

Vores læser Jørgen Pedersen har spurgt:
Hvorfor er Frederikssundbroen lavet med et sving?
Det må da alt andet lige være både billigere og nemmere at lave den lige.
Læs også: Spørg Scientariet: Skal man demontere hele Storebæltsbroen for at udskifte bærekablerne?
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Så ville man få et "knæk" på motortrafikvejen, som det fremgård af artiklen, så er der ikke plads til en overgangskurve på vestsiden. Da man udstykkede sommerhusene på Tørslev Hage afsatte man plads til en fjordforbindelse, selv om man næppe forestillede sig at det skulle være en 4-sporet motortrafikvej.Men hvorfor er selve broen krum? Man kunne jo forbinde de 2 brohoveder med en lige linie og opnå det sammme,
Den nye Storstrømsbro bliver også krum, til gengæld slipper man for S-kurven på Masnedø. På Falster kommer jernbanen iland i en 200 km/t kurve, hvor den gamle var konstrueret til 100 km/t.
Vestbroen over Storebælt og Øresundsbroen krummer begge. Det er ikke noget stort problem med nutidigt landmålings- og CAD-teknik.
Men hvorfor er selve broen krum? Man kunne jo forbinde de 2 brohoveder med en lige linie og opnå det sammme, og imødekomme de hensyn som bliver beskrevet nødvendige. Er det ikke ikke primært et æstetisk hensyn at broen krummer?