Thomas Dettlaff har spurgt:
Jeg kører ofte gennem Øresundstunnelen og har i den forbindelse tænkt på de pakninger, der sidder mellem tunnelelementerne.
De har nu siddet i mere end 15 år og holdt vandet ude. Hvordan er pakningskonstruktionen lavet, og kan man overhovedet skifte sådan nogle pakninger ud, hvis det viser sig at være nødvendigt?
Bengt Hergart, anlægsdirektør ved Øresundsbroen har svaret:
Tunnelen består af 20 tunnelelementer, som hver består af otte tunnelsegmenter. Tunnelsegmenterne er støbt sammen i en tunnelfabrik på land med fugebånd af gummi.
Denne metode kan give anledning til en smule lækage, da betonen krymper under støbningen. For at minimere denne risiko har man fra begyndelsen injiceret fugemasse gennem de rør, som ses på billederne til højre.
Der findes mindre lækage på et par samlinger i tunnelen på Øresundsbroen. Lækagerne er små, og dræningssystemet kan nemt håndtere dette. For at vores kunder ikke skal få dryppende vand på biler og tog, har vi anordninger, der kan lede vandet væk til vores afløb.
Vi har også forseglet denne med injektion af fugemasse, hvor det har været muligt. At skifte eller reparere et fugebånd er ikke praktisk muligt. Derfor er fugebåndet designet til at holde i mere end 100 år.
Samlingerne mellem tunnelelementerne er forseglede med to forskellige gummipakninger. 'Ginaforseglingen' er monteret i tunnelfabrikken på land, mens 'Omegaforseglingen' er monteret, efter at tunnelelementerne er lagt på havbunden.
Efter monteringen af Omegaforseglingerne har man lukket dem inde, så de nu kun er tilgængelige gennem et inspektionshul. Det gør, at det i praksis er umuligt at skifte eller reparere dem.
Vi har i dag ingen lækage i elementsamlingerne. Vi har gennem det seneste år foretaget dykkerundersøgelser af samlingerne med et positivt resultat.
