Spørg Scientariet: Er det mest sikkert at køre hurtigt eller langsomt over Storebæltsbroen i stormvejr?
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Spørg Scientariet: Er det mest sikkert at køre hurtigt eller langsomt over Storebæltsbroen i stormvejr?

Illustration: Martin Bjerge Jørgensen, ing.dk

Vores læser Kasper spørger:

Når der er stærk sidevind på f.eks. Storebæltsbroen, er det så mere sikkert at køre f.eks. 100 km/t i stedet for at trille afsted med 40 km/t?

Man skulle mene, at sidevindens påvirkning ikke er så stærk, når bilen er i fart? Jeg forestiller mig, at bilens hjul fungerer som en slags gyroer til stabiliteten.

Glæder mig til at høre jeres svar.

Læs også: Spørg Scientariet: Er spoilere over bagvinduet bare til pynt?

Leif Vincentsen, seniorkonsulent, Sund & Bælt, svarer:

Ved stærk sidevind er der ofte samtidigt store vindstød til stede. Det betyder, at kørsel med en væsentlig lavere hastighed ved høje vindstyrker er trafiksikkerhedsmæssigt tilrådeligt.

De fire vindtrin med de tilhørende hastighedsrestriktioner, der er defineret for trafikafvikling på vejforbindelsen over Storebælt, er fastlagt ud fra internationale undersøgelser af vindpåvirkning på biler og baseret på mange års erfaringer fra andre internationale broforbindelser.

Læs også: Spørg Scientariet: Kunne man afskærme pylonerne på Storebæltsbroen og undgå sidevind?

Ved høj vindhastighed med turbulent vind vil det være tilrådeligt at køre med lav hastighed, idet vinden vil ruske kraftigt i bilen og mindre øvede bilister vil have svært ved at styre bilen sikkert inden for eget vejspor.

For at undgå alvorlige trafikuheld i sådanne situationer nedsættes den tilrådelige hastighed til henholdsvis 80 og 50 km/t før endelig lukning ved en vindhastighed af stormstyrke.

Teoretisk vil hjulene have en gyroeffekt. Jeg har dog ikke tidligere hørt om, at effekten har en praktisk betydning i tilfælde som beskrevet.

Spørg fagfolket

Du kan spørge om alt inden for teknologi og naturvidenskab. Redaktionen udvælger indsendte spørgsmål og finder den bedste ekspert til at svare – eller sender spørgsmålet videre til vores kloge læsere. Klik her for at stille dit spørgsmål til fagfolket.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

være stillet af en erfaren bilist. Alle med bare en smule rat-erfaring ved, at vindstød lettere bringer én på afveje ved høj hastighed. Sætter man farten ned bliver det nemmere at holde sporet. Holder man helt stille, kan vinden slet ikke bringe én på afveje - i hvert fald ikke under danske forhold.

/R

  • 20
  • 0

Monrad og Rislund :
Alle ved at jo længere tid man færdes i trafikken, jo større er risikoen for at komme ud for uheld.
Det gælder derfor om, under alle tænkelige forhold, at køre så stærkt som overhovedet muligt....

  • 30
  • 1

Ideen med spørgsmålet er god nok, selvom det ikke er relevant for biler.

På motorcykel er det en yderst tvivlsom fornøjelse at køre over broer i kraftig sidevind. Høj fart duer ikke fordi man har mindre tid til at korrigere (som i bil), men lav fart er også no-go. Jeg har prøvet Vejlefjord hvor jeg ikke turde køre under 90km/t.

  • 3
  • 0

De sideværts kræfter vokser vist med hastigheden. Godt nok mindskes angrebsvinklen proportionalt med hastigheden, men den resulterende kraft øges med V^2, så sideværtskræfterne vokser også.
Med meget høj hastighed kan det være at bilisten først kører af vejbanen efter broen.

  • 3
  • 1

Virkelig god artikel. Vel skrevet. Godt opbygget og gode illustrationer. Overbevisende. Kan anbefales
Kølig kommentar til slut om at ved 140 km/h kunne sikkehedskriteriet ikke opfyldes i de tre eksempler (20, 25, 30 m/s sidevind) svarende til hård kuling, storm og stærk storm.

  • 1
  • 0
  • for en reference til en saglig, teknisk, simulering af svaret på det stillede spørgsmål.
    Det viser igen, at læserne af ing.dk er alvidende.

Mange kender det "ryk" som kan opleves ved pyloner og anketblokke på e.g. Storebæltsbroen, men artiklen giver også baggrund for eftertanke over forholdene på en almindelig motorvej - når det stormer.

  • 0
  • 0

Jeg tror Kasper skal med mig over Storebælt i sidevind i min firdørs Ford T - så tror jeg sgu ikke han har lyst til at køre stærkt over broen mere :-)
Been there - done that !

  • 0
  • 0

Hvad hvis man i stedet har meget kraftig medvind - vil det ikke en god måde at reducere CO2 belastningen på ?

  • 0
  • 0

For din egen sikkerheds skyld, bør du nok acceptere dokumenteret viden; der er ikke særlig fysik for motorcykler!

Naturlovene gælder altid.
Men hvad gælder hvordan, under hvilke omstændigheder?

Ved kraftig sidevind med vindstød ville jeg også køre på broen med en hvis mindstefart. Kun baseret på erfaringer, også fra sådan kørsel.

Jeg er ikke selv vidende nok til at redegøre for hvilke naturlove der gør at det er mere sikkert.
Konkret ville jeg f.eks. ikke turde køre med 15 km/t, men ville finde mindst 70 mere sikkert.

Hvad siger sagkundskaben - dvs. naturvidenskabspersoner med relevant baggrund og omfattende MC-erfaringer.

  • 0
  • 0

når man køre hurtigt på en motorcykel er der meget stor gyroeffekt fra hjulene i forhold til vægten af motorcyklen. ved motorvejshastighed skal man trække ret hårdt til højre for at læne cyklen mod venstre, før en overhaling.
i stærk sidevind ville jeg ikke køre fuld fart, men 80-90kmt vil være nemmere end hvis man sænker farten til feks 50kmt. Altså lige ind til vinden bliver så kraftig, at man ikke kan holde cyklen længere og dør.

  • 2
  • 0

Frit efter Dave Allan:

"Det er kendt at 20% af alle bilulykker skyldes spritbilister. Så må de resterende 80% skyldes de ædru. Lad os få flere spritbilister ud på vejene så vi kan få nedsat ulykkestallet blandt de ædru"

;-)

  • 1
  • 0