Spørg Scientariet: Kan vedligeholdelsen af broerne ikke samles lidt sammen?

En læser er træt af, at der hele tiden er gang i et eller andet på den nye Lillebæltsbro. Men det er helt nødvendigt, understreger Sund og Bælt. Illustration: Cowi

Vores læser Steen Christensen har spurgt:

Jeg kører hver dag over den nye Lillebæltsbro. Igen i denne tid har jeg fornøjelsen af vedligeholdelsesarbejdet på broen. Også vores relativ nye Storebæltsbro bliver jo jævnligt vedligeholdt.

Er det virkelig ikke muligt at gennemføre en vedligeholdelse, som gør at man kan give brugerne 'fri' 1 år eller 2 ad gangen?

Læs også: Ingeniørernes udfordring for Femern-tunnel: Må kun synke 10 centimeter på 120 år

Leif Vincentsen, seniorrådgiver og tidligere teknisk direktør i Sund & Bælt, svarer:

Store broanlæg er ofte designet med en levetid på 100-120 år. Det betyder, at broen er designet til at kunne holde funktionelt, styrkemæssigt og holdbarhedsmæssigt i hele dens levetid.

Da der imidlertid er delanlæg og komponenter på broerne, der ikke har en levetid på de 100-120 år, må der undervejs ske reparation eller udskiftning af disse.

Læs også: Spørg Scientariet: Kunne man afskærme pylonerne på Storebæltsbroen og undgå sidevind?

Det drejer sig typisk om installationer, overfladebehandling i form af maling, asfaltbelægninger og bevægelige dele, som ofte har en levetid på mellem 15 og 30 år.

Det skyldes ikke, at de er dårligt designet; men at de fx udsættes for slid og skader fra trafik mm. og nedbrydning fra vejrlig, eller der er manglende adgang til reservedele. De må derfor udskiftes eller fornys flere gange i løbet af broens levetid.

Ud over den korrekte design er broernes levetid også afhængig af kvaliteten af arbejdet under byggeriet. Således vil defekter og reparationer fra byggefasen kræve en ekstra opmærksomhed i driftsfasen i form af inspektioner og vedligehold for at sikre en lang levetid.

Læs også: Spørg Scientariet: Skal man demontere hele Storebæltsbroen for at udskifte bærekablerne?

Det er vores erfaring, at det på den lange bane er økonomisk optimalt at gennemføre forebyggende vedligehold løbende frem for at afvente nedbrud af anlæg og delanlæg med deraf følgende store gener for trafikken og for pengepungen.

De løbende inspektioner og forebyggende vedligehold bliver gennemført med mindst mulige gener for trafikanter og ofte i trafiksvage perioder. Derfor er inspektions- og vedligeholdsplatforme udformet på en sådan måde, at de i størst mulig omfang kan anvendes uden at påvirke den daglige trafik. Det kan dog ikke helt undgås, når det drejer sig om anlæg og konstruktioner, der ligger på eller tæt ved vejbanen.

Når det drejer sig om planlagt forebyggende vedligehold, reinvesteringer og generelle inspektioner, prøver vi i størst muligt omfang at samle opgaverne.

Læs også: Finanslov om broerne: Tilbagebetalingstiden for Storebælt og Øresund forlænges igen

Men når det drejer sig om afhjælpende, akutte vedligehold, fx efter påkørsel af vores autoværn, er vi af sikkerhedsmæssige grunde nødt til at rykke ud og udskifte disse med det samme.

Men også regelmæssig service på vores installationer, variable skilte, belysning og nødtelefoner eller renholdelse af dilatationsfuger og rengøring efter vinterservice kræver aktiviteter hvert år - og for nogle aktiviteters vedkommende flere gange om året.

Derfor vil man på så store infrastrukturanlæg opleve D&V-aktiviteter (drift og vedligehold) hvert år og flere gange om året - plus de løbende aktiviteter - til gavn og sikkerhed for kunderne.

Spørg fagfolket

Du kan spørge om alt inden for teknologi og naturvidenskab. Redaktionen udvælger indsendte spørgsmål og finder den bedste ekspert til at svare – eller sender spørgsmålet videre til vores kloge læsere. Klik her for at stille dit spørgsmål til fagfolket.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Nu det er den nye Lillebæltsbro som er brugt som eksempel, er det nok en god idé at udskifte en af hængerne (kablerne mellem hovedkablet og vejbanen) ad gangen, ikke alle på en gang :-)

  • 2
  • 0

Sikke et ikke-svar. Ud fra hvad der står skrevet ovenfor må svaret være at ja, man kunne sagtens vente og samle alt der ikke er akut, men det er billigere at genere bilisterne.

  • 2
  • 2

Enig, Thomas. Jeg tror, der er en anden årsag: Vedligeholdelse kræver kendskab til at arbejde på og med broen. Derfor tilrettelægges arbejderne så en kerne af medarbejderne er fastansatte - og det går jo ikke, hvis man lægger al vedligehold f. eks. i september i lige år. Hvor meget mon vedligeholdelsesbyrden tæller, når et større byggere designes? Er der taget højde for, at kapaciteten er nedsat en stor del af drittiden? Vi ville slet ikke finde os i, hvis Forsyningsbranchen leverede samme svingende kapacitet - og ugentlige forsyningsvigt - som vej og skinnenettet. Vejene har i det mindste alternativer, men det har skinner og broer ikke! Derfor bør der i højere grad arbejdes med øge "oppetid" - eller afstemme kvalitet og forventninger.

  • 1
  • 1

Vi ville slet ikke finde os i, hvis Forsyningsbranchen leverede samme svingende kapacitet - og ugentlige forsyningsvigt - som vej og skinnenettet.

Forsyningsbranchen leverer dagligt svingende kapacitet. Der er hele tiden områder der er svagere end normalt pga. reparation, fejl, drift og vedligehold... Relæer der skal testes og derfor er koblet ud, komponenter der er slidt og skal skiftes, Kabler der fejler og skal repareres osv... I gennemsnit er hver eneste kunde afbrudt i ca 20 minutter hvert år... Og med afbrudt, menes der at der er helt slukket for strømmen. Men det er meget oftere at der køres med nedsat kapacitet, det er bare ikke noget kunderne lægger mærke til, for de opdager kun når der er helt slukket...

I morgen skal jeg hente min datter i Frederikshavn, en tur jeg normalt ikke køre så naturligvis har jeg været inde og se at der er vejarbejde mindst to steder på turen og naturligvis kører jeg så lidt tidligere hjemmefra, så jeg ikke skal få stress over at der måske er kø...

  • 1
  • 0

Hvis broen er bygget til en kapacitet for 4 spor, og man har valgt at lave 6 spor for at bevare den ønskede kapacitet under de fleste renoveringsarbejder, så er der taget hensyn til kapacitetsnedsættelsen. Jeg har bare ikke en fornemmelse af, at broen kun indgår med 4 spors kapacitet i trængselsberegninger.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten