Spørg Scientariet: Hvorfor kan min GPS se position og ikke hastighed i tunnelen?
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Spørg Scientariet: Hvorfor kan min GPS se position og ikke hastighed i tunnelen?

tunnel

Vores læser Villy Ib Jørgensen har spurgt:

Hvordan kan min GPS vise min position, når jeg kører i en længere norsk tunnel?

Min TomTom GO 500 viste for det meste min position korrekt, men ikke min hastighed. Enkelte gange opgav den fuldstændigt. Jeg undrer mig over, hvorledes den kan holde styr på min position uden signaler fra satellitterne?

Læs også: Brokollaps: Google og Tomtom slår Vejdirektoratet stort med trafikinfo

Poul-Henning Kamp, ing.dk-blogger og selvstændig open source-udvikler, svarer:

GPS-navigatorer til biler bruger ikke kun GPS til navigation. De fleste moderne GPS'er har også indbygget et accelerometer og kan derfor lave en grovkornet 'Dead Reckoning' og ekstrapolere din position fra din sidst kendte position og hastighed jvf. Newtons 1. og 2. lov.

De GPS'er, der har hardware til netværksforbindelse, har via teleselskabets basestation en grov idé om, hvor du er (også selv om du ikke har betalt/aktiveret netværksforbindelsen).

Læs også: Schweizisk chip beregner din position, selvom gps-signalet forsvinder

Den norske tunnel, du kørte i, er formodentlig udstyret med en eller flere såkaldte 'leaky feeder'-antenner, groft sagt et coax-kabel med huller i, til mobil/data-dækning, ligesom f.eks. metroen i København.

Din GPS har derfor haft følgende oplysninger:

  1. Du kører på/langs en bestemt vej fra kortet, og den kendte din position og hastighed (fra GPS), da GPS-signalet forsvandt.

  2. Accelerometeret viser, at du kører med nogenlunde jævn hastighed (ligesom før).

  3. Mobilsignalerne giver den et groft sanity-check på, om gætværket er rigtigt.

Læs også: Femern-tunnel bliver bygget med signaler fra GPS, Glonass og Galileo

Når positionen synes korrekt, og hastigheden ser ukorrekt ud, skyldes det en måleusikkerhed i accelerometeret, der begrænser, hvor lang tid man kan blive ved med at fremskrive hastighed og position korrekt.

Det er en iterativ process, som grundlæggende ser således ud:

gentag:  
    hastighed(nu) = hastighed(før) + acceleration * tid(nu - før)  
    position(nu) = position(før) + hastighed * tid(nu - før)

Støj og unøjagtighed fra accelerometeret vokser derfor (kvadratisk) til fejl i positionen. Det virker fint til de fleste 'småtunneler' i byer med højhuse, der blokerer for GPS-signaler.

Men når man kører mange minutter i en en lang bjergtunnel, begynder det at knibe.

Spørg Scientariet

Du kan spørge om alt inden for teknologi og naturvidenskab. Redaktionen udvælger indsendte spørgsmål og finder den bedste ekspert til at svare – eller sender spørgsmålet videre til vores kloge læsere. Klik her for at stille dit spørgsmål til Scientariet.

Kommentarer (20)

ville GPS'en have forbindelse til speedometret.

Så kunne GPS'en køre videre i tunnellen; for det meste kan man ikke komme ret langt væk fra vejen i en tunnel.

Og GPS kunne korrigere for fejlvisningen i speedometret, når den over en længere strækning har fundet ud af at 80km/h på speedometret svarer til 76km/h på GPS.

Jeg er stadig frustreret over at man ikke kan fjerne den bevidste løgn på speedometret; bilens computer kender den sande hastighed; dels viser kilometertælleren rigtigt, dels er output fra OBD-II enig med GPS, men alligevel viser speedometret for meget.

Et korrekt visende speedometer kunne mindske overhalinger, hvis visse billister dels ikke kørte 80km/h på et optimistisk speedometer, dels ikke troede at "Sænk farten - bare en smule" skulle akkumuleres ved hvert kampagneskilt...

  • 6
  • 1

Garmin har en OBD-enhed, så det kunne de forholdsvist nemt lave.

Men det er en kompleksitet, som primært forbedrer positionsvisning der hvor det typisk ikke er nødvendigt, inde i tunneller.

Det skal dog siges at vi har en del tunneller med rundkørsler, afkørsler og tilsvarende morsomheder her i Norge, så helt entydigt er det ikke.

  • 2
  • 0

Mig bekendt er der lovkrav om at speedometer ikke må vise for lidt, men op til 10% for meget. Det er for at sikre at du ikke kører for hurtigt 'i god tro'. Heller ikke selv om du har monteret størrer hjul end standard.

Så længe speedometer er kædet direkte sammen med hjulenes omdrejningstal, er det altså tvunget til at vise for meget.

Så kunne de selvfølgelig korrigere med GPS data, men ærligt talt, så foretrækker jeg KISS princippet og kan godt trække lidt fra speedometer visningen i hovedet... :-)

  • 4
  • 0