Spørg Scientariet: Kan biler køre på vand?

Dennis Jessen har spurgt:
Når der nu er brint i vand, og brint jo er meget eksplosivt, kan det så ikke lade sig gøre at få en bil til at køre på vand? Jeg forestiller mig elektrolyse, som bliver drevet af bilens generator. Jeg har hørt, at brint er otte gange mere eksplosivt end benzin, så der må da være mere end nok energi i brint til at få motoren til at køre?

Desuden spørger Thomas Kristensen:
Kan man ikke bruge natrium til at lave vand om til brint? Det kunne f.eks. bruges i en brintbil, da man så ville slippe for at have brint under tryk og bare kunne producere det efter behov?

Jan Rossmeisl, professor på Kemisk Institut på Københavns Universitet svarer:
Man kan godt få biler, der kører på brint. Energien i brinten bliver i en brændselscelle omsat til elektricitet, og der dannes vand. Toyota har sådan en bil på markedet.

Brinten kan også godt dannes ved elektrolyse af vand, som du foreslår. Det er den modsatte reaktion af den, der sker i en brændselscelle.

Men energien til elektrolysen kan ikke kun komme fra bilens generator. Der skal tilføres energi udefra, som svarer til den brint, der dannes. Ellers er det en umulig evighedsmaskine. Man kan altså ikke få en bil til at køre på vand uden at tilføre energi.

Til Thomas Kristensens spørgsmål: Der findes mange reaktioner, der giver brint som udbytte, og nogle vil sikkert også kunne bruges til at gemme brint. Det gælder om at danne brinten sikkert og uden at miste energien som varme.

Na og vand vil helt sikkert ikke være en god idé. For det første kommer kun en lille del af energien som brint. Det meste af reaktionsenergien er varme, der bliver spildt. Derfor vil det ikke være effektivt. For det andet er det ikke nemt at kontrollere. Det vil være farligt, hvis vand og Na kommer i kontakt ved et uheld.

Spørg fagfolket

Du kan spørge om alt inden for teknologi og naturvidenskab. Redaktionen udvælger indsendte spørgsmål og finder den bedste ekspert til at svare – eller sender spørgsmålet videre til vores kloge læsere. Klik her for at stille dit spørgsmål til fagfolket.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Et simplere svar er:

"Nej, for når man står med vand, så har man allerede brændt brinten af." Kort sagt: "brint hænger sammen med vand" som "træ hænger sammen med aske"

  • 15
  • 3

Et simplere svar er:

"Nej, for når man står med vand, så har man allerede brændt brinten af." Kort sagt: "brint hænger sammen med vand" som "træ hænger sammen med aske"

Bortset fra at du forholdsvis nemt kan splitte vand op i brint og ilt ved at tilsætte strøm. Det kan du vist ikke med aske.

  • 2
  • 1

Vand kan godt blive til brint med strøm fra en generator - og ganske korrekt, er der nok energi i brint, til at kunne drive både generator og bil. Dog kræver det, at det er tung vand, og at brinten forbrændes til helium ved fusion.

Det er muligt at opnå fusion på mange måder, men på nuværende tidspunkt, er det ikke lykkedes at lave en fusion der kan fungere. Fusionen giver overskud energimæssigt, men der er ikke kvalitet nok i energien til det kan hænge sammen.

Ved normal forbrænding bliver brinten til vand igen, og alt i alt opnås tab.

Der kan laves batterier hvor elektroderne forbruges, og de skal have udskiftet både vand - og elektroderne - med mellemrum. De biler, der har været demonstreret har kørt på vand, har sandsynligvis kørt på dette princip. http://ing.dk/artikel/dansk-forsker-japans...

  • 1
  • 2

.. nok ikke lige et spørgsmål, som jeg havde forventet at finde belyst herinde..!!?

Jeg mener..! Havde man fulgt bare lidt med i fysik/kemi undervisningen i 9. klasser, havde man vel kendt svaret herpå..!

  • 10
  • 1

.20. feb 2008, Aluminium i tanken på fremtidens brintbiler. Med en ny legering kan aluminium spalte vand til brint, efterhånden som brinten skal bruges. Det fjerner behovet for at opbevare brint i tryktanke, og legeringen ender muligvis som konkurrent til den danske brintpille. http://ing.dk/artikel/aluminium-i-tanken-p...

.6. jul 2013, Batteri af aluminium skal give elbiler en rækkevidde på 1.600 km. En israelsk opstartsvirksomhed er i færd med at udvikle et batteri, der øger elbilers rækkevidde drastisk. Hemmeligheden er plader af aluminium. http://ing.dk/artikel/batteri-af-aluminium...

  • 0
  • 1

Der var også engang en spørger, der spurgte om ikke man kunne bruge bilens (EL-bilens) generator til at oplade dennes batteri ...

Det må være redaktionens ansvar at screene de indkomne spørgsmål, så slige spørgsmål ender i "filtret" :-/

  • 6
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten