Sponsorerede klimalimousiner: Fart og aircondition er vigtigere end miljø

Statsledere og ministre kan se frem til at drøne rundt i sponsorerede klimalimousiner, når 15.000 officielle deltagere tager del i FN's klimatopmøde i København mellem 30. november og 11. december 2009.

Udenrigsministeriet har udskrevet en konkurrence om, hvem der skal have lov at stille biler gratis til rådighed for deres transport.

Ønsket er, at bilerne demonstrerer ny teknologi, som kan reducere udslip af drivhusgasser og dermed være en del af løsningen på klimaudfordringerne. Minimumskravet er dog kun, at bilerne, med undtagelse af de pansrede køretøjer, lever op til de gældende euronormer for emission.

Det er »ambitiøse« krav, mener Sven Gade, chefkonsulent i COP15's logistiksekretariat, som står for at arrangere det praktiske omkring klimatopmødet.

»At de overholder gældende euronorm er blot tildelingskravet. Jo mere miljøvenlige de er, jo højere konkurrencemæssig fordel har de,« siger han.

Pansrede limousiner skal ikke leve op til miljøkrav

Men går man nærmere ned i, hvad der tæller som konkurrencefordel, så står en minimal udledning af drivhusgasser dog ikke øverst på listen.

For ikke-pansrede køretøjer vægtes sikkerhedsfaktorer som acceleration, airbags og tonede ruder med 35 procent, mens en lav udledning af drivhusgasser vægtes med 30 procent. Komfort som benplads og luftkonditionering vægtes med 15 procent. Øvrige miljømæssige forhold og tilbud om chauffør vægtes hver med 10 procent.

For pansrede køretøjer tæller sikkerhedsniveauet 70 procent, mens komforten tæller 30 procent. Miljøvenligheden tæller nul.

Sven Gade understreger, at »det ikke er for at spare penge, vi gør det. Det er for at give folk chancen for at vise miljøvenlig teknologi frem«.

»Hvis muligt, må de pansrede biler naturligvis hellere end gerne opfylde miljøkravene. Men det er altså ikke noget krav. Nogle stats- og regeringschefer er i fare for terror og personangreb. Og det kan ikke nytte noget, at man mister en i svinget, bare fordi det skal være miljørigtigt,« siger Sven Gade.

Sponsorlimousiner har enorm brandingværdi

Konkurrencen henvender sig til bilimportørerne, der i samarbejde med fabrikkerne i udlandet kan byde på opgaven.

Bilfabrikanterne må ikke reklamere for dem selv hverken uden på eller inden i bilerne. Til gengæld tilbyder Udenrigsministeriet »en udstillingsplatform, muligheden for at bruge COP15-logoet i markedsføringsøjemed og chancen for at blive set på fotos i medierne. Alt i alt en enorm brandingværdi, der fremhæver ens miljøprofil,« fortæller Sven Gade.

Det er helt normalt at transportere statsledere rundt i sponsorlimousiner. Volvo havde eksempelvis sponsoreret alle biler under det sociale topmøde i 1995, og under EU-formandskabet i 2002 rådede Udenrigsministeriet over en flåde af Audi A8, oplyser Sven Gade. Denne gang er der dog ingen eksklusivaftaler. Ingen kan forvente at få hele opgaven, og alle har lige muligheder.

Behovet tæller 150 limousiner, hvoraf 30 skal være pansrede, 150 minibusser, hvoraf 20 skal være pansrede, 60 almindelige busser, 40 shuttlebusser samt reservekøretøjer i alle kategorier.

Biler, der kører på andengeneration bioethanol fortrækkes, men biodiesel, el, brint og hybridløsninger kan også accepteres, såfremt der er tale om velafprøvede miljø- og klimavenlige teknologier. Udenrigsministeriet sørger for optankningsmuligheder med andengeneration bioethanol, men andre former for brændstof skal sponsorerne selv stille til rådighed.

Dokumentation

Udenrigsministeriets sponsorindkaldelse

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Aircondition? Nej, det hedder airconditioning! Igen igen...

Vigtigt for klima'et at få det påpeget, således vi ikke kommer til at slukke for aircondition i bilen mens airconditioning anlægget står unødigt tændt!

Ang. artiklen, så synes det noget tåbeligt at stå og pladre om bioethanol og -diesel når det stort set kan hældes på samtlige køretøjer uden problemer i forvejen.

Men hvorfor er det nu vi almindelige danskere ikke kører mere på biodiesel og -benzin? Afgifterne gør brændstoffet for dyrt sammenlignet med dino-diesel og -benzin. Men det er dejligt at se at de kan holde klimamøde og snakke om tingene. Gad vide om der vil ske nogen som helst ændring...

  • 0
  • 0

"Biler, der kører på andengeneration bioethanol fortrækkes"

Er der forskel på ethanols egenskaber som brændstof alt efter, hvordan det er produceret?

  • 0
  • 0

Biler, der kører på andengeneration bioethanol fortrækkes,...

  • betyder det så, at de (fortrinsvis) skal være for(hjuls)trukne? {Men dét er da ellers helt OK, så længe blot chaufførerne ikke er forDrukne (det må passagererne til gengæld gerne være - er måske endda en fordel(?))! :)}
  • 0
  • 0

Helt ærligt, man kan sgu da ikke bruge procenter til noget i denne her sammmenhæng.

For pansrede køretøjer tæller sikkerhedsniveauet 70 procent, mens komforten tæller 30 procent. Miljøvenligheden tæller nul.<<<<

Jeg har et gammelt udtjent vrag, hvis jeg smider et par spånplader ind på bagsædet, bliver komforten lig nul. Og ergo sikkerheden helt i top.

Stram op.

Jørgen

  • 0
  • 0

@ Jørgen Jakobsen

Jeg forstår ikke helt din indvending mod brug af procenter. I konkurrencebetingelserne har Udenrigsministeriet anført i procent, hvor højt man vægter henholdsvis sikkerhed/miljø/komfort med videre, når vinderne af konkurrencen skal vælges. Det er da ganske normalt.

Bedste hilsner Kalika Bro-Jørgensen, journalist på Ing.dk

  • 0
  • 0

I konkurrencebetingelserne har Udenrigsministeriet anført i procent, hvor højt man vægter henholdsvis sikkerhed/miljø/komfort med videre

  • men det 'hjælper' jo ikke meget, medmindre det også præciseres, hvorledes 'meriterne måles/kvantificeres' INDEN FOR det enkelte 'hovedområde'!
  • 0
  • 0

Aircondition? Nej, det hedder airconditioning! Igen igen...

Jeg synes godt nok at stavefejlskommentarer ligger udenfor dette forum.

I følge retsskrivningsordbogen;

aircondition sb., en.

airconditionanlæg sb., -get, airconditionanlæg, bf. pl. -gene.

På dansk hedder det altså; en aircondition.

"Airconditioning" har jeg aldrig hørt om og må vist være et engelsk ord du prøver at "fordanske".

  • 0
  • 0

Helt ærligt, man kan sgu da ikke bruge procenter til noget i denne her sammmenhæng.

For pansrede køretøjer tæller sikkerhedsniveauet 70 procent, mens komforten tæller 30 procent. Miljøvenligheden tæller nul.<<<<

Jeg har et gammelt udtjent vrag, hvis jeg smider et par spånplader ind på bagsædet, bliver komforten lig nul. Og ergo sikkerheden helt i top.

Stram op.

Jørgen

Der er ingen grund til at gøre sig selv dummere end man er.

  • 0
  • 0

Henrik Schultz har sådan set ret. Det der er noget galt med, er hans og jeres brug af ordet 'korrekt'. Det burde nemlig hedde 'airconditioning', hvad det sikkert også har heddet. Og det burde hedde 'teknik' i stedet for 'teknologi', hvad det da også har heddet. Og så videre.

Et ord bliver ikke logisk korrekt af at stå i en ordbog. Men ordbogen må jo følge sproget, og sproget er en meget demokratisk størrelse hvor det er flertallet der bestemmer hvad tingene hedder. Og når flertallet har sagt 'aircondition' og 'teknologi' tilstrækkelig længe - foruden alt mulig andet vås - ja, så hedder det altså 'aircondition' og 'teknologi', og så kommer det i ordbogen. Det er på mange måder begrædeligt, men sådan forholder det sig.

Men derfor kunne Ingeniørens journalister da godt passe lidt bedre på deres sprog. Hertil anvendes f.eks. omhu, eftertanke og interesse.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten