Spørg Fagfolket: Hvorfor reagerer lyskrydset på min bil, men ikke på min motorcykel?
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Spørg Fagfolket: Hvorfor reagerer lyskrydset på min bil, men ikke på min motorcykel?

Illustration: Bigstock/ktsdesign

Vores læser Povl har spurgt:

Når jeg kører frem til et lyskryds i min bil, så går der et kort stykke tid, og signalet skifter til grøn. Når jeg kører frem til samme kryds på min motorcykel, så skifter signalet ikke til grøn?

Hvad er årsagen til det?

Asbjørn Halskov-Sørensen, projektleder, Teknik og Miljø i Aarhus Kommune, svarer:

Det lyder som en fejl i signalanlægget i mine ører, formentlig en induktionsspole, der ikke virker, som den skal.

Læs også: Spørg Scientariet: Hvorfor har vi stadig dybe, farlige grøfter ved vejen?

Gennem de seneste 30-40 år har de fleste kommuner/vejmyndigheder benyttet sig af induktionsspoler, nedfræset i vejbelægningen, til at detektere trafikken op mod signalanlæg. Spolerne reagerer, når der føres metal henover, og på den måde ved, styreapparatet at der skal skiftes til grønt.

I de seneste 3-5 år er vi begyndt at gå over til radardetektering – nogle steder også videodetektering – som er monteret i lysmasterne og peger ud i den retning, hvor de skal registrere trafikken, der kommer hen mod krydset. Det er der både driftstekniske og økonomiske fordele ved. Samtidig giver radardetekteringen adgang til langt flere data om de ankommende trafikanter, som kan benyttes til bedre at styre signalanlæggene.

Hvor induktionsspolerne udelukkende registrerer, om der er nogen på det pågældende punkt eller ej, registrerer radaren kontinuerligt, hvor trafikanten befinder sig i forhold til stopstregen, hvilken hastighed trafikanten har, hvad den forventede tid til ankomst er (ETA), og hvilken type trafikant der er tale om (cykel, bil, lastbil/bus).

Radarerne anvendes dog endnu kun med en begrænset mængde af den information, der er til rådighed, men der er udvikling i gang på området.

Læs også: Spørg Scientariet: Hvorfor laver man ikke særlige spor til lastbiler?

For lidt metal i motorcyklen?

Men det er jo for så vidt en anden snak. Tilbage til spørgsmålet.

Hvorfor registrerer krydset ikke din motorcykel? Nu har vi ikke informationer om, hvilket kryds der er tale om, men ud fra de teknologier der er mest benyttet, vil jeg som sagt mene, at det er en induktionsspole, der måske er indstillet forkert.

En spoles følsomhed indstilles alt efter, hvilken trafikanttype man vil have til at aktivere spolen. I f.eks. en busbane vil spolen indstilles med en meget lav følsomhed for at sikre, at der skal store mængder metal (en bus) til at aktivere den. På en cykelsti skal spolen være højfølsom for at kunne registrere den relativt lille mængde metal der er i cykler. På almindelige kørespor indstilles spolerne typisk til at kunne reagere på en motorcykel.

Det bedste bud på en forklaring er derfor, at spolen simpelthen ikke er følsom nok til at reagere på din motorcykel, enten fordi den er indstillet forkert, eller fordi din motorcykel indeholder mindre metal end det normale er for en motorcykel.

Spørg fagfolket

Du kan spørge om alt inden for teknologi og naturvidenskab. Redaktionen udvælger indsendte spørgsmål og finder den bedste ekspert til at svare – eller sender spørgsmålet videre til vores kloge læsere. Klik her for at stille dit spørgsmål til fagfolket.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

eller fordi din motorcykel indeholder mindre metal end det normale er for en motorcykel.

Det er især et problem på små lette motorcykler.

Det kan være en stor test af lovlydigheden, når der ikke kommer andre som kan aktivere spolen.

  • 4
  • 0

Hvis du syntes det er tilpas irriterende at holde ved det samme lyskryds hele tiden og vente på grønt lys, så har du her et forslag til hvordan du kan gribe problemet an.

Top 5 Motorcycle Life Hacks video time stamps:
3:27 - Traffic Lights Sensor Hack
https://youtu.be/D3Vwpo_Xbgk?t=204

Jeg har ikke selv prøvet det, da jeg endnu ikke er stødt på problemet selv, men det virker fornuftigt.

  • 2
  • 0

I forbindelse med kørsel på min 250-cc Honda skete det sommetider på tidspunkter, hvor jeg var alene på vejene. En opringning til den ansvarlige i kommunens vejafdeling resulterede altid i et "tak for oplysningen". Næste gang jeg kom til samme lyskryds var spolen blevet justeret, og problemet dermed løst.

