Spørg Scientariet: Kan en elbil klare sig uden mekaniske bremser?
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Spørg Scientariet: Kan en elbil klare sig uden mekaniske bremser?

Illustration: Toyota

Vores læser Stig Nissen har spurgt:

På elbiler er det et problem, at skivebremser ruster, fordi de bruges for lidt. Men kunne man ikke, ved at vende strømmen, klare sig uden mekaniske bremser?

Kim Winther, Seniorspecialist, Transport og Elektriske Systemer hos Teknologisk Institut, svarer:

Bagbremserne ruster også på almindelige biler, og det skyldes i høj grad salt på vejene. Løsningen er at rense dem jævnligt i forbindelse med service.

Så selv om problemet med rust kan være større på el- og hybridbiler, fordi de også bremser ved hjælp af elmotoren, skyldes det altså ikke, at de bruges mindre.

Læs også: Spørg Scientariet: Hvordan seriekobler man flowbatterier til elbiler?

Rustfrie bremseskiver fås til nogle biler, men de er næppe merprisen værd, da friktionen er ringere end på almindelige skiver.

Tromlebremser anvendes stadig på nogle biltyper, og de er bedre beskyttet mod salt. De er dog mere tidskrævende at skifte bremsebelægninger på.

Som bekendt skal biler være udstyret med både driftsbremse (fodbremsen), nødbremse og parkeringsbremse. Og her mener jeg ikke de automatiske nødbremser, som mange nyere biler er udstyret med, men en hård opbremsning med foden.

Det er vanskeligt at opfylde alle disse funktioner uden mekaniske bremser. Især nødbremsning kræver enormt moment, som selv elmotorer umuligt kan levere, og parkeringsbremsen ville kræve, at der var strøm på bilen under parkering.

Læs også: Spørg Scientariet: Hvor stort er en elbils standby-forbrug?

Alle el- og hybridbiler bremser ved at 'vende strømmen'. Det kaldes generatorisk drift eller regenerativ bremsning.

Alle elmotorer kan operere i fire stadier, også kaldet de fire kvadranter.

For det første kan de køre både forlæns og baglæns.

For det andet kan de rette momentet, 'trækkraften' både mod og med omløbsretningen, altså kan de enten bremse eller trække.

De fire kvadranter er derfor: forlæns træk, forlæns brems, baglæns træk og baglæns brems.

Når motoren bremser, producerer den elektricitet, dvs. den virker som en generator, men det er ikke nok til en nødbremsning. Derfor vil vi nok se mekaniske bremser på elbiler en rum tid endnu.

Spørg fagfolket

Du kan spørge om alt inden for teknologi og naturvidenskab. Redaktionen udvælger indsendte spørgsmål og finder den bedste ekspert til at svare – eller sender spørgsmålet videre til vores kloge læsere. Klik her for at stille dit spørgsmål til fagfolket.

Det kan godt lade sig gøre.. men koster lidt for meget (endda)
Det er el biler, prototyper, som idag har samme akseleration som andre biler kan bremse med.

Hvis havde en dump load som kunne bruges til katastrofe bremsning, så er man ude fra problemer omkring batteri temp, fejl i invertere, etc m.v.
Dumpload kunne endda være mekanisk, når trykkes ekstra hårdt på bremsepedalen.

Parkeringsbremsen kan spares væk..- stil den i park, som en automatgear.
Hvis har en låsebolt i gearet forran og bag, så står bilen bedre fast end selv den bedste håndbremse, og det skal ikke stå strøm på bremsen :-)

Så kom ind i kampen... utrolig lidt fremsynet besvarelse fra eksperten her.

  • 4
  • 14

Fra Bekendgørelsen om køretøjers indretning og udstyr.
https://www.retsinformation.dk/forms/r0710...

7) Driftsbremse, der virker på alle hjul, og som ved alle hastigheder og belastningsforhold kan bremse bilen på en sikker, hurtig og virksom måde.
8) Parkeringsbremse, der virker på hjulene på mindst en aksel, og som kan holde bilen standset på hældende grund.
9) Nødbremse, der kan afbremse bilen på sikker og virksom måde. Nødbremsen kan være bilens parkeringsbremse, såfremt denne opfylder bestemmelserne om nødbremse, eller ved at bilens driftsbremse, såfremt denne er således indrettet, at bestemmelserne om nødbremse er opfyldt, selv om der opstår fejl i driftsbremsen.

