Spørg Fagfolket: Hvorfor bruger man ikke fleksible autoværn i myldretiden?

Plus22. december 2020 kl. 12:473
Spørg Fagfolket: Hvorfor bruger man ikke fleksible autoværn i myldretiden?
Overledningsbommen på motorvejen ved Silkeborg. Illustration: Vejdirektoratet.
En læser har noteret sig, at Storebæltsforbindelsen skal have fleksible autoværn, så trafikken kan ledes væk fra biluheld og vejarbejde. Men hvorfor ikke generelt flytte rundt på banerne i myldretiden?
Artiklen er ældre end 30 dage

Vores læser Kaj Ingvorsen har skrevet til os med følgende spørgsmål:

Jeg har hørt, at man fire steder på Storebæltsforbindelsen vil lave fleksible autoværn, der i løbet af en halv time vil kunne aktiveres til at dirigere trafikken over i det andet spor i tilfælde af trafikuheld og dermed lange køer.

Hvordan det så lige praktisk foregår med hensyn til modkørende trafik, ved jeg ikke. Som det er de fleste bekendt, er E45 et trafikalt helvede, ikke bare fredag, også generelt i myldretiderne.

close
Gratis adgang i 30 dage
Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Version2 og Ingeniøren, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement.
remove_circle
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
Tak !
Vi har sendt en kvitteringsmail til .
Du bliver viderestillet til artiklen om få sekunder.
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Version2 og Ingeniøren
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Version2 og Ingeniøren, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
3 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
3
23. december 2020 kl. 12:08

Et lignende system blev brugt på Køge bugt motorvejen for et par år siden ifm. vejarbejde - det kunne være spændende at høre lidt om erfaringerne derfra.

2
23. december 2020 kl. 12:04

Det er utroligt der skulle gå så mange år inden det er gået op for vejdirektoratets at det har fungeret fint ved Limfjordstunnel ??