Spørg Fagfolket: Hvorfor skal øen i midten af rundkørslen være så høj?
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Spørg Fagfolket: Hvorfor skal øen i midten af rundkørslen være så høj?

Illustration: Vejdirektoratet

Vores læser Ole Lassen spørger:

Jeg har kørt bil i mange steder i verden, ikke mindst i vores nabolande, og i de fleste lande har man gode oversigtsforhold i rundkørsler. Men ikke i Danmark.

Her er det åbenbart meget vigtigt, at man ikke kan se den øvrige, især modkørende, trafik, idet øen i midten bygges så højt, at man ikke kan se hen over den. Hvorfor? Hvad er det, vi har fået øje på, som de ikke har opdaget i resten af verden?

Jeg kan godt forstå, at man vil forhindre den sjældne, enlige spritter lørdag nat i at køre lige igennem, men det kunne vel klares med et lag sø- eller kampsten (ud over et skilt med en pil, der viser mod højre).

Men derudover: Hvorfor er det egentlig, at »det er vigtigt, at øen er høj,« som jeg har kunnet Google mig frem til? Resten af verden synes ikke at tillægge det samme betydning.

Læs også: Spørg Fagfolket: Hvorfor kan man ikke lave mere synlige vejstriber?

Winnie Hansen, fagkoordinator i Vejdirektoratet, svarer:

Vi fik i 2014 lavet en stor analyse af 332 rundkørsler, som havde været under ombygning for at se, hvilken betydning det fik for trafiksikkerheden.

Det var meget tydeligt, at hvis højden i midten af rundkørslen var over to meter, så var det langt mere sikkert end andre udformninger. Ulykkesfrekvensen var signifikant lavere i de høje rundkørsler, og det behøver ikke at være deciderede høje af jord, det kan også være høj beplantning. Dog skal man selvfølgelig være påpasselig med, at beplantningen ikke stikker ud og tager oversigten for andre trafikanter, man har vigepligten for.

Årsagen er, at den høje midte bryder gennemsynet, altså at man ikke kan se om på den anden side og derved mister fornemmelsen for, hvor man skal stoppe. Når man ikke kan se hele vejens forløb, bliver man opmærksom på, at man har vigepligt, og så sætter man automatisk hastigheden ned.

Læs også: Spørg Fagfolket: Hvilken indvirkning har vinden på udbredelsen af lydsignaler?

Tilpasser dem lokale forhold

Jeg har også selv set mange flade rundkørsler i Sydeuropa, og i Danmark lavede vi også flade rundkørsler, da vi startede med dem. Men det har siden vist sig, at nogen så ikke kan se, at det er en rundkørsel eller de afmærkninger, vi har lavet – og det er altså ikke kun unge, fulde mænd, der ikke ser dem.

Når man kommer kørende mod en flad rundkørsel om aftenen og f.eks. kan se vejbelysningen omme på den anden side af rundkørslen, så vil lyset danne en slags ledelinje, som man kommer til at køre efter – og misser måske, at der er noget i midten.

Vi har siden ombygget flere rundkørsler, så de er blevet højere, primært de steder, hvor en række ulykkers karakter indikerede, at det var rundkørslens udformning, der var et problem. Nu sker der generelt ikke så mange ulykker i rundkørsler, men det kan se på de lange strækninger, hvor bilerne kan nå høje hastigheder.

Når vi laver nye rundkørsler, sørger vi derfor som regel for at have høje planter i midten, men den endelige udformning afhænger af de lokale forhold, og hvad der vil passe bedst ind. Ud over udseendet kan der være flere hensyn at tage, måske skal der kunne komme en vindmølletransporter rundt.

Læs evt. selv mere i Trafitecs store analyse om rundkørslerne her:

Spørg fagfolket

Du kan spørge om alt inden for teknologi og naturvidenskab. Redaktionen udvælger indsendte spørgsmål og finder den bedste ekspert til at svare – eller sender spørgsmålet videre til vores kloge læsere. Klik her for at stille dit spørgsmål til fagfolket.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Sammenligningen med udlandet halter lidt: der er usvigelig ubetinget vigepligt i en dansk rundkørsel. I Sydeuropa og Frankrig (hvor jeg bor) er der altid højrevigepligt, med det formål at vride en maximal trafikmængde gennem rundkørsler hvor ingen nogensinde kommer helt til standsning. I sidstnævnte model skal man naturligvis have fuld oversigt.

  • 3
  • 4

For mange år siden kørte min far Taxi og foran ham kørte en bil.
Da de nåede frem til rundkørslen kørte bilen direkte ind i jord volden og ende på toppen af den ( den var ikke så høj ) og der holdt bilen så pænt oppe på den lille forhøjning.

Ud steg 4 personer alle klædt pænt på til fest, og damerne gik så derfra i højhælede sko med mudder helt op til anklerne ha ha.
Ingen kom til skade. ;-)

  • 6
  • 0

Sammenligningen med udlandet halter lidt: der er usvigelig ubetinget vigepligt i en dansk rundkørsel. I Sydeuropa og Frankrig (hvor jeg bor) er der altid højrevigepligt, med det formål at vride en maximal trafikmængde gennem rundkørsler hvor ingen nogensinde kommer helt til standsning. I sidstnævnte model skal man naturligvis have fuld oversigt.

I DK var der også højrevigepligt i rundkørsler indtil omkring 1980. Det havde den uheldige virkning, at rundkørslerne blev "selvfyldende", hvorefter trafikken gik i stå. Derfor blev de fleste danske rundkørsler erstattet med lyskryds op gennem 1960erne. De sidste 30 år er det gået den anden vej, hvor rundkørslerne er blevet til trafikplanlæggernes yndlingsløsning.

Da jeg flyttede til Sydtyskland for omkring 20 år siden var rundkørsler stort set ukendte, og ingen anede hvordan man skulle forholde sig når man kom til en.
Siden da er de skudt op som paddehatte overalt (men folk forstår stadig ikke hvordan man bruger dem).

  • 18
  • 0

Peder - det oplevede man også på førstedagen, da rundkørslen på Rute11 ved Bredebro åbnede. Synderen var en kørelærer der ellers havde kørt der i 40-50 år ...

Jeg tror ikke, at jeg har oplevet en eneste nyanlagt rundkørsel med høj i midten, hvor der ikke har været en par hjulspor henover :) Det interessante har altid været, om de gik hele vejen.

Og da der var højrevigepligt, så sandede rundkørslerne altid til. Med ubetinget vigepligt så er det tilkørselsvejene, der sander til, men det låser så ikke rundkørslen (helt). Isterødvejen ved golfbanen (https://www.google.dk/maps/@55.8819894,12....) er desværre et eksempel på at en rundkørsel, stadig kan sande til om morgenen.

Mvh Bjørn

  • 6
  • 0

Ishøj Stationsvej startede med 80 km (har aldrig tilaldt 90-100 som andre steder ) til trods for at den er indrettet med bred midterrabat 2 spor i hver retning. Så blev hastigheden sænket til 70 km/h og til sidst kom der disse store og høje chikaner.
Nu er der tilladt 100 km/h på Odden vejen der ikke har bred midterrabat og ikke mere end et smalt spor - trafikplanlæggerne bruger vist ikke regler: men mavefornemmelser og lokale patrioter??

  • 2
  • 9

"Når man kommer kørende mod en flad rundkørsel om aftenen og f.eks. kan se vejbelysningen omme på den anden side af rundkørslen, så vil lyset danne en slags ledelinje, som man kommer til at køre efter – og misser måske, at der er noget i midten."

Kunne man så ikke bare sætte noget belysning i rundkørslen til at "bryde ledelinjen"?

  • 3
  • 5

Ishøj Stationsvej startede med 80 km (har aldrig tilaldt 90-100 som andre steder ) til trods for at den er indrettet med bred midterrabat 2 spor i hver retning. Så blev hastigheden sænket til 70 km/h og til sidst kom der disse store og høje chikaner.

Rundkørslerne blev etableret ifm. at indkørslen til Bilka blev flyttet til Ishøj Stationsvej.
De gør det også muligt at komme fra Køgevej og køre ind til Bilka, uden at krydse Ishøj Stationsvej.

  • 2
  • 0

Jeg har selv tænkt, at formålet kunne være at undgå at friske, unge (mænd) blev fristet til at køre den forkerte vej rundt i rundkørslen. Sådan bare for sjov, hvis man kan se, at der ikke er modkørende trafik på den anden side af rundkørslen.

  • 6
  • 2

I Frankrig står der altid: vous avez ne pas le prioritet
Jeg opfatter det som almindelig højrevigepligt for at give mulighed for at trafikanterne kan komme ind i rundkørslen. I modsætning til nationalvejen hvor der er prioritet, altså forkørselsret nærmest som vores ubetingede vigepligt (hvilket sparer hajtænderne). Samtidig opfattes rundkørsler som ensrettede vejstykker.

