Spørg Fagfolket: Hvordan bliver de synkrone blink fra vindmøller styret?

Illustration: Bigstock/michal812

Vores læser René H. har spurgt:

Min kollega og jeg kørte rundt i Tyskland og Danmark og kiggede på vindmøller.

Vi har set en del vindmølleparker og har bemærket, at når man ser sådan en park med 4-8 møller, så blinker deres lys på toppen af møllerne totalt synkront.

Hvordan bliver det styret? Er sådanne møller koblet sammen elektrisk, eller er det radioforbindelse?

Læs også: Spørg Fagfolket: Hvorfor er gearløse vindmøller pludselig så populære nu?

Henrik Stiesdal, opfinder og vindmøllepionér, svarer:

Formålet med lysmarkering af vindmøller er at markere hindringer for luftfarten. Det grundlæggende regelsæt er etableret af International Civil Aviation Organisation, ICAO, og de enkelte lande kan så på nationalt plan stille yderligere krav.

I Danmark er der krav om lysafmærkning af vindmøller med en højde på 150 meter eller mere. Her er Danmark på linje med de internationale standarder og anbefalinger fra ICAO.

Synkroniseringen af blinkene fra lyset i mølleparker har to formål: Dels gør synkroniseringen det lettere for piloten at få et rumligt indtryk af hindringen, dels hjælper synkroniseringen til at mindske generne for omkringboende.

Læs også: Spørg Fagfolket: Bliver vindmøllefundamenterne i havet fjernet igen?

Bruger GPS

Det med, at synkronisering forbedrer det rumlige indtryk, er velkendt fra navigationslys inden for søfarten, navnligt når lysene anvendes til markering af anløb til en havn. Her vil der om natten ofte være mange andre faste og blinkende lys i baggrunden, som kan forstyrre, og ved at synkronisere lysene, som markerer anløbet, får man et klart indtryk af den rute, der skal benyttes ved indsejlingen.

Synkronisering hjælper på generne for omkringboende både ved at mindske det samlede antal af blink og ved at give indtryk af en helhed.

Ved synkroniseringen er møllerne hverken koblet sammen elektrisk eller i radioforbindelse med hinanden. Synkroniseringen foretages i stedet baseret på tidssignaler fra GPS-systemet.

Hver af de 24 GPS-satellitter har flere atomure om bord, og de transmitterer tidssignaler, der er korrekte inden for 0,5 nanosekunder i forhold til Universal Time (UTC). Hver enkelt lampe på vindmøllen har en indbygget GPS-modtager, og man programmerer blot alle lamperne til at blinke på samme UTC-tid.

Læs også: Spørg Fagfolket: Får man mere vindmøllestrøm ud af kold luft end varm luft?

Afskærmer lyset

Hvad angår generne for omkringboende, så forsøger man ud over ved synkronisering også på andre måder at begrænse generne. Man afskærmer så vidt muligt lyset nedad, men kan dog ikke helt undgå synlighed fra jorden.

Man forsøger også at differentiere lysintensiteten efter forholdene. Og endelig findes der systemer, hvor lysafmærkningen er helt slukket, så længe der ikke er fly med kurs i retning mod vindmøllerne.

Systemet benytter en radar, som observerer fly inden for en defineret radius og tænder for lysafmærkningen, hvis et fly har en kurs og højde, som vurderes at være kritisk.

Ved planlægning af lysafmærkningen på det nationale testcenter for store vindmøller i Østerild vurderede man, om der skulle installeres sådan et system, men det blev fravalgt, dels fordi det blev anset for uegnet med den internationale beflyvning over landegrænserne til Danmark, dels fordi testcenteret er relativt tæt på Thisted Lufthavn.

Spørg fagfolket

Du kan spørge om alt inden for teknologi og naturvidenskab. Redaktionen udvælger indsendte spørgsmål og finder den bedste ekspert til at svare – eller sender spørgsmålet videre til vores kloge læsere. Klik her for at stille dit spørgsmål til fagfolket.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Fint at hver vindmølle har en GPS-modtager. Så kan den finde hjem hvis den er løbet væk og er faret vild.

... eller hvad formålet ellers skulle være. Til bare at kende klokken skulle VLF-signalet fra Frankfurt vel være tilstrækkeligt?

  • 1
  • 3

Fint at hver vindmølle har en GPS-modtager. Så kan den finde hjem hvis den er løbet væk og er faret vild.

... eller hvad formålet ellers skulle være. Til bare at kende klokken skulle VLF-signalet fra Frankfurt vel være tilstrækkeligt?

Vindmøller eksporteres til steder hvor signalet fra Frankfurt ikke rækker, hvorimod GPS er globalt.

VLF modtageren kræver en ret bastant antenne sammenlignet med en GPS antenne.

Og hvis du køber mange, kan du få en GPS modtager for en flad tier.

  • 7
  • 0

Jeg troede faktisk at der var global dækning med VLF-signaler, ikke bare fra Frankfurt, men fra det netværk som Frankfurt er en del af. Men det kan jeg nu se, at der nok ikke er - bl.a. fordi der åbenbart ikke er et synkroniseret netværk men bare en række mere eller mindre uafhængige radiosystemer med tidskoder.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten