Spørg Fagfolket: Er kapsler med fiskeolie lige så nyttige som fisk?
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Spørg Fagfolket: Er kapsler med fiskeolie lige så nyttige som fisk?

Illustration: Bigstock/STILLFX

Vores læser Mads Nyvold har spurgt:

Mange undersøgelser har påvist, at vi spiser for lidt fisk med deraf misset indtag af bl.a. omega-3-fedtsyrer. Mange prøver at veje op for dette ved at spise fiskeolie i pilleform.

Jeg læste dog for cirka et år siden i resuméet af en undersøgelse, publiceret i New England Journal of Medicine, at effekten af fiskeolier var tvivlsom og ikke tilstrækkeligt dokumenteret.

Jeg vil derfor gerne høre: Er fiskeoliepiller gavnlige? Altså - optager kroppen omega-3 på samme vis, som hvis man spiste en fisk?

Læs også: Forsker og kok: Vi skal spise flere blæksprutter her nordpå

Charlotte Jacobsen, professor på DTU Fødevareinstituttet, svarer:

Det er korrekt, at der på det seneste har været en række studier, som ikke har kunnet påvise en effekt af fiskeolier på hjertekarsygdomme.

I et nyligt studie i præcis New England Journal of Medicine indgik der over 25.000 raske deltagere, hvoraf ca. halvdelen spiste 1 g fiskeolie pr dag, mens den anden halvdel fik en placebo-olie.

Målet med studiet var at undersøge den forebyggende effekt af fiskeolie i forhold til hjertekarsygdomme og cancer hos raske deltagere, som endnu ikke var diagnosticeret med nogle af disse sygdomme.

De deltagere, der spiste fiskeolie, indtog i alt 840 mg marine omega-3-fedtsyrer pr. dag. I dette studie var der overordnet set ikke færre, der udviklede hjertekarsygdomme eller cancer blandt dem, der spiste fiskeolie, end blandt dem der ikke gjorde det.

Læs også: Forskning: Fiskeolie under graviditet mindsker risiko for børneastma markant

Andre studier viser fordele

Blandt de sorte deltagere i undersøgelsen observerede man dog en gavnlig effekt af fiskeolien i forhold til at forhindre udvikling af hjertekarsygdomme. Man ved endnu ikke, hvorfor der var denne forskel på sorte og hvide.

Der er dog også andre helt nye studier, som har vist en gavnlig effekt af højkoncentreret omega-3-tilskud, som blev givet til patienter, som allerede var diagnosticeret med hjertekarsygdom.

F.eks. viste REDUCE-IT-studiet en 25 % risikoreduktion ved indtag af 4 g/dag af dette højkoncentrerede omega-3-produkt.

I dette studie indtog deltagerne altså langt større mængder af specielt den ene af de to marine omega-3-fedtsyrer, nemlig EPA, end i det føromtalte studie i New England Journal of Medicine.

I nogle af de tidligere studier med patienter, som allerede var diagnosticeret med hjertekarsygdom, blev der også observeret en risikoreduktion efter indtag af omega-3-fedtsyrer.

Læs også: Canadiere: Banebrydende dansk forskning om omega 3-velsignelser er forkert

Fisk er stadig bedre

Det har været foreslået, at den manglende effekt af omega-3-fedtsyrerne på hjertekarsygdomme, som er observeret i nogle af de seneste studier, kan skyldes, at deltagerne i disse studier allerede har været i behandling med statiner for deres hjertekarsygdom, hvorfor det er svært at se en effekt af omega-3-fedtsyrerne.

Det er også vigtigt at bemærke, at marine omega-3-fedtsyrer (især DHA) spiller en vigtig rolle i forhold til vores mentale sundhed og synsevne, da de er vigtige komponenter i cellemembranerne i hjerne, centralnervesystemet og øjne.

Derfor er det nødvendigt, at vi indtager tilstrækkelige mængder omega-3-fedtsyrer, så hjerne og syn kan fungere normalt.

Kroppen er i stand til at optage disse fedtsyrer, uanset om vi spiser dem i form af fisk eller fiskeoliekapsler.

Det er dog alligevel bedst at spise fisk frem for fiskeoliepiller. Dette skyldes, at fisk også er rige på andre sundhedsgavnlige stoffer så som D-vitamin, jod, selen samt gode proteiner.

Men for de mennesker, som af den ene eller anden grund ikke spiser tilstrækkeligt med fisk, kan fiskeolietilskud være et godt alternativ til at få de marine omega-3-fedtsyrer EPA og DHA.

Spørg fagfolket

Du kan spørge om alt inden for teknologi og naturvidenskab. Redaktionen udvælger indsendte spørgsmål og finder den bedste ekspert til at svare – eller sender spørgsmålet videre til vores kloge læsere. Klik her for at stille dit spørgsmål til fagfolket.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg er sikker på at ordet er brugt i den oprindelige neutrale betydning; man kan f.eks. tænke sig at mennesker med meget mørk hud ikke danner så meget d-vitamin i huden når de befinder sig i områder hvor der ikke er så meget sollys eksempelvis New England.
Dette er dog kun et gæt fra min side.

