Spørg Fagfolket: Hvordan løsner tunnelboremaskiner jorden?
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Spørg Fagfolket: Hvordan løsner tunnelboremaskiner jorden?

Illustration: Seli

Vores læser Finn Lindhart spørger:

Hvad er det præcist, der skraber/løsner jorden foran tunnelboremaskiner?

Vi har set mange billeder af selve borehovedet i tunnelboremaskinerne i København - set forfra. På alle boremaskiner sidder rækker af ’hjul’, men med deres retning danner de jo koncentriske cirkler, så det giver vel ikke meget jordbearbejdning?

Og så spørger Kasper Klint:

Jeg undrer mig over, hvad der skal ske med de tunnelboremaskiner, der har boret på Metrocityringen?

Læs også: Spørg Scientariet: Hvordan kan borebisser navigere så præcist under jorden?

Simon Taylor, tunnelchef i Metroselskabet, svarer:

Det store roterende skærehoved er forsynet med skæretænder og skæreskiver, som bryder jorden ned.

Skæreskivernes ’hjul’ skaber ganske rigtigt en række koncentriske, dvs. cirkulære, skæremærker, og de skaber revner og svagheder i det materiale, der skal graves ud. Dem er skærehovederne udstyret med 38 af, og hver har en diameter på 17” (43 cm).

Derudover er skærehovederne udstyret med ca. 80 ’skæretænder’, der skraber det materiale af, der er blevet svækket eller brudt af skæreskiverne.

Kombinationen af skiver og tænder hjælper også med at bryde eller knuse materialet og forhindrer således, at der skabes store blokke – og gør det samtidig lettere at transportere materialet væk. Tænder og skiver bliver jævnligt skiftet for at undgå skade på skærehovedet.

Den blå ring viser skæreskiverne, mens den gule viser skæretænderne. Illustration: Metroselskabet

På videoen nederst ses, hvordan boret bevæger sig, og på billedet til højre kan du se, hvor skæreskiver og skæretænder sidder på det store, røde skærehoved på den 120 meter lange boremaskine.

Hvad angår maskinerne, så blev de købt og benyttet af entreprenøren som en del af kontrakten med Metroselskabet.

Efter projektets afslutning havde entreprenøren mulighed for at genbruge maskinerne (eller dele af dem) på et af deres andre projekter, sælge maskinerne tilbage til leverandøren eller sælge dem til brug på et andet projekt. Maskinerne var efter endt projekt, entreprenørens ejendom, så beslutningen lå her.

Entreprenøren har her valgt at sætte maskinerne til salg, så de er tilbage i Italien hos leverandøren (SELI), hvor de er blevet sat i stand med henblik på salg. Så vidt vi ved, er de stadig til salg.

Spørg fagfolket

Du kan spørge om alt inden for teknologi og naturvidenskab. Redaktionen udvælger indsendte spørgsmål og finder den bedste ekspert til at svare – eller sender spørgsmålet videre til vores kloge læsere. Klik her for at stille dit spørgsmål til fagfolket.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten