

Vores læser Ashok Pramanik spørger:
Vi har haft en diskussion herhjemme om, hvorvidt det er tilladt at opholde sig i midten af en rundkørsel. Altså ikke i bil, men bare stå f.eks. at snakke.
Jeg mener, at det er ulovligt, da midtercirklen vel kan betragtes som en form for midterrabat, men min kone mener det er sammenligneligt med et fortov. Altså at man som gående godt må krydse hen over en rundkørsel i stedet for at gå i yderkanten.
Hvem har ret?
Læs også: Spørg Fagfolket: Hvorfor skal øen i midten af rundkørslen være så høj?
Christian Berthelsen
Din kone har ret i, at det ikke er forbudt at opholde sig på ’midterøen’ i en rundkørsel. Rent lovgivningsmæssigt er det ikke reguleret.
Dog vil jeg anbefale, at man undgår at krydse rundkørslen og i stedet benytter fortov og fodgængerfelterne, hvis disse er anlagt i forbindelse med rundkørslen. Men forbudt er det altså ikke at krydse.
- Denne artikel
- Spørg Fagfolket: Hvordan er kærnemælk fremstillet?
- Spørg Fagfolket: Hvorfor er der så få vindmøller i Grønland?
- Spørg Fagfolket: Er det overhovedet fysisk muligt at have en alkoholpromille på 0?
- Spørg Fagfolket: Buer vejen på Lillebæltsbroen mindre om sommeren?
- Spørg Fagfolket: Hvorfor er flaskevand så ufatteligt dyrt?
- Spørg Fagfolket: Hvorfor skal øen i midten af rundkørslen være så høj?
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
I den nordvestlige rundkørslen på ringvejen ved Viborg er der 2 bordbænkesæt i midten af rundkørslen. De er beregnet til ophold for de cyklister og gående der kan komme dertil via de to tunneler. Rundkørslens "midterrabat" er ca. 90 meter i diameter og omkrandset af en jordvold med en højde på flere (3-5?) meter. Så det er faktisk en hyggelig stille plet.
Den største udfordring som dansker i Englands rundkørsler er lysregulerede fodgængerovergange.
Jeg synes at den største udfordring er, at de kører den forkerte vej rundt i dem.
En stor del kunne klares med bedre striber. I England har mange flersporede rundkørsler striber som automatisk leder dig ind til midten og ud igen ved din afkørsel. Dvs. hvis du vælger den rigtige bane når du kører ind i rundkørslen og følger striberne, så kommer du også af ved den rigtige afkørsel.Der er ikke noget galt med rundkørslerne - kun med dem der bruger dem. Flersporede (2,3,4) er geniale for trafikafviklingen. Men selvfølgelig skal man forstå at bruge dem. F.eks ikke blive i højre spor hvis man skal videre end første afkørsel.
Det kan dog kun lade sig gøre fordi man i England gladeligt lader vejstriber krydse hinanden. Der er et rimeligt frit forhold til afstribning, bare det virker... Det kan man ikke lide i Danmark.
Den største udfordring som dansker i Englands rundkørsler er lysregulerede fodgængerovergange. Grønt lys for biler i fodgængerovergangen betyder IKKE grønt lys for at køre ind i rundkørslen -- der er ubetinget vigepligt.
Til de to der har nævnt "the magic roundabout" i Swindon: Det største problem med den er at ens GPS som regel ikke kan følge med i hvor man er, så hvis man ikke har tjek på hvor man skal ud inden man kører ind, er det bare at gætte....
Swindon-rundkørslen er nr. 3 på skræklisten hos os. Den her i Hemel Hempsted er nr 2 (link nedenfor). Og den ubetingede nr 1 er den flersporede "almindelige" rundkørsel man ender i når man lige har lejet højrestyret bil i Heathrow og skal ud på vejnettet....https://www.google.com/maps/place/Hemel+Hempstead/@51.7462319,-0.4736431,161m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x487640d05cd71ac1:0xf0e07f1fcfdff2b2!8m2!3d51.753241!4d-0.448632
Dem har vi heldigvis heller ingen af, men det skal nok komme, hvis nogen finder ud af at "spejle" den.
Næh, i færdselsloven ses dette færdselssikkerhedsfremmende (f30e?) stykke infrastruktur sikkert som et stykke ensrettet vej (mod uret) med forbindelser til højre. I Det Forenede Kongerige er det omvendt (med uret), men de har kæmpestore rundkørsler. Basingstoke Roundabout er et eksempel.
Jeg for vild i den i de første forsøg, men tredie gang jeg kom forbi vejen til Hospitalet, gik der en prås på for mig! Fandt hurtigt min kro på det modsatte hjørne, men en halv time efter i restauranten; efter at gave filet første bid af bøffen, stak jeg den og kniven i munden og fik en anden lille aha-oplevelse ud af det.
En r8l er stykke vej omkring et (normalt) mindre, primært bilfrit område, hvor der gælder andre regler, end man umiddelbart skulle tro.
Ordet rundkørsel eksisterer ikke i færdselsloven.
Jeg bli'r helt svimmel
montgomery Bruxelles
https://goo.gl/maps/pdq8v179xkP3dUUs6
Men det er jo en straight up flersporet rundkørsel. Dem vi brokker os over, er underlige konstruktioner, hvor de er enkeltsporede noget af vejen og man tvinges til vognbaneskift på bestemte steder og den slags. Selvfølgelig kan man lære at køre i både dem og i regulære flersporede. Men så længe færdelsloven end ikke nævner rundkørsler og end ikke motorsagkyndige er enige om hvordan man skal gebærde sig (1) så er det svært at forvente at alle trafikanter opfører sig ens og forudseeligt. Dog burde det ligge lige for, at alle kørte som i videoen i linket nedenfor. Det er bare ikke muligt i alle de der hokus pokus rundkørsler, som f.eks den jeg linkede til ved Aaabenraa.
Der er en radikal forskel - den er stor, kæmpestor, og sidevejenes afkørsler og tilkørsler har en stor midterrabat.Men søg på montgomery Bruxelles. 4 spor , 7 ind- og udkørsler.
Og hvis man så iøvrigt forholder sig til artiklens overskrift, så er det vist ret tydeligt at man godt må stå i midten af den (ved siden af springvandet).
Problemet med de danske rundkørsler er at de er alt for små, og der skal laves skærende vognbaneskift inden for 2-3 vognlængder.
Men du mener måske også at det er virkelig begavet at man på Ring 3 lader tilkørselbanerne køre parallelt over et langt stykke og så kun give 50 meter til selve fletningen?
Jeg ved ikke hvordan man linker til et Google kort. Men søg på montgomery Bruxelles. 4 spor , 7 ind- og udkørsler. Jeg bruger den hver dag enten i bil eller på cykel. Det fungerer rigtigt godt. Jeg kører direkte in i den inderste cirkel (i bil) , hvor Jeg så kører halvvejs rundt indtil jeg igen kører imod den 4 afkørsel. - ja - man krydser mange baner og skal bruge øjnene. Men til gengæld kommer man ikke i karambolage med de mange der skal ud før. Man skal typisk holde tilbage for fodgængere og cyklister før man kan køre ud, så der kan godt være lidt kø ved den enkelte udkørsel, men det gør ikke noget, da den fortsættende trafik kører i de midterst 2 spor.
Læg mærke til hvordan de to varevogne skærer ind over afstribningerne.
Det kan du ikke klandre rundkørslen for. De vil garanteret altid skære hjørner hvor de kan det ligger indgroet i at få licens til at køre varevogn - søg på White van terror.
Alle disse flersporede rundkørsler er misfostre som er i modstrid med hele grundideen i en rundkørsel.
Der er ikke noget galt med rundkørslerne - kun med dem der bruger dem. Flersporede (2,3,4) er geniale for trafikafviklingen. Men selvfølgelig skal man forstå at bruge dem. F.eks ikke blive i højre spor hvis man skal videre end første afkørsel.
I det mindste laves der i Danmark endnu ikke monstre som The Swindon Magic Roundabout ...
Ja. Sammen med den nye højresvingsrampe når man kommer sydfra, er toppen taget af belastningen. Men det må stadig ikke være rart at komme der for første gang.godt vi har fået den nye rampe 70a - Rødekro
Det er jeg ikke sikker på at jeg er enig i. En god tosporet må alt andet lige have større kapacitet end en ensporet. Er der nogen der kender nogen forskningsrapporter?Alle disse flersporede rundkørsler er misfostre som er i modstrid med hele grundideen i en rundkørse
Rundkørslen i Frederiksværk kandiderer nok til førstepladsen over farlige rundkørsler - det er nervepirrende at krydse den:Og rundkørlser med for kort afstand mellem udkørsler.