Da jeg begyndte at køre i bil i tresserne i tyskland, så var det meget bemærkelsesværdigt at alle rundkørsler var hurtige at komme gennem i modsætning til her, og jeg fik fortalt at det var fordi reglerne var omvendt af de danske.
Iøvrigt synes jeg at rundkørsler i Frankrig og Tyskland og Italien er meget hurtigere at komme gennem end her, selvom man har ændret vigepligten.

  • 0
  • 3

Iøvrigt synes jeg at rundkørsler i Frankrig og Tyskland og Italien er meget hurtigere at komme gennem end her, selvom man har ændret vigepligten.

Jeg kender dem i Frankrig rimeligt godt og det er helt tydeligt at flowet er meget hurtigere. Jeg tror faktisk de har det ligesom mig selv, at de syntes de er ret sjove at køre rundt i :-)
Der er en meget høj grad af lyst til at det skal afvikles mest effektivt til alles bedste. Man skal bare lige lære ikke at tøve og man kan i god tid tilpasse sin hastighed til indgangen på grund af den gode udsigt.
Selv på e-cykel kan jeg køre ind i rundkørslen og være sikker på at de andre trafikanter kan finde ud af at få det til at fungere. Jeg køre oven i købet ude på midten af kørebanen som var jeg en motorcykel.

  • 1
  • 1

slet ikke hvis de er 2 sporede. Så går det helt galt.

Flersporede rundkørsler er en total misforståelse af selve grundideen med en rundkørsel.

En rundkørsel skal være så stor som muligt, og kun have et spor, så ingen af sidevejene lukkes totalt ude.

Et eksempel på en eklatant fejlkonstrueret rundkørsel er den store dødsdrom i Frederiksværk, hvor der skal laves vognbaneskift tværs over banerne - eksempelvis hvis man kommer fra Frederiksværk og skal til enten til Helsinge eller Liseleje, så er det først livsfarligt overhovedet at prøve at komme ind i dødsdromen, da det er umuligt at læse intentionen af trafikken fra venstre, næste hurdle er at komme ud igen, da man skal mase sig tværs over inderbanen i et vigemæssigt limbo.

Kan vi ikke få et nej til flersporede rundkørsler som et emne i valgkampen.

  • 3
  • 5

Det kræver i hvert fald gode evner i fletteregler OG at der er blinklysvæske på beholderen!

Problemet i Frederiksværk dødsdromen er at der ikke er tale om at flette, men der skal laves vognbaneskift, hvis man skal krydse "rundkørslen" tværs over de to hovedbaner - og det medfører nogle halsbrækkende situationer.

Men klart hvis folk så også blev klar over at de orange lygter på siden af køretøjet ikke kun et til pynt, så ville det hjælpe lidt.

  • 2
  • 2

Et eksempel på en eklatant fejlkonstrueret rundkørsel er den store dødsdrom i Frederiksværk, hvor der skal laves vognbaneskift tværs over banerne - eksempelvis hvis man kommer fra Frederiksværk og skal til enten til Helsinge eller Liseleje, så er det først livsfarligt overhovedet at prøve at komme ind i dødsdromen, da det er umuligt at læse intentionen af trafikken fra venstre, næste hurdle er at komme ud igen, da man skal mase sig tværs over inderbanen i et vigemæssigt limbo.

Er det den på Nørregade/Hillerødvej?

Checked på google sat foto; Jeg kan ikke se den er specielt farlig. Tvært imod har de hjulpet med at markere de baner man skal placere sig i. Med mindre du skal til højre første gang, skal du køre ind fra venstre bane, og blive i midten intil du skal ud. Det er da helt normalt.

Det går selvfølgelig galt for dem der bliver i højre bane og insisterer på at tage hele turen i højre bane. Det har de så blokeret i denne her med spærrefelter.

  • 1
  • 1

Checked på google sat foto; Jeg kan ikke se den er specielt farlig.

Nu er der så ret stor forskel på teori og praksis, hvilket man vil erfare hvis man jævnligt prøver at køre i den.

Hvis man f.eks. kommer fra Nørregade og skal ned mod Vinderød skov, og den hvide bil i højre bane (som har dårligt overblik, pga. den grå i venstre bane) kommer ræsende (hvad trafikken i den dominerende retning ofte gør!) så skal der foretages et vognbaneskift, ind over inderbanen, med deraf følgende hårde opbremsninger, enten af bilen der faktisk er inde i rundkørslen, eller den der maser sig højre om - på den måde går flowet fuldstændig i stå.

