Spørg Fagfolket: Risikerer benzinen i hybridbilen at blive for gammel?
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Spørg Fagfolket: Risikerer benzinen i hybridbilen at blive for gammel?

Illustration: PR-fotos

Vores læser Povl Birch spørger:

Hvor længe kan man tillade sig at køre i en opladningshybrid-bil på ren el?

Jeg har erfaring for, at benzin fra tankstationen kan blive ’for gammel’ til, at plæneklipperen vil starte efter en vinter.

Hvis man vil køre så grønt som muligt ved at genoplade sin bil frem for at tanke op, hvor lang tid kan man så lade gå mellem optankningerne uden at få problemer med benzinmotoren?

Læs også: Spørg Fagfolket: Hvor meget kan man skrælle en bil for at få bedre brændstoføkonomi?

Kristen Kristensen, Technology Manager på Shell Raffinaderiet, svarer:

Benzin er selv med iblandet ethanol et kemisk stabilt produkt, som er langtidsholdbart, hvis det holdes tørt, dvs. væk fra vand. Vand virker nemlig som en ’skidtsamler’, hvor også rust og aflejringer vil samles i både vandfasen og grænsefladen mellem benzin og vand.

Det, der imidlertid kan ske, er, at der fordamper noget af den lette del af benzinen. Hvis denne opbevares i en tæt dunk, bør den sagtens kunne holde en vinter over, men i et mere åbent system, som en bil eller en plæneklipper, vil tanken ‘ånde’ og lette komponenter fordampe, især hvis de står i direkte sollys.

For en bil har dette ikke de store konsekvenser, men for en plæneklipper eller anden maskine kan det give anledning til startvanskeligheder.

Plæneklippere mere udsat

Der kan selvfølgelig være den detalje, at der er forskel på sommer- og vinterbenzin mht. damptryk, ligesom produkttemperaturen i koldere vejr har betydning for damptrykket en kold forårsmorgen.

I vinterperioden fra oktober til april iblander man typisk mere butan (C4H10) i benzinen, så den nemmere fordamper i den lavere temperatur, og den såkaldte vinterbenzin indeholder derfor 5-10 procent af disse lette forbindelser.

Hvad angår situationen med din plæneklipper, så kan der ske det, at der dannes kondens i benzinen vinteren over, hvilket kan gøre den svær at starte, fordi vand nedsætter brændeevnen/varmeindholdet. Her er der ikke andet at gøre end at skifte benzin.

Læs også: Spørg Scientariet: Bruger en Tesla uforholdsmæssigt meget strøm, når den bliver presset?

Sæt den i garage

Jeg vil også mene, at det betyder noget, under hvilke forhold plæneklipperen ’overvintrer’. Jeg vil tro, at et isoleret skur er bedste, da det minimerer kondens, så hvis du har en isoleret eller opvarmet garage, kan det også hjælpe.

Alternativt kan man tømme plæneklipperen vinteren over, hvilket man selvfølgelig ikke gør med en hybridbil.

Til gengæld har hybridbiler indsprøjtnings-motorer, og så snart de er varme, vil jeg ikke forvente noget problem fra dannelse af kondens.

Mængden af kondens vil desuden være afhænge af årstiden og temperatursvingninger, så det er lidt svært at give en god håndregel. Jeg har dog ikke hørt om problemer, selv efter flere ugers ferie, hvor bilen har stået ubenyttet. Desværre har jeg ikke erfaring med længere perioder end dette.

Spørg fagfolket

Du kan spørge om alt inden for teknologi og naturvidenskab. Redaktionen udvælger indsendte spørgsmål og finder den bedste ekspert til at svare – eller sender spørgsmålet videre til vores kloge læsere. Klik her for at stille dit spørgsmål til fagfolket.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det der sker med plæneklipperen/buskrydderen/motorsaven som aldrig er til at få gang i når man skal bruge dem, er ikke at benzinen bliver dårlig, men stort set altid at der er anvendt billige pakninger som bliver tøre og stive vinteren over, og nogle steder bliver de selv samme pakninger brugt som membraner til enkelt-vejs ventiler, som derfor ikke virker.