  • 3
  • 0

Jeg kører et par ældre MZ motorcykler (95 kg. og 130 kg tør), og jeg er efterhånden ganske vant til at vente på at der kommer en bil og hjælper. Det er et næsten generelt problem, og jeg har erindring om det helt tilbage til jeg købte motorcyklen for 46 år siden. Dengang var der nu ikke ret mange lyskryds, så det hjalp. 'Ring til den ansvarlige' er en god ide, men det hjælper ikke ret meget på vej hjem en tidlig morgenstund fra den anden ende af landet. Mit indtryk er at spolerne sættes og testes med en bil, og så er dert lidt op og ned om om det også virker med en MC. Er der en fodgængerovergang kan den ofte bruges sti, at skifte krydset....

  • 0
  • 0

Det er et generelt problem for induktionsspolerne, særligt fordi mange er lavet før man blev opmærksom på problemet.

Der går en historie om at Vejdirektoratet først blev opmærksom på problemet da en af deres egne ingeniører kørte MC og kunne konstatere at MC'er ikke blev detekteret.

Det sammen kan være et problem for cykler de steder hvor man har lavet detektering til dem.

Typisk kan man se på krydset om den kan detektere cykler og MC ved at spolen er zig-zigger hen over asfalten. Hvorimod en spoler der kun kan detekter biler, typisk blot er en firkant på cirka samme strøelse som en personbil.

  • 2
  • 0

For efterhånden en del år siden fik en kammerat i Esbjerg et bødeforlæg for at køre over for rødt i et kryds der ikke reagerede på hans lille lette MC.

Oftest var krydset ikke et problem da der kom anden trafik der aktiverede det. Men den nat han fik bødeforlæget var der ikke anden trafik

Han tog bøden i retten. Det fik han en aftale med teknisk forvaltning ud af

Hans MC gav et udslag væsenligt under en trædeykel med jernstel og meget langt under en bil. Men så havde da en ny reference at justere kryds efter.

Han endte med at blive dømt for rødkørsel men slap for straf ...

  • 2
  • 0

Jeg løser problemet ved at,

1) sikre mig at der ikke kommer trafik bagfra.
2) Tager cyklen med ud på midten af vejbanen
3) Ruller cyklen frem og tilbage, virker 9/10 gange.

Ellers må man som cyklist gå af cyklen og trykke på fodgænger knappen.

  • 0
  • 0

Foresvæver mig en gang at have læst om amerikanske motorcyklister, der monterede stærke magneter under cyklen, for at sikre et kraftigere udslag.

Om det virker, ved jeg ikke. Jeg ku frygte,at det ville kræve en magnetstørrelse, som vil være alt andet end diskret

  • 0
  • 0

Man kunne måske anvende en 12VDC spole som f.eks. anvendt til magnet ventiler.

Da jeg arbejder med denne type produkter og da vi har en person i virksomheden med motorcykel som oplever tilsvarende problemer, vil vi teste forskelle spoler til næste forår, for at finde nødvendig effekt for spole til at påvirke induktionsspolen i vejen.

Hvis det ikke går i glemmebogen skal jeg nok vende tilbage med med resultater.

  • 0
  • 0

Ellers må man som cyklist gå af cyklen og trykke på fodgænger knappen.

Jeg kan huske det også skete helt tilbage sidst i firserne, når man kom på cykel eller knallert ved nattetide i det lokale provinslyskryds.

Også dengang var løsningen at bruge fodgængerknappen, for det skiftede aldrig hvis der ikke kom trafik.

Men det understreger også, at lyskrydsene bliver brugt tåbeligt - og der kommer flere og flere.

Masser af lyskryds giver kun mening en time eller måske to i døgnet, og resten af tiden er de kun til irritation.

Kan man mon lokke nogle flere af de ansvarlige til at køre noget mere om natten, så de kan komme til at holde for rødt - helt alene "ude i skoven"?

/R

  • 1
  • 0

Om dagen er det normalt ikke et problem at vente på en bil ved et trafikeret vejkryds - men om aftenen og natten, er der måske meget lidt trafik, og kan gå timer, inden der kommer en bil. Er lovligt at køre over for rødt? Hvis et trafiklys ikke fungerer, er der vel ikke mange andre muligheder, og så naturligvis give vejmyndighederne besked.

  • 1
  • 0

Kan nogen forklare, hvordan at en magnet har betydning?

Mit gæt er at en induktionsføler fungerer ved at f.eks. måle en svingningskreds frekvensændring eller tab, og umiddelbart kan jeg ikke se, at en magnet har betydning for disse parametre.

