"Vejlefjordbroen blev 'født' med to spor i hvor retning, men er senere vokset til tre, uden at man har udvidet broen."
Det er ikke helt korrekt.
Den nye Lillebæltsbro blev "født" med 6 spor og smalt nødspor. 1 spor i hver retning var dog frem til 1980´erne for det meste spærret da der ikke var behov for 6 spor dengang, og man brugte sporet til vedligeholdelseskøretøjer mv. Vejlefjordbroen er bygget med nøjagtigt den samme bredde, og altså de samme muligheder for 6 spor og smalle nødspor som på Den nye Lillebæltsbro.
Man var altså noget mere fremsynet dengang. Dog ikke helt fremsynet nok, da der bliver brug for 8 spor allerede omkring år 2030, hvis motorvejen mellem Vejle og Skanderborg udvides til 6 spor.
I 1960´erne og 1970´erne byggede man fremtidssikret. Så kom oliekriserne, og derefter forsvandt fremtidssynet.
Strækningen fra Skanderborg til Aarhus S er udbygget til 6 spor Det blev en billig, hurtig og ukompliceret sag, da midterrabatten var bred nok til 6 spor. Udvidelse af Vejlefjordbroen, var også en smal sag, da nødsporet var bredt nok til det. Motorring 4 ved Ballerup kunne også uden problemer udvides til 6 spor.
Motorvej E45 nord for Vejle er fra 1980´erne. Her er der smal midterrabat, og alle overføringer er udført med bropiller tæt på motorvejens kantbaner og uden bropille i midterrabatten. Derfor skal samtlige broer over motorvejen rives ned, trods deres unge alder, og genopføres, hvis man vil udvide til 6 spor. Det kommer til at tage lang tid, blive ekstremt dyrt (dyrere end en ny motorvej) og være til stor gene for trafikken. Og et kæmpe ressourcespild.
Og vi har intet lært af 1980´ernes fejltagelser. Motorring 3 i København blev udvidet til 6 spor i år 2008, vel vidende (fordi det stod i VVM-rapporten) at strækningen mellem Lyngby og Jyllingevej ville blive en flaskehals allerede 3-5 år efter udvidelsen var færdig. Resultatet er trafikken i høj grad fravælger Motorring 3, og kører ad Ring 3 i stedet for, som er langt mindre sikker og ligger i tæt bebyggede områder med cyklister og gående på langs og på tværs.