Intelligent roadpricing med GPS/(GSM-3G-4G) og dermed også dynamiske takster må absolut være den mest forsvarlige løsning. På sigt både økonomisk, trængsels-mæssigt og miljø-mæssigt. Og naturligvis med lavere registreringsafgifter til delvis udligning.
Som det er i dag betaler f.eks. udenlandske lastbiler via Eurovignet systemet blot sølle 59kr pr. dag, for at slide på de danske veje. For de 59kr. vil man næppe kunne køre mere end 60km på de tyske veje og motorveje hvor der er Maut. Med et minimum af omhu kan en lastbil på de danske veje nemt nå 1400km på en dag ved 2 mands betjening, enten med en dag- og natchauffør der bytter. Eller som meget brugt i lønbillige østeuropæiske lastbiler, simpelthen med 2 chauffører i lastbilen. På tysk Maut vil de 1400km koste ca. 1400kr. På danske vejbenyttelsesafgift vil de 1400km koste ca. 59kr.
Der ligger et betragteligt provenu og venter, på trods af at kun få politikere interesserer sig for det.
Sædvanlige dommedagsprofetier om katastrofeudgifter for både virksomheder og f.eks. dagligvare forbrugere holder simpelthen ikke. De færreste gør sig den ulejlighed at dividere en evt. km afgift ud på den enkelte vare. Når man gør det lander man ofte på en merudgift få ører pr. kg. der måske endda indhentes af mindre trængsel. Hverken Schweiz, Østrig eller f.eks. også Tyskland har lidt overlast af at man har afgiftbelagt kørsel med lastbiler markant.
Teknologierne er allerede udviklede og det lader til at det kun er politikeres skræk for stemmetab eller simpel uvidenhed der står i vejen. Derfor er særlige lastbilspor også det helt forkerte blot skænke en tanke.
Der skal tænkes væk fra blot at plastre Danmark til med mere og mere asfalt.
PS: Jeg lever selv af at køre lastbil ;)