Nu er jeg umiddelbart helt enig med DSB i at Hybridtog ikke er det logiske skridt at tage lige nu. Men når det er sagt, så mener jeg, at det havde klædt DSB at nævne, at de faktisk godt kender til Hitachis IC-hybrid tog til England, Alstoms hybridtog til Frankrig, Senegal og Rumænien og Bombardiers (delvist dansk udviklede) hybridtog til Frankrig - udover Stadlers hybridtog - og måske endda også de nye hybrid lokomotiver til England og Polen. Samlet set er der i Europa flere hybridtog (el/diesel) i drift, end den samlede mængde tog, som DSB er på udkig efter. Denne viden kan googles på under 2 min, så jeg vil da forvente, at DSB har undersøgt sagen lidt grundigere, som led i den længe ventede strategi for "Fremtidens Tog", og ikke bare forudsætter, at der ikke findes tog, fordi de ikke kan komme i tanke om dem. Har DSB egentlig spurgt om Hybridtog i deres "markedsundersøgelse", som de skulle have foretaget engang i 2016?
Fælles for de ovennævnte tog er, at de alle indgår som en "ad-on" på eksisterende el-togsæt/lokomotiver, og dermed ikke er specialudviklede som sådan.
Men det vil stadig være en dårlig ide at droppe elektrificeringen og gå hybridvejen!