Svaret må være, nej. Mindst to uafhængige systemer.

  • 5
  • 1

Hvorfor svarer folk her som om det skulle implemeneters på dagens el biler ?
Som jeg ser spørgsmålet er det vel mere en teoretisk spørgsmål, om man kunne bruge motorene til at stands bilen effektive.
Og mit udgangspunkt er at Tesla roadster har demonstreret 0 - 96 km/t på 1,9 sekunder, og forventes forbedre yderligere inden produktion.
Da det er en tung bil på nok godt 2 ton, så synes jeg svaret må være, ja det er mulig.

Om alle el biler har 4 hjulstræk er ikke af betydning, da bilen selvsagt må bygges til formålet.
Det er vel ingen som tænker man blot kan opdatere dagens bil med en fif, og så fjerne bremserne...?

Eksperten svarer også generelt... og mest forklarer hvad bremser er...

Vedrørende nødbrems er det dobbeltkrets bremsesystem på bilerne som er nødbrems, nok ikke håndbremsen, som jo er elektronisk på mange biler.

Så dermed må nødbrems kunne tilgodeses også på en el bil på en eller anden måde.
Bilerne i dag, med 2 krets system kan da også miste væske i. Egge systemer så bremseeffekten udebliver... men man får nogle pump på pedalen inden det sker.

  • 5
  • 7

Det vil sige at for at helt slippe bremserne skal mn have 4 motorer, og ikke 2 stk som dagens 4 hjulstrukne el biler oftest har, så har man implmenteret abs og antispin 100% individuelt og sparer så kardangen, men får et planetgear eller udvæksling for hver motor..

  • 3
  • 0

Hvem siger at bremsen skal sidde ude i hjulet?, en motorenhed midt på akslen, og hjulet skal blot rotere som akslen ud til det, der må være flere eller mange muligheder for hvordan energi kan optages, ikke kun elmotorens generatorvirkning, energien kunne tænkes optaget i et hydraulisk system hvor et stempel presser luft sammen, et sådant system kan styres præcist og optage energi med betydeligt større hastighed og mængde end noget dæks friktion til underlaget, hvis man vil, finder man nok en simpel løsning til parkeringsbremsen.

(ja ja presse luft sammen er pneumatik, men effekten skal styres præcist og lynhurtigt ud til stemplet og det kan hydraulik)

Det er kun et spørgsmål om teknologi og penge, hvad vil vi bruge af recurser for at slippe for tromler og skiver, og hvad så med lovgivningen?, jo hvis fremtidens system beviseligt og under alle forhold er mere sikkert, så må man vel opdatere en en forældet lovgivning.

  • 3
  • 0

Jeg er til dels enig - svært at parre svaret med spørgsmålet.

Svaret må jo klart være ja, med tilstrækkelige store motorer - og som anden har nævnt - helst uden differentialer - KUNNE en elbil undvære bremserne.

Men et klassisk li-ion batteri kan pt ikke modtage den fulde bremseeffekt i batteriet, specielt ikke hvis det er godt opladet og faktisk næsten ingen ved 100% opladet.

En Tesla S bremser f.eks. med max 60kW og Supercharger med blot 120kW nede ved omkring 10% StateOfCharge - (den supercharger med ca 120kW minus StateOfCharge i procent) - men accelerer med over 300kW ved alle opladningsgrader.

Men man kan jo lynlade super kondensatorer, det anvendes rutinemæssigt af Toyota ved Le-Mans. I værste fald kan man brænde energien af i resistorer:-)

Parkeringsbremsen skal nok være mekanisk for ellers spildes energi - selv om en Tesla Model 3 angiveligt ikke har noget varmeapparat, men opvarmer motoren elektrisk (også selv om den står stille). Sidstnævnte påstand har jeg læst, men ikke fundet bekræftet af Tesla!

  • 1
  • 0

Som specialist må man kunne tænke ud af boksen. Tak.
1. Elektrisk bremse med ohmsk last er nævnt ovenfor (load dump) og er bestemt en mulig løsning.
2. En parkeringsbremse kan også være et stempel/cylinder som presses ind mod et dæk og den kan drives elektrisk.
3. Keramiske skiver kan bruges enten direkte eller i kombination med 1. Ruster næsten ikke.
4. En god næsten rustfri, men lidt dyr, stål legering til bremseskiver kan forlænge interval mellem service. Ruster næsten ikke.
5. En del elbiler vil have to elmotorer og derved har man et redundant bremsesystem. Evt en kombination med 1 og 3-4.
6. ABS bremsefunktion er næsten gratis ved system 1. og 5.

Vi har idag nogle systemer som er tæt på men ikke helt færdigudviklet til serieproduktion.
Så fremover kan vi blive mindre bekymrede.
I vores lille elbil bruger vi el-bremse hele tiden og mindre skivebremser. Vi slider langt mindre på bremserne så de holder lang tid. Vi har kun skiftet bremser en gang på 50.000 km og det var ikke et komplet skift.

  • 2
  • 0

Det er muligt at dumpe al effekten i en modstand, men husk at effekten skal køles ned igen.

Hvis bilen skal accelerere, går der 5-10% tabt i varme på grund af effektiviteten, denne varme skal køles på en måde og det klares fint på de fleste elbiler.

Hvis bilen bremser med samme hastigheds ændring, som den accelererede, skal der nu køles 100% effekt, minus det der eventuelt kan ligges tilbage i batteriet, så omkring 50-100% effekt fra opbremsningen skal køles væk.

Kølingen skal derfor forøges med en faktor på ca. 10 gange, hvilket ikke er gavnligt for elbilen i forhold til bare at bruge simple friktions bremser, til at bremse hårdt med.

Der er også det problem, at hvis der bremses til stop, så når man en motorhastighed der er for lav til at bremse bilen yderligere, det vil sige at bilen burde kunne skubbes ved 1-5km/t uden at modstanden kan stoppe bilen, så her kræves der aktivt strøm til motoren, for at holde bilen stille, hvilket ikke er ideelt i forhold til en gammeldags bremseskive.

  • 0
  • 0

Kølingen skal derfor forøges med en faktor på ca. 10 gange, hvilket ikke er gavnligt for elbilen i forhold til bare at bruge simple friktions bremser, til at bremse hårdt med.

Bremserne skal køles præcis det samme. Det er den samme energi uanset hvilken måde du bremser. Dog med mindre varme, såfremt noget af energien kan optages og gemmes i batteriet.

Konceptet med load dumping er at du har en modstand, der ikke har andet formål end at optage bremseenergien og konvertere til varme. Den kan monteres så den udsættes for samme kølende hastighedsvind som almindelige bremser. Den kan konstrueres til at tåle mindst samme temperaturer som almindelige bremser. Og faktisk kan modstanden udformes så den er langt bedre på nævnte parametre (udformet som køleplade).

  • 2
  • 0

Friktions bremser har tit indbygget køling og optager ikke plads i selve chassiset, hvis en modstand monteres skal denne køles ned med vand eller blæser køling.
Den fulde energi skal stadig køles ned og denne energi flyttes nu ind i selve chassiset, med de ulemper der fører med.
Der skal bygges kølekanaler eller vandkøling til modstanden, som også skal have en plads, samt motorerne skal have bedre køling, fordi de fysisk laver mere end de gjorde før.
Pladsen der skal bruges til at køle en modstand, samt selve modstanden, kunne være brugt til ekstra batteri istedet, så mere energi kan opfanges i det større batteri.
Der er meget få ulemper ved at montere skivebremser i hjulene og de optager en plads, som ellers ville gå til spilde.

  • 0
  • 2

Friktions bremser har tit indbygget køling og optager ikke plads i selve chassiset, hvis en modstand monteres skal denne køles ned med vand eller blæser køling.


Den kan også laves med naturlig køling. Evt. dimensioneret til 3-5 hårde opbremsninger fra maks hastighed inden for en time. Det er oven i købet let med en temperaturmåling at begrænse motoreffekten hvis modstanden bliver for varm, således at man altid har tilstrækkelig bremseevne uden at skade modstanden. Modstanden bør afskærmes hvis den f.eks. bliver dimensioneret så den kan blive op til 300 grader varm. Evt. eksterne kølleripper skal ligeledes dimensioneres fornuftigt, men fordelen er at modstanden kan placeres stort set lige hvor man vil have den og hvor den designmæssigt er mindst i vejen...

Naturligvis skal køberne af bilen informeres om hvordan de skal bruge bremsen og hvordan de ikke skal... Lidt lige som at man ikke skal køre med foden på bremsen flere km ned af et bjerg, så bliver skivebremsen varm og man risikerer ikke at have nogen bremseeffekt.

  • 2
  • 0

Friktions bremser har tit indbygget køling og optager ikke plads i selve chassiset, hvis en modstand monteres skal denne køles ned med vand eller blæser køling.

Nej det giver nul mening. Hvordan vil du køle vandet? Med en køleplade, hvorfor så ikke køle modstanden direkte? Og modstanden kan placeres i undervognen. I princippet i hjulbrønden på det eksakte samme sted som bremsen normalt er monteret. Den vil opnå den samme temperatur og få den samme køling som bremser. Men der er sikkert smartere steder at montere den.

  • 2
  • 0

Kan en elmotor bremse (decelerere) kraftigere end den kan accelerere? Det vil vel kræve en ganske kraftig elmotor at katastrofeopbremse med en deceleration på op til 1g, hvilket, så vidt jeg kan se, er hvad der kan opnås med almindelige bremser. En acceleration på 1g svarer i øvrigt til 0-100 km/t på 2.7 sek.

  • 0
  • 0

Kan en elmotor bremse (decelerere) kraftigere end den kan accelerere?

En elmotor kan kortvarigt overskride dens normaleffekt med flere hundrede procent. Derudover er det måske batteri og effektelektronik der begrænser den mulige acceleration.

Når det er sagt, så er det kun de vildeste Teslaer der har en elmotor der er kraftig nok til at man i teorien kunne undvære bremser. På nuværende tidspunkt er det ikke en praktisk mulighed.

Vi har set koncepter med 250 kW elmotor i hvert hjul og uden traditionelle bremser. Jeg tvivler på det bliver til mere end koncept.

  • 1
  • 0

Jeg har svært ved at se hvorledes man kan lave en parkeringsbremse der ikke er mekanisk. Hvilket så sikkert er svaret til spørgeren.

Men hvad er egentlig den bedste løsning.
En elbil bør bruge mekanisk bemser mindst mulig, ved normal kørsel bør al bremseeffekt kunne kanaliseres tilbage til batteriet, evt assisteret af en kondensator.
Den mekaniske bremse skal kunne katastrofeopbremse, være parkeringsbremse og nødsystemet.
Til gengæld ser jeg ikke det store slid på den mekaniske bremser, så rust er et problem.
Så opgaven er at finde en bremsetype som godt nok skal kunne levere en stor bremseeffekt, men ikke mange gange umiddelbart efter hinanden.
Doseringen af bremsen kan i princippet også være knap så fin, en elbil har motoren til at fintune bremsedoseringen.

  • 1
  • 0

men som andre har sagt så kræver det motorstyrke der svarer til en acceleration på ca 3 sekunder for at matche en typisk nødopbremsning og den styrke skal primært være på forhjulene fordi bilen læner sin vægt derop i en nødopbremsning.
Sjælden 3 sekunders ydelse er ganske mulig i kommerciel praksis selv i dag.

Jeg har foreslået at man allerede nu dropper bagbremserne. Det er en fin besparelse i vægt, pris og kompleksitet. For at have bedre kontrol kan man med fordel droppe differentialet og have to mindre bagmotorer med hver deres faste gearing. Det er kun lettere.
Så har du et mindre simplere produkt du bare producerer dobbelt så mange af.
Friktionsbremser foran vil nok være ønskværdigt noget tid endnu.