Hvis man f.eks. kommer fra Nørregade og skal videre af Helsingevej, så skal man krydse ind over den bane hvor den hvide varebil risikerer at køre frem, fordi han tror han er i en sikker bane, og den grå bil ved siden af skjuler for udsynet.
Og den modsatte vej er direkte farlig, da hajtænderne på Hundestedvejen er trukket for langt tilbage.
flersporede rundkørsler er en total misforståelse.
Og rundkørlser med for kort afstand mellem udkørsler. Læg mærke til hvordan de to varevogne skærer ind over afstribningerne. Ligeledes er det af en eller anden grund nærmest umuligt at komme relementeret lige igennem (161-161) fra venstre (vest) - det fremgår nok ikke af klippet, men skal opleves.
Eller hvad med denne ensporede?
Se f.eks de her misfostre ved E45 Aabenraa N. På en eller anden måde glider det. Intil der kommer nogen som ikke har været der før midt i myldretiden.
MK - godt vi har fået den nye rampe 70a - Rødekro
Bilisterne kunne alligevel ikke finde ud af at bruge rundkørslerne på Aabenraa N
Faktisk et rigtigt godt eksempel på hvorfor flersporede rundkørsler er en total misforståelse.<a href="https://goo.gl/maps/UVmUDTKEUeqr1V6y8">https://goo.gl/maps/UVmUDTKEUeqr…;
Kommer man fra Løgumklostervej og skal videre ad Kometvej, så skal man foretage baneskift ind over den trafik der kommer fra motorvejen, inden for 2-3 vognbanelængder.
Uden at have været der vil jeg gætte på der er mange voldsomme opbremsninger inde i rundkørslen - og når det så er parret med at folk jo som regel glemmer at fylde blinklysvæske på, så skal det da nok gå galt.
Alle disse flersporede rundkørsler er misfostre som er i modstrid med hele grundideen i en rundkørsel.
Rundkørsler er trafikingeniørernes legeplads. Se f.eks de her misfostre ved E45 Aabenraa N. På en eller anden måde glider det. Intil der kommer nogen som ikke har været der før midt i myldretiden. Især afkørslen fra motorvejen, som har hajtænder, men samtidigt er skærmet fra anden trafik, giver tit kø langt ud ad rampen.
Interessant! Hvordan benævnes fænomenet så?Ordet rundkørsel eksisterer slet ikke i færdselsloven.
Ordet rundkørsel eksisterer slet ikke i færdselsloven.
Og det er problematisk. Ihvertfald i forhold til tosporede rundkørsler. For de er da helt sikkert ikke at betragte som en cirkulær vej med sideveje.
Ordet rundkørsel eksisterer slet ikke i færdselsloven.
Øh! Nå?
Hvis der ikke er "hajtænder" eller anden angivelse af vigepligt, så må der være højrevigepligt ligesom i alle andre kryds. Heldigvis tror jeg ikke man finder mange rundkørsler uden ubetinget vigepligt. Med højrevigepligten kan man få fyldt rundkørslen op, og så går det hele i baglås :-)
Ganske god beskrivelse på Wikipedia - https://da.wikipedia.org/wiki/Rundk%C3%B8rsel, også af at rundkørslerne faktisk havde højrevigepligt i "gamle dage", før vi indførte brugen af ubetinget vigepligt herhjemme.
Alle rundkørsler er jo bare et rundt vejstykke med en del sideveje fra højre, som man principielt har højrevigepligt for.
Hvis det var en stor rundkørsel, så kunne man vel parkere mellem sidevejene. ( Stjernepladsen i Paris)
I midten af Femvejen er der opstillet et mindesmærke for Bernstroff (så vidt jeg husker)
Der er mindetekst og en brolægning man kan stå på mens man læser.
Det må antages at det i hvert fald på opstillingstidspunktet var lovligt og sikkert at gå derud!
Der køre ikke umiddelbart mange busser den vej. Dog er der en del anden tung trafik. ?
politiassistenten siger der ingen regler er. Men mon ikke campingvagterne er af en anden holdning.
- flot billede! :)Måske og en smule risikabelt
Ja, dét kunne være hyggeligt. ;-) Måske og en smule risikabelt.https://www.tv2lorry.dk/files/styles/16_9_large_2x/public/media/2019/26/bus2_0.jpg?itok=17GtsHOgMå man også campere der?
Må man også campere der?
Han har nemlig stået i en rundkørsel siden august; https://skanderborg.lokalavisen.dk/nyheder/2019-11-14/-Walther-f%C3%A5r-lov-at-blive-i-rundk%C3%B8rsel-6509479.html