Vores læser Leif Lunn har spurgt:
I forbindelse med sporarbejde nær Hovedbanegården i København udskiftes både skinnestykker og skiftespor.
Under skinnerne ligger støbte betonsveller, mens der benyttes træsveller under skiftesporene. Hvorfor denne forskel?
Martin Tandrup Lange, teknisk systemansvarlig hos Banedanmark, svarer:
Sporskifter på træsveller anvendes kun undtagelsesvis ved udskiftning i sporprojekterne. Standarden er sporskifter med betonsveller.
På København H er der ved posttunnelen brug for denne undtagelse, da dele af sporskifterne ligger direkte på betondækket med et fjedrende mellemlag imellem. Det er betonsveller dels mindre egnet til, men primært er de højere.
Det vil sige, at træsveller er cirka 5 centimeter lavere end beton. Det er en fordel her.
De øvrige sporskifter på Københavns Hovedbanegård, der er lagt for nylig, er altså på betonsveller.
Betonsveller i sporskifter har været anvendt som standard i lang tid: startende i 1992 på S-banen og fuldt implementeret fra 2009 i alle udvekslinger eller nyanlæg.
Fordelen ved betonsveller er længere levetid og et mere stabilt liggende sporskifte. Det er tilsvarende, hvad der som udgangspunkt anvendes i hele Europa.
Du kan spørge om alt inden for teknologi og naturvidenskab. Redaktionen udvælger indsendte spørgsmål og finder den bedste ekspert til at svare – eller sender spørgsmålet videre til vores kloge læsere. Klik her for at stille dit spørgsmål til fagfolket.
Vi bygger bro med stærke vidensmedier, relevante events, nærværende netværk og Teknologiens Jobfinder, hvor vi forbinder kandidater og virksomheder.
Læs her om vores forskellige abonnementstyper
Med vores nyhedsbreve får du et fagligt overblik og adgang til levende debat mellem fagfolk.
Teknologiens Mediehus tilbyder en bred vifte af muligheder for annoncering over for ingeniører og it-professionelle.
Tech Relations leverer effektiv formidling af dit budskab til ingeniører og it-professionelle.
Danmarks største jobplatform for ingeniører, it-professionelle og tekniske specialister.
Kalvebod Brygge 33. 1560 København V
Adm. direktør
Christina Blaagaard Collignon
Chefredaktør
Trine Reitz Bjerregaard