Så kan det skrøbelige hoved overleve både for og bag-kollision.
Vores læser Finn Tougaard spørger:
Hvorfor ligger patienten altid med hovedet (den mest skrøbelige kropsdel) fremad i ambulancen?
Jan Kaae Møllegaard, indehaver af DK Ambulancetjeneste, svarer:
Ja, det er godt spørgsmål.
Folk med tendens til køresyge vil nok fortrække at ligge med hovedet, så de kunne kigge fremad i kørselsretningen.
Der findes ingen regler om selve indretningen af ambulancen, som kan variere fra land til land, hvilket også de medicinske retningslinjer og uddannelsen af ambulancemandskab kan gøre.
Men ser vi på indretningen i en dansk ambulance, kan behandleren sidde i en stol med ansigtet mod ambulancens førerkabine og således have øjenkontakt med både patienten og personer i førerkabinen.
Samtidig er der en stol bag båren ved hovedgærdet, der bruges, hvis der er behov for at luftvejshåndtere patienten. Hvis den stol havde stået ved bagdøren, vil båren ikke kunne komme ind i ambulancen.
Patienten er spændt på båren med både tværgående seler samt skulderseler, der holder patienten på plads ved et eventuelt sammenstød.
Kravene til opbygning af ambulancerne omfatter samtidig opfyldelse af europæiske standarder for ambulancer (DS EN 1789 + A1:2010). Den europæiske standard fastlægger bl.a. specifikke krav om test af beslag mv. til fastholdelse af diverse udstyr i ambulancerne.
Beslagene skal sikre, at alt udstyr fastholdes under hård opbremsning og sammenstød og således ikke ryster sig fri og bliver til fare for patient og personale.
Håber det er svar på dit spørgsmål.
Du kan spørge om alt inden for teknologi og naturvidenskab. Redaktionen udvælger indsendte spørgsmål og finder den bedste ekspert til at svare – eller sender spørgsmålet videre til vores kloge læsere. Klik her for at stille dit spørgsmål til fagfolket.
Så kan det skrøbelige hoved overleve både for og bag-kollision.
Det var li'godt et klart og kontant svar! Fromt ønske: Gid alle svar i ing.dk var af samme høje standard.
Og midt mellem akslerne er de lodrette accelerationer fra huller og bump kun halvt så store som direkte over en aksel.
Mit første gæt var at det var lettere af fastgøre patienten med en skuldersele. Ligger benene først skal der en sele i skridtet, og jeg kunne godt forestille mig at den var sværere at montere.
Dertil kommer at et sammenstød oftest vil være i kørselsretningen. Derfor er der ingen problemer med at hovedet kastes fremad mod brystkassen.
Der ligger patienten på tværs.
Og så sker det her ulykkelige: https://www.jv.dk/JVdk/Ambulance-koerte-ga...
Der ligger patienten på tværs.
Det forekommer mig, at artiklen allerede har givet et klart svar på spørgsmålet:
"Men ser vi på indretningen i en dansk ambulance, kan behandleren sidde i en stol med ansigtet mod ambulancens førerkabine og således have øjenkontakt med både patienten og personer i førerkabinen." Læg dertil: " Patienten er spændt på båren med ... skulderseler, der holder patienten på plads ved et eventuelt sammenstød."
Skulderseler er lidet effektive, hvis patienten ligger på tværs, og samtidig skal ambulancen være bred nok til at rumme en båre til en person på 220 cm eller mere, samt have plads til at få den på plads.
og samtidig skal ambulancen være bred nok til at rumme en båre til en person på 220 cm eller mere, samt have plads til at få den på plads.
Albert - og d.v.s. at man ikke kan anvende en standard kassevogn/ bus som grundlag; men skal opbygge kasse på en ladvogns chassis.
Iøvrigt kommer patientens hoved/ fødder ubehageligt tæt på vognsiderne ved en tværkollision ved denne opbygning.
Vi bygger bro med stærke vidensmedier, relevante events, nærværende netværk og Teknologiens Jobfinder, hvor vi forbinder kandidater og virksomheder.
Læs her om vores forskellige abonnementstyper
Med vores nyhedsbreve får du et fagligt overblik og adgang til levende debat mellem fagfolk.
Teknologiens Mediehus tilbyder en bred vifte af muligheder for annoncering over for ingeniører og it-professionelle.
Tech Relations leverer effektiv formidling af dit budskab til ingeniører og it-professionelle.
Danmarks største jobplatform for ingeniører, it-professionelle og tekniske specialister.
Kalvebod Brygge 33. 1560 København V
Adm. direktør
Christina Blaagaard Collignon
Chefredaktør
Trine Reitz Bjerregaard