Det passer som regel med at man har mishandlet primeren og druknet motoren et par gange, og så er pakningerne/ventilerne blødet op så det hele virker igen.

Jeg har aldrig oplevet benzin blive "dårligt" det er altid fyldt med vand eller fordampet inden det når så vidt.

Diesel er en anden snak, jeg har haft brugt 10+ år gammelt diesel i en generator, og det virkede fint, det lugtede mærkeligt og var klistret (lige som harsk madolie kan blive) men fungerede (selvom man nok ikke burde bruge det).

Hvis man har fugt i tanken kan dieselen blive ramt af diesel pest, det er ikke sjovt, det kræver en fuld udrensning af tanken og er ikke noget der bare forsvinder af sig selv.

Men normalvis vil jeg ikke sige der er noget problem i at have år gammelt brændstof i tanken, så længe der ikke er fugt i den.

  • 5
  • 0

Min erfaring med "gammel" benzin.

Jeg har en såkaldt "sommerbil".
Den var de første par år jeg ejede den, opbevaret om vinteren i en ikke opvarmet garage.
Det første år jeg havde den var den faktisk slet ikke ude at kører og havde det samme benzin i tanken i et år.
Den var udsat for fuld temperatur svingning dag og nat, fra vinter til sommer i Danmark.

Jeg har aldrig haft problemer med "gammel" benzinen i den bil.
Derimod er gammel elektronik et stort problem i bilen men det er en anden sag :-)
Bilen er en BMW E31, med motor M70B50.

  • 2
  • 0

Idag er det næppe muligt at købe plæneklippere med totaktsmotorer mere. Men den gang det var muligt, havde totaktsmotorerne fra Aspera (Flymo specielt) problemer med olien i benzinen. Den "størknede " og blev afsat i tankfilteret i løbet af vinteren.
I de mange år jeg har haft firetakts plæneklipper motorer, er det ikke benzinen der har voldt problemer, men alt muligt andet.
Da jeg ikke har haft totakts hækkesakse og kædesave, kan jeg ikke udtale mig kvalificeret om mulige benzin vanskeligheder for dem, men jeg ville ikke lade olieblandet overvintre motorenes benzintanke.

  • 1
  • 2

og helt banalt kan der også dannes lidt "rust" på tændrørets kontaktflader som gør at den er sværere at starte - og herved bliver mere følsom overfor om en benzin er helt frisk eller ej - det er ihvertfald min erfaring - og det gælder sådan set de fleste benzin maskiner...

  • 1
  • 0

Nu bruger man jo ikke diesel i en hybrid bil, men jeg kan supplere med at jeg har haft min dieselbil til at stå på en udendørs parkeringsplads i en lufthavn i små 2 måneder (oktober / november). Den startede lige så hurtigt og kørte lige så fint som den plejede. :-)

  • 0
  • 0

Jeg har aldrig haft problemer med "gammel" benzinen i den bil.

Anekdoter er, som bekendt, ikke = data, men lad mig supplere:

Vores bil (benzin) stod parkeret udendørs fem måneder henover en vinter/forår (januar til sen maj) mens vi var i udlandet. Tanken var, så vidt jeg husker, omkring 2/3 fyldt.

Den startede uden problemer efter hjemkomst.

At den så startede men ikke kørte lærte mig, at man skal huske at glemme den vanemæssige trækning af håndbremsen når man stiller bilen fra sig. Vores lokale traktormekaniker fik dog bremsen til at slippe igen med et par ordentlig dask med en ubehageligt stor hammer, men det lød ikke kønt. Heller ikke de første par gange jeg bremsede....

/Bo

  • 4
  • 0

Diskussionen kom forbi spørgsmålet om vand i tanken, og flere indlæg overser komplet både årsag og virkning.
Kondens af vand opstår især om vinteren når et stort, tomt, volumen eksisterer i en tank.
Variationer i lufttrykket vil bringe fugtig luft ind i tanken, hvor den kan kondensere på siderne. Dette vand akkumuleres underst og suges derfor først = ingen start.
Løsning: fuld tank om vinteren, eller lufttæt dunk.

Nogle, større, motorer, har af samme grund en “vandudskiller”, som kan drænes - eller måske et dræn i tankens bund.

  • 5
  • 0

Hvilke bestanddele der er eller ikke er i benzin har jeg ikke så meget forstand på, men via et tidligere job indenfor reparation af skov og havebrugsmaskiner har jeg set bjerge af plæneklippere, havefræsere og lignende der ikke vil starte efter at havde stået 5-6mnd vinteren over. Fællesnævneren er at tankproppen ikke er speciel tæt, og de flygtige bestandele fordamper, ligesom etanolen i moderne benzin optager fugt fra luften.

Det der er tilbage, selv i næsten fyldte benzintanke stinker af en blanding af terpentin og gammelt gulvfernis, og brænder med en gullig flamme og mængder af sort os til følge hvis man fugter en klud og tænder ild i det, faktisk lidt ala dieselolie. De allerfleste kommer til live igen efter at tanken er tømt og frisk benzin fyldt på og kører derefter fint igen.
Motorsave er sjældent så hårdt ramt efter en overvintring da tankene på dem er tætte, det vigtigste er ikke at køre dem tør og sætte den på hylden, så tørrer membranerne ud i karburatoren.

En ståede joke blandt dem jeg kender fra faget er at "moderne benzin er cracket dieselolie, vent et halvt år så er det blevet til gammelt diesel igen" .

  • 1
  • 0

Idag er det næppe muligt at købe plæneklippere med totaktsmotorer mere. Men den gang det var muligt, havde totaktsmotorerne fra Aspera (Flymo specielt) problemer med olien i benzinen. Den "størknede " og blev afsat i tankfilteret i løbet af vinteren.
I de mange år jeg har haft firetakts plæneklipper motorer, er det ikke benzinen der har voldt problemer, men alt muligt andet.
Da jeg ikke har haft totakts hækkesakse og kædesave, kan jeg ikke udtale mig kvalificeret om mulige benzin vanskeligheder for dem, men jeg ville ikke lade olieblandet overvintre motorenes benzintanke.

Jeg ville ikke vide hvor jeg skulle købe færdig blandet totakts benzin, det blander jeg altid selv. Jeg bruger almindelig benzin men til gengæld en kvalitets olie.
Man skal rigtignog være forsigtig med at lade totakts benzin for længe, da olien kan sætte sig i de små dele i karburatoren, men det kræver tid.

På affaldsdeponiet ser man hvert år en del plæneklippere ryge ud fordi folk ikke magter at starte dem igen efter vinteren. Jeg ryster på hovedet over det for en Briggs & Stratton der ikke kan starte findes ikke!
Der ligger nogle dråber vand i bunden af tanken, - som kan suges op med en plastiksprøjte. Tændrøret af - en lille primer i cylinderen - på med tændrøret og voila! :-)
Men næh, praktisk sans er desværre uddøende i Danmark.

  • 4
  • 2

Hvis man kan køre et halvt år uden at bruge benzin overhovedet - hvorfor køber
man så ikke en ren el-bil i stedet ?

Ja-ja - nogle kører på ferie om sommeren eller besøger Tante Karen i Nørre Udby
- så lej dog en fossil-bil de få gange.

  • 1
  • 3

Har også god erfaring med Aspen syntetisk benzin. Både 2 og 4-takts.

Plæneklipper og motorsav starter meget nemmere og lugter ikke så fælt når man kører med dem. Har ikke oplevet problemer med langtidsopbevaring. Motorsaven har et meget mere jævnt optræk.

Tilgengæld har jeg oplevet dårlig tomgang på en motorcykel. Fik at vide at det var pga. ethanoltilsætning i benzinen som dermed også betyder lidt vand i benzinen og det irer strålespidserne som så giver dårlig tomgang. Det løste en gang trylledrik/rensemiddelstilsætning til en tankfuld benzin (mod min forventning).
Har også prøvet Vpower fra Shell og noget andet rense/trylledrik til et par benzinbiler med ujævnt optræk, men det hjalp ikke på noget.

  • 0
  • 0