Spørg Fagfolket: Hvorfor lader Kombardo ikke bornholmerbusserne stå i Ystad?

Illustration: Wikipedia

Sommerens ferie gik til dejlige Bornholm. Det er altid skønt at køre ombord på færgen i Ystad, for turen med hurtigfærgen Express 1 er behagelig - og ja, hurtig.

Men mens man sidder der og venter i færgelejet, så er det umuligt at overse de store busser fra Kombardo, der fragter passagerer fra København til Rønne.

Også busserne køres ombord, og i Rønne kører de så cirka 300 meter for at sætte folk af med bagage og pakkenelliker. Når færgen så returnerer til Ystad, kører busserne de samme 300 meter tilbage for at komme ombord igen.

Det kan derfor undre, at Molslinjen, der står for ruten til Bornholm, og som samarbejder tæt med busselskabet Kombardo, vælger at sejle de cirka 20 ton tunge busser over Østersøen flere gange dagligt på en speedbåd, som de store hurtigfærger jo egentlig er.

Læs også: Spørg Scientariet: Hvorfor har bindingsværkshuse på Bornholm ingen skrå bjælker?

Alt andet lige, må det betyde et ekstra brændstofforbrug og dermed mere udledning af klimagasser og andet skidt.

Så hvorfor sejler man store busser frem og tilbage mellem Ystad og Bornholm, når de bare skal køre i land og tilbage igen på færgen?

Vi har sendt spørgsmålet videre til Molslinjen og Jesper Maack, der er PR- og kommunikationschef, som svarer:

Busserne danner modvægt

Svaret er ikke helt så simpelt, men vores folk har regner lidt på det:

For at udligne vægten af færgens motorer placeres busserne normalt helt fremme i skibet foran 'Center of Gravity'. Illustration: Incat/Ingeniøren

Hurtigfærgen Express 1 transporterede i 2020 i alt 2.574.000 ton på ruten. Heraf bestod cirka 39.280 ton af busserne fra Kombardo. Men andre ord udgjorde busserne 1,53 procent af den samlede last.

Læs også: Spørg Fagfolket: I hvilket land tæller international søfarts CO2-udledning?

Den samlede CO2-emission i 2020 lå på cirka 500.000 ton og heraf kunne cirka 765 ton altså henføres til busserne. Det svarer til 300 kg CO2 for hver bus, som vi kørte ombord på Express 1 i 2020.

Men ud over at fragte passagerer har busserne den betydning, da de bruges til at fordele vægten på færgen. Hvis hvis vi placerer busser langt fremme, altså foran skibets 'Center of Gravity'/tyngdecenter, vil det være med til at udligne vægten af skibets motorer agter, og vi opnår et bedre 'trim', som det hedder.

Vi ved med sikkerhed, at det rigtige trim har betydning for, hvor optimalt færgen sejler og dermed for brændstofforbruget. Det er bare svært sådan lige at måle på præcis, hvor meget det betyder for hver bus, vi kører ombord.

Samtidig mener vi også, at vi ved at køre passagerer og deres bagage med ombord, kan tilbyde et attraktivt produkt, som får folk til at tage bussen i stedet for at vælge fly eller egen bil.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Arghhhh, de der PR svar efterlader altid en lettere bitter smag i munden, syntes jeg. Mon ikke sådan ca. 98,47 procent af beslutningsgrundlaget for at medtage busserne bygger på de sidste fire linjer, altså at det er belejligt for de rejsende, og de sidste 1,53 procent på det lange og stærkt tvivlsomme argument om vægtfordelingen - jeg er sikker på at lastbiler eller andet tungt sagtens kunne erstatte busserne. Alternativt en mindre vægtklods forrest og så plads til personbiler.

Dermed ikke sagt, at jeg er uenig i deres beslutning, men lad os kalde en spade for en spade.

  • 33
  • 0

Trimproblemet burde kunne løses på andre måder, parkering af lastbiler på samme position. Trimtanke hvor man kan flytter skibets beholdning af ferskvand, spildevand og brændstof.

Tja, det er meget hurtigere at gå i land med sin bagage, end at skulle pakkes ind i en snæver bus, for at køre 300 m i køen for ilandkørsel, hvorefter man så skal til at finde sin bagage !

Men der er vel også noget med koncessions bestemmelser, en bus:

  • København - Ystad er udenrigstrafik
  • København - Rønne er indenrigstrafik

I forvejen har Rønne - Ystad en særstatus i forhold til EU-ret, hvor den betragtes som en dansk inderigsrute,

  • 18
  • 3

det er meget hurtigere at gå i land med sin bagage, end at skulle pakkes ind i en snæver bus, for at køre 300 m i køen for ilandkørsel, hvorefter man så skal til at finde sin bagage

Hum?

