Spørg Fagfolket: Hvornår skal jeg vælge 5 GHz-tilslutningen på mit netværk?

Plus14. december 2022 kl. 18:1816
Spørg Fagfolket: Hvornår skal jeg vælge 5 GHz-tilslutningen på mit netværk?
Illustration: Bigstock/Mino.
En læser undrer sig over de to valgmuligheder, der figurerer, når han går på wifi. En 'almindelig' og en 5GHz. TDC NET forklarer forskellen.
Artiklen er ældre end 30 dage

Vores læser Steffen har skrevet til os:

Jeg har installeret fibernet i min bolig (og også i sommerhuset). Når de forskellige enheder skal tilsluttes, f. eks. pc, mobil, tv, Chromecast og repeater til routeren, viser der sig i oversigten over netværk to valgmuligheder for tilslutning.

Den ene hedder Fibernet xyz..., den anden hedder det samme, altså xyz.., men med tilføjelsen 5 GHz.

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
16 kommentarer.  Hop til debatten

Fortsæt din læsning

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
16
17. december 2022 kl. 19:56

Det som bedst når max hastighed, er de speed-tests der findes på nettet. Specielt den, som er indbygget i routeren giver en stor hastighed

Jeg er ikke helt sikker på hvad du downloader, men du rammer nok ikke høj hastighed ved at downloade filer på under 1 Gb, ej heller vil det være gavnligt med højere forbindelse når det kommer til køer, accesstider til hjemmesider eller downloads af pdf filer i mindre skala... Jeg har endnu til gode at finde en server der ikke kan bruge 1gbits upload (altså ca. 125 MB/s i reel download), det er nærmere udstyret der sætter begrænsningen - her tænker jeg router og computer, da jeg kører kabel på næsten alt.

Hvis din speedtest er meget hurtigere på din router (meget naturligt) er det din forbindelseshastighed, den kan du opnå overalt i dit hjem, hvis du har fornuftigt udstyr og mindre indsigt i netværksopsætning.

Ventetider på hjemmesider (specielt de offentlige) har intet med hastigheder på netværket at gøre ..

15
17. december 2022 kl. 03:05

Nej det er der ikke. Det er latency, mikrobursts og små buffere der er årsagen til at det er svært at opnå fuld hastighed på 10 Gbps. Der findes rigtig nok nogle af de helt store indholdsnetværk der justere "per kanal" men det er ikke almindeligt derudover.</p>
<p>Det med mange kunder vil kun medføre lavere hastighed i spidsbelastning og kun hvis udbyderen har dimensioneret således at trafikken rammer 100% (generelt en dårlig ide). Er en server med 25 Gbps netkort 50% belastet, så er der mere end 10 Gbps i overskud til én højhastighedskunde der tilfældigvis skulle starte en download der. Samtidigheden er lav for meget høje hastigheder, hjulpet af at downloadtiden er kort.

Jeg tror der kan være flere årsager til de langsomme tider. Når jeg downloader filer fra Internettet, så er der stor forskel på download hastighed ved serverne, og jeg syntes det er meget sjældent at der nås max hastighed. Generalt syntes jeg der er mange sløve servere - ved nogle sættes man endda i kø i 20 - 30 minutter! Her den anden dag skulle jeg aflæse min gasmåler. Der måtte jeg vente 40 minutter foran computeren i kø. Det som bedst når max hastighed, er de speed-tests der findes på nettet. Specielt den, som er indbygget i routeren giver en stor hastighed.

14
16. december 2022 kl. 11:35

Ja, men de skal deles over 1000 kunder, og så bliver det 1 megabyte/sek til hver. Ofte er sat en grænse på serveren per kanal på ca. 1-2 megabyte per sek.

Nej det er der ikke. Det er latency, mikrobursts og små buffere der er årsagen til at det er svært at opnå fuld hastighed på 10 Gbps. Der findes rigtig nok nogle af de helt store indholdsnetværk der justere "per kanal" men det er ikke almindeligt derudover.

Det med mange kunder vil kun medføre lavere hastighed i spidsbelastning og kun hvis udbyderen har dimensioneret således at trafikken rammer 100% (generelt en dårlig ide). Er en server med 25 Gbps netkort 50% belastet, så er der mere end 10 Gbps i overskud til én højhastighedskunde der tilfældigvis skulle starte en download der. Samtidigheden er lav for meget høje hastigheder, hjulpet af at downloadtiden er kort.

13
16. december 2022 kl. 11:28

Du skriver så meget vrøvl, Jens. 1 megabyte/sek giver ikke meget 4k streaming.

Jeg må indrømme at jeg ikke tænkte at 1000/1000 Mbs var særligt udbredt blandt private, hvorfor internetforbindelsen i mit hoved ville være flaskehalsen på et Gbs hjemmenetværk. Det skyldes at jeg selv sidder på en halvsløv arbejdsgiverbetalt forbindelse på 50/50. Det har hidtil fungeret ok. Men efter at jeg er begyndt at VR-cloudgame (Plutosphere hvis du er nysgerrig) er det simpelt hen for lidt. Det kan lige slæbe an når der ikke er andre, som bruger nettet. Men hvis der er nogen andre som laver noget, så går det helt i knæ. Det ene device kunne sagtens æde en 200 Mbs forbindelse alene.

12
16. december 2022 kl. 10:06

Servere, der har væsentligt data at overføre, har typisk mindst 10 Gbps netkort. 25/40/100 Gbps er også ved at være almindeligt.

