Spørg Læserne: Hvordan måler man cykelrytteres effekt?

**Ole G. Jørgensen spørger: **Hvordan måler man effekten (watt), som cykelrytterne yder, f.eks. som vi ser det i Tour de France? Er det en reel målt værdi? Er der en sensor i pedalerne? Der forekommer tilsyneladende undertiden store spring i værdien.

Vi lægger spørgsmålet ud til jer læsere. Har du et godt bud på et svar? Så skriv det i debatten nedenfor.

Dokumentation

Læs mere og stil dine egne spørgsmål

Spørg fagfolket

Du kan spørge om alt inden for teknologi og naturvidenskab. Redaktionen udvælger indsendte spørgsmål og finder den bedste ekspert til at svare – eller sender spørgsmålet videre til vores kloge læsere. Klik her for at stille dit spørgsmål til fagfolket.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Krankbokse findes med integrerede sensorer. Der findes kranke med hastighedssensor og kombinerede versioner med måling af moment på både en og begge pedalarme..

Har man både omdrejningshastighed og moment til rådighed er resten en leg.

De her kranke er udviklet primært til de mere og mere populære elektriske cykler vi ser i gadebilledet. Indtil videre har kun ganske få af dem dog kranke med integrerede sensorer og benytter i stedet standard krankbokse med ekstern sensor til måling af omdrejningshastigheden.

Hvilket udstyr de bruger på cyklerne i Tour'en ved jeg ikke. Men jeg vil ikke blive overrasket hvis det er en løsning baseret på kadence og puls – præcisionen med sådan et setup tør jeg ikke spå om…

  • 0
  • 0

Man har i mange år benyttet kranksæt, som kan måle momentet vha. string gauges, som er monteret i spideren på kranksættet (det stykke aluminium som forbinder krankarmen med klingerne)..

den første på markedet var SRM.de og de senere år er der kommet et par konkurrenter såsom www.Quarq.com og www.power2max.de .. andre producenter har arbejdet med en løsning i hjulets bagnav (www.cyleops.com), som kaldes for en PowerTap. Det er baseret på samme princip som kranksættene.. Iår ser det ud til at Garmin og Polar vil komme med et nyt produkt hvor målingen foretages i selve pedalen..

Priserne er efterhånden begyndt at falde og tidligere kostede et kranksæt 10-20.000 hvor det idag fåes imellem 6-15.000kr..

Jeg kan ikke uddybe med et grundig teknisk forklaring på string gauges, andet end at der måles på selve spændingsforskellen på en deformation af et tynd metal plade.. ved større effekt=større deformation.

  • 0
  • 0

Hej. Der er 2 meget udbredte systemer: 1) SRM som er moneret i kranksættet: http://www.srm.de/ Det er dem i kan se de bruger mange af i TDF, hvor computeren er en lille firkantet box, der sidder foran frempinden. Fx. Astana kører med det. Pris ca. 15.000

2) Powertap fra Cycleops http://http://www.cycleops.com/ Her er måleren indbygget i baghjulets nav. Er vægtmæssigt ikke så optimal som SRM, men meget billigere. Jeg bruger det selv, med stor fornøjelse. Pris ca. 7000 plus hjul

Der er et andet system som er ret nyt, men ikke specielt udbredt, det er indbygget i pedalerne. Jeg kan ikke huske hvem der laver det.

Alle er baseret på straingauge princippet.

  • 0
  • 0

Der er et andet system som er ret nyt, men ikke specielt udbredt, det er indbygget i pedalerne. Jeg kan ikke huske hvem der laver det.

Der findes et par producneter af pedal-baserede effektmålere.

Pedalproducneten LOOK og Polar som er mest kendt for deres pulsmålere, men som også laver cykelcomputere er gået sammen om et padal-baseret system: http://www.lookcycle.com/en/us/route/pedal... http://www.polar.fi/en/about_polar/news/Po...

Polar har også tidligere produceret et radikalt anderledes sytem som var baseret på måling af vibrationsfrekvenser i cykelkæden, frem for strain gauges som bliver anvendet i de fleste andre systemer. Men det er vist ikke i produktion længere, efter at de er gået sammen med LOOK om powerpedalerne. Her er en sammeligning imellem det gamle kædevibrations-baserede Polar sytem samt SRM og CycloOps. 2011 Cycling Power Meter Review http://biketechreview.com/reviews/power-me...

Der er et system på vej fra Garmin, som også måler effekten i pedalerne ligesom LOOK/Polar systemet. Garmin overtog firmaet MetriGear der udviklede Vector powermeter pedalerne, men systemet er gang på gang blevet udskudt. Det skulle have været på markedet for længe siden, men er dert stadig ikke. Læs mere her: http://velonews.competitor.com/2012/04/bik...

Under det oprindelige firmanavn MetriGear skulle Vector allerede have været på markedet i 2009 eller 2010, men det er som sagt stadig ikke på markedet endnu: http://www.bikeradar.com/news/article/dela...

Et andet nyt og anderledes system som heller ikke er på markedet nu er Brim Brothers: http://brimbrothers.com Her bliver der målt imellem sko og klamper, i stedet for i selve pedalerne som tilfældet er med Garmin Vector. Brim Brothers anvender ikke strain gauges, men i stedet "piezoceramic force sensors" fra Noliac Ceramics, som faktisk er et dansk firma: http://www.noliac.com

http://www.brimbrothers.com/faq

How does this new power meter work? It measures the forces between your shoe and the pedal, and calculates power based on that. The force sensors are in the cleat under your shoe, so the system will work on any bike you get onto, without anything special fitted to the bike.

Et helt andet system er, som ikke anvneder strain gauges er iBike: http://www.ibikesports.com/faq.html#2

How does the iBike Measure Power?

Power measurement is really about the measurement of force:Power = Force x Bike Speed. Cyclists apply forces to bike pedals in order to overcome the forces resisting forward motion (hill climbs, wind resistance, rolling resistance, acceleration, etc.).Traditional power meters measure the forces applied by the cyclist. The iBike is the only power meter that measures the opposing forces that resist the cyclist's forward motion. According to Newton's Third Law, applied and opposing forces must be EXACTLY equal. So, by measuring the opposing forces the iBike gets the same answer as traditional power meters, but with less weight, cost, complexity, and more simplicity and flexibility.

De fleste systemer anveder efterhånden den trådløse kommunkationsstandard ANT+, hvilket betyder at de kan kommunikere på tværs a fabrikater, så man kan have et powermeter af et fabrikat kan kommunikere med en cykelcomputer/GPS af et andet fabrikat. Det samme gælder med pulsmålere. Brim Brothers har for eksempel valgt udelukkende at fremstille selve powermeteret som så kan "snakke" med cykelcomputere/GPS fra andre fabrikater, som f.eks. Garmin osv. ANT+ standarden: http://en.wikipedia.org/wiki/ANT+ http://thisisant.com

Den norske chipproducent Nordic Semicounductor ANT+ chips: http://www.nordicsemi.com/eng/Products/ANT Det samme gør chipgiganten TI (Texas Instruments): http://focus.ti.com/paramsearch/docs/param...

  • 0
  • 0

@ Peter Hansen: Der er en 3. leverandør men som for Garmin, ahr de heller ikke formået at ramme markedet til lovet tid. Kun Look/Polar har faktsik et produkt man kan købe. Og hvornår Garmins kommer er ganske uvist: http://www.dcrainmaker.com/2012/04/garmin-... Og O-synce version - som jeg personligt synes er den "pæneste" ud over farven - får nok heller ikke markedsandele foreløbig. At Look/Polar kom først er deres fordel, for de har kastets sig over en proprietær protokol, dvs. de anvender ikke ANT+. Det skulle de have gjort,; lukkede protokoller - som Polar jo har brugt altid - er tåbeligt i dag. Polar er ikke længere den storspiller, de var (primært på HRM) og det burde de reagere på i stedet for at luke sig inde igen.

Derudover vil jeg gerne pege på et spændende projekt; uden at jeg tør udtale mig om systemets anvendeligehed: http://www.laser-spoke.com/ Hans test-komponent er noget kluntet, men visionen er noget mere strømlinet. Og så skulle den gerne blive billig.

Af "afdøde" krankbaserede systemer fortjener ERGOMO også at blive nævnt.

Mvh Ulf

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten