Spørg Scientariet: Er spoilere over bagvinduet bare til pynt?
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Spørg Scientariet: Er spoilere over bagvinduet bare til pynt?

En læser vil gerne vide, om spoilere kun er til pynt. Illustration: Henrik Nordstrøm Mortensen

Vores læser Thomas Spilcker har spurgt:

Hvorfor har nogle biler en spoiler over bagvinduet og andre ikke?

Det bliver gerne forklaret med et eller andet, men jeg tror, at der er tale om overflødig pynt. Måske endda pynt, som netop giver vindmodstand.

Man kan måske også se det på campingvogne og lastbiler. I min optik skulle det være et lovkrav, at vindmodstanden skulle være under et vist niveau!

Læs også: Runde former på lastbiler skal skære ti procent af forbruget

Lone Otto, afdelingsleder for Teknisk Rådgivning hos FDM, svarer:

De er bestemt ikke kun til pynt.

Selvfølgelig er der nogen, der synes, at nogle spoilere og de såkaldte 'skørter' ser sporty ud og sætter dem på for at peppe bilen op, men det er ikke alt gear og grej, som er konstrueret til at optimere på vindmodstand.

Men er der tale om reelle spoilere, kan der være meget at hente.

Spoilerne stammer fra motorsporten, da de er med til at ændre bilens aerodynamik. Det handler om at ødelægge luftens strømme omkring bilen, og den rette konstruktion kan give flere fordele.

Læs også: Spørg Scientariet: Kunne man afskærme pylonerne på Storebæltsbroen og undgå sidevind?

For det første giver mindre vindmodstand den fordel, at man skal bruge mindre brændstof. Men man forbedrer også styreegenskaberne, fordi spoilerne er med til at ændre 'downforcen', dvs. at man får luften til at lægge tryk på bagenden og fronten af bilen. Ved dagligt brug kan det også give en lettere og mere brændstofbillig bil, som vil ligge tungt og sikkert på vejen og i kurverne.

På sportsbiler i Formel 1 er disse spoilere meget vigtige og bliver løbende justeret alt efter baneforhold, belægning og vejr. F.eks. er opsætning af undervognen og chassiset altafgørende. Derfor er det sindssygt vigtigt at have de rigtige ingeniører med ind over.

Får man som bilejer sat sådan en lille tilbehørsspoiler på 3-5 cm bagpå, bliver bagruden faktisk også holdt renere, fordi snavs ikke hvirvler rundt og lægger sig på samme måde. Det bliver kastet længere bagud.

Nogle får også sat spoilere ved vinduerne for at lede træk væk. Med sådan en sørger man for, at vinden suser forbi i stedet for at suse ind og give den velkendte fornemmelse af tryk i ørerne. Kørere af cabrioleter har også ofte en spoiler bag sæderne for ligeledes at sende vinden længere bagud.

Spørg Scientariet

Du kan spørge om alt inden for teknologi og naturvidenskab. Redaktionen udvælger indsendte spørgsmål og finder den bedste ekspert til at svare – eller sender spørgsmålet videre til vores kloge læsere. Klik her for at stille dit spørgsmål til Scientariet.

På sportsudgaven af min bil har de monteret en spoiler på og jeg mener de offentliggjorde, at den trykkede med 15kg ved 120km/t, ikke det helt vilde og den var vist mere ment som pynt.

På de ældre Audi TT, blev der rapporteret at bagenden blev meget let, når man gik fra acceleration til at bremse. Efter flere uheld monterede Audi en lille spoiler på bagenden, til at afhjælpe fænomenet.

For det meste giver spoilere mere vindmodstand, men i nogle tilfælde blever de brugt til at lede luften mere blidt omkring forhindringer, som på lastbiler der har plastik dele, til at lede vinden udenom trailer kassen.

  • 2
  • 0

Glem ikke at der skal være balance i downforcen.
F.eks med forhjulstræk er ekstra downforce i bagenden ikke godt.
Tænk på et skateboard.
Træd for meget ned i den ene ende og den anden ende letter.
Det kan reducere trykket på forenden, der i forvejen har brug for at holde så godt fast i vejen som muligt.
Downforcen øges ved højere hastighed, hvor det er værst at miste vejgrebet.
I tilfælde af den første Audi TT var der vist også noget med at den fik løs bagende ved høj hastighed.
Dens kabine buer også blødt ned bagtil, som giver den modsatte effekt (opdrift?).
Et sjovt sammenhæng her, er at den luft som skaber problemet flyder skrådt ned i bagenden af karossen.
Den skubber dermed spoileren ekstra nedad, og spoileren kunne gøres mindre uden at tabe effekt.

  • 0
  • 0