Den enkelte må så lave sig en vurdering af hvor vigtigt det er at kunne ringe, og hvad man er villig til at betale for dette.
Hvilken værdi har det, at man kan ringe til elværket, og spørge om hvornår der kommer strøm, så man kan bruge sin computer igen for at se Netflix. Det er jo det sørgelige, at det mest er den slags trafik der overbelaster mobilnettet ved strømafbrydelse.
Uden strøm er vi i forvejen så lammede, at vi reelt ikke har brug for at telefonere. Det er kun 112 som i den situation virkeligt giver mening, og jeg håber at mobilnettet kan håndtere at prioritere den.
Siden orkanen i 1999, er der jo blevet gravet rigtigt mange el-kabler i jorden, og der graves stadigt. Det betyder at risikoen for strømafbrydelse falder drastisk. Efterhånden er det kun fejl på transformatorstationer og kraftværker der kan give strømafbrydelser. Derfor er el-nettet lige nu så stabilt, at man ikke får noget ud af at betale en formue for at beholde en analog telefonledning, som man kun kan bruge til at ringe og høre om hvornår der kommer strøm igen.
Der er dog en mulighed hvis man virkeligt er afhængig. Hvis man har sin egen nødstrøm, og et satellit baseret internet, så kan man fortsætte med at kommunikere, sålænge man selv har strøm. Og det er altså ikke bare IP-telefoni men alt internet man kan køre den vej. Så må man bare håbe at der er services i den anden ende.