

Vores læser Henrik Gormsen har spurgt:
Hvad er det for lysere ringe i udstødningen/flammen fra en jagerflymotor, der kører i efterbrænder?
Det virker som om, den flammer op en 4-5-6 gange, inden den forsvinder/går ud. Hvorfor er de der?
Vi har fået nogle beskrivelser af fænomenet fra både Flyvevåbnet og flyentusiasterne bag det amerikanske nyhedssite Aircraft Nerds. Og så har Steen Ingemann Jørgensen, fhv. motoringeniør hos Cimber Sterling og medlem af IDA Fly, hjulpet os med at samle brikkerne:
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Sig mig lige, er denne artikel autooversat? Mage til vrøvl skal man da lede længe efter. "Motor taget ud af efterbrænder" og "serier af stød og ekspansions-ventilator-bølger og deres refleksioner." Noget forfærdelig vrøvl.
For nogle timer siden kunne jeg ikke starte nogen debat. Jeg ville ellers have nævnt at det mest ligner de chok-diamanter man ser fra en raket, og de kommer uanset rakettens hastighed. Det har næppe noget med flyets hastighed at gøre.
Første forklaring, grænsede til det uforståelige, medens den anden forklaring gav mere mening for mig