Mener du, seriøst, det er nemmere selv at slæbe sin bagage ombord, holde øje med den, eller bede fremmede gøre det hvis man f.eks. skal benytte toilettet, slæbe det rundt på færgen, og bakse det af færgen og gå op i byen.

End, at stå af bussen på vogndækket, tage elevatoren op til hvor man nu laver hvad man laver under overfarten, sætte sig ind i bussen igen, og få sin bagage hvor der findes forbindelser til destinationen?

at køre 300 m i køen for ilandkørsel

Holder busserne ikke først i køen?

  • 26
  • 2

Mener du, seriøst, det er nemmere selv at slæbe sin bagage ombord, holde øje med den, eller bede fremmede gøre det hvis man f.eks. skal benytte toilettet, slæbe det rundt på færgen, og bakse det af færgen og gå op i byen.

End, at stå af bussen på vogndækket, tage elevatoren op til hvor man nu laver hvad man laver under overfarten, sætte sig ind i bussen igen, og få sin bagage hvor der findes forbindelser til destinationen?

Ikke nødvendigvis nemmere, men hurtigere !

Det var det jeg skrev, men så afhænger det selvfølgeligt af hvor meget bagage man har med. Har man kun en enkelt rygsæk eller rullekuffer så er det ikke noget stort problem.

Skal man videre med bus, så holder BAT lige uden for færgeterminalen, Kombardo holder langt fra de øvrige busstoppesteder.

Holder busserne ikke først i køen?

Ifølge tegningen (Express 2), holder de forest på færgen, hvor ilandkørsel foregård fra agterenden. På Max holder de vist først for ilandkørsel.

Ilandkørsel i Rønne, er jo ikke just lige ud på motorvejen, sådan som man husker det fra DSB's storebæltsfærger.

  • 2
  • 4

Ikke nødvendigvis nemmere, men hurtigere !

Hvordan bliver det hurtigere?

Hvis du har 200 buspassagerer med bagage, er det i hvert fald hurtigere at få dem ind og ud af færgen, hvis de sidder i 4 busser, end hvis de skal ind og ud via passagerramperne til fods.

Du sparer også hele passager-check-in proceduren, da de allerede er tjekket ind via Kombardo.

Om du skal bruge tid på at få bagagen ud af bussen i Ystad, slæbe den de 300 m hen til færgen og op ad påstigningsrampen til passagerdækket på færgen, og derefter de 300 m ned ad rampen og hen til Kombardo's omstigningsplads i Rønne, er vel heller ikke hurtigere end at blive i bussen, og først tage bagagen ud ved omstigningen?

Raske, unge mennesker, uden alt for meget bagage at slæbe på, går normalt omkring 4 km/t, så de 2 x 300 m tager ca 10 minutter.

For folk med gangbesvær, kan det sagtens tage 20 minutter, og har de noget tungt at slæbe på, kan 2 x 300 m være uoverskuelige, og årsagen til at de enten tager bilen eller opgiver turen.

Jeg kan ikke se hvordan det på nogen måde kan være hurtigere, endsige sikrere, end at lade bussen køre folk og bagage hen til omstigningspladsen, for bussen bruger da i hvert fald ikke 10 minutter på at køre de 2 x 300 m.

Om de 5-10 kg CO2/kg pr passager så er begrundelse nok til at sende passagererne ud på den ekstra spadseretur, er en anden side af sagen, men det vil, som Jesper Maack korrekt påpeger, betyde at flere tager bilen i stedet, og så får de 5-10 kg/CO2 jo hurtigt ben at gå på.

I øvrigt er 300 m lidt af en underdrivelse. Fra man er kommet fra færgen, ned ad rampen, ud ad færgeterminalen og hen på pladsen hvor minibusser mv holder, har man gået mindst 400 m, og vejen er på ingen måde fodgængervenlig.

  • 12
  • 4

Hvis du har 200 buspassagerer med bagage, er det i hvert fald hurtigere at få dem ind og ud af færgen, hvis de sidder i 4 busser, end hvis de skal ind og ud via passagerramperne til fods.

Det er nok hurtigere for 200 passagere at gå over landgangen, end at stige ud af 4 busser, ofte er de gående i land inden busserne er begyndt at køre fra fægen !

Du sparer også hele passager-check-in proceduren, da de allerede er tjekket ind via Kombardo.

Øh, jeg har aldrig checket min bagage ind når jeg har sejlet med færge, så check-in er det samme som at fremvise sin billet

Om du skal bruge tid på at få bagagen ud af bussen i Ystad, slæbe den de 300 m hen til færgen og op ad påstigningsrampen til passagerdækket på færgen,

Hvorfor vil du absolut parkerer bussen 300 m fra færgen i Ystad, der er plads lige foran terminalen ?

