Spørg Scientariet: Hvorfor larmer IC4-tog så meget?

Spørg Scientariet: Hvorfor larmer IC4-tog så meget?

En læser er godt og grundigt irriteret over larm fra IC4-tog under dagens pendling og undrer sig over, hvor denne rumlen kommer fra. Direktøren for DSB Drift kommer med et svar.

Kathrine Lundgreen har spurgt:

Som daglig pendler på Nordvestbanen – og dermed ufrivillig forsøgskanin for DSB, Banedanmark og landets politikere – er jeg tvangsindlagt til at køre med IC4.

Det er på et utal af måder det mest ukomfortable togsæt, DSB udsætter kunderne for, men mit største problem med det er larm. Måske nogen kan fortælle mig, hvorfor IC4 under hele køreturen lyder, som om det kører på rumleriller på en landevej? Og hvorfor ryster det så meget, når det går i tomgang?

Ikke at det vil gøre min køretur mere behagelig at kende svaret.

Læs også: DSB: Vi har løst støjproblemerne i IC4

Anders Egehus, direktør for DSB Drift, svarer:

IC4 og IC2 er nogle af de togtyper, som DSB benytter til togdrift, og er som alle øvrige togtyper godkendt, inden de sættes i drift. DSB har efter leveringen tilpasset togsættene til at dække de behov, der er ved kørsel i Danmark.

Når det så er sagt, har IC4-togsættene været plaget af resonansproblemer i og omkring udstødningen.

I hver motorvogn ligger der to motorer. Fra hver motor føres udstødningsgasserne til et fælles lodretgående udstødningsrør, der bringer gasserne til det fri over togets tag.

Læs også: IC4-togets støj er en årelang lidelseshistorie

Det har vist sig, at det trykforhold, der opstår, når to pulserende udstødninger fra motorerne mødes i sammenføjningen, danner en periodevis resonans i skorstenspiben, der via befæstninger af skorstenspiben spredes til det øvrige interiør.

DSB’s teknikere har dog afhjulpet problemet ved at separere gasserne i to kanaler op gennem togets skorstenspibe, hvilket har reduceret resonansen væsentligt. Det er en større ændring, som løbende foretages på togsættene, når det passer ind i den øvrige vedligeholdelsesturnus.

Støjniveauet varierer fra togsæt til togsæt. De tog, der hidtil har kørt i Danmark, og de nye tog, der er godkendt til at køre sammenkoblet, har fået sænket lydniveauet betragteligt.

Hvad angår komforten i forbindelse med disse støjgener, så arbejder vi fortsat på at forbedre den, bl.a. ved at have nedsat en arbejdsgruppe, der skal forbedre forholdene.

Spørg Scientariet

Du kan spørge om alt inden for teknologi og naturvidenskab. Redaktionen udvælger indsendte spørgsmål og finder den bedste ekspert til at svare – eller sender spørgsmålet videre til vores kloge læsere. Klik her for at stille dit spørgsmål til Scientariet.

Kommentarer (19)

To dieselmotorer med uafhængige omdrejningstal som trækker på samme belastning skal dele udstødningsrør ?

Var der slet ingen der anede en risko resonanser og stødtoner ?

  • 17
  • 2

uafhængige ?

Men enig - enhver som har leget bare lidt med gamle englændere burde have gjort sig tilpas mange erfaringer på området..

  • 4
  • 0

uafhængige ?

Ja.

Hver motor + automatgearkasse driver en aksel med to hjul.

Hjulene har forskellig og over tid varierende diameter.

Omdrejningstallet for de to motorer vil derfor kun være nogenlunde ens, selv under præcis identisk motorydelse.

Jeg skal ikke gøre mig klog på om resonans i udstødningen har nogen regulerende effekt på motorene, således at de af den vej tvinges mod samme omdrejningstal, men det vil i så fald bare gøre støjproblemet værre.

En helt anden ting er så at det nærmest lyder som om automatgearkassen og motoren prøver at tage pis på hinanden når IC4 starter, det lyder ihvertfald utroligt ukoordineret.

  • 8
  • 2