Ja, men de skal deles over 1000 kunder, og så bliver det 1 megabyte/sek til hver. Ofte er sat en grænse på serveren per kanal på ca. 1-2 megabyte per sek. Har du mange ting du laver samtidigt, får du sikkert noget ud af de store hastigheder. F.eks. vil de være til gavn for virksomheder, med mange der bruger internet samtidigt. Men, er der kun en bruger, vil en stor hastighed sjældent kunne bruges fuldt.

8
15. december 2022 kl. 09:08

[2] Hastigheden på fiberforbindelsen er nok alligevel begrænsende. Men routeren kan håndtere mange flere devices uden at kløjs i det på 5 GHz. Og den interne hastighed devices imellem er langt højere.

Enig i at det ikke er besvaret synderligt godt, særligt når folk stadigvæk ikke helt ser forskellen mellem 5g (5. Generation mobilnetværk ) og 5GHz WiFi og at der mangler 1)forklaring for at netværk kan dele SSID og at 2) WiFi 6 dualband routere (plus nogle enkelte tidligere) som regel broadcaster samme netværk på tværs af frekvenser per standard...

Jeg vil dog lige pointere, at Fiber (1000/1000) vil ikke være begrænsende, med mindre du har investeret relativt heftigt i netværksudstyr, der kan klare mere end 1gbits - det vil på trådløse netværk altid være din hardware, der er begrænsende, endda meget i de fleste tilfælde. Der er ikke umiddelbar forskel på håndteringen af enheder på de forskellige netværk, det er i højere grad routeren, der begrænser mængden af enheder - dog sagt, at hvis man har en dårlig dækning i hjemmet, så kan det selvfølgelig være begrænsende, men hvis begge netværk har god dækning er det routeren der begrænser.

7
15. december 2022 kl. 08:47

Jeg synes ikke svaret var skarpt nok.

-1- 5G mobiltelefoni har intet med wifi at gøre. Se helt bort fra det i forbindelse med valg af wifi. [1] Det er uheldigt at navnene minder om hinanden.

-2- 5 GHz og 2,4 GHz er forskellige radiofrekevenser. 2,4 GHz trænger bedre igennem mure og lofter. Men med 5 GHz kan man opnå (meget) højere hastighed. [2]

-3- Vælg 5 GHz netværket til alle dine enheder. Hvis der er nogle enkelte, langt fra routeren, som har dårlig dækning eller oplever ustabil dækning rykker du dem over på 2,4 GHz netværket. [3]

-4- Internt betragter routeren dem begge som det samme netværk, så din pc på 5 GHz kan f.eks. godt caste til din gamle chromecast, som kun har 2,4 GHz.


[1] Bortset fra hvis routeren tilgår internet via 5G istedet for fiber. Men det betyder ikke noget for dit valg af wifi.

[2] Hastigheden på fiberforbindelsen er nok alligevel begrænsende. Men routeren kan håndtere mange flere devices uden at kløjs i det på 5 GHz. Og den interne hastighed devices imellem er langt højere.

[3] Hvis 2,4 GHz heller ikke virker tilstrækkeligt godt, så køb et routersæt med mesh-enheder, som sømløst udvider netværket til de dele af huset, som har dårlig dækning.

6
15. december 2022 kl. 08:31

Til alle ovenfor - tak for afklaringerne. :-)

5
14. december 2022 kl. 23:47

Jeg syntes 5G betegnelsen er meget forvidrende, fordi det både bruges til 5G-WIFI og 5G-NR. Og det fremgår ikke altid tydeligt, af routernes specs, hvilken 5G der er tale om. Nogle routere understøtter 2G, 3G, 4G, 4G+ og 5G - ja, men det er altså wifi-5G.

4
14. december 2022 kl. 22:57

Man burde med fordel kalde både 2,4GHz og 5GHz navnene (ssid) for det samme - og med samme kodeord via WPA2-PSK (PSK=pre-shared-key ca.= kodeord).

Så burde router/klient selv vælge bånd, hvis host udstyrets (PC, smartphone...) software er smart nok til at vælge det "bedste".

Med wi-fi6 og senere med wi-fi7 kan router og host anvende alle tilgængelige bånd samtidigt til alle forbindelser mellem router og klienter.

Wi-fi6:https://da.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11ax-2021

Wi-fi7:https://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11be

3
14. december 2022 kl. 21:32

Det kan sagtens forekomme, hvis man altså har sat to forskellige passwords selv - de fleste moderne routere/access points kører dog ikke med to enkeltstående netværk som standard .

De fleste enheder er ret gode til at vælge bedste tilgængelige net, hvis de to bånd deler SSID, så det burde nok være standard.

De fleste der sætter hjemmenetværk op bruger billige routere og access points (eller endnu værre endnu wifi extendere) så det er langt fra alle der har udstyr, der kan selv kan administrere de to netværk som et - men ellers enig og godt udstyr klarer som regel opgaven fornemt.

Noget hardware, som f.eks. mange robotstøvsugere, fungerer dog fortsat ikke på 5Gz og kan derfor kun bruge 2.4Gz ..

2
14. december 2022 kl. 19:47

De fleste routere kan du logge ind på og rette opsætning. Min erfaring er, at i dag har 5 GHz næsten lige så lang rækkevidde som 2.4. Men det er et problem når folk ikke forstår forskellen og sætter deres streaming og gaming device på 2.4, det går ikke særligt hurtigt, når de nu har brugt penge på en 1 Gbps forbindelse.

De fleste enheder er ret gode til at vælge bedste tilgængelige net, hvis de to bånd deler SSID, så det burde nok være standard.

1
14. december 2022 kl. 19:29

Kan man komme ud for at der er 2 forskellige password til de to bånd? Jeg mindes at have haft problemer med login på et tidspunkt men kan pt. ikke udføre et forsøg. Hvis man kan, kan man så også rette i opsætning på router?