Spørg Fagfolket: Hvordan måler man, hvor mange kilometer der bliver kørt på vejene?

Illustration: Lasse Gorm Jensen

Vores læser Johan Larsen har spurgt:

Fra tid til anden læser man, at danskerne kører flere kilometer på vejene.

Jeg har tit undret mig over, hvordan dette måles - altså hvordan finder man ud af, hvor mange kilometer der bliver kørt på vejene?

Læs også: Spørg Fagfolket: Hvorfor bruger man ikke fleksible autoværn i myldretiden?

Projektleder Niels Erik Wegener Moltved samt ingeniør Christoffer Brinch-Pedersen, begge Trafikstatistikafdelingen i Vejdirektoratet, svarer:

Opgørelser af kørte kilometer på de danske veje, kaldet trafikarbejdet, stammer primært fra det årlige syn af motorkøretøjer. Her registreres de enkelte køretøjers kilometerstand, og disse tal er således basis for opgørelsen af de kørte kilometer på vores veje.

Derudover registreres trafikken (antal, hastighed og køretøjsart/-længde) på et stort antal tællestationer fordelt på alle vejtyper rundt i landet.

Der findes ca. 1.600 tællestationer på statsvejene, og de består af elektriske spoler, som ligger nogle centimeter nede i asfalten. Fordi biler indeholder metal, registreres de, når de kører over de elektriske spoler. Spolerne er koblet til en computer i vejsiden, som opsamler og gemmer data.

Illustration: Vejdirektoratet

Indimellem anvendes også gummislanger, som lægges på tværs af vejen, f.eks. der hvor der ikke er nedfræset spoler i asfalten. Der kan også anvendes videooptagelser, radarmålinger eller GPS til at tælle trafikken, for eksempel i forbindelse med for- og efteranalyser ved anlægsprojekter.  

Disse registreringer bruges til at opstille et vejtrafikindeks, hvor trafikkens fordeling på køretøjsart, vejtyper mm opgøres.

Dette indeks findes på Vejdirektoratets hjemmeside under temaet 'Trafikkens udvikling i tal' – 'Trafik på vejene' i regnearket 'Nøgletal om Vejtransport'.

Læs også: Spørg Fagfolket: Hvorfor kan man ikke lave mere synlige vejstriber?

Tallene indeholder også kørsel i udlandet, hvilket der også forsøges korrigeret for, selv om dette er lidt mere vanskeligt.

Men proceduren er, at Færdselsstyrelsen indsamler de konkrete synsdata fra synshallerne. Derpå beregner Trafikstyrelsen det samlede trafikarbejde for køretøjsbestanden – både nationalt og uden for landets grænser. Disse data modtager Vejdirektoratet og beregner derpå det nationale trafikarbejde ved at korrigere for den kørsel, der foregår i udlandet.

Det gøres bl.a. ud fra viden om, at taxaer og rutebusser typisk ikke kører uden for Danmarks grænser, og at turist- og privatbusser, ud fra analyser af deres kørselsmønster, forudsættes at foretage cirka 14 procent af deres kørsel i udlandet.

Derudover forudsættes der, at varebiler lægger omkring 3 procent af deres kørsel i udlandet, mens det er lidt mere indviklet, når det kommer til lastbiler. Det estimeres, at 83 procent af de internationale tures trafikarbejde foregår uden for landets grænser. Det er dette trafikarbejde, som trækkes fra trafikarbejdet beregnet ved hjælp af synsdata.

For personbiltrafikarbejdets vedkommende medfører den nugældende beregningsmetode, hvor det beregnede samlede trafikarbejde fremskrives ved hjælp af Vejdirektoratets trafikindeks, at der ikke er behov for at foretage en korrektion for personbilers kørsel i udlandet i det trafikarbejde, der beregnes for personbiler.

Spørg fagfolket

Du kan spørge om alt inden for teknologi og naturvidenskab. Redaktionen udvælger indsendte spørgsmål og finder den bedste ekspert til at svare – eller sender spørgsmålet videre til vores kloge læsere. Klik her for at stille dit spørgsmål til fagfolket.