Spørg Fagfolket: Hvorfor lægger man det skrøbelige hoved forrest i ambulancen?

16. september 2018 kl. 10:008
Spørg Fagfolket: Hvorfor lægger man det skrøbelige hoved forrest i ambulancen?
Illustration: DK Ambulancetjeneste.
En læser undrer sig over, hvorfor patienter bliver lagt med hovedet forrest i ambulancer. Det svarer ambulancetjeneste på.
Artiklen er ældre end 30 dage

Vores læser Finn Tougaard spørger:

Spørg Fagfolket

Spørg Scientariet har fået nyt navn. Fremover kalder vi vores brevkasse for Spørg Fagfolket - mere mundret og mere dækkende for idé og indhold, men stadig med samme tankevækkende indhold.

Spørg Fagfolket bringer læsernes spørgsmål videre til de fagfolk, der bedst kan besvare de tekniske og videnskabelige spørgsmål, vi alle stiller os selv nogle gange.

Stil dit spørgsmål her

Hvorfor ligger patienten altid med hovedet (den mest skrøbelige kropsdel) fremad i ambulancen?

Jan Kaae Møllegaard, indehaver af DK Ambulancetjeneste, svarer:

Læs også: Spørg Scientariet: Hvorfor siger en helikopter chop-chop-chop?

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ja, det er godt spørgsmål.

Folk med tendens til køresyge vil nok fortrække at ligge med hovedet, så de kunne kigge fremad i kørselsretningen.

Der findes ingen regler om selve indretningen af ambulancen, som kan variere fra land til land, hvilket også de medicinske retningslinjer og uddannelsen af ambulancemandskab kan gøre.

Men ser vi på indretningen i en dansk ambulance, kan behandleren sidde i en stol med ansigtet mod ambulancens førerkabine og således have øjenkontakt med både patienten og personer i førerkabinen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Samtidig er der en stol bag båren ved hovedgærdet, der bruges, hvis der er behov for at luftvejshåndtere patienten. Hvis den stol havde stået ved bagdøren, vil båren ikke kunne komme ind i ambulancen.

Læs også: Dansk frekvens-trick narrer bilradioer til at tune ind på ambulance-advarsel

Patienten er spændt på båren med både tværgående seler samt skulderseler, der holder patienten på plads ved et eventuelt sammenstød.

Kravene til opbygning af ambulancerne omfatter samtidig opfyldelse af europæiske standarder for ambulancer (DS EN 1789 + A1:2010). Den europæiske standard fastlægger bl.a. specifikke krav om test af beslag mv. til fastholdelse af diverse udstyr i ambulancerne.

Beslagene skal sikre, at alt udstyr fastholdes under hård opbremsning og sammenstød og således ikke ryster sig fri og bliver til fare for patient og personale.

Håber det er svar på dit spørgsmål.

8 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
7
25. september 2018 kl. 18:31

Der ligger patienten på tværs.

Det forekommer mig, at artiklen allerede har givet et klart svar på spørgsmålet:

"Men ser vi på indretningen i en dansk ambulance, kan behandleren sidde i en stol med ansigtet mod ambulancens førerkabine og således have øjenkontakt med både patienten og personer i førerkabinen." Læg dertil: " Patienten er spændt på båren med ... skulderseler, der holder patienten på plads ved et eventuelt sammenstød."

Skulderseler er lidet effektive, hvis patienten ligger på tværs, og samtidig skal ambulancen være bred nok til at rumme en båre til en person på 220 cm eller mere, samt have plads til at få den på plads.

5
25. september 2018 kl. 15:40

Der ligger patienten på tværs.

4
17. september 2018 kl. 22:21

Mit første gæt var at det var lettere af fastgøre patienten med en skuldersele. Ligger benene først skal der en sele i skridtet, og jeg kunne godt forestille mig at den var sværere at montere.

Dertil kommer at et sammenstød oftest vil være i kørselsretningen. Derfor er der ingen problemer med at hovedet kastes fremad mod brystkassen.

3
17. september 2018 kl. 08:49

Og midt mellem akslerne er de lodrette accelerationer fra huller og bump kun halvt så store som direkte over en aksel.

2
16. september 2018 kl. 15:40

Det var li'godt et klart og kontant svar! Fromt ønske: Gid alle svar i ing.dk var af samme høje standard.

1
16. september 2018 kl. 14:58

Så kan det skrøbelige hoved overleve både for og bag-kollision.