Kombardo køre rent faktisk en shuttlebus, der stopper foran terminalen i Ystad, ~50 m fra kajkant.

og derefter de 300 m ned ad rampen og hen til Kombardo's omstigningsplads i Rønne

Hvorfor skal man absolut hen til Kombardo's omstigningsplads, når BAT'bussen holder lige uden for færgeterminalen ?

For folk med gangbesvær, kan det sagtens tage 20 minutter, og har de noget tungt at slæbe på, kan 2 x 300 m være uoverskuelige,

Nu er der kun 300 m, og så skal man gå 200 tilbage for at komme med BAT-bussen. Hvis 300 m (som kun er 100 m) er uoverskueligt, hvordan kommer man så fra S-toget, og op til Kombardo's holdeplads på Ingerslevsgade.

bussen bruger da i hvert fald ikke 10 minutter på at køre de 2 x 300 m.

Nu er det kun 300 m, men ellers afhænger det helt igennem af trafikforholdene og hvor den holder på færgen, men der kan sagtens gå 10 minutter fra rampen er nede til bussen er ved holdepladsen, hvis bussen da ikke har en "hemmelig" bagudkørsel fra terminalområdet.

Det praktiske ved Kombardo's holdeplads i Rønne, er at der er gode parkeringsmuligheder, hvis man bliver afhente af en privat transport.

Og så er det selvfølgeligt en fordel hvis man er dårligt gående og/eller har meget bagage.

  • 5
  • 5

Øh i har vist ikke været på bornholm over landgangen, siden hurtigfærgerne, man må lige som på fly, kun have håndbagage om bord! rest sættes på en bagagevogn, her må alle vente på den kommer ind i teminalen, næsten som i lufthavnen ved ankomst, prøv en dag hvor der 300-400 skoleelver med, god kamp i teminalen.

  • 14
  • 0

jeg er sikker på at lastbiler eller andet tungt sagtens kunne erstatte busserne.

Nu er det mange år siden jeg har været via Ystad til Bornholm, men jeg tror ikke der er ret mange store lastvogne der kører over Sverige og Ystad, idet alt godt generelt sendes via Køge. Og her er det kun sættevognene der sendes over, ofte ikke trækkeren. Jeg kunne godt forestille mig at det prismæssigt er uattraktivt at sende lastbiler over Ystad. Busser er noget andet. Der er den hurtige overfart om dagen klart mere attraktiv end natteturen fra Køge til Rønne.

  • 6
  • 0

Så busserne er bakket ombord?

Eller, skal bakke i land?

Express typerne er 30 m bredde, så der kan de køre rundt, hvis de ellers kan komme rundt om søjlerne. Men skal der pakkes tæt med tunge køretøjer, så må der bakkes en del. Men andelen af store køretøjer er vist ikke så stor at det er et problem.

På Max må de bakke ombord, og holder langt tilbage. Jeg har sejlet en del med et søsterskib, der beklaged de indimellem at de ikke kunne holde sejlplanen, fordi der var mange busser med.

Færger har generelt fuld brede helt ud til hækken, og dermed fuld last helt ud agter. Derimod har de ikke for meget opdrift i agterskibet, så allerede inden de sejler, trimer de ofte agter over. Sådan et halvplanende skrog har en tilbøjelighed til at grave sig ned med agterskibet, det bliver selvfølgelig forstærket når tyngdepunktet ligger for langt agter ude. På sådan en hurtigfærge er selve skroget maskinrum, tanke og tørtanke (tomme rum), så der skulle nok være plads til nogle trimtanke.

  • 3
  • 0

Fik lyst til at tilføje at der findes den konkurrende "Bornholmerbussen" 866. Den kører fra Ystads færgeterminal, præcist som spørgeren foreslår at det kunne gøres. Det har den gjort i længere tid end Kombardobussen har eksisteret. Man tjekker sin bagage ind på færgen (man bærer den ikke selv om bord, men skal bære den 50 meter i Ystad hen til bussen).

Kombardo ekspressen er mere synlig fordi den er ombord med færgen og fordi den bliver promoveret af Bornholmslinien, og mon ikke de fleste turister tager den. Men jeg vil gætte på at mange bornholmere tager Bornholmerbussen.

  • 8
  • 0

Hvis du har 200 buspassagerer med bagage, er det i hvert fald hurtigere at få dem ind og ud af færgen, hvis de sidder i 4 busser, end hvis de skal ind og ud via passagerramperne til fods.

Faktisk ikke. Det der tager længst tid i havn er altid at tømme færgen for biler, og fylde den igen. I højsæsonen medfører det ofte forsinkelser. Her hjælper det heller ikke at Kombardobusserne skal bakke om bord.

At få passgerer af og på via landgangen er aldrig en flaskehals.

  • 5
  • 0

Hvorfor har man så travlt med at lade busser og lastbiler køre fra borde først? I Ystad giver de ofte anledning til trafikpropper og farlige overhalinger på vej mod Malmø.

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten