

Vores læser Bjørn Göttler har spurgt:
Jeg har læst i Politiken, at de danske jagerfly kan flyve hjem fra Malta på tre timer. Google fortæller mig intet om, hvor langsomt et jagerfly rent faktisk kan flyve fra A til B. Så hvor langsomt kan et F-16 flyve?
Ole Torp, F-16-testpilot i Flyvevåbnet, svarer:
Det langsomste, som et F-16 fly kan flyve stabiliseret, er ca. 100 knob (185 km/t), men dette er en hastighed, som typisk kun anvendes i ekstreme situationer som f.eks. under luftkampmanøvrer (dogfights).
Under transitflyvning, hvor der er fokus på god brændstoføkonomi og dermed god rækkevidde, flyves der normalt i højder imellem 30.000 og 40.000 fod med en hastighed på ca. 0.80 Mach (ca. 900 km/t).
- Denne artikel
- Spørg Scientariet: Hvorfor synker fliserne langs min græsplæne?
- Spørg Scientariet: Hvorfor hører vi ikke nyt fra Jupiter-satellitten Juno?
- Spørg Scientariet: Hvordan kan iltindholdet være konstant i atmosfæren?
- Spørg Scientariet: Må man lave mad med vand fra den varme hane?
- Spørg Scientariet: Kan vedligeholdelsen af broerne ikke samles lidt sammen?
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Noget lignende er faktisk forsøgt: NASA eksperimenterede med at starte en F106 i flyslæb efter en Starlifter (det må være en af den slags forsøg, der motiveres med "fordi vi kan!")</p>
<p>Der er nogle ret imponerende filmstumper af det på <a href="http://www.dfrc.nasa.gov/Gallery/Movie/Ecl..">http://www.dfrc.nasa.gov/…;.
Interessant, tak for det, men der siges vel ikke noget om hastigheder? Jeg kan kun åbne en af videoerne og der ville jeg gerne have set et mere vandret tov!
John Larsson
Ja, så ved man jo i hvert fald at det er flyets aerodynamiske opdrift man tester og at fremdriften kun kommer fra tovet til det bugserende fly
Noget lignende er faktisk forsøgt: NASA eksperimenterede med at starte en F106 i flyslæb efter en Starlifter (det må være en af den slags forsøg, der motiveres med "fordi vi kan!")
Der er nogle ret imponerende filmstumper af det på http://www.dfrc.nasa.gov/Gallery/Movie/Eclipse/index.html
/Bo, der har flyslæbt efter Pawneer, Cub'er, Rallyer, Cessnaer og andet godt. Men dét, de laver i den film skulle jeg ikke nyde noget af! Men det ser sejt ud.
...vil være????</p>
<p>Med slukket motor?
Ja, så ved man jo i hvert fald at det er flyets aerodynamiske opdrift man tester og at fremdriften kun kommer fra tovet til det bugserende fly. Man sætter så bare farten ned indtil flyet ikke mere kan holde højden! Hvis det er en F16 det gælder, så vi skal langt langt over 100 knob, formentlig også mere end 200!
John Larsson
...vil være????
Med slukket motor?
Teoretisk set kan den vel stå i lodret hover, da max thrust ved de rette omstændigheder er højere end loaded weight.</p>
<p>Ja, men det kan næppe betegnes som "stabiliseret flyvning" - altså, hvor de aerodynamiske kræfter er afgørende for stabiliteten.
Ja, det der er interessant ved "flyvning" er jo hvilken laveste hastighed flyveren kan holde sin højde og hvor motoren kun giver fremdrift og ingen opdrift! For fly med jetmotorer er der vel en meget glidende grænse. Bind et langt tov (som ikke vejer noget!) i maskinens næse og prøv med slukket motor!
John Larsson
Bare lige for at underbygge mit argument:Jeg kan egentlig meget godt lide dit argument, og hvis det holder, så passer det meget godt med at flyet ville tilbagelægge ~1,9km på 37 sek. ved en groudspeed på 100knob.
Flyvningen foregår over Hillsboro Airport i Oregon:https://www.google.dk/maps/place/Hillsboro+Airport/@45.541047,-122.9528427,3254m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x0:0x59b7e5b04a415864!8m2!3d45.5397995!4d-122.9472688)
Her er startbanen omkring 2012 m lang (https://en.wikipedia.org/wiki/Hillsboro_Airport) og flyet flyver efter min vurdering mindst hele banen igennem på de 37 sek - og flyver måske endda med en lidt hurtigere groundspeed end 100 knob.
Jeg så det kun på TV
Men i forholdet mellem F-16 og Tiger Moth er det ligegyldigt.
Men publikum får selvfølgelig et indtryk af meget lav hastighed, hvis der er en god modvind.
Den flyver næppe langsommere end 100 knob i dette YouTube-klip. Hele klippet varer 37 sekunder og på den tid tilbagelægger F16'eren anslået lidt mere end startbanens længde, måske knapt 2000 m og det passer netop med omkring 100 knob.
Min første indskydelse er; at det vi ser her er langsommere end 100 knob.
Jeg kan egentlig meget godt lide dit argument, og hvis det holder, så passer det meget godt med at flyet ville tilbagelægge ~1,9km på 37 sek. ved en groudspeed på 100knob.
(dog kan vi ikke se startbanen de først 18sek. af filmen, så vi har ikke en brugbar reference til hvornår tiden er startet)
Men netop forskellen i Groundspeed og Airspeed er lidt interessant; For flyet skal muligvis bruge en airspeed på 100knob for at holde sig flyvende, men hvis der samtidig er 20knob modvind, vil flyets hastigheden over jorden blot være 80knob. (~150km/t).
(Der er desværre heller ikke nogen vindindikatorer i videoen, andet end røgen fra flyet, og det eneste den fortæller er; at det ikke er sidevind)
Du ved ikke hvad du snakker om, har du været på Aggesundbroen. Hilsen Brofogeden Aggesundbroen
......hvor stærk vinden var ved den opvisning ?
Teoretisk set kan den vel stå i lodret hover, da max thrust ved de rette omstændigheder er højere end loaded weight.</p>
<p>Men om det er praktisk muligt ved jeg sgutte.
Nej det er ikke praktisk muligt, F-16 styres med aerodynamiske ror, og de kræver en vis strømning over roret for at virke.
De 100 knob = 185 km/h er nok tæt på det endelige svar, måske kan det presses lidt ned ved mindste vægt (ingen ammunition lav brændstofbeholdning).
Jeg erindre også den opvisning på Skrydstrup, dengang var F-16 nye, der er installeret meget ekstra udstyr (vægt) siden.
Tiger Moth har angivet en tophastighed på 175 km/h.
Ja, men det kan næppe betegnes som "stabiliseret flyvning" - altså, hvor de aerodynamiske kræfter er afgørende for stabiliteten.Teoretisk set kan den vel stå i lodret hover, da max thrust ved de rette omstændigheder er højere end loaded weight.
Teoretisk set kan den vel stå i lodret hover, da max thrust ved de rette omstændigheder er højere end loaded weight.
Men om det er praktisk muligt ved jeg sgutte.
Ligner det ikke også omkring 100 knob?
- Det er ikke meget langsommere!
Edit: Bjarne kom først! :-)
Den flyver næppe langsommere end 100 knob i dette YouTube-klip. Hele klippet varer 37 sekunder og på den tid tilbagelægger F16'eren anslået lidt mere end startbanens længde, måske knapt 2000 m og det passer netop med omkring 100 knob.Ser sådan ud her: <a href="https://www.youtube.com/watch?v=SnzVur09Qbs">https://www.youtube.com/wa…;
Nemlig, - mener at det var i Skrydstrup og jeg var der selv. Tror endda at jeg har fotos. Under denne flyvning kunne man virkelig se at flyets computer arbejdede med elevators, selvom piloten sikkert sad relativt roligt med sticken.
Jeg har været til en flyve-opvisning her hjemme. Det var kort efter at F-16 var kommet til landet. Her fløj en F-16 med 'vectored trust' sammen med en Tiger Moth (et dobbeltdækker fly).F-16 flyet var yderst i 'svinget' og Moth'en fløj formodenfligt med 'sømmet i bund' men de fulgtes ad. Så vidt jeg husker fløj F-16 flyet med en 'angle of attack' på mellem 15 og 30 grader. Imponerende syn.
Men det er vel noget cirkus akrobatik
Sort of, det hedder fly-by-wire. Computeren gør, hvad der er muligt, ud fra pilotens input.
Ser sådan ud her: https://www.youtube.com/watch?v=SnzVur09Qbs
Thrust to Weight kan komme over 1 https://en.wikipedia.org/wiki/General_Dynamics_F-16_Fighting_Falcon#Specifications_.28F-16C_Block_50.29
Så hvis man kan balancere den, så langsomt! Men det er vel noget cirkus akrobatik.