Spørg Scientariet: Hvorfor kan rejsekortet ikke automatisk tjekke ud via Bluetooth?
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Spørg Scientariet: Hvorfor kan rejsekortet ikke automatisk tjekke ud via Bluetooth?

Illustration: Georg Strøm

Vores læser Henning Jensen har spurgt:

Vi har læst om mange problemer med rejsekortet, især problemet med glemsomhed ved udtjekning.

Var det mon muligt at anvende Bluetooth-teknologien? Bluetooth fungerer godt og inden for en afstand af nogle få meter, når mobiltelefonen til- og frakobles bilens telefonsystem.

En til- og frakobling til et Bluetooth-system i et tog eller en bus kan vel via software medføre, at mobiltelefonens ejer efter endt rejse debiteres for billetprisen?

Hvad er årsagen til, at denne teknologi ikke har fundet anvendelse?

Læs også: Rejsekortet: Fra stærkt kritiseret til nærmest en succes, men stadig med plads til forbedringer

Chefkonsulent Gregers Mogensen fra Rejsekort A/S svarer:

Det foreslåede princip, hvor mobiltelefonen automatisk finder ud af, hvor du har rejst, og hvad det koster, kaldes i fagkredse for 'Be In / Be Out'. Det referer til, at mobiltelefonen selv finder ud af, om du inde i en bus eller et tog, eller om du er udenfor.

Der har gennem flere år været forsøg med dette princip, oprindeligt med en særlig type rejsekort til langtrækkende RFID udviklet af Siemens. Dette er nu forladt til fordel for løsninger med mobiltelefoner, der i praksis alle har Bluetooth indbygget.

Det er indtil videre blevet ved forsøg og pilotprojekter, angiveligt fordi der endnu ikke er fundet en robust metode til fuldautomatisk sporing, der sikrer 1) at dem, der har kørt med bussen, betaler det korrekte beløb, og 2) at dem, der opholder sig i nærheden af – men uden for – bussen ikke betaler noget.

Det ser ud til at kræve antenner med kraftig retningsvirkning, fordi antennefeltet skal være stærkt nok til at aktivere telefoner, som ligger i tasker og lommer, samtidig med at det ikke må række uden for bussen – undtaget når dørene er åbne!

Læs også: Sådan er det bare: Du skal betale 50 kroner for tvunget skift af rejsekort

Derudover skal det også kunne håndtere mange passagerer på én gang, samt fungere selv om mobiltelefonerne i kortere eller længere tid er uden dækning.

Foruden de dækningsmæssige krav skal systemet – som andre billetsystemer – være it-mæssigt sikret mod snyd og svindel, så de helt billige BLE-beacons ser ikke ud til at kunne klare opgaven.

Der er i 2017 lanceret en landsdækkende løsning i Schweiz, hvor kunden selv skal udføre check ind og check ud ved Swipe på telefonen, men hvor telefonen selv finder sin position under rejsen, så den beregner prisen korrekt.

Desuden anvendes positioneringen også til at overvåge, om kunden om har forladt bussen og derfor i givet fald påminder kunden om at checke ud.

Rejsekort A/S følger løbende udviklingen og vil vurdere om og hvornår, det kunne være relevant at indføre dette som et supplement til rejsekort. Offentlig transport og billettering er jo for alle – også dem, der enten ikke har mobiltelefon eller ikke vil bruge den til dette. Og en del af de, der er bekymrede for check ud, findes nok i denne gruppe.

Endelig hører det med til historien, at danskerne er verdensmestre i at huske check ud. På landsplan bliver det husket for 98,5 % af alle rejser, og i Nordjylland, som har brugt rejsekort længe, bliver der tjekket ud på 99,3 % af alle rejser.

Spørg fagfolket

Du kan spørge om alt inden for teknologi og naturvidenskab. Redaktionen udvælger indsendte spørgsmål og finder den bedste ekspert til at svare – eller sender spørgsmålet videre til vores kloge læsere. Klik her for at stille dit spørgsmål til fagfolket.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

På landsplan bliver det husket for 98,5 % af alle rejser, og i Nordjylland, som har brugt rejsekort længe

Der skal tre glemte udtjekninger til for at et rejsekort kan spærres, så fordi vi er så dygtige til at tjekke ud, kan kortet i gennemsnit først lukkes efter hver 23. rejse, (hvis Rejsekort har mistanke om snyd).

  • 2
  • 2

Kommer den næste bus /connection ikke står og mangler en udcheckning
Hver gang systemet fejler mangler man en udcheckning det bliver man præmieret med en bandlysning efter tre fejl.
Det er ikke et optimalt system. I en by som Bangkok med to gange så mange indbyggere fungerer det bare og bedre.
I Norge havde man i Oslo allerede opgivet systemet før dette blev klarmeldt - men lur mig om har forsøgt at koordinere og lære?

  • 3
  • 0

Oyster card slog Rejsekortet med mange mange år.
Sidst jeg var i London brugte jeg simpelt hen chippen på mit DANKORT. INGEN grund til at have et rejsekort, INGEN grund til at have et OYSTER card. Man registerer det simpelt på deres hjemmeside og så virker det bare.

Hvorfor har man ikke bare sat chip i Sundhedskortet og kombineret det med Dankort uden om Nets, fået foto på det, fået kørekort på det og integreret det videre ud.

Ja selv Google watch og Apple watch virker bare.

Ingen grund til at opkræve ekstra 150kr eller hvad det bliver lige om lidt når "alle" rejsekort fra starten pludseligt "ikke virker" længere. Jeg nægter simpelt hen at betale for at få skiftet kortet. Så hellere købe en lille bil eller at cykle. Få nu integreret support for kreditkorts chips i standeren. VÅGN OP!

Nye NFC chips er MEGET mere følsomme og kan sagtens læses af en stor spole i døren/porten på togstationer og i busser. I kan også bare kombinere den med Amazons ansigtsgenkendelse hvis i tør, magter og er lidt visionære.

  • 4
  • 2

Jeg undrer mig over hvorfor man ikke kan checke ud fra en gps/lbs positioneret mobiltelefon.

Check-ind skal selvfølgelig ske fra en stander, så folk ikke venter med at checke ind til de ser kontrolløren.

  • 0
  • 1

"En til- og frakobling til et Bluetooth-system i et tog eller en bus kan vel via software medføre, at mobiltelefonens ejer efter endt rejse debiteres for billetprisen?"

Så når man ikke gider at betale mere, så slår man bare Bluetooth fra på sin mobil? Smart!

  • 2
  • 0

Konceptet i Hong Kongs rejsekort er genialt og enkelt og til for alle former for brugere.
Der imod er det danske rejsekort forældet og har et elendigt koncept og er kun til for danskere med et CPR nummer.

Smid rejsekortet og de mange zoner ud og start med færre zoner og et rejsekort som kan bruges som betalingskort i alle butikker og kan fyldes op i alle butikker. Og som er for alle også turister.

  • 0
  • 3

Nu må jeg lige give rejsekortet lidt street cred. Hvis man glemmer at tjekke ud, så melder man det selvfølgelig ind via Tjek udvej app'en. Det kan man gøre 12 gange om året og det burde være tilstrækkeligt ud over de 3 gange man helt må glemme det.
Og mht. Oyster Card, ja så fungerer det rimelig godt, men det fungerer jo kun i London! Rejsekortet har sin styrke ved at virke i hele DK med alle selskaber og ja det har været en kæmpe opgave at få det i hus, så det skal rejsekortet altså have point for. I UK skal man købe togbilletter på forhånd til en specifik afgang, hvis man vil have dem billigt og prisen stiger langsomt hen mod afgang (til over det dobbelte). Sådan er det heldigvis ikke i Danmark, hvor man har frihed til at stå på, når man vil og med det tog eller bus der lige passer. Når det så er sagt, så er det offentlige billigere i DK sammenlignet med UK.

Men fedt at se, at rejsekortet dog tænker på nye løsninger.

  • 7
  • 0

Og det kan en mobil ikke?


Jo, på en smartphone kan du gå ind på rejsekortet.dk. :-)

Men at opdatere informationen på en smartphone nok lidt sværere end at opdatere et dertil indrettet kort. Bare det at vælge kommunikationstype er svært (se bare MobilePay, hvor både NFC og BT har været i brug (nu kun BT) og Apple Pay med NFC. Kommunikationformen skal jo være kendt og sender/modtager åben samt ikke kunne 'spoofes'.

  • 0
  • 0

Måske er muligt at detektere om man er indenfor, eller udenfor en bus, ved hjælp af NFC. Lægges en ledning rundt i bussen, så vil feltet indenfor ledningen, have modsat polaritet af feltet udenfor ledningen. Det bruges f.eks. ved automatiske græsslåmaskiner, hvor græsslåmaskinen kan detektere præcist om den er indenfor eller udenfor. NFC fungerer ved en forholdsvis lav frekvens, så måske kan der detekteres faseændringen, og dermed om telefonen er indenfor et afgrænset område, der angives med en ledning. De fleste lærer princippet i folkeskolen, når der undervises i elektromagnetisme.

  • 0
  • 0