Hvis rundkørslen havde været ti gange så stor, så havde det været en anden snak, for så var der plads til at skifte bane, men når den er så lille, så fungerer det slet ikke, da al tværgående trafik skal foretage dobbelt vognbaneskift ind over højrebanen til venstrebanen og ud igen over højrebanen, på et meget kort stræk - det er dybt tåbeligt.

Og så nytter det ikke at teoretisere om at den hvide bil da bare skal holde tilbage - sådan fungerer verden desværre ikke, hvorfor det er utroligt dumt ikke at indtænke dette i designet af en rundkørsel.

  • 0
  • 1

Rundkørsel i Taastrup
Ja den findes stadig og det er livsfarligt at kommer ad Roskildevej fra Taastrup og køre mod Roskilde. Der er 4 vejbaner. Venstre vejbane til Høje Taastrup, 2 vejbaner til Roskilde og højre vejbane til Ikea. Der er skiltet, at de 2 vejbaner i midten er ligeud til Roskilde. Men dagligt kører bilister i højre ligeud bane til venstre i rundkørslen for at komme til Taastrup. Jeg har set mange nær ved ulykker hvor bilisten i venstre ligeud bane er ved at køre ind i idioten i højre ligeud bane, som drejer til venstre. Selv G4S vagter gør det. En del bilister blinker til højre når de skal mod Roskilde for at signalere at de drejer ud af rundkørslen.

  • 1
  • 0

Ja den er håbløs, hvis man står en time i Paris og ser på trafikken rundt om triumfbuen, så undrer man sig over at der kommer så mange biler helskindede igennem det utal af vognbaner. Det går dog hver dag rimeligt. Hvis vi havde en tilsvarende rundkørsel her med samme intensitet, så havde den lignet en stor skrot bunke flere gange om dagen. Forklaring?? Mentalitet??

  • 3
  • 1

Vanvitig konstruktion. Første gang man oplever at få rødt lys midt i rundkørslen. Og på grund af den blokkeret udsigt opdager man dette ganske få meter før stoplinien. Næste gang køre man laaangsomt for ikke at blive overrasket.

  • 2
  • 1

Iøvrigt synes jeg at rundkørsler i Frankrig og Tyskland og Italien er meget hurtigere at komme gennem end her, selvom man har ændret vigepligten.

Min oplevelse er, at den vigtigste grund til, at rundkørsler i udlandet opleves som hurtigere at komme igennem end rundkørsler i DK er, er at rigtig mange rundkørsler i DK er alt for små og snævre.

Jeg kører en del i Portugal, og jeg ved faktisk ikke, om de har samme regler som os, eller de har højrevigepligt. I hvert fald kører alle, som om de har samme regler som os, altså ubetinget vigepligt ved indkørsel i rundkørslen, og det går rigtig fint (undtagen når jeg er på cykel - så er jeg den eneste, som har min sikkerhed i tankerne, men det er en anden historie...).

En anden positiv ting ved Portugisiske rundkørsler er, at de fleste er ualmindeligt smukt dekorerede med figurer, skulpturer, el. lign. i midten i stedet for de åndsforladte jordvolde, som man de fleste steder kun kan svinge sig op til herhjemme.

  • 0
  • 1

På samme måde som i Danmark er der højrevigepligt i Frankrig (ovenikøbet er jeg ret sikker på det er højre forkørselsret, altså 'priorite a droite', alle steder hvor der ikke er hajtænder eller vigepligt skilte ('Cedez la passage')
Derfor betyder 'vous n'aves pas la priorite' ved fremkørsel mod en rundkørsel faktisk det omvendte af det der gives udtryk for mere end et par steder i tråden:
Der er de tilfælde vigepligt ved indkørsel i rundkørselen og IKKE hørevigepligt for trafikken inde i rundkørselen.
'Vous n'avez pas la prioirite' er altså en advarsel mod bare at tonse ind i 'giratoiren' som man ellers gjorde i gamle dage i Frankrig NÅR der ellers er trekant på spidsen.
Heldigvis er Pl. Charles de Gaulle stadig med fuldt fornøjelig højrevigpligt.

Og for at være lige lidt ekstra pernittengrynet er der faktisk ikke nogen regel om der ikke er højrevigepligt i netop rundkørseler her i DK. Hvis man fjernede vigepligtskiltene og hajtænderne ville der, ligesom foriøvrigt i alle andre kryds uanset vejens bredde eller om den er toppen i et t-kryds, være højevigepligt ... noget en del dumper på med luskede prøvesagkyndige til køreprøve.....

mvh Jens

  • 2
  • 0