Spørg Scientariet: Kan en elbil klare sig uden mekaniske bremser?
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Spørg Scientariet: Kan en elbil klare sig uden mekaniske bremser?

Illustration: Toyota

Vores læser Stig Nissen har spurgt:

På elbiler er det et problem, at skivebremser ruster, fordi de bruges for lidt. Men kunne man ikke, ved at vende strømmen, klare sig uden mekaniske bremser?

Kim Winther, Seniorspecialist, Transport og Elektriske Systemer hos Teknologisk Institut, svarer:

Bagbremserne ruster også på almindelige biler, og det skyldes i høj grad salt på vejene. Løsningen er at rense dem jævnligt i forbindelse med service.

Så selv om problemet med rust kan være større på el- og hybridbiler, fordi de også bremser ved hjælp af elmotoren, skyldes det altså ikke, at de bruges mindre.

Læs også: Spørg Scientariet: Hvordan seriekobler man flowbatterier til elbiler?

Rustfrie bremseskiver fås til nogle biler, men de er næppe merprisen værd, da friktionen er ringere end på almindelige skiver.

Tromlebremser anvendes stadig på nogle biltyper, og de er bedre beskyttet mod salt. De er dog mere tidskrævende at skifte bremsebelægninger på.

Som bekendt skal biler være udstyret med både driftsbremse (fodbremsen), nødbremse og parkeringsbremse. Og her mener jeg ikke de automatiske nødbremser, som mange nyere biler er udstyret med, men en hård opbremsning med foden.

Det er vanskeligt at opfylde alle disse funktioner uden mekaniske bremser. Især nødbremsning kræver enormt moment, som selv elmotorer umuligt kan levere, og parkeringsbremsen ville kræve, at der var strøm på bilen under parkering.

Læs også: Spørg Scientariet: Hvor stort er en elbils standby-forbrug?

Alle el- og hybridbiler bremser ved at 'vende strømmen'. Det kaldes generatorisk drift eller regenerativ bremsning.

Alle elmotorer kan operere i fire stadier, også kaldet de fire kvadranter.

For det første kan de køre både forlæns og baglæns.

For det andet kan de rette momentet, 'trækkraften' både mod og med omløbsretningen, altså kan de enten bremse eller trække.

De fire kvadranter er derfor: forlæns træk, forlæns brems, baglæns træk og baglæns brems.

Når motoren bremser, producerer den elektricitet, dvs. den virker som en generator, men det er ikke nok til en nødbremsning. Derfor vil vi nok se mekaniske bremser på elbiler en rum tid endnu.

Spørg Scientariet

Du kan spørge om alt inden for teknologi og naturvidenskab. Redaktionen udvælger indsendte spørgsmål og finder den bedste ekspert til at svare – eller sender spørgsmålet videre til vores kloge læsere. Klik her for at stille dit spørgsmål til Scientariet.

Det kan godt lade sig gøre.. men koster lidt for meget (endda)
Det er el biler, prototyper, som idag har samme akseleration som andre biler kan bremse med.

Hvis havde en dump load som kunne bruges til katastrofe bremsning, så er man ude fra problemer omkring batteri temp, fejl i invertere, etc m.v.
Dumpload kunne endda være mekanisk, når trykkes ekstra hårdt på bremsepedalen.

Parkeringsbremsen kan spares væk..- stil den i park, som en automatgear.
Hvis har en låsebolt i gearet forran og bag, så står bilen bedre fast end selv den bedste håndbremse, og det skal ikke stå strøm på bremsen :-)

Så kom ind i kampen... utrolig lidt fremsynet besvarelse fra eksperten her.

  • 4
  • 13

Fra Bekendgørelsen om køretøjers indretning og udstyr.
https://www.retsinformation.dk/forms/r0710...

7) Driftsbremse, der virker på alle hjul, og som ved alle hastigheder og belastningsforhold kan bremse bilen på en sikker, hurtig og virksom måde.
8) Parkeringsbremse, der virker på hjulene på mindst en aksel, og som kan holde bilen standset på hældende grund.
9) Nødbremse, der kan afbremse bilen på sikker og virksom måde. Nødbremsen kan være bilens parkeringsbremse, såfremt denne opfylder bestemmelserne om nødbremse, eller ved at bilens driftsbremse, såfremt denne er således indrettet, at bestemmelserne om nødbremse er opfyldt, selv om der opstår fejl i driftsbremsen.

Svaret må være, nej. Mindst to uafhængige systemer.

  • 4
  • 1