  • 0
  • 3

For mange år siden oplevede jeg problemet i Nordsjælland, om natten ved 3-tiden. Jeg kom til et kryds som på det mest bestemte nægtede at skifte, så efter et par minutter kiggede jeg mig grundigt omkring, og kørte så over for rødt.
Jeg blev med det samme konfronteret med Murphy's lov idet en patruljevogn havde set mig overtræde loven... Den ene betjent var meget opsat på at forære mig et bødeforlæg, men den anden var faktisk med på at vi lige brugte et par minutter på at de kørte patruljevognen lidt væk, og jeg kørte op mod krydset.
Det samme skete igen, lyset nægtede at skifte, og de to betjente var så venlige at glemme bødeforlægget, give mig en mundtlig advarsel, og love at de ville kontakte kommunens tekniske forvaltning.
På den måde undgik vi at mødes i retten, og en uges tid senere fik jeg faktisk et brev fra den lokale tekniske forvaltning, hvor de meddelte at nu var samtlige lyskryds i kommunen blevet justeret.
Og det virkede. Nogle uger senere kom jeg forbi igen, og oplevede ingen problemer.

  • 2
  • 0

For mange år siden oplevede jeg problemet i Nordsjælland, om natten ved 3-tiden. Jeg kom til et kryds som på det mest bestemte nægtede at skifte, så efter et par minutter kiggede jeg mig grundigt omkring, og kørte så over for rødt.


Mange kryds har tidsstyring om dagen og fotocellestyring om natten. Da relativ få motorcykler kommer om natten, så er det almindeligt at de ikke reagerer overfor dem. Jeg har samme problem med knallert 45 - den har større problemer end de fleste motorcykler, da mængden af metal er mindre, og afstanden til vej er større.

Jeg har ikke prøvet det med en magnet, men jeg kan ikke umiddelbart se at det skulle fungere. Normalt består en induktiv sensor, af en relativ stor strømsløjfe som tab måles i, og det afhænger af metal som føres over - ikke af en magnet. Magneten er meget lille i forhold til sløjfens størrelse. Jeg tror mere på at stål på støvlerne fungerer. Måske kan man lave en elektronikkasse til at sætte på motorcykler, der kan løse problemet, ved af elektronisk vej at måle på den induktive følers felt, og tilføre et tab.

Producenten af induktive følere skriver:
Ferromagnetiske metaller (stål, nikkel, kobolt) absorberer mest energi. De opnåelige tasteafstande vil derfor være størst, med induktive følere, for disse metaller. Godt ledende, ikke ferromagnetisk metal som aluminium trækker mindre energi fra feltet. Af den årsag fås reducerede taste afstande (ca. 25 … 45% af afstanden for stål).

  • 0
  • 0

Følsomhed

For efterhånden en del år siden fik en kammerat i Esbjerg et bødeforlæg for at køre over for rødt i et kryds der ikke reagerede på hans lille lette MC.

Oftest var krydset ikke et problem da der kom anden trafik der aktiverede det. Men den nat han fik bødeforlæget var der ikke anden trafik

Han tog bøden i retten. Det fik han en aftale med teknisk forvaltning ud af

Hans MC gav et udslag væsenligt under en trædeykel med jernstel og meget langt under en bil. Men så havde da en ny reference at justere kryds efter.

Han endte med at blive dømt for rødkørsel men slap for straf ...


Det undrer mig, at han bliver dømt, når der er tale om en tydelig fejl ved det pågældende anlæg. I tilfælde af fejl ved anlæget, f.eks. hvis at lysene ikke fungerer, så er det jo normalt de normale vigepligtsregler som er gældende. Og man kan jo ikke holde for rødt i flere timer. Og det er også ulovligt at vende, på grund af spærrelinjerne. Måske er midterrabat, så det ikke er muligt at komme over i den modsatte bane. Hvad skal man gøre? Blive holdende, og ringe efter falck?

Min knallert 45 er også let, og jeg har ofte haft problemet. Jeg indrømmer gerne, at jeg har kørt overfor rødt, efter min opfattelse under loven om "Force majeure", under antagelse af, at der må findes en sådan undtagelse i lovgivningen.

Jeg plejer dog, at holde meget øje med biler - herunder politivogne, inden jeg kører over, da jeg mener, at den slags kun er lovligt, når absolut ingen ser det.

Holder en politibil skjult i nærheden, som man ikke kan se, så kan man sætte spørgsmål om, om dette overhovedet er lovligt. Politiet ved jo sandsynligvis godt at signalet ikke fungerer overfor små motorcykler, og holder skjult for at fange dem. Det svarer lidt til, når der er et skilt, som er skjult bag blade og ikke kan ses, og hvor politiet holder skjult, for at give fartbøder.

Det rigtige er naturligvis, at man forklarer det som begrundelse overfor politiet, og at det undersøges om begrundelsen holder, ved at undersøge på det pågældende tidspunkt om signalet skifter når motorcyklen kommer.

  • 0
  • 0