Spørg Scientariet: Skal man demontere hele Storebæltsbroen for at udskifte bærekablerne?

En læser vil gerne vide, om man kan udskifte bærekablerne på Storebæltsbroen. Illustration: Martin Bjerge Jørgensen, ing.dk

Vores læser Per Jensen har spurgt:

Er det muligt - skulle det af en eller anden grund engang blive nødvendigt - at udskifte et af de to bærekabler på Storebæltsbroen, uden at broen først skal demonteres helt?

Læs også: Spørg Scientariet: Kunne man ikke lade broerne bære søkablerne?

Leif Vincentsen, seniorrådgiver og tidligere teknisk direktør i Sund & Bælt, svarer:

At udskifte et af Østbroens hovedkabler ville være ekstremt vanskeligt og uhyre kostbart, men nok ikke umuligt til trods for de meget store kræfter, der er tale om. Det har tidligere været gennemført på en bro i USA.

Læs også: Spørg Scientariet: Kunne man afskærme pylonerne på Storebæltsbroen og undgå sidevind?

Men det skulle heller ikke være nødvendigt, idet vi netop har installeret et affugtningsanlæg med tilhørende inddækning af hovedkablerne, så de 18.648 galvaniserede tråde, som kablet består af, ikke ruster.

Kablets levetid forventes på den måde at holde lige så længe som forudsat for hele broen, dvs. mere end 100 år med sædvanlig forebyggende vedligehold.

Ud over installation af det nye affugtningsanlæg inspicerer, monitorerer og vedligeholder vi både kablerne og resten af broen meget detaljeret og omhyggeligt, således at en udskiftning ikke bliver nødvendig.

Spørg fagfolket

Du kan spørge om alt inden for teknologi og naturvidenskab. Redaktionen udvælger indsendte spørgsmål og finder den bedste ekspert til at svare – eller sender spørgsmålet videre til vores kloge læsere. Klik her for at stille dit spørgsmål til fagfolket.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Man henvender sig til et rådgivende ingeniørfirma, med en god forsikring og beder dem om et forslag til løsning af problemet.

Men lige meget hvad man gør bliver det besværligt. Og den periode er man nok nødt til at genindføre bilfærger :)

  • 3
  • 1

At udskifte et af Østbroens hovedkabler ville være ekstremt vanskeligt og uhyre kostbart, men nok ikke umuligt til trods for de meget store kræfter, der er tale om. Det har tidligere været gennemført på en bro i USA. <<

Meget kan lade sig gøre, men der skal jo være økonomi i projektet! Det er vist bare at acceptere (og det har bygherren ganske givet aldrig været i tvivl om!) at som den bærende del af broen er konstrueret, er bærekablerne en så integreret del af konstruktionen at de reelt aldrig kan udskiftes. For mig at se, vil problemet med at udskifte bærekablene på Storebæltsbroen være sammenligneligt med at udskifte den udvændige bærende søjle som Turning Torso i Malmö har.

Det ville have været fint med et link til den omtalte bro i USA, men jeg tvivler på at sammenligningen holder!

John Larsson

  • 1
  • 3

Jeg har talt med Sund og Bælt igen, og de svarer: Vi har ikke udformet nogen konkrete planer for en sådan udskiftning, da vi ikke regner med, det bliver nødvendigt.

Skulle det mod forventning ske, vil vi hente rådgivning ind og kigge mod andre anlæg, hvor de enten har udskiftet eller påtænker at udskifte kablerne.

Her er et par tekster, som fortæller noget om kompleksiteten i arbejdet og et eksempel på, hvor det er gjort:

https://www.researchgate.net/publication/2...

http://www.enerpac.com/en-us/projects/mark...

  • 3
  • 0

Siden hvornår har det kunne lade sig gøre at køre togbusser i Storebæltstunnellerne ?

Her i Nordsjælland kører man i togbusser fordi togene "forsvinder" mellem Hillerød og Hellerup. Det samme befordringsmiddel anvendes på Fyn som erstatning for det som skulle være, men som heller ikke er til brug for rejsende :)

  • 2
  • 3

...dengang en tankvogn brød i brand tæt ved hovedkablet på Lillebæltsbroen. Havde det bare været lidt værre, så var det blevet et problem. - Så tanken om, at landets infrastruktur beror på nogle få kabler, som jo kan gå i stykker på mange måder, er ret skræmmende.

  • 0
  • 0

I stedet for at erstatte alle 18.648 galvaniserede tråde på en gang, er det muligt at erstatte dem enkeltvis eller i grupper?

Kablet blev jo dengang også trukket over broen på den måde.

  • 0
  • 1

1 sæt et tredje kabel op ved siden af det gamle kabel der skal skiftes, på pylonerne og med to midlertidige ankerblokke - et i hver ende.

2 flyt kabelklemmerne en efter en til det midlertidige kabel fx via en kabel kravlende robot.

3 fjern det gamle kabel og erstat det med det nye.

4 flyt kabelklemmerne en efter en til det nye kabel.

5 flyt det midlertidige kabel til den anden side. Gør ovenstående 1-4 for det andet gamle kabel.

6 Fjern det midlertidige kabel.

PS: Jeg har abstraheret fra en masse andre udfordringer...

Et af dem er hvordan det midlertidige kabel sættes op - fx med en flok kabel kravlende robotter - eller blot via kørebanerne og noget hejseværk?

Kigget lidt på: https://www.storebaelt.dk/omstorebaelt/fakta

  • 0
  • 2

Pont de Tancarville er en fransk hængebro over Seinen nær Le Havre i Normandiet med en pylonhøjde på 123 m og en totallængde på 1420 m, som blev færdigbygget i 1959, og hvor hovedkablerne pga. korrosion blev udskiftet i perioden 1996-1999.

Som jeg ser det, vil den største udfordring på Storebæltsbroen ikke være udskiftningen af hovedkablerne og kablesadlerne, som enten kan placeres ved siden af eller over de gamle (ved forhøjelses af pylonerne), men derimod udvidelsen af de gamle ankerblokke eller alternativt placeringen af ny ankerblokke bag de eksisterende (nærmere landsiden).

https://en.wikipedia.org/wiki/Tancarville_... For udførlig info, skift til fransk Wikipedia.

  • 2
  • 0

Pont de Tancarville er en fransk hængebro over Seinen nær Le Havre i Normandiet med en pylonhøjde på 123 m og en totallængde på 1420 m, som blev færdigbygget i 1959, og hvor hovedkablerne pga. korrosion blev udskiftet i perioden 1996-1999.

Tak for henvisningen!

Fransk Wiki har nu kun én linje tekst ang. kabeludskiftningen, men til gengæld et link til dette udmærkede site:

http://www.pontsnormandietancarville.fr/po...

Som vi, der ikke forstår fransk, kan indlæse i Google Chrome og oversætte. ;-)

Man erstattede åbenbart de 2 gamle kabler med 4 nye - 2 i hver side af broen - sandsynligvis for at danne et symmetrisk lodret træk, på hver sin side af det gamle kabel.

Det kunne man sikkert også gøre med Storebæltsbroen.

Men i betragtning af at den franske bro's bærekabler, bestod af hver 60 strenge, mens Storebæltsbroens består af 18.648 strenge, kan jeg nu godt forstå at Sund & Bælt foretrækker lufttørring og korrosionsovervågning, frem for at skulle skifte kabler efter 40 år. ;-)

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten