Spørg Fagfolket: Hvad er formålet med de V-formede skinner på den gamle lillebæltsbro?
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Spørg Fagfolket: Hvad er formålet med de V-formede skinner på den gamle lillebæltsbro?

Illustration: Kåre Thor Olsen/Wikipedia

Vores læser Peter Andersen har spurgt:

Jeg har, bl.a. på Den Gamle Lillebæltsbro, observeret et V-formet stykke skinne mellem skinnerne, der køres på. Hvad er formålet med dem?

Svend Erik Gaardmand, broingeniør hos Banedanmark, svarer:

Det hele beror på en jernbanesikkerhedsmæssig betragtning.

Lillebæltsbroen af 1935 er ikke dimensioneret for påkørsel fra et afsporet tog – og en sådan vil kunne få fatale konsekvenser for konstruktionen.

Læs også: Banedanmark om udskudt sikkerheds-forbedring: »Det er ikke lovpligtigt«

Ekstra sæt skinner

Indsporings- og beskyttelsesskinner er derfor udlagt, hvor sporbærende konstruktioners bærende dele (som regel søjler) er placeret så tæt på skinnerne, at en evt. afsporing vil få fatale konsekvenser for konstruktionen.

For at imødekomme denne problemstilling er der udlagt beskyttelsesskinner på broen.

Beskyttelsesskinner er et 'ekstra' sæt skinner, som er placeret ind imellem de to køreskinner og har til formål at 'fange' et hjulsæt i tilfælde af afsporing og dermed forhindre, at toget kommer i karambolage med konstruktionen.

I det tilfælde, at afsporingen er sket før brostedet, leder indsporingskonstruktionen det afsporede hjul ind mod beskyttelsesskinnen og dermed fri af brokonstruktionen.

Denne figur viser sveller (hhv. S89 og SB89) med udlagte køreskinner (stiplet signatur). I mellem-køreskinnerne er udlagt beskyttelsesskinner. Indsporingskonstruktionen er vist på foto og ikke på figuren. Illustration: Banedanmark

Læs også: Spørg Scientariet: Hvordan håndterer man, når togskinner udvider sig?

Glidende indkørsel

Der, hvor beskyttelsesskinnerne hhv. starter og slutter, etableres en glidende ind-/udkørsel kaldet en indsporingskonstruktion, som kan være enten indvendig eller udvendig. Glidende betyder i denne sammenhæng, at den udlagte indsporingskonstruktion (skinner) skal være uafbrudte, indtil beskyttelsesskinnerne.

På Lillebæltsbroen er indsporingskonstruktionen placeret indvendigt pga. skinneudtræk. Den indvendige indsporingskonstruktion består af en spids, der ligger i direkte forlængelse af beskyttelsesskinnerne.

Her ses konceptet med hhv. beskyttelsesskinner og indsporingskonstruktion. Illustration: Banedanmark

Spørg fagfolket

Du kan spørge om alt inden for teknologi og naturvidenskab. Redaktionen udvælger indsendte spørgsmål og finder den bedste ekspert til at svare – eller sender spørgsmålet videre til vores kloge læsere. Klik her for at stille dit spørgsmål til fagfolket.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Ideen er at et afsporet tog vil køre nede på svellerne, tvangsskinnen skal så forhindre toget i at køre væk fra banelegemet. Der skal rigtig meget til at løfte et hjul, der køre nede på svellerne, op over tvangsskinnen.
Findes på de fleste store broer, det er "afprøvet" på Storstrømsbroen, og det virkede.

  • 5
  • 0

Rettelse: "tvangsskinner" sider i er sporskifte, andre steder bruger man betegnelsen "sikkerhedsskinner".
Man bruger også beskyttelses-/sikkerhedsskinner andre steder, hvor afsporing kan være katastrofalt, f. eks i bjergområder og på Kastrup Station.

  • 6
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten