan en lang række indkøbsvogne, hvis disse havde de to forreste hjul "ensrettede".

Med vogne med et sæt faste hjul, bliver disse løftet når vognene skubbes sammen.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten