Spørg Fagfolket: Hvordan påvirker rotationen Jordens form?

27. oktober 2019 kl. 12:126
Spørg Fagfolket: Hvordan påvirker rotationen Jordens form?
Illustration: Bigstock/MrVettore.
En læser har læst, at Jorden ikke er helt rund. Passer det? Ja, det er rigtigt nok, forsikrer lektor fra Aarhus Universitet.
Artiklen er ældre end 30 dage

Vores læser Flemming Bernhard Priem spørger:

I Ingeniøren 15/3 bliver det forklaret, hvorfor planeterne er runde. Men jeg har læst, at Jorden er en geoide, der ikke er helt kugleformet. Hvordan hænger det sammen? Har planeters rotation indflydelse på deres form?

Christoffer Karoff, lektor på Aarhus Universitet, svarer:

Det er rigtigt, at Jorden ikke er helt rund. Jordens rotation har lige præcis indflydelse på formen på grund af centrifugalkraften. Jo hurtigere en planet drejer rundt, des mere elliptisk, dvs. fladtrykt, bliver den.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Man kan sammenligne det med en tur på en karrusel på en legeplads. Står man i midten, oplever man ikke, at det går så hurtigt, som hvis man står ude i kanten, hvor trækket er større.

Læs også: Spørg Fagfolket: Hvorfor er planeter runde?

På samme vis vil områderne ved ækvator blive trukket mere ud end ved polerne, som er tættere på rotationsaksen.

Det skaber denne elliptiske form, som også kaldes fladtrykthed. For Jordens vedkommende kan man ikke rigtigt se det, men på nogle større stjerner, f.eks. stjernen Altair, kan man faktisk godt se, at de flader ud.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Tager vi Jupiter fra vores eget solsystem, så har denne planet en rotationstid på en halv dag, hvilket betyder, at diameter langs ækvator er ca. 10.000 km større end ved polerne.

På Jorden er diameter langs ækvator blot 43 km længere end ved polerne, og det skyldes dels, at vi roterer langsommere, og at Jupiter primært er lavet af gas, hvilket nemmere ’skvulper’, når det bliver drejet rundt.

Hvor Jordens tyngdekraft prøver at trække al massen mod centrum, hvilket gør Jorden kugleformet, så prøver centrifugalkraften at skubbe masse væk fra centrum. Og da centrifugalkraften er stærkest langs ækvator, skubbes der masse fra polerne ned mod ækvator.

Læs også: Spørg Fagfolket: Ville man være højere hvis man boede på Jupiter?

Man kan i princippet sige, at planeten eller stjernen bliver slynget fra hinanden, hvilket for Altairs vedkommende kan betyde, at den mister masse, men for Jorden sker der ikke så meget.

Selv om det ekstra ’bildæk’ om maven på Jorden knap kan anes, så har det faktisk en smule betydning for vores årstider.

Den såkaldte Milanković-cyklus beskriver de ændringer i klimaet, der forekommer på grund af Jordens hældning. Det er denne cyklus, der gør, at der f.eks. kommer istid cirka hvert 20.000 år, når Jordens akse har ændret sig 20-25 grader.

Der er flere faktorer, der spiller ind i denne cyklus, men at der er lidt mere masse ved ækvator spiller faktisk ind i stabiliteten af rotationen og optræder derfor i ligningerne for Milanković-cyklusserne.

6 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
5
8. november 2019 kl. 19:38

Hvem har sagt at det skal være enkelt.

Ja, det gjorde vel du, Svend, med udmeldingen "Ja, Ja, men det er altså CO2 der styrer temperaturen."

Og nej, jeg kan ikke se dit argument med at der også bliver større areal med udstråling til Jorden. NEJ, Svend, Jordens areal til udstråling ændres ikke når vi holder geometrien fast; Jorden udstråler energi i alle retninger, men indstrålingen fra Solen er direktionel og afhænger derfor af hældningen og afvigelsen fra kugleform.

Og Nej, Jeg har ikke glemt at Jorden ændrer afstand til Solen, eller at landjorden er ulige fordelt, det er bare dig der trækker flere og flere argumenter ind for at dække over dit fejlagtige argument til at begynde med. Jeg accepterer din indrømmelse at du ikke kan overskue alle disse effekter.

4
8. november 2019 kl. 18:58

OG, Svend, Arealet set fra Solen er stadig pi r^2 og jordens overflade er stadig 4pi r^2. Ja, det gælder jo kun for en KUGLE, ikke for en FLADTRYKT kugle. Prøv at trykke på en blød bold og observer der fra forskellige vinkler. Effekten er nok minimal men ikke desto mindre er det ikke korrekt det du skriver. Faktisk vil der være STØRRE areal at skinne på når aksen hælder ind mod solen.

Samtidig må der også blive større areal med udstråling til rummet! Hvem har sagt at det skal være enkelt. Du glemte at Jorden også har lidt forskellig afstand fra solen, som sammen med den meget forskellige fordeling af land og hav plus hvornår hvilke dele får mere eller mindre stråling også har betydning. Jeg må indrømme, at jeg ikke kan overskue alle disse effekter og deres størrelse, men hvor er vi i denne cyklus?

3
8. november 2019 kl. 18:03

Hvordan skulle man dog få mindre indstråling fordi Jordaksen hælder lidt anderledes

Well, ganske simpelt: Hvis hældningen ændrer sig får du mere sol om sommeren og mindre sol om vinteren. Dette vil helt sikkert have en klimaeffekt. Lad os for et ekstremt eksempel antage at Jordens rotationsakse lå i det vandrette plan ift vores bane omkring jorden. Så ville Nordpolen ligge i totalt mørke halvdelen af året og være badet i sol den anden halvdel af året.

OG, Svend, Arealet set fra Solen er stadig pi r^2 og jordens overflade er stadig 4pi r^2. Ja, det gælder jo kun for en KUGLE, ikke for en FLADTRYKT kugle. Prøv at trykke på en blød bold og observer der fra forskellige vinkler. Effekten er nok minimal men ikke desto mindre er det ikke korrekt det du skriver. Faktisk vil der være STØRRE areal at skinne på når aksen hælder ind mod solen.

Der er selvfølgelig adskillige andre faktorer der også spiller ind her, Svend, men her er det vist dig selv der er en benægter af åbenlyse fakta.

2
27. oktober 2019 kl. 20:08

Svend, Milankovic's teorier vil jeg anbefale dig at studere lidt nærmere med et åbent sind. Klima består af en myriade af inputs, det er fejlagtig forenkling kun at fokusere på CO2. En lille bonus: Her er en lille god video om temperaturen gennem de sidste 10.000 år, bør ses af alle.https://vimeo.com/14366077

1
27. oktober 2019 kl. 18:30

Ja, Ja, men det er altså CO2 der styrer temperaturen. Hvordan skulle man dog få mindre indstråling fordi Jordaksen hælder lidt anderledes. Arealet set fra Solen er stadig pi r^2 og jordens overflade er stadig 4pi r^2. Benægtere og flat earthere.