Vores læser Peter Andersen har spurgt:
Jeg har, bl.a. på Den Gamle Lillebæltsbro, observeret et V-formet stykke skinne mellem skinnerne, der køres på. Hvad er formålet med dem?
Svend Erik Gaardmand, broingeniør hos Banedanmark, svarer:
Det hele beror på en jernbanesikkerhedsmæssig betragtning.
Lillebæltsbroen af 1935 er ikke dimensioneret for påkørsel fra et afsporet tog – og en sådan vil kunne få fatale konsekvenser for konstruktionen.
Læs også: Banedanmark om udskudt sikkerheds-forbedring: »Det er ikke lovpligtigt«
Ekstra sæt skinner
Indsporings- og beskyttelsesskinner er derfor udlagt, hvor sporbærende konstruktioners bærende dele (som regel søjler) er placeret så tæt på skinnerne, at en evt. afsporing vil få fatale konsekvenser for konstruktionen.
For at imødekomme denne problemstilling er der udlagt beskyttelsesskinner på broen.
Beskyttelsesskinner er et 'ekstra' sæt skinner, som er placeret ind imellem de to køreskinner og har til formål at 'fange' et hjulsæt i tilfælde af afsporing og dermed forhindre, at toget kommer i karambolage med konstruktionen.
I det tilfælde, at afsporingen er sket før brostedet, leder indsporingskonstruktionen det afsporede hjul ind mod beskyttelsesskinnen og dermed fri af brokonstruktionen.
Læs også: Spørg Scientariet: Hvordan håndterer man, når togskinner udvider sig?
Glidende indkørsel
Der, hvor beskyttelsesskinnerne hhv. starter og slutter, etableres en glidende ind-/udkørsel kaldet en indsporingskonstruktion, som kan være enten indvendig eller udvendig. Glidende betyder i denne sammenhæng, at den udlagte indsporingskonstruktion (skinner) skal være uafbrudte, indtil beskyttelsesskinnerne.
På Lillebæltsbroen er indsporingskonstruktionen placeret indvendigt pga. skinneudtræk. Den indvendige indsporingskonstruktion består af en spids, der ligger i direkte forlængelse af beskyttelsesskinnerne.