  • 4
  • 0

Jeg så en udsendelse om produktion af fiskeolie og piller. Det var ikke appetitligt skal jeg hilse og sige. Måske er det sundt, men man skulle ikke åbne kapslerne før indtagelsen.
Måske det var lidt farvet, men jeg hører gerne fra andre med kendskab til sagerne.

  • 3
  • 2

Det er dog alligevel bedst at spise fisk frem for fiskeoliepiller. Dette skyldes, at fisk også er rige på andre sundhedsgavnlige stoffer så som D-vitamin, jod, selen samt gode proteiner

Men hvis man får optimale mængder D-vitamin, jod, selen og protein via fx vitaminpiller og proteintilskud, er de rjo ingen grund til at spise fisk. Fisk må også alt andet lige give et større indtag af skadelige stoffer som fx tungmetaller.

For slet ikke at tale om den offeromkostning, man lider ved at købe fisk - det er dyrt.

  • 1
  • 1

Der findes algebaserede tilskud. Dyrket i tank, så uden fiskeoliens ulemper. EPIC viste generelt ingen sundhedseffekter af fisk, undtagen for DK. Her var der en svagt uformet sammenhæng hvor 40g om dagen var optimalt, men over 100g gav øget risiko for tidlig død. Kroppen kan også konvertere kortkædet omega 3 fra planter til de langkædede omega 3 fedtsyrer som findes i fisk. Konverteringsraten afhænger af behovet.

  • 1
  • 1

Ikke en fyldestgørende artikel da det ikke bliver oplyst hvor stort indtaget er af kapsler.
Andre undersøgelser viser, at for at opnå det optimale indtag af Omega 3/6 skal indtages ret mange kapsler, hvorfor indtagelse af ren fiskeolie er væsentlig bedre og har en gavnlig virkning. I øvrigt kan man opnå det samme ved at spise en dåse makrel i tomat (med mayonnaise) iflg. Martin kreutzer - læs hans bog 'Velsmurt'.

  • 0
  • 1

Det er lidt vattet i et teknisk forum at skrive "flere studier viser". Sådan et statement hører hjemme i en politiker tale, fake news blog eller lignende. Fakta på tak!

  • 4
  • 0

Kapselolie er et højt processet produkt - udvundet og raffineret, og måske tilmed koncentreret. Tro ikke at man giver kroppen samme stof som ved at spise fisk.
Nogle eksempler:
Ikke-koncentreret olie er typisk udvundet fra såkaldt industri fisk hvor hovedproduktet er melet. Olien kan, afhængig af producenten, have været "langt omkring" førend den ligger i kapslen. Oftest sker en kendelig oxidation undervejs. Procesvejen omfatter en raffinering der af procesmæssige årsager fjerner phospholipider (som af andre markedsføres som kosttilskud, feks krill olie) men også danner transfedtsyrer og andre artefakter i kendelige mængder. Raffineringsmetoden omfatter typisk også en "reduktion" af oxidationsprodukter, dog ved en blanding af separation og reaktion - til andre stoffer som ikke identificeres som oxidationsprodukter. På trods heraf er smagen typisk så elendig at indkapsling er nødvendig - evt bruges en maskering med stærk flavour som citrus eller lakrids.
Koncentrater består oftest af EthylEstre EE, hvor fedtsyrerne FA er forestret til ethanol, mens original fiskeolie langt hovedsageligt er triglycerider TAG. Oprindeligt TAG er som led i koncentreringen omdannet til EE som kan fraktioneres ved destillation, men har mindre "bioavailability".
Der findes et mindre udbud af koncentrater hvor EE er "tilbageført" til glycerid form, men er i så fald en blanding af mono-, di-, og tri.
Idet en betingelse for at fiske-TAG (gælder ikke kortkædede FA) optages i kroppen er hydrolyse af FA i 1- og 3-position til MAG og FFA, så har den interne fordeling af FA på glyceridets 3 positioner indflydelse på MAG sammensætningen. Og rekombineringen fra EE giver en anderledes MAG-fordeling end den originale.
Proces artefakter som feks trans-fedtsyrer dannes i kendelige mængder grundet at reaktiviteten af EPA og DHA (hhv 5 og 6 umættede bindinger, alle naturligt forekommende i cis) er hundredfold større end feks oliesyre (kun een umættet binding) - selvom raffineringsprocessen typisk er noget mildere. Der forskes stadig i akkurat bestemmelse af de adskillige trans-analoger der "tilhører" EPA / DHA.
Helt sikkert er det at det er mest sikkert at spise "uprocesset" - vores gener er stort set ikke udvalgt til at håndtere termiske artefakter i føden.

  • 1
  • 0

Nogen anbefaler fiskeolie + ingefær mod gigtsmerter

Min veninde, som er hårdere ramt, og jeg, har gennem nogle måneder forsøgt med et afkog af ingefær og gurkemejerod mod gigtsmerter.
Jeg tror der indnu ikke er indtruffet nogen reaktion, udover hvad der kan tillægges placebo.
Vi er dog enige om, at give det chancen endnu nogle måneder.

Lige siden jeg var barn, har jeg holdt meget af marinerede sild, og fik det flere gange om ugen. - Jeg spiser stadig ofte sild eller makrel.
Desuden kom min mormor ofte og påstod jeg så bleg ud, og derfor fik jeg stukket en skefuld torskelevertran i munden.
Mmmmm!

  • 0
  • 1