  • 3
  • 0

Busser, lastbiler og tog har en hvad jeg vil kalde en omvendt bremse, her bruges energien til "ikke brems", ved fejl på systemet slår" ikke brems" fra, og der bremses.

En bedre løsning vil være, at bare aktivere friktions bremsen med en motor og så låse bremsen fast, indtil bremsen udløses elektrisk igen, derved bruges der kun energi når bremsens status ændres (som en normal håndbremse virker i dag).
Busser og lastbiler åbner en lille ventil, for at løsne bremsen med trykluft, effektforbruget er derfor kun åbningen af ventilen, fordi trykluften laves alligevel og trykket forsvinder ikke over tid, når bremsen holdes u bremset.
På en elbil skal bremsefjederen holdes af andet en trykluft, da en kompressor kun til bremserne er unødvendigt og bare med til at forhøje prisen og kompleksiteten.

  • 1
  • 0

Busser og lastbiler åbner en lille ventil, for at løsne bremsen med trykluft

Jo, lige bortset fra at du taler om noget helt andet, nemlig hovedbremsen, det du klippede fra handlede om parkeringsbremsen og nødbremsen.

Hvis du holder på en bakke med din elbil, og sikringen til den motor der efter dit forslag skal køre ind og holde bremsen er gået, så vil jeg ikke anbefale dig at forlade bilen uden først st sætte kraftige stopklodser omkring hjulene-

  • 0
  • 1

Jo, lige bortset fra at du taler om noget helt andet, nemlig hovedbremsen, det du klippede fra handlede om parkeringsbremsen og nødbremsen.

Jeg prøvede på at forklare, som dog ikke lykkedes, at nød/parkerings bremser der kræver energi for enten at holdes brems eller u brems ikke er en god løsning på elbiler.
Derfor mente jeg at mekaniske låse, som holder sin aktuelle stilling uden der behøves at tilføres energi stadig er den rigtige løsning, det har virket i mere end 100år og virker efter min overbevisning, stadig fint på nye biler med elektroniske håndbremser.

Hvis sikringen til håndbremsemotoren er gået, kan motorstyringen sættes op til, at få signal om manglende forsyning til motoren eller nøjes med at bruge håndbremse sensoren, som mange biler har i forvejen, til at verificere om bremsen er trukket.

  • 0
  • 0

Der er stor forskel på om en ting kan lade sig gøre, og om en ting er praktisk og sikker. Jeg har engang i '90erne været med som underleverandør af plastikdimser til Mercedes.

I design af drivline/styretøj/bremser er der mange ting der har indflydelse på hinanden, f.eks.

Pris (super vigtig)
Uaffjedret vægt
Redundans (kun sikkerhed)
Risiko for driftsfejl (ulykker)
Konsekvens af driftsfejl (ulykker)
Tilgængelighed af standard komponenter
Konsekvens af designfejl (tilbagekaldelser)

Et godt eksempel er Tesla, hvor man i de tidlige designfaser overvejede at integrere differentiale og moter i en kompakt enhed. Selvom det ville være et optimalt design fravalgte man dette. Man gik faktisk et skridt længere tilbage fravalgte en DC motor frem for en AC motor på grund af pris.
Er en AC motor et dårligt valg? Næhh, selvom det ikke er det optimale tekniske valg, så er det sikkert det der gør bilen mest konkurrencedygtig - og er derfor det bedste valg ud fra en global markedsmæssig betragtning.

Det samme gør sig sikkert gældende for bremser. At lave en drivlinie er simpelt. At lave en "bremselinie" er lige så simpelt, men at lave en "bremselinie" med samme niveau af sikkerhed som et to-kreds hydraulisk system kan godt gå hen og blive en ganske hård nød at knække - så hvorfor ikke bare bruge de stumper der ligger ude ved underleverandørerne? Et skive/kaliber sæt til et forhjul vejer vel 8-9 kg, så den ekstra vægt der skal til for at bremse bilen sikkert er til at overskue.

Kan det lade sig gøre at bremse kun med motoren? Helt sikkert - (men det kræver en drivlinie der er overdimensioneret i forhold til fornuftig kørsel).

