Spørg Scientariet: Hvor langsomt kan et F-16 flyve?
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Spørg Scientariet: Hvor langsomt kan et F-16 flyve?

Illustration: Forsvaret

Vores læser Bjørn Göttler har spurgt:

Jeg har læst i Politiken, at de danske jagerfly kan flyve hjem fra Malta på tre timer. Google fortæller mig intet om, hvor langsomt et jagerfly rent faktisk kan flyve fra A til B. Så hvor langsomt kan et F-16 flyve?

Ole Torp, F-16-testpilot i Flyvevåbnet, svarer:

Det langsomste, som et F-16 fly kan flyve stabiliseret, er ca. 100 knob (185 km/t), men dette er en hastighed, som typisk kun anvendes i ekstreme situationer som f.eks. under luftkampmanøvrer (dogfights).

Under transitflyvning, hvor der er fokus på god brændstoføkonomi og dermed god rækkevidde, flyves der normalt i højder imellem 30.000 og 40.000 fod med en hastighed på ca. 0.80 Mach (ca. 900 km/t).

Spørg fagfolket

Du kan spørge om alt inden for teknologi og naturvidenskab. Redaktionen udvælger indsendte spørgsmål og finder den bedste ekspert til at svare – eller sender spørgsmålet videre til vores kloge læsere. Klik her for at stille dit spørgsmål til fagfolket.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg har været til en flyve-opvisning her hjemme. Det var kort efter at F-16 var kommet til landet. Her fløj en F-16 med 'vectored trust' sammen med en Tiger Moth (et dobbeltdækker fly).F-16 flyet var yderst i 'svinget' og Moth'en fløj formodenfligt med 'sømmet i bund' men de fulgtes ad. Så vidt jeg husker fløj F-16 flyet med en 'angle of attack' på mellem 15 og 30 grader. Imponerende syn.

  • 5
  • 0

Teoretisk set kan den vel stå i lodret hover, da max thrust ved de rette omstændigheder er højere end loaded weight.

Men om det er praktisk muligt ved jeg sgutte.

Nej det er ikke praktisk muligt, F-16 styres med aerodynamiske ror, og de kræver en vis strømning over roret for at virke.

De 100 knob = 185 km/h er nok tæt på det endelige svar, måske kan det presses lidt ned ved mindste vægt (ingen ammunition lav brændstofbeholdning).

Jeg erindre også den opvisning på Skrydstrup, dengang var F-16 nye, der er installeret meget ekstra udstyr (vægt) siden.

Tiger Moth har angivet en tophastighed på 175 km/h.

  • 1
  • 0

Den flyver næppe langsommere end 100 knob i dette YouTube-klip. Hele klippet varer 37 sekunder og på den tid tilbagelægger F16'eren anslået lidt mere end startbanens længde, måske knapt 2000 m og det passer netop med omkring 100 knob.

Min første indskydelse er; at det vi ser her er langsommere end 100 knob.

Jeg kan egentlig meget godt lide dit argument, og hvis det holder, så passer det meget godt med at flyet ville tilbagelægge ~1,9km på 37 sek. ved en groudspeed på 100knob.

(dog kan vi ikke se startbanen de først 18sek. af filmen, så vi har ikke en brugbar reference til hvornår tiden er startet)

Men netop forskellen i Groundspeed og Airspeed er lidt interessant;
For flyet skal muligvis bruge en airspeed på 100knob for at holde sig flyvende,
men hvis der samtidig er 20knob modvind, vil flyets hastigheden over jorden blot være 80knob. (~150km/t).

(Der er desværre heller ikke nogen vindindikatorer i videoen, andet end røgen fra flyet, og det eneste den fortæller er; at det ikke er sidevind)

  • 1
  • 0

Jeg så det kun på TV

Men i forholdet mellem F-16 og Tiger Moth er det ligegyldigt.

Men publikum får selvfølgelig et indtryk af meget lav hastighed, hvis der er en god modvind.

  • 0
  • 0

Jeg kan egentlig meget godt lide dit argument, og hvis det holder, så passer det meget godt med at flyet ville tilbagelægge ~1,9km på 37 sek. ved en groudspeed på 100knob.


Bare lige for at underbygge mit argument:

Flyvningen foregår over Hillsboro Airport i Oregon:
https://www.google.dk/maps/place/Hillsboro...)

Her er startbanen omkring 2012 m lang (https://en.wikipedia.org/wiki/Hillsboro_Ai...) og flyet flyver efter min vurdering mindst hele banen igennem på de 37 sek - og flyver måske endda med en lidt hurtigere groundspeed end 100 knob.

  • 0
  • 0

Teoretisk set kan den vel stå i lodret hover, da max thrust ved de rette omstændigheder er højere end loaded weight.

Ja, men det kan næppe betegnes som "stabiliseret flyvning" - altså, hvor de aerodynamiske kræfter er afgørende for stabiliteten.

Ja, det der er interessant ved "flyvning" er jo hvilken laveste hastighed flyveren kan holde sin højde og hvor motoren kun giver fremdrift og ingen opdrift! For fly med jetmotorer er der vel en meget glidende grænse. Bind et langt tov (som ikke vejer noget!) i maskinens næse og prøv med slukket motor!

John Larsson

  • 0
  • 1

...vil være????

Med slukket motor?

Ja, så ved man jo i hvert fald at det er flyets aerodynamiske opdrift man tester og at fremdriften kun kommer fra tovet til det bugserende fly. Man sætter så bare farten ned indtil flyet ikke mere kan holde højden! Hvis det er en F16 det gælder, så vi skal langt langt over 100 knob, formentlig også mere end 200!

John Larsson

  • 0
  • 1

Ja, så ved man jo i hvert fald at det er flyets aerodynamiske opdrift man tester og at fremdriften kun kommer fra tovet til det bugserende fly

Noget lignende er faktisk forsøgt: NASA eksperimenterede med at starte en F106 i flyslæb efter en Starlifter (det må være en af den slags forsøg, der motiveres med "fordi vi kan!")

Der er nogle ret imponerende filmstumper af det på http://www.dfrc.nasa.gov/Gallery/Movie/Ecl...

/Bo, der har flyslæbt efter Pawneer, Cub'er, Rallyer, Cessnaer og andet godt. Men dét, de laver i den film skulle jeg ikke nyde noget af! Men det ser sejt ud.

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten