Spørg Scientariet: Er det mest sikkert at køre hurtigt eller langsomt over Storebæltsbroen i stormvejr?
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Spørg Scientariet: Er det mest sikkert at køre hurtigt eller langsomt over Storebæltsbroen i stormvejr?

Illustration: Martin Bjerge Jørgensen, ing.dk

Vores læser Kasper spørger:

Når der er stærk sidevind på f.eks. Storebæltsbroen, er det så mere sikkert at køre f.eks. 100 km/t i stedet for at trille afsted med 40 km/t?

Man skulle mene, at sidevindens påvirkning ikke er så stærk, når bilen er i fart? Jeg forestiller mig, at bilens hjul fungerer som en slags gyroer til stabiliteten.

Glæder mig til at høre jeres svar.

Læs også: Spørg Scientariet: Er spoilere over bagvinduet bare til pynt?

Leif Vincentsen, seniorkonsulent, Sund & Bælt, svarer:

Ved stærk sidevind er der ofte samtidigt store vindstød til stede. Det betyder, at kørsel med en væsentlig lavere hastighed ved høje vindstyrker er trafiksikkerhedsmæssigt tilrådeligt.

De fire vindtrin med de tilhørende hastighedsrestriktioner, der er defineret for trafikafvikling på vejforbindelsen over Storebælt, er fastlagt ud fra internationale undersøgelser af vindpåvirkning på biler og baseret på mange års erfaringer fra andre internationale broforbindelser.

Læs også: Spørg Scientariet: Kunne man afskærme pylonerne på Storebæltsbroen og undgå sidevind?

Ved høj vindhastighed med turbulent vind vil det være tilrådeligt at køre med lav hastighed, idet vinden vil ruske kraftigt i bilen og mindre øvede bilister vil have svært ved at styre bilen sikkert inden for eget vejspor.

For at undgå alvorlige trafikuheld i sådanne situationer nedsættes den tilrådelige hastighed til henholdsvis 80 og 50 km/t før endelig lukning ved en vindhastighed af stormstyrke.

Teoretisk vil hjulene have en gyroeffekt. Jeg har dog ikke tidligere hørt om, at effekten har en praktisk betydning i tilfælde som beskrevet.

Spørg Scientariet

Du kan spørge om alt inden for teknologi og naturvidenskab. Redaktionen udvælger indsendte spørgsmål og finder den bedste ekspert til at svare – eller sender spørgsmålet videre til vores kloge læsere. Klik her for at stille dit spørgsmål til Scientariet.

være stillet af en erfaren bilist. Alle med bare en smule rat-erfaring ved, at vindstød lettere bringer én på afveje ved høj hastighed. Sætter man farten ned bliver det nemmere at holde sporet. Holder man helt stille, kan vinden slet ikke bringe én på afveje - i hvert fald ikke under danske forhold.

/R

  • 20
  • 0

Monrad og Rislund :
Alle ved at jo længere tid man færdes i trafikken, jo større er risikoen for at komme ud for uheld.
Det gælder derfor om, under alle tænkelige forhold, at køre så stærkt som overhovedet muligt....

  • 30
  • 1