Er det praktisk at bremse med motoren (givet at drivlinien kan klare det)? Tjaaa, se hvad Tesla gør - de er startet fra bunden og ikke bundet af konventioner.

Ovenstående er naturligvis et øjebliksbillede. Hvis alle biler i 2025 kommer med (overdimensionerede) letvægts DC motorer integreret i fælgene, vil billedet være et andet.

  • 1
  • 0

Hej Kristian Glejbøl

så hvorfor ikke bare bruge de stumper der ligger ude ved underleverandørerne?


De bremser der ligger ude ved underleverandøren er designet til at klare al bremsning.
Bremser på en elbil skal dybest set kun klare katastrofeopbremsning. Det er vel en anden opgave?

Hvis man ejede en elbil og netop havde bremset bilen ned fra 150 km/t, ville man så acceptere at man ikke kunne køre over 100 km/t de næste 5 minutter fordi at bremserne skulle køle ned inden næste katastrofeopbremsning?

  • 2
  • 0

Bremser på en elbil skal dybest set kun klare katastrofeopbremsning. Det er vel en anden opgave?

Nu er jeg ikke bremseekspert, så uden at vide det med sikkerhed: Næhh det tror jeg ikke. En let opbremsning er vel en ægte delmængde af en voldsom opbremsning. Man kan sikkert spare de ventilerede skiver fordi bremserne ikke aktiveres hele tiden, men ellers er det vel det samme?

Det er også et spgsm. om cost/benefit. Hvis gode bremser er næsten gratis og vejer mindre end 2.5% af en 2 tons elbil - hvorfor så ikke sætte dem på?

Et andet aspekt jeg ikke berørte i forrige indlæg er, at mekaniske bremser er nemme at dosere individuelt, hvilket har speciel betydning for moderne ABS systemer.

  • 0
  • 0

Hvis man kortslutter motoren står den vel stille, og friktionen optages ved at dækkene slides flade. Hvis det ikke ønskes, skal effekten optages på kontrolleret vis, og jeg vil mene, at en mekanisk modstand (skivebremse) langt hen vil være billigere og nemmere at kontrollere end en ohmsk (elektrisk). Jeg tror heller ikke den mekaniske så nemt brænder over. Men alt kan jo udvikles, hvis nogen vil betale, vi er vel ingeniører. Hvis bremseenergien skal genvindes bliver det nok endnu mere dyrt og besværligt...

  • 0
  • 0

El motoren kan parres med elektriske retarders.
Dem er gennemtestet de sidste mindst 30-40 år i transport, på alle mulige køretøj.
Det sparer måske ikke vægt, men så har man en hel elektrisk bremse linje, uden blande vacum, hydraulik, og selv med kraftigere drivaksel, en lavere uaffjedret vægt.
En almindelig bremse kan selvsagt også flyttes ind til diffen, men hvis målet er mindre service, så er det et bud på eksisterende teknik som med fordel kunne benyttes på en elbil.
Dem kan sikkert også understøtte abs og esp etc på højde med dagens mekaniske løsning.

Om man kunne kombinere elmotoren og retarderen på en smart måde med nogle fælles komponenter ville det kun være endda bedre...
Jeg kan ikke sige det er billigere end blot kraftige el motorer.

Men det er en god dump load løsning som ikke kræver kontakt med kølefladen, da den er induktions bremset. Og den varme del er ikke så udsat for slitage og tæring som omsk resistor opvarmet elementer nok vil være ( tror jeg)
Dette er så heller ikke et svar på problemstillingen i spørgsmålet, men en mulig vej for at komme af med de almindelige bremser i et elbil koncept, der yderligere kunne give bedre komfort og kørbarhed ved at uaffjedret vægt reduseres fra hjulnavet.

Ulempen med almindelige bremser bort fra hjulet er jo at dem bliver sværere at servicere.
Men da retarderen nok ik har det store servicebehov, må den gerne ind til diffen og sidde.

  • 1
  • 1

El motoren kan parres med elektriske retarders.


En elektrisk retarder er reelt en generator, forskellen er at den er designet til udelukkende at generere tab/varme som den selv bortventilerer, hvor generatoren er designet til at generere strøm.

Den er perfekt til hastighedsreduktioner og energioptagelse som ved kørsel ned af lang bakke, og herhjemme til aktivering når hastigheden skal nedsættes pga kø, afkørsel fra motorvej, eller blot lavere hastighedszone, skal du standse for rødt kommer du langt ned i hastighed uden slitage på bussen/lastbilens bremser, men funktionen aftager ved de lave hastigheder, så til kraftige nedbremsninger og til når du har opnået de lave hastigheder, må du supplere og bremse med de traditionelle bremser.

  • 0
  • 0

Ehhh, igen er glasset halvt tomt, istedet for halvt fuldt :-).

Retarderen kan sidde på el motor akslen istedet for drivaksel, og vil dermed være virksom næsten til 0.
Det sidste kan nok elmotorene klare.,

Tak Benny for at forklare hvad en retarder er..., lige som eksperten brugte det medste af sit svar på at forklare hvad en bremse er... :-)
Men sørg nu for at forklaringen er tilnærmet korrekt...

Og busserne havde nu retarder helt tilbage når jeg var i grundskole for ca 40 år siden..- så dette er jo meget velprøvet teknik.

Velbekomne til at skyde den ned med jeres tumbs :-)
Eller kom med forslag selv som i mener er bedre.

Nu har jeg dels argumenteret at en elbil beviselig findes med motorkraft nok til en katastrofebrems, og dels alternative bremsesystem egnet for en elektrisk drivlinje..

I burde heller bruge kræfterne på ekspertens svar :-),, som altså var tyndt og dårlig... og uden visioner

  • 1
  • 1

Skivebremser har ingen berettigelse på elbiler.
Skivebremsens force er at den bedre afleder varmen, hvilket er ligegyldigt på en elbil, hvor den næsten ikke bruges.
Tromlebremsens force er at der kræves langt mindre pedalkraft for at aktivere den.
Desuden har håndbremse virkende på skive altid været noget lort.

  • 0
  • 2

Jeg er ikke enig på det fleste punkter.

Sålænge batteriet er fuld eller overophedet, bremser en elbil ikke særlig godt og kombineret med den høje vægt, som nogle elbiler har, er det stadig nødvendigt med skivebremser i de fleste tilfælde.
En gut prøvede at køre race med en Tesla til trackday, selvom den har store bremser, var skiverne blå af varme, klodserne var helt brændte og faldt næsten fra hinanden.

Pedalkraften bestemmes af vægtstangs princippet, det er nemt nok at lave en bremse der krævet et meget let tryk, det kan for nogle dog være svært at dosere bremserne, når fodens vægt alene er nok til at blokkede hjulene.

Personligt ville jeg gerne bytte min nuværende tromle håndbremsen ud, med min tidligere bils skive håndbremse.
Har haft meget mere bøvl med tromlebremserne og syntes jeg roder langt mere rund i dem, end jeg gjorde tidligere, de skal justeres 1-2 gange i året og jeg kører kun 13.000km.

  • 1
  • 0

Skivebremser har ingen berettigelse på elbiler.
Skivebremsens force er at den bedre afleder varmen, hvilket er ligegyldigt på en elbil, hvor den næsten ikke bruges.
Tromlebremsens force er at der kræves langt mindre pedalkraft for at aktivere den.

Det er noget ævl.

Skiver bremser bedre
Skiver er ikke selvlåsende/er nemmere at dosere præcist
Skiver kan inspiceres udefra
Skiver er selvjusterende
Skiver vejer mindre

Der er en grund til at man skifter tromler ud med skiver på gamle motorcykler og at MTB'er altid bruger skivebremser.

  • 1
  • 0

Mange moderne el-busser kan bremse på 3 måder:
Bruge den trækkende motor som generator
Benytte en elektrisk retarder
Vandkølet bremsemodstand

Sidst nævnte bruges hovedsageligt når batteriet er fuldt opladet og bliver leveret af danske Danotherm Electric

  • 0
  • 0