Spørg Læserne: Er det farligt at sætte en inverter til et batteri i campingvognen?
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Spørg Læserne: Er det farligt at sætte en inverter til et batteri i campingvognen?

Christian P. Broe Petersen har et spørgsmål til ing.dk's vidende læserskare: Jeg har sådan en fin 'inverter', som jeg sætter til et 12 V batteri og får 230 V ud i den anden ende. Men jeg er lidt i tvivl om sikkerheden. Jeg har forsøgt at læse mig til det, men på div. campingforummer kommer der altid bare en masse elektrikere op med en masse regler, og jeg er egentlig mere interesseret i virkeligheden frem for reglerne.

Hvornår bliver det farligt? Invertere og batteri har umiddelbart ingen kontakt med nogen former for stel på campingvognen og jo heller ikke til 'jord'. Hvis jeg nu kører et køleskab via inverteren, vil jeg så kunne få stød, hvis der er overgang i køleskabet? Umiddelbart kan jeg jo ikke se, hvordan der skulle opstå et kredsløb, men jeg kan desværre ikke helt gennemskue det. Det tror jeg til gengæld, der er en masse ingeniører der har meget mere styr på.

Vi lægger spørgsmålet ud til jer. Har du et godt bud på et svar? Så skriv det i debatten nedenfor.

Dokumentation

Læs mere og stil dine egne spørgsmål

Spørg fagfolket

Du kan spørge om alt inden for teknologi og naturvidenskab. Redaktionen udvælger indsendte spørgsmål og finder den bedste ekspert til at svare – eller sender spørgsmålet videre til vores kloge læsere. Klik her for at stille dit spørgsmål til fagfolket.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Dit største problem vil, som jeg ser det, være hvis du har flere apparater, og de hver for sig har overgang til stell fra nul og fase. Så kan du ricikere at du har 2 apparater som mellem sig har et potientale der kan være farligt. Da du samtidigt ikke har mulighed for en Fejlstrømsafbryder (hpfi), vil du ikke opdage denne situation, før end du mærker strømmen løbe. Denne oplevelse kan være alt fra underholdende, over ubehagelig, til farlig og dødelig, alt efter hvor meget strøm der bliver ledt gennem dig, og hvor det ledes igennem.

Hvis du derimod vælger at jorde skidtet, og sætte en fejlstrømsafbryder på, vil du opdage situationen ved at Hpfi afbryderen "falder".

  • 0
  • 0

du har helt rat i at der ikke dannes en forbindelse mellem jord og inverter men hvis der ligger en forbindelse mellem nul på inverteren og jord så vil du få stød men det ligger der ikke i de små invertere

men hvis der sker en fejl i to af dine apparater i din cv. så vil du få stød af åpperatet og efter som der ikke er et hpfi relæ på din inverter til og afbryde og inverteren ikke afbryder før belastningen bliver højere end den kan klare så vil du blive ristet rigtigt godt og grundit men mennesker holder ikke til 230v vekselspænding mere end nogle sekunder så indtræder dødsstraffen Mhv Anders

  • 0
  • 0

Ved en fejl på 2 apparater, vil strømmen vel kun blive begrænset af modstanden i de 2 overgange, og det objekt der placeres mellem apparaterne.

Et normalt mennekse, med normal fugtighed i huden, har vel omkring 800kOhm's modstand, fra hånd til hånd. Ret mig hvis jeg tager fejl.

Dette er vel næppe nok til at trække så meget strøm ud af inverteren at den afbryder?

Således vil strømmen fortsætte med at løbe, indtil modstanden øges, enten fordi objektet fjernes, eller hvis den opvarming strømmen forårsager fordamper enten en af overgangene, eller objektet i midten.

  • 0
  • 0

det kommer anpå hvor i apparatet fejlen sker og om de er jordet indbyrtes men en jordet inverter og et hpfi relæ vilde være det rigtige for inverteren afbryder ikke forsyningen inden du er død

  • 0
  • 0

Hvorfor vil du køre dit 230V køleskab via en inverter til et 12v batteri?. det holder ikke længe. Et alm lille køleskab bruger 300kwh pr år. så det er ca. 0,8 kwh om dagen. Altså 70 Ah batteri

  • 0
  • 0

Ja, jeg kan kun give Bo ret, køb et 12 volts kæleskab ,som dem man bruger i fritidsbåde. De kan fås med et forbrug på ca 50 watt når de kører, hvilket ikke er hele tiden. Så undgår du også de tab der er i en converter, og de ricici der er. Apropo til den ohmske modstand imellem hænderne. Den er ikke blot de 800 Kohm, hvis hænderne er fugtige, er den meget lavere, og dermed væsentligt farligere.

  • 0
  • 0

Der har været sager hvor invertere har resulteret i el-ulykker, men det har været resultatet af egentlige designfejl i selve inverteren. Jeg kan godt forstå du gerne vil have en inverter i vognen. De gode typer er har rigtig god virkningsgrad og en 230V køleskab kan købes for en slik i forhold til et specielt 12V skab.

Derfor: Sørg for at montere en inverter af en god kvalitet. Den skal være monteret korrekt og stabilt. Den skal ikke bare ligge løst i en kistebænk, så den rasler rundt og man kan spilde cola og andet godt i den. Og den skal monteres så den kan få korrekt køling. Pas på ikke at lave det så inverteren har forbindelse til campingvognens alm. forsyningsstik. Der skal være en omskifter af en slags, men det er rimeligt åbenlyst.

Sund fornuft, så er det ikke mere farligt end at bruge netforsyning fra det alm. CE stik de fleste campingvogne er udført med.

Mere sikkerhed får du dog ved at føre en lokal jordforbindelse rundt i vognen. Inverteren har en jordklemme. Den skal blot forbindes via et standard 3 benet stik. til alle forbrugere, så er du stort set 100% sikker mod stødulykker. Så er der blot brandfaren tilbage, men det er jo let løst med de rette sikringer.

  • 0
  • 0

[quote]12v Kæleskab,lyder lidt "Kinky",hvad er et Kæleskab?

Det er lidt lige som et venskab, men bedre. :-)[/quote] Og passer man ikke på kan kæleskab føre til svangerskab.

  • 0
  • 0

Sik har udsendt et par meddelelser.

Invertere til brug i biler, campingvogne, lystbåde m.m. til for- syning af 230 V brugsgenstande fra en SELV forsyning (fx fra en 12 V akkumulator)

  • 0
  • 0

@ Ivan Johansen

Det er lidt lige som et venskab, men bedre. :-)

@ Peter Hansen

Og passer man ikke på kan kæleskab føre til svangerskab.

Supergode kommentarer, gutter.!!! Dem bør vi have nogle flere af i dette forum, i.s.f. den sædv. gang fluekn.......

I er hver især hermed tildelt een af de STORE guldstjerner i mit morskab. God weekend.

  • 0
  • 0

Michael Eriksen Et 230volt køleskab bruger meget mindre strøm end et 12v. Det passer ikke. Du mener nok energi og ikke strøm. Hvis det bruger 230watt ved 230 volt er det 1 amere. Men 19,16 amere ved 12volt ! Jeg prøver bare at gøre opmærksom på at et 12volt batteri ikke holder manger timer til at drive et køleskab!. De 12volt skal jo komme et sted fra.

  • 0
  • 0

Hvis du vil køre en køleskab fra en inverter, skal du passe på spids effekten til kompressoren. Et køleskab trækker måske omkring 50W når kompressoren er i gang. Derimod kan starteffekten godt være op til 10 gange højere. Det vil især være tilfældet for et 230 V køleskab. Det volder ikke problem i lysnettet. Den inverter der skal levere strøm til køleskabet skal imidlertid kunne tåle dette. Dette giver rigtigt store strømme på 12 V siden. Det kan risikere at 'slå sikringen'.

  • 0
  • 0

Det er ikke farligt, bare du holder dig til 75% af normalbelastningen, det vil sige en enverter på 300w ved 12v bruger 25A, og 75% er ca. 18A. De tilledninger det kræver er en 4mm2 kobberledning til forsyningen. Tilslutter man de tynde ledninger der normalt følger med apparatet, går der højst sansynligt ild i ledningerne. Det er med strøm at kvadraterne er de samme som til 25A ved 400v som 25A ved 12v. Det er som regel kvadraterne det strander på og ved 12 volt er strømmene ekstremt store. Man kan få nogle inverter på 1200W, de bruger 100A, som kræver en 35mm2 kobberledning hvis der ikke skal gå ild i ledningen. Ved store strømme er det sikkert en god ide at lade motoren kører, ellers bliver batteriet fladt meget hurtigt.

  • 0
  • 0

12v Kæleskab,lyder lidt "Kinky",hvad er et Kæleskab?

Som med kæletasker er de fortrinlige til opbevaring af køledyr. ;-D

Ak ja, det er ikke let som æ og ø er anbragt på tastaturet...

Mvh Tine- i pjatmode med pastaske

  • 0
  • 0

Stel er jo kun stel hvis man beslutter sig for det. Det vil sige, hvis noget i kredsløbet er forbundet til det.

I din "husstrøm" er der ude i transformatoren lavet en forbindelse mellem nul klemmen og jord. Derfor kan strøm der siver ud fra en fase få et kredsløb, ved at løbe tilbage gennem jorden, til nul på transformatoren. Og en (HP)FI afbryder vil kunne opdage denne læktrøm, og derved farlige situation, og slå fra.

En inverter vil i princippet fungere som en skildetrafo (med mindre inverterfolkene har bundet enten fase eller nul til enten +12v eller 0v DC). Derfor er der intet kredsløb at danne fra fasen (eller nul) til stel. Men, som beskrevet tidligere, ville der hvis der et sted er en fejlstrøm fra fasen, og et andetsted en fejlstrøm fra nul'en, kunne dannes et farligt (og uopdageligt) kredsløb mellem fase og nul.

  • 0
  • 0

Hvis man tager fat i fasen og metal på campingvognen, ville det ikke give stel nok, man behøver vel ikke at sætte nul til stel for at få stød?

  • 0
  • 0

Hvor skal strømmen løbe hen?

Du skal tænke på, at for at en strøm kan løbe, skal du ha et sluttet kredsløb. Igen ville Jord (eller stel) ingen mening have i en husinstallation, uden at transformatoren var jordet på nul'en. Det er trods alt den vej strømmen finder tilbage til kredsløbet igen, ved en fejlstrøm.

  • 0
  • 0

den skal løbe i campingvognen, der er vel en spænding i fasen som sagtens kan flyttes hvis der er nul nok i den anden ende, strømmen behøver vel ikke at løbe tilbage til inverteren.

  • 0
  • 0

den skal løbe i campingvognen, der er vel en spænding i fasen som sagtens kan flyttes hvis der er nul nok i den anden ende, strømmen behøver vel ikke at løbe tilbage til inverteren.

Kurt, du har altså misforstået det en smule.... Uanset hvor meget "stel" du har, så skal der altså et kredsløb til før du kan få et rap over nallerne, og det kredsløb er nødt til at inkludere inverteren.

Du kan evt prøve et lille eksperiment... Lav en aftale med den lokale vognmand eller det lokale busselskab om at du må eksperimentere lidt med stel på deres køretøjer, helst i en weekend hvor der er så mange køretøjer hjemme som muligt. Nu laver du en ledning med kun een leder og et almindeligt husmoderstik (standard husholdningsstik til 230 Volt), og en lampe med en almindelig 230 Volt lyskilde, en glødelampe eller en halogenlampe vil være det bedste valg. Enhver form for udladningslampe vil kunne give vildledende resultater. På lampen skal der være en ekstra leder, den som normalt ville være nullen, og denne forbinder du til karosseriet på en lastbil (eller bus). Sæt stikket i en kontakt således at det er fasen der forbindes. Køretøjet er isoleret fra jord pga gummidækkene... Er der lys i lampen? Hvis ja, tog jeg fejl og du havde ret. Undskyld ulejligheden. Hvis nej, afbryd strømmen ved stikkontakten, og lav en forbindelse til det næste køretøj i rækken, således at "stellet" nu består af to forholdsvis store køretøjer. Tilslut strøm til forsøgsopstillingen. Er der lys i lampen? Hvis ja, tog jeg fejl og........ Hvis nej, inddrag det næste køretøj i rækken. Fortsæt indtil der er lys i lampen, eller til du løber tør for køretøjer.

Jeg er overbevist om at du vil løbe tør for køretøjer, for du skaber ikke et kredsløb. Da jeg for snart mange år siden sejlede som maskinmester gjorde vi meget ud af at isolere vores strøm fra skroget, for som en chief en gang sagde, "så er der ingen grund til at bruge fuel på at holde spænding på skroget." Vi havde et simpelt, men snedigt system med et par lamper og en trykknap som kunne vise om der var afledning til skroget, og hvis der var det gik vi på jagt efter fejlen. Nu om dage sejler jeg som subsea technician på engelske skibe, og der har bruger vi faktisk skroget som beskyttelsesjord, ved at forbinde elnettet til skroget lidt på samme måde som man gør på landjorden. Jeg skal ikke kloge mig på hvordan det er på danske skibe nu om dage, det er snart rigtig mange år siden jeg har arbejdet på eet.

Forresten, så kan man ikke tale om en egentlig fase på en lille inverter! Fasen og nullen er netop resultatet af at man knytter den ene leder (nullen) til jord, således at der opstår en spændingsforskel mellem fase og jord, men ikke (Eller i hvertfald meget lille) mellem nul og jord. Hvis du prøver med en gammeldags polsøger på en inverter, vil du sikkert se at den lyser på begge ledere. Hvis din teori om at en tilstrækkelig stor masse vil kunne udgøre en 2. leder i et kredsløb burde du jo også kunne forbinde plusterminalen fra et lommelygtebatteri til en glødepære og videre til jord, og få lys over land, så at sige.... Moder Jord burde have en tilstrækkelig stor masse til at få dette til at virke hvis din teori holder stik.

Jeg tror at det er så indgroet i din bevidsthed, at når det er noget med 230 Volt, så er det farligt at komme imellem det og jord. Du skal bare prøve at tænke lidt videre, og nøgleordet er inverter.....

  • 0
  • 0

jeg tror jeg fatter, man skal altså ikke sætte 0 til campingvognen eller jord fra inverteren ;O)

Nemlig... Og så alligevel. Som andre i tråden er inde på, så kan fejl i to forskellige apparater resultere at man får stød. Det kan undgås ved at forbinde 3.lederen (jordlederen) til campingvognen. Hvis et eller flere apparater så har en afledningsfejl vil strømmen blive ledt til et fælles punkt, og du kan derfor farefrit røre ved flere defekte apparater ad gangen, i hvertfald sådan teoretisk set.. Til gengæld kan en defekt ledning/stik medføre berøringsfare såfremt du læner dig op ad en metaldel inde i vognen. En tredje mulighed ville være at trække en 3.leder mellem alle stikkontakter, men lade den være isoleret fra campingvognen. På den måde vil alle apparater have samme spændingspotentiale hvis der opstår en afledningsfejl, men campingvognens stel vil ikke være en del af kredsløbet. Helt personligt ville jeg lade inverteren være isoleret fra campingvognen, og undlade 3.lederen. Og så ellers bare sørge for at alt ledningsgrej er i tip-top stand, og selvfølgelig det samme med apparaterne.

  • 0
  • 0

Ja, sorry, jeg tastede forkert på min tyske pc-er, så et ø blev et æ!

Men, man sparer altså en del ved at benytte et køleskab beregnet til både, og det er ikke en nicheproduktion, der er lavet rigtigt mange af dem, og de benyttes overalt i verden. Store virksomheder producere dem. Bl. a. benytter nogle Danfoss 12 volts kompressorer!

Ingen bådproducent ville montere et køleskab beregnet til enverter, der er tab og det giver en mere usikker installation.

Hvis man vil vide mere om 12 volts installationer i både eller for den sags skyld i campingvogne så mere om det, kan man læse i denne bog, som undertegnede har skrevet:

http://sejlershoppen.dk/pi/El_installation...

  • 0
  • 0

Lige lidt mere om 12 volt kontra 230 volt.

  1. Hvis man bruger en konverter fra 230 til 12 volt til et køleskab, så skal den, som andre har pointeret, kunne klare startstrømmen til kompresser motoren.

- altså skal den købes derefter.

  1. Desuden skal den køre hele tiden, også når køleskabet ikke køre!

  2. Konvertere har normalt, i den størrelse, en intern blæser, så det øger forbruget.

  • Dette medfører et noget større forbrug målt over tid, så af den grund alene, kan løsningen ikke anbefales.

Man kan købe gode køleskabe til 12 volt, men det bedste er så absolut dem der er beregnet til maritimt formål. Disse køleskabe har en virkelig god isolering, og elektronikken er bygget til fugtige omgivelser.

Og så er der en der nævner at kvaliteten ikke er så god som de køleskabe vi har i vores huse!

  • Det er ikke rigtigt, det kan være bedre, og med bedre isolering. De kan sågar laves til det pågældende rum, og med den isoleringsgrad man ønsker, se mere i den bog jeg nævnte i det forrige, (og nej, jeg tjener ikke på øget salg, jeg fik et engangshonorar)
  • men lad selv være med at efterisolere med tilfældigt isolerigsskum, det kræver specielt skum der ikke er hygroskopisk.
  • 0
  • 0

Dejlig debat - så undgik jeg at lege spørge jørgen ved den lokale campingvogns forhandler når jeg skal igang med at installere methanol brændsels celle i vognen her i weekenden-

Der vil jeg nemmelig også have en inverter i.

tak for de mange gode indlæg :-)

  • 0
  • 0

Det er rigtigt at der laves gode 12v køleskabe dog koster de spidsen af en jetjager (incl. radar), men der skal så også siges at man skal holde sig fra køletasker med peltierelementer hvis man vil holde strømforbruget nede, man skal nok ikke gøre som jeg har gjort dvs. transformere 230 v ned til 24 v for derefter at konvertere det ned til 12 v og derefter fordre det i et peltierelement. og btw. hold jer fra invertere der hedder clayton, jeg har haft en der på et tidspunkt udspyede flammer sammen med køleluften, den gode ved dem er at de er tykt epoxylakerede indvendigt så de kan klare meget vand fugt osv, det dårligt er at blæseren omdanner dem til en blæselampe når de brænder af samt at firmaet er gået under jorden.

henry tornow

  • 0
  • 0

Jeg tror du søger et simpelt svar ?

Som udgangspunkt er inverteren sikker at bruge. Som nogle også skriver her i tråden, skal mindst 2 fejl være tilstede samtidig, før at der kan være fare for at få stød. Hvis du ønsker ekstra beskyttelse imod dette scenarie, foreslår jeg at du forbinder stel-punktet imellem alle dine tilsluttede enheder, f.eks. STEL på køleskabet med STEL på kaffemaskinen osv. På den måde er du sikret imod spændingsFORSKEL på disse enheder, og sikkerhedsmæssigt er der derved ingen risiko længere.

Der er ikke relation til JORD på en alm inverter, derfor glem at om Jord / jording. Glem HPFI relæer.

Brandmæssig sikkerhed : Alle invertere har indbygget en overstrøms-sikring, som afbryder driften ved fejl. De fleste inverere har beskyttelse for langt flere situationer end fejl i inverteren (kortslutning), herunder f.eks. overtemperatur, for høj / lav batterispænding, for højt forbrug på 230V siden osv.

Mit råd : Sikre dig at du har gode kraftige forbindelser til 12V batteriet, strømmene i kablerne kan til tider være pænt høje, og for tynde ledninger er ikke sagen til høj strøm. Og hvis du vil sikre imod det (forhåbetlig) sjælde fald at du har overgang i både det ene og andet samtidig, så forbind STEL på alt udstyr.

mvh kim

  • 0
  • 0

Jeg har et gammelt træskib hvor motoren og batterisystemet er 24v. Dertil har jeg en kombi lader/inverter tilsluttet fra victron. Denne kan levere 2500W pure sinus. Motoren laver 24vDC ved hjælp af en almindelig 24volt generator 1400W fra biltema. Jeg har købt køleskab og kummefryser som spare A++ kryds og bolle af bedste dur. Dette fungere fint. Inverteren har en vingemøtrik der er beregnet til at tilslutte stel. I dette tilfælde har jeg lavet en speciel jordplade under træbåden til formålet. inverteren kobler automatisk denne jordplade fra, når landstrømmen tilsluttes for at undgå galvanisk tæring fra landstikkets jordforbindelse. Fordi jeg har en jordplade tilsluttet, har jeg også ganske stor glæde af mit hpfi relæ som fungere upåklageligt med inverteren. Når landstrømmen er tilsluttet, slår relæet i elskabet på kajen fra, hvis der sker en elfejl og skibets relæ slår også fra idet disse relæer vil sidde efter hinanden når landstrømmen er på.

Det er intet problem at få et hpfi relæ til at fungere hvis man lader inverterens el gå derigennem. Alle invertere, også de billige fra harald-nyborg, har denne vingemøtrik til at forbinde med den verden man lever i (jord, vand, stellet på din cv. At forbinde faselederne i inverteren med stel, er en dårlig ide ! Inverteren er ikke lavet til det.

Hvis man gør hvad der står i inverterens brugermanual, skulle det ikke være noget problem at få et hpfi til at virke.

Sætter jeg elkeddel og microbølgeovnen til inverteren, trækkes der masser af 24volt. Derfor er disse kabler 70mm2 samt knivsikringen er 160Ampere. Derfor fungere mine batterier som ekstra hjælp til min inverter under hård belastning idet min motorgenerator ombord maks kan lave 1400W eller ca. 55Ampere. Alt dette fungere upålkageligt med et par store semitraction lastbil accumulatore beregnet til deebcycle brug som forbrugsbatterier. Til start af min motor er der et separart sæt batterier.

Da mit skib, langt det meste af tiden er tilsluttet landstrøm og ligeledes din cv. er det rigtig god mening at have appararter til 230 volt med diverse spare hippie energimærker på. Alt andet end lige, er det jo et stort tab at forsyne et 12volt skab, gennem en trafo det meste af tiden